2022-06-20, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
varför säger du så? Vad menar du? Jag läser väldigt sällan Aftonbladet,, men kanske skulle Aftonbladet passa dig? Åsa Lindeborg skrev för ett år sedan att martin kragh är engelsk spion,,det är väl ett Synsätt i fas med dina värderingar?

Många har Aftonbladet och Expressen som sina primära informationskällor. Av någon anledning tror de att det som skrivs är sanning.
Citera
2022-06-20, 23:49
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Som nationalist så har jag förståelse för folks strävan efter självbestämmande och folket i Donbass har visat att de vill vara självständiga från Ukraina (eller eventuellt tillhöra Ryssland).
Konstigt. Ryssarna får inte ens välja sin egen president. Så mycket förståelse har du för "folks strävan efter självbestämmande".
Citera
2022-06-20, 23:51
Medlem
zergrushs avatar
Det fortsätter gå så där för Putins Uralmongoler i Ukraina, även de mer dekorerade och utbildade bland dem:
https://english.nv.ua/nation/ukraine-destroys-russian-command-and-intelligence-center-in-kharkiv-oblast-russia-ukraine-50251093.h tml
Citat:
Ukrainian military destroys Russian 20th Army’s command and intelligence center
Men officerare och generaler i den ryska armén har väl hunnit vänja sig vid ett visst "bortfall" bland kollegorna...?
https://abcnews.go.com/International/russia-suffered-loss-extraordinary-number-generals/story?id=84545931
Citat:
Why Russia has suffered the loss of an 'extraordinary' number of generals
Such a high number of casualties at that level suggests several things -- one being a lack of confidence among Russian military leaders in their troops, according to Ganyard.

"It suggests that the generals need to be at the front lines to ensure that their troops are conducting the battle plan in the way that they want," he said. "But that also suggests a lack of confidence in their troops if they need to be that far forward with that many senior folks."

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ukrainas stolta folk hade ett bra liv i sitt demokratiska land. Det utgjorde ett HOT mot Puttler!
Tänk om det skulle spilla över till Ryssland...
Det är framförallt det här som är den verkliga anledningen till kriget!
Man kan inte ha en granne som hamnar på god fot med väst och framgångsrikt gör sig självt och sina invånare rikare genom blomstrande handel och en demokratisk utveckling. Om ryssarna skulle komma att snegla över gränsen och få se hur mycket bättre deras grannar fått det genom (för Ryssland främmande) idéer som fri handel och demokrati så skulle hela det ryska imperiets existens vara hotat:
https://www.journalofdemocracy.org/what-putin-fears-most/
Citat:
What Putin Fears Most
Forget his excuses. Russia’s autocrat doesn’t worry about NATO. What terrifies him is the prospect of a flourishing Ukrainian democracy.
Citera
2022-06-20, 23:51
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Mer nationalist än er NATO-runkare i alla fall. Ni som kämpar tillsammans med Soros, Schwab och Macron.

Jag är ingen NATO-runkare. Men jag vet att NATO skulle inte attackera oss. Det skulle Ryssland.

Frågor på det?
Citera
2022-06-21, 00:00
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Enligt rykten så är Putin så stygg att till och med ankorna gråter.

FYI: Putin fick 76.69% av rösterna i presidentvalet. Putins parti fick 49.8% av rösterna:
https://en.wikipedia.org/wiki/United_Russia

Så ja du for med en osanning där. Du hade väl läst det i Aftonbladet antar jag?
Jaha, konstigt. Jag trodde Putin fick 110% av rösterna som hans kompisar Kim Jung Un och Saddam Hussein. När är nästa "val" i Ryssland btw?

https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index
Citera
2022-06-21, 00:08
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Om jag uppfattade "Belgorod on twitter" så har Ryssland sänt en skur långdistansmissiler av typ Iskander mot Kharkiv. Verkar vara terrorbombning.

Någon insändare säger att Ukraina har skjutit tillbaka med något mot Belgorod-området. Obekräftat dock.

Hmm..

Vi är inne nu på den fjärde månaden, och säg de ca. sista två månaderna så har det lite mässats att "ryssarna har inte smarta, fina vapen kvar !" Iallafall att de har lite. Hur som helst, de fortsätter att komma. Så börjar misstänka att det är en smula önsketänkande över det påståendet..

Blir problematiskt när man drar iväg grejer som detta till bränsledepåer, järnvägsknutar och liknande mål. Börjar misstänka att Ukraina kommer att behöva i nästa militärhjälps-paket något så simpelt, men viktigt som last/tankbilar för att få grejer snabbare till fronten.
Citera
2022-06-21, 00:10
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hmm..

Vi är inne nu på den fjärde månaden, och säg de ca. sista två månaderna så har det lite mässats att "ryssarna har inte smarta, fina vapen kvar !" Iallafall att de har lite. Hur som helst, de fortsätter att komma. Så börjar misstänka att det är en smula önsketänkande över det påståendet..

Kanske, men det som verkar hända är att ryssarna vräker på urskillningslöst med sitt artilleri. Det är en läxa jag hoppas den svenska försvarsmakten tar till sig.
Citera
2022-06-21, 00:12
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Ja tack.
Jag har följande följdfrågor:
- Är det Ukrainsktalande som reser till Europa?
- Lämnar rysktalande i samma omfattning?
- Många Ukrainare har nu möjlighet att bli ryska medborgare. Känner du till fördelningen mellan östra och västra Ukraina?
- Kan det ses som en ‘flykt’ från Ukraina att bli rysk medborgare?

Ryssland attackerar områden med rysktalande. Det är dessa som flyr.
Citat:
23% of refugees were from the Kharkiv region, 20% from Kyiv and 17% from the Donetsk region in eastern Ukraine

https://www.bbc.com/news/world-60555472

I Donetskregionen ligger(låg) Mariupol.
Citera
2022-06-21, 00:14
Medlem
Pojkrumsromantikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Har glömt exakta källor men Ukraina har sagt att utbildning pågår och att stora förstärkningar kommer till trupperna i augusti. Dom kommer också att ha bättre vapen.

Menar du att Ukrainas militära ledning, flera månader i förväg, offentligjort att de kommer utbilda massivt med trupper för en stor offensiv mot de områden som just nu ockuperas av rySSarna?

Det borde du enkelt kunna hitta en källa på.

Minns du varför de hade augusti som deadline?

Vilka bättre vapen kommer de ha till denna stora kraftsamling?

Slava Ukraini!
Citera
2022-06-21, 00:15
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Opinionsundersökningar visade nyligen att stödet för Putin vuxit till över 80% så jag ser ingen anledning att tvivla på valresultatet, men ni rysshatare har ju skapat en alternativ verklighet där allt som ryssar tar sig för är lömskt och opålitligt. Det är er åkomma, jag kan inte hjälpa er med den, lika lite som jag kan hindra er från att ta vaxxet.
Ja men då ligger Putin i lä jämfört med andra despoter och tidigare tsarer.

Så du menar att man kan ta den typen av resultat seriöst där man blir fängslad för att säga ordet "krig", där Putin mördar oppositionella, där det inte existerar fri press utan endast regimens propaganda?
Du nämnde Aftonbladet och har samtidigt förtroende för rysk propagandapress?
Jag gillar inte heller Aftonbladet men den är fan bibeln i jämförelse. Det är omöjligt att ha en intelligent diskussion med er putinister men att du månar om "folkets självbestämmande" är fan ett sådant motsägelsefullt påstående när du kliar ryggen på en tyrann som rånar folket för sin egen rikedom och total makt.
Senast redigerad av Thelonegunman 2022-06-21 kl. 00:17.
Citera
2022-06-21, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Ryssland attackerar områden med rysktalande. Det är dessa som flyr.

https://www.bbc.com/news/world-60555472

I Donetskregionen ligger(låg) Mariupol.

Så de flesta väljer alltså att stanna kvar för att kunna bli en del av Ryssland?!
Citera
2022-06-21, 00:23
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ja men då ligger Putin i lä jämfört med andra despoter och tidigare tsarer.

Så du menar att man kan ta den typen av resultat seriöst där man blir fängslad för att säga ordet "krig", där Putin mördar oppositionella, där det inte existerar fri press utan endast regimens propaganda?
Du nämnde Aftonbladet och har samtidigt förtroende för rysk propagandapress?
Jag gillar inte heller Aftonbladet men den är fan bibeln i jämförelse. Det är omöjligt att ha en intelligent diskussion med er putinister men att du månar om "folkets självbestämmande" är fan ett sådant motsägelsefullt påstående när du kliar ryggen på en tyrann som rånar folket för sin egen rikedom och total makt.
Det där är propagandauppskruvade överdrifter men ryssarna verkar vilja ha det så som de har det. De diggar Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in