2022-06-20, 18:49
Medlem
Hittar inte inlägget men denna länkades förut. Då svarade någon att utgångspriset var ett uppenbart lockpris, inget i Tallkrogen säljs för under 8 MSEK (har för mig att det var 8 SEK).

Nu efter visning ligger högsta bud ca 8 % under "lockpriset"

https://www.bosthlm.se/objekt/1603829
2022-06-20, 18:50
Medlem
slemhogs avatar
Fallet tilltar på husmask.

Stockholm innaför tullarna 104 600 kr/m2, ner från 119 500 kr/m2 den 24e April.

-12.7% på 2 mån.

När går vi ner under 100 000 kr/m2?
Blir det Eldorado budgetsill till midsommar lunchen för Vasastan borna?
Senast redigerad av slemhog 2022-06-20 kl. 19:05.
2022-06-20, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RazorJolt
Kan någon förklara kurvan på www.husmask.se
Den visar nu en nedgång till 96k/kvm sista veckan för Stockholm innanför tullarna.
Förstår att underlaget är skralt och siffran inte är helt representativ men ingen kan väl hävda att en ordentlig nedgång på omkring 20% redan är här? Om ni inte håller med, förklara gärna varför detta inte stämmer.

App app du kan inte länka till husmask. Då kommer liksom-fb snart och skriker fake News högröd i ansiktet.
2022-06-20, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Hittar inte inlägget men denna länkades förut. Då svarade någon att utgångspriset var ett uppenbart lockpris, inget i Tallkrogen säljs för under 8 MSEK (har för mig att det var 8 SEK).

Det var jag! Jag kanske var hård men på riktigt har tomterna med fallfärdiga ruckel inte gått för under 7,5
2022-06-20, 19:44
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Det var jag! Jag kanske var hård men på riktigt har tomterna med fallfärdiga ruckel inte gått för under 7,5

Lite dålig koll på södra Stockholm, men om jag skulle ha gissat priset på de där "husen" hade det varit max 4m även i den uppskruvade marknaden.

Granne med Gubbängen och Hökarängen. Koja på 60kvm med 450kvm tomt. 9m

Sitter man med den typen av cash+lånepotential borde det väl finnas betydligt mindre ruttna hus att köpa?
2022-06-20, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Vet inte om den här ligger rätt, antar att det korrigeras i annat fall.

Ett par vänner köpte häromdagen hus i Stockholmsområdet.
Utan att huset renoverats eller förändrats såldes det för en miljon högre pris än vad förra ägarna köpte huset för år 2006.
Det är ett extremt exempel men ändå, Sverige har haft en intressant trend gällande bostadspriser under många år nu.

Jag är nyfiken på hur andra, mer insatta, tänker gällande bostadsrallyt som inte verkar nå mållinjen.
Det har i flera år talats om farligt låga bostadsräntor, bankernas generösa utlåning tillika svenskens överbelåning.
Jag har senaste två åren funderat över när bakslaget ska komma, trodde det var dags under 2009 men inget händer?

Kommer en bostadskrasch och hur pass omfattande kommer den bli?

En länk i ämnet:
http://www.e24.se/pengar24/bostad/bostadsmarknaden/tio-tecken-pa-en-bostadsbubbla_1797031.e24

Det kommer alltid komma bostadsbubblor, storstäder och attraktiva lägen kommer gå upp igen, men när vet man inte.Problemet är de som köpt med små marginaler och som köpt när det varit som dyrast och de som lever på marginalen.Fastigheters värde och efterfrågan på attraktiva lägen kommer alltid bestå.Många har gjort stora vinster på fastigheter,problemet är att några blir alltid svarte Petter.
2022-06-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Lite dålig koll på södra Stockholm, men om jag skulle ha gissat priset på de där "husen" hade det varit max 4m även i den uppskruvade marknaden.

Sitter man med den typen av cash+lånepotential borde det väl finnas betydligt mindre ruttna hus att köpa?

Tro det eller ej men närheten till Enskede på rätt sida vägen har varit sjukt populärt under corona.
Har gått från 5,5-8mnk på två år. Alltså egnahemsvillorna.
2022-06-20, 19:50
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Fallet tilltar på husmask.

Stockholm innaför tullarna 104 600 kr/m2, ner från 119 500 kr/m2 den 24e April.

-12.7% på 2 mån.

När går vi ner under 100 000 kr/m2?
Blir det Eldorado budgetsill till midsommar lunchen för Vasastan borna?

När Eldoradosillen sticker ska man ligga kort i bostäder i ljust-och-fräscht-segmentet. Också i krypto. Vilket i allt väsentligt är samma tillgångsklass i Sverige.
2022-06-20, 19:58
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Tyvärr inte, detta fritidshus för underklassen är den bästa valuta man får för dessa summor i Stockholms förorter. Ska man ha något billigare blir det en attefallskoja på 25 m2 med 45 m2 tomt!
15 m2 altan, cykelparkering och plats för brevlåda för 3 miljoner.
En hemlös a-lagare skulle t om rynka på näsan och välja fortsätta bo på gatan istället.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-20 kl. 20:08.
2022-06-20, 20:41
Medlem
Preposterouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81

Haha, vad f-n, 5.5mio bjudet för det där?
K-märkt vattenskada under elementet i ”vardagsrummet” eller en oljefyndighet under tomten?
2022-06-20, 20:44
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Tro det eller ej men närheten till Enskede på rätt sida vägen har varit sjukt populärt under corona.
Har gått från 5,5-8mnk på två år. Alltså egnahemsvillorna.

Ja, men det är ju bara hysteri.

https://www.booli.se/bostad/2213958

Såld 2020-07-01 för 5.8m, nu "värd" 7.4m enligt Booli. Ska helt klart tillbaka till 5.8m och sen ner ytterligare 15-20% (minst) på grund av ränteläget och driftskostnadsökningen. Inte ens 4 miljoner är ett bra pris.
2022-06-20, 20:51
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
App app du kan inte länka till husmask. Då kommer liksom-fb snart och skriker fake News högröd i ansiktet.
Visst kan man länka till husmask. Fast den länkningen fungerade ju inte.

Jag ser om jag tittar på lägenheter i hela landet, veckovis och områdesjusterat att priserna dragit iväg som 17 sista datapunkten. En ökning från 25.6 k till 37.7 k. Upp 47% på en vecka.

Är det så att priserna exploderat den här veckan? Det kan väl inte vara fake news?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in