2022-06-20, 09:31
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktaRyssen
Tycker oftare det är herdehundar som skäller vid möten än sk "kamphundar". Har själv en schäfer, när hon väl får hälsa är det inga problem. På håll däremot måste hon skälla och markera att där är en annan hund.. Synd, då hon egentligen är (för)snäll. Gör inte en fluga förnär, väl vid möten är hon ingen tuffing längre

Big up, alltid imponerande att se.
Har själv försökt med alla möjliga tekniker, det går, men det tar tid. Blir bättre och bättre.

Ja det har ju tagit lång tid och funkar inte alltid… men jag är ju en liten kvinna som går med många stora hundar och där råstyrkan inte räcker får man ju jobba med det mentala så gott det går.

Har stora och små hundar. De små är ofta ett större problem. Jag brukar undvika lyfta upp dem då det verkar ge dem mer luft att vara kaxiga.
Citera
2022-06-20, 09:41
Medlem
Vad menar du ens med "pitbull", med största sannolikhet har du aldrig ens stött på en pitbull.
Dels för att det inte finns några officiella uppfödare i Sverige, majoriteten importeras från utlandet.
Enbart fraktkostnad ligger på ca 40k.

Det finns dock pitbull föreningar som är väldigt måna om raser och de krävs en hel del tid och engagemang samt kunskap för att ens komma in i deras lilla cirkel.
På så sätt kan du möjligtvis få tag på en valp med stamtavla i UKC eller AKC.

Det du pratar om är blandraser, majoriteten är Amstaff mixar.
Amstaff i sig är en väldigt lugn och trevlig ras, men när du tex mixar den med rottweiler och dylikt som har vaktbeteenden blir det problem.
Släng sedan valparna på alla dessa snorungar så blir det som bäddat för problem.

Hur som helst, ni hjärndöda media-svennar som älskar att snacka massa skit, vänligen läs på och uttryck er korrekt.
Citera
2022-06-20, 09:43
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wes420
vad andra gör kan du aldrig kontrollera, så det känns lite osäkert om DU skulle kunna hantera en hund, oavsett ras, när du redan innan ett hundköp är nojig för att möta EN ras när du är ute.

har själv en renrasig pitbull, "hon är snäll", det går för människor.
hon gillar inte andra hundar däremot, förutom en eller två.
hade två stycken innan, systrar, där den ena inte hade några problem alls att interagera med andra hundar.
jag behöll den jag har nu så att hon blir väl omhändertagen och inte hamnar i fel händer där någon inte klarar av att hantera henne.

jag förstår din oro, för det är hunden, inte ägaren - i mitt fall.

min hund har jag alltid nära mig i situationer där det blir trångt, som ett tåg till exempel.
på promenader får hon springa lös.

jag har kontroll och koll på min hund och hennes beteende.

sen är det inte vanligt att pitbull biter varesig människa eller hund.
en renrasig pitbull är inte samma som en "pitbull" i USA.

lite tveksam till att du har träffat en pitbull då det bara finns mellan 200-300 stycken i hela landet.

ordet pitbull är så svartmålat så det är bara otroligt.

har rättat små felskrivningar i citerat inlägg.
Citera
2022-06-20, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hesus1231
Ska skaffa hund om ett litet tag. På grund av en händelse för ett antal år sen med en pitbull så ogillar jag dom starkt. Vill helst hålla min hund borta från pitbulls så mycket som möjligt, litar inte på dom.
Så när ni är ute med eran hund, hur hanterar ni möten med pitbulls?

Kommer säkert få massa svar att "det är inte rasen det är ägaren" och det stämmer säkert för det mesta, men faktum är att dessa hundar är avlade för att vara kamphundar, på samma sätt som att border collies är avlade för att valla får.

Att du ens ställer en sån här fråga visar att du ska inte ha hund. Så skaffa ej, ditt jävla snöre.
Citera
2022-06-20, 10:15
Medlem
Om du byter ut "pitbulls och andra hundar" med "olämpliga hundägare" hade detta varit en tråd att diskutera.
Citera
2022-06-20, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Skaffa en pitbull så slipper du vara rädd för andra pitbulls, i alla fall om du är en bra ägare.
Sämsta svaret här. Klart du inte ska rekommendera någon att skaffa pitbull. Bättre att skaffa säkrare hundar
Citera
2022-06-20, 10:33
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hesus1231
Ska skaffa hund om ett litet tag. På grund av en händelse för ett antal år sen med en pitbull så ogillar jag dom starkt. Vill helst hålla min hund borta från pitbulls så mycket som möjligt, litar inte på dom.
Så när ni är ute med eran hund, hur hanterar ni möten med pitbulls?

Kommer säkert få massa svar att "det är inte rasen det är ägaren" och det stämmer säkert för det mesta, men faktum är att dessa hundar är avlade för att vara kamphundar, på samma sätt som att border collies är avlade för att valla får.

Jag dömer utifrån ägaren. Verkar ägaren falla inom kategorin olämplig håller jag avstånd. Möten med pitbulls är för övrigt ett i princip icke existerande problem där jag bor, i Malmö. Kan såklart bero lite på var i. Malmö man bor men generellt ses få hundar av den rasen, enligt min uppfattning.
Citera
2022-06-20, 11:19
Medlem
Jag har en hund som blivit attackerad av en amstaff några gånger men hon visar själv tydligt vilka hundar hon är intresserad av och vilka vi ska gå en stor omväg runt och titta åt ett annat håll.

En dag stod det en herre med en pitbull mitt på gångvägen, han log vänligt och sökte kontakt. Min hund är supersocial och hade normal krypit ur skinnet för att hälsa på denna glatt leende människa men hon gjorde en 90-gradare och vi fick gå ut på gräset och runda herren med hans hund. Hon avgjorde att här ska vi inte hälsa matte..

Lycka till med din nya hund..
Citera
2022-06-20, 11:23
Medlem
Gizmoz14s avatar
Oavsett ras och storlek på hund så anser jag man alltid ska visa respekt vid hundmöten.
En valp behöver tränas i sociala sammanhang och med hundmöten men man ska ALLTID fråga först innan man släpper för nära. Du kan aldrig lita på någon annan hund och att dess ägare är ansvarsfull.
Är själv ägare till hundar av kampras sen 10+ år. Har flertalet gånger varit med om att dom blivit attackerade av andra hundar, ofta lösa eller att man förlorar greppet. Samtliga gånger har det varit helt vanliga raser. Har varit med om att behöva uppsöka veterinär men mina har aldrig skadat någon.

Respekt och ansvar. Vare sej det är möten eller rastgårdar.
Citera
2022-06-20, 17:10
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Jag utgår inte från ras i mitt agerande vid hundmöten, utan det beror på hur hunden och ägaren verkar.

Om ägaren verkar ha kontroll eller om hunden har ett avslappnat kroppsspråk så säger jag bara till min hund att gå vid sidan och passerar förbi.

Verkar ägaren ha problem att hantera sin hund för att den är överdrivet exalterat men utan aggressivitet så tar jag ut avståndet mellan oss för att underlätta för dem.

Vid möten med hundar där ägaren verkar ha kontroll men hunden är spännig tar jag ut avståndet och säger till min hund att gå bakom mig.

Några gånger när jag mött ägare utan kontroll med hundar som beter sig illa så har jag bytt väg för att slippa möta dem.

Tack för ett vettigt inlägg. Det borde folk läsa och fundera över.
Citera
2022-06-20, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Ja det har ju tagit lång tid och funkar inte alltid… men jag är ju en liten kvinna som går med många stora hundar och där råstyrkan inte räcker får man ju jobba med det mentala så gott det går.

Har stora och små hundar. De små är ofta ett större problem. Jag brukar undvika lyfta upp dem då det verkar ge dem mer luft att vara kaxiga.
Ännu mer imponerande när man ser en kvinna med stora hundar gå med dom löst eller avslappnat och hundarna har stenkoll på ägaren hela tiden. Grymt jobbat.
Tror också att majoriteten av "små bjäbbhundar" blir detta just pga att de blir burna så mycket och så fort en lite jobbig situation uppstår.

Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Sämsta svaret här. Klart du inte ska rekommendera någon att skaffa pitbull. Bättre att skaffa säkrare hundar
Du menar idiot-säkra hundar? Sådana som till och med du och TS kan få pli på alltså

Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag dömer utifrån ägaren. Verkar ägaren falla inom kategorin olämplig håller jag avstånd. Möten med pitbulls är för övrigt ett i princip icke existerande problem där jag bor, i Malmö. Kan såklart bero lite på var i. Malmö man bor men generellt ses få hundar av den rasen, enligt min uppfattning.
Vad innefattar din kategori då? Hur avgör du på avstånd om en ägare är olämplig bara genom att titta på dem?
Beror som du sa förvisso på var man rör sig kanske, men malmö kryllar ju av amstaff och "pitbulls"
Citera
2022-06-20, 19:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AktaRyssen
Tror också att majoriteten av "små bjäbbhundar" blir detta just pga att de blir burna så mycket och så fort en lite jobbig situation uppstår.
Det är också vanligt att hundar skäller på större hundar och ignorerar mindre, även om den mindre skäller. De förstår att sådana där små inte är något att oroa sig för.

Citat:
Vad innefattar din kategori då? Hur avgör du på avstånd om en ägare är olämplig bara genom att titta på dem?
Avslappnad men verkar ändå ha koll på omgivningen och ser att man kommer brukar vara ett bra tecken. Folk som går med ögonen i mobilen eller har hörlurar och är borta för världen går man ett varv runt. Ser man att andra hundägaren kortar kopplet eller liknande ser man också till att ta avstånd. Det är svårt att avgöra om det är för att de inte litar på sin hund eller för att de inte litar på min.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in