2022-06-17, 18:44
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Idag har jag börjat med 5mg attentin på efm . ( har elvanse på morgonen ) . Har inte fått några riktiga direktiv på hur mycket eller tider för attentin , utan ska känna efter lite själv hur jag tycker den fungerar . Och ta extra vid behov bara , eller varje dag .
Ni som tar attentin som extra , tar ni den när ni är extra trötta någon dag , eller om ni ska göra något som behöver mer fokus eller något på kvällen . Hur tänker ni , vid vilken tid och vilken dos ?

Beror helt på hur länge elvansen sitter i för dig. Jag antar att du har fått attentin för att din elvanse går ut tidigare än vad du hade önskat?

Jag hade attentin till eftermiddagen när jag hade elvanse och brukade då ta 5mg vid ca kl om jag önskade sova innan midnatt. Nu har jag endast Attentin och det är väl någorlunda lika, tar senast dosen kl 15-16 om jag vill sova innan midnatt.
Citera
2022-06-17, 19:53
Medlem
Snortade nyss 3 attentin. 5 min sen, känner inget spec. Slösade jag nyss 3 piller i onödan?
Citera
2022-06-18, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Beror helt på hur länge elvansen sitter i för dig. Jag antar att du har fått attentin för att din elvanse går ut tidigare än vad du hade önskat?

Jag hade attentin till eftermiddagen när jag hade elvanse och brukade då ta 5mg vid ca kl om jag önskade sova innan midnatt. Nu har jag endast Attentin och det är väl någorlunda lika, tar senast dosen kl 15-16 om jag vill sova innan midnatt.

Okej , tack ! Ja då blev det nog lite för sent intag av Attentin o lite för mkt kanske . För jag är pigg än 😳

Ja Elvanse går ur rätt tidigt på mig , så ska pröva att ta attentin vid 14 och sen mer de dagar jag behöver .
Citera
2022-06-18, 00:25
Medlem
Någon mer som inte känner sig lika kåt på E ?
Citera
2022-06-18, 01:12
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjaoooo
Snortade nyss 3 attentin. 5 min sen, känner inget spec. Slösade jag nyss 3 piller i onödan?

Attentin ska fungera bra att snorta. Har aldrig provat själv men andra tidigare i tråden säger att det funkar bra. Du får nog räkna med mer än 5min för det att tas upp bara, återkom gärna med hur det funkade för dig
Citera
2022-06-20, 14:52
Medlem
Attentin ger mig hjärtklappning. Som alla andra adhdmediciner. Kan inderal hjälpa?
Citera
2022-07-25, 02:24
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:
Attentin ger mig hjärtklappning. Som alla andra adhdmediciner. Kan inderal hjälpa?

Tror det är en dålig idé. Vet att ladd och betablockerande är farligt och gissar att desamma gäller tjack.
Citera
2022-07-30, 13:41
Medlem
mongomanishs avatar
Hur gör ni andra som har endast Attentin med uppdelning av intag? Jag har haft ett intag delat på tre men tycker att det blir svårt att få en jämn effekt över hela dagen och sen inte bli vaken för sent på kvällen. Jag har nu börjat gå över till två intag per dag men tycker det blir läte väl mycket att ta 20mg i ett svep på morgonen utan har först tagit 10+10 med en timmes mellanrum på morgonen och sen 15mg runt kl 14 och det funkar rätt bra även om jag tycker det ofta blir rätt jobbigt runt kl 16-17 när den ackumlerade dosen från morgondosen helt slutat verka. Annars kanske 20mg tillsammans med ordentlig frukost och sen 20mg till vid 13-tiden skulle kunna bli mer jämnt förutsatt att man i så fall höjer dosen.

Jag har också funderat över maxdosen på Attentin som enligt Fass är 40mg, men i Fass står det ju också att det endast är en medicin för barn. Är 40mg maxdos även för vuxna eller får vuxna i vissa fall mer än 40mg per dag?
Citera
2022-07-30, 16:51
Medlem
Jaggermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -charliesheen
Tror det är en dålig idé. Vet att ladd och betablockerande är farligt och gissar att desamma gäller tjack.

Det är endast en teoretisk risk. Unopposed alpha simulation har aldrig hänt på riktigt. Beta blockerar är första behandlingsprotokoll för kokain överdos i många länder
Citera
2022-08-01, 21:44
Medlem
Metamina användes ju likvärdigt till hur Ritalin används, hur kommer det sig att Attentin inte används i samma utsträckning? Nuförtiden så är ju Attentin endast ett tillägg, ingenting mer.
Citera
2022-08-06, 23:37
Medlem
Yoros avatar
Citat:

Om jag skjuter metamina, 10-15 mg, så blir jag väldigt lugn och avslappnad, pulsen lägger sig på 55-60 bpm. Om jag äter eller snortar tabletterna blir mer pigg och alert. Vet inget om inderal hjälper.
Citera
2022-08-07, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curtaincheeks
Metamina användes ju likvärdigt till hur Ritalin används, hur kommer det sig att Attentin inte används i samma utsträckning? Nuförtiden så är ju Attentin endast ett tillägg, ingenting mer.
Enligt socialstyrelsen så är Attentin det sista alternativet av cs droger som skrivs ut mot ADHD. Inom landstinget så följer de flesta läkare den ordningen och då hamnar Attentin på nummer fyra. Men det kan vara skillnad hos privata mottagningar.
Jag själv fick i princip välja själv vad jag ville prova hos en privat mottagning.
Samt har jag fått känslan att Attentin har fått ett dåligt rykte bland många läkare som en solklar missbrukssubstans och därmed rädd att skriva ut den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in