2022-06-20, 13:55
Medlem
Tobeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
CL som begärdes häktad hösten 2021 registrerad som avliden 2022-06-11 enligt Ratsit och åklagaren lägger ned.

Ingen annan är alltså ens nästan misstänkt om nu fallet läggs ned?!

Då måste de ju vara väldigt säkra på att de hade rätt person.

Citat:
Ursprungligen postat av Upuaut
Utredningen läggs ned... Misstänkt gärningsman död

Ja jag känner att jag väldigt gärna skulle vilja ha mer information om vad som gjorde polisen så säkra på CL. Finns det övertygande bevisning så kan väl de presentera det tycker jag.

Men då utredningen läggs ner så är det fritt fram att beställa material från den hos polisen.
Citera
2022-06-20, 13:55
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastkaktus
Självmord månntro? Mgm alltså
Tror han var skröpplig?
Men visst kan det vara självmord, men troligtvis inte?
Citera
2022-06-20, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Är väl utredningen, förundersökningen mot Claes som läggs ner?
I övrigt kan det väl öppnas igen om någon annan blir misstänkt i förvinnandet?

Vad hette han mer än Claes? Efternamn?
Citera
2022-06-20, 14:00
Medlem
Tobeys avatar
Den här artikeln säger något helt annat, konstigt.

https://www.mariestadstidningen.se/2022/06/20/misstankt-i-helenafallet-avskriven-och-avliden/

” – Även om han inte dött hade han blivit avskriven. Det fanns inte tillräckliga skäl för ett åtal, säger Peter Thylén i Kalla fall-gruppen”
Citera
2022-06-20, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FdAnstaltsintagen
Går att läsa här: https://delafil.se/ec6b3fc5668ae348/Skaraborgs_TR_B_3185-21_Aktbil_4.pdf?download_token=80898ffea75043acde2 e318bfcd8f884da314a560ecfa0e8 ba02f2beaddf7d06
Citera
2022-06-20, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobey

https://www.mariestadstidningen.se/2022/06/20/misstankt-i-helenafallet-avskriven-och-avliden/

” – Även om han inte dött hade han blivit avskriven. Det fanns inte tillräckliga skäl för ett åtal, säger Peter Thylén i Kalla fall-gruppen”

Det är väl att inte insinuera att han är den skyldige à la Palmemordet. Där gick de ju mer eller mimdre ut och sa att de var Skandiamannen och sen backade de dagen efter.

De kanske fanns tunn bevisning eller indicier, men inget konkret och när han nu är död så finns det ingen anledning att ge sig på hans eftermäle.

Hur dog han? Tog han livet av sig eller var det sjukdom?

(Tog han livet av sig, har vi nog svaret på vem som var skyldig)
Citera
2022-06-20, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag har inte läst hela tråden och känner ingen av kompisgänget.

Är heller ingen "fan" av GW (funderar mest på när gubbstrutten ska föda), dock så verkar han vara övertygad om att det är två personer inblandade... någon som har tillgång till både bil och båt tror jag var hans tanke i Nyhetsmorgon häromdagen. Som jag kommer ihåg det var hans troende att hon ligger i det blöta.

Om det nu stämmer att det är två personer inblandade kommer min tanke, kanske en som är inblandad på kvällen/natten i bil då dråpet ägde rum.
Denne "bilman" lämnar kroppen dold och ringer en vän som har tillgång till en båt och någon kväll/natt senare forslas kroppen bort. Allt behöver nödvändigtvis inte ha skett samma kväll/natt hon försvann.

Ovan bara en tanke...

GW är snarare övertygad om att det måste ha krävts två gärningsmän vid själva brottstillfället (även om den ene givetvis kan ha varit passiv just under tiden den andre stod för våldet). Det stämmer bra med hur man lyckats lyfta in Helena i bilen och hur hennes tillhörigheter låg tappade. Jag är benägen att tro att gubben har rätt i detta fall.

Vore intressant att veta vad de har på den nu avlidne mannen. Jag är orolig att detta är ett fall Polisen bara vill bli av med (det är ju ingen fjäder i hatten på myndigheten milt uttryckt) och passar på att bli kvitt på det här sättet.
Citera
2022-06-20, 14:23
Medlem
” Kalla fall-gruppen får nu börja om på nytt i igen.

– Vi hoppas såklart fortfarande att fallet kan lösas och vill fortsatt få in tips från allmänheten, säger Peter Thylén.”

Utredningen om försvinnandet fortsätter men inte mot mannen. Är dom säkra på att han var gärningsmannen så lär inget hända i det här fallet om det inte inkommer typs som tyder på en annan gärningsman eller en plats där hennes kvarlevor finns.
Citera
2022-06-20, 14:25
Medlem
Citat:

Stämmer inte helt med Åklagarmyndighetens pressmeddelande där man säger att skälet till att fallet läggs ned är att mannen har avlidit.

https://via.tt.se/pressmeddelande/utredningen-om-helena-fallet-laggs-ner?publisherId=3235540&releaseId=3325376

"Eftersom den misstänkte nyligen avled så läggs förundersökningen ner."
Citera
2022-06-20, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
GW är snarare övertygad om att det måste ha krävts två gärningsmän vid själva brottstillfället (även om den ene givetvis kan ha varit passiv just under tiden den andre stod för våldet). Det stämmer bra med hur man lyckats lyfta in Helena i bilen och hur hennes tillhörigheter låg tappade. Jag är benägen att tro att gubben har rätt i detta fall.

Vore intressant att veta vad de har på den nu avlidne mannen. Jag är orolig att detta är ett fall Polisen bara vill bli av med (det är ju ingen fjäder i hatten på myndigheten milt uttryckt) och passar på att bli kvitt på det här sättet.

Om den personen endast varit aktiv i bortforslande av kropp så handlar det snarare om Skyddande av brottsling eller Brott mot griftefriden - och då är ju det brottet preskriberat vid den här tiden. Så då är det ju fortfarande helt i sin ordning att lägga ned utredningen.
Citera
2022-06-20, 14:41
Medlem
PutteStruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FdAnstaltsintagen
L-evin
"Claes Levin registrerades som avliden 2022-06-11."
https://www.ratsit.se/19620103-Claes_Bertil_Levin_Mariestad/pmZIokqgP91X_m_WVUdsnWV1IGiqr8xE9JPQcOHbscg

Jag är rätt säker på att L_evin var mördaren...
Citera
2022-06-20, 14:52
Medlem
Citat:
Ja jag känner att jag väldigt gärna skulle vilja ha mer information om vad som gjorde polisen så säkra på CL. Finns det övertygande bevisning så kan väl de presentera det tycker jag.

Men då utredningen läggs ner så är det fritt fram att beställa material från den hos polisen.

Saken är ju att det inte fanns övertygade bevisning. Man fick ju inte ens personen häktad, vilket betyder att det varken funnits sannolika skäl eller skälig misstanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in