2022-10-13, 17:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Det här gamla UG vad var det för något ? UG, står det för UngdomsGård eller vad är det för förkortning ? Någon som kan berätta mer om detta ? Jag menar de är av vikt att ha fullständigt koll på dels alla tänkbara vägar/småvägar som fanns att tillgå i detta begränsade område samt all annan tillhörande info kring geografin i fråga. Både vart olika personer bodde vid tidpunkten , vart de brukade hålla till och då hur väl de kan ha känt till detta område.

Ja, UG står för en ungdomsgård som ska ha legat där i området. Vill minnas att Prytz67 nämnde den några gånger. I övrigt är inte jag rätt person att svara på dina funderingar om skidbacken, brunnen eller området i stort. Men jag får väl anta att den där brunnen är genomsökt? Har Micke R koll på det?
Citera
2022-10-13, 20:00
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Har funderad mer kring bilen som har observerats på cykelbanan. Kan bilen haft tonade rutor för att en hund/hundar ofta transporterats i den? Och att den även därför har takräcke, alltså att bagageutrymmet brukar vara upptagen av hund(ar)? Jag tänker att hundarna ska skyddas från stark solljus.
Kan takräckena som de kanske inte la märke till från sidan, ha gjort att killarna på Hällristningsvägen har haft svårt att exakt ange märke/modell trots ingående beskrivning?

Ja bra tankegångar igen. Du har ett bra tankearbete. Hundkompisspåret kanske vi skall sortera in det under. Helena hade bl a sagt till Gabriella att hon ville bo på landet och starta en kennel (P4-dok.).
Ja detta fall är för övrigt riktigt knepigt, skall än en gång konstateras...
Citera
2022-10-13, 20:05
Medlem
Citat:
Judaland, kan det vara så, (jag kan inte öppna ovanstående länk av kk12) men att det fanns en mindre körbar väg (skogsväg, grusväg) mellan Ekudden och Sandviken ? Alltså även som ansluter till den lilla grusväg som går bakom sjukhuset och ner till Helenas bostadsområdes småbåtshamn ?

Jag menar att i så fall om denna lilla väg fanns, kanske man inte behövde åka genom Rödjan ? Jag ser att det finns hus cirka 350 meter nordost om Rödjan vid nuvarande Gummestads vägen, dessa hus ser lite äldre ut och borde funnits då med. De som bodde här måste ju haft en väg att ta sig dit på, om då inte just Gummestadsvägen fanns då. Det måste funnits en mindre väg anser jag, även åt väster också mot Sandviken(badplats).

En annan sak, om du kan hjälpa till . Efter böjen vid Sandviken kommer ju en avslutande parkering som den asfalterade vägen tar slut. Men när jag förstorar upp på flygfotot kan jag se en mindre skogsväg kanske traktorväg i skogspartiet efter parkeringen. Kan den vara körbar med bil ? Denna väg kommer ut på själva golfbanan sen , sedan på en väg som leder till Sjöängen. Kan de även ha åkt denna lilla väg ? Eller är det lite väl strapatsrikt ?
Såvitt jag vet har det inte funnits någon sådan grusväg mellan Sandviken och Ekudden. Grusvägen in till pulkabacken är av senare datum, gissningsvis när sjukhuset byggdes. Den går nog knappast inte att åka med bil hela vägen ner till den lilla hamnen heller utan den slutar vid backen.
Husen som ligger norr om Rödjan verkar haft sin tillfartsväg från densamma såvitt jag kan förstå Eniros äldre kartor. Vägen mellan Sandviken och Åsenvägen tror jag heller inte var farbar. Minns att man kunde cykla där dock.

Citat:
Det här gamla UG vad var det för något ? UG, står det för UngdomsGård eller vad är det för förkortning ? Någon som kan berätta mer om detta?
Huset var beläget strax norr om gamla skjutbanan. Syns på kartor från 60-70-talet. Fanns rester kvar av grunden och en stentrappa sist jag var där. Har för mig mitt ärende var att leta efter den där brunnen KK12 nämnde.
Citera
2022-10-13, 23:52
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Huset var beläget strax norr om gamla skjutbanan. Syns på kartor från 60-70-talet. Fanns rester kvar av grunden och en stentrappa sist jag var där. Har för mig mitt ärende var att leta efter den där brunnen KK12 nämnde.

Jag har ingen karta från den tiden. Kan du beskriva mer exakt med utgångspunkt från om man bara googlar upp en karta och zoomar in sjukhuset? Vi pratar alltså om "till vänster" om sjukhuset eller "vänster snett neråt"? Kan du ange exakt var?

Hittade du brunnen?
Citera
2022-10-14, 09:09
Medlem
Enligt Mariestads-Tidningen kommer det en dokumentär på Viaplay som heter "Att lösa ett mord" där fallet Helena tas upp. Den sänds 20 oktober och är gjorde av Fredrik Undevik. Polisutredningen ska tydligen vara granskad och arbetet har pågått i tre år med dokumentären, enligt tidningen.
Låst artikel här: https://www.mariestadstidningen.se/2022/10/13/dokumentar-om-helena-fallet-sprider-nytt-ljus-i-fallet-da-har-den-premiar/
Citera
2022-10-14, 09:32
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Enligt Mariestads-Tidningen kommer det en dokumentär på Viaplay som heter "Att lösa ett mord" där fallet Helena tas upp. Den sänds 20 oktober och är gjorde av Fredrik Undevik. Polisutredningen ska tydligen vara granskad och arbetet har pågått i tre år med dokumentären, enligt tidningen.
Låst artikel här: https://www.mariestadstidningen.se/2022/10/13/dokumentar-om-helena-fallet-sprider-nytt-ljus-i-fallet-da-har-den-premiar/

Fredrik Undevik undersöker vad polisen har gjort under 30 år för att lösa mordet på Helena Andersson. Han upptäcker också att den huvudmisstänkte sedan 19 år tillbaka, inte kan ha begått mordet...
https://www.zaptv.se/program/tv3/2022-10-20/21:00/att-lsa-ett-mord
Citera
2022-10-14, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Fredrik Undevik undersöker vad polisen har gjort under 30 år för att lösa mordet på Helena Andersson. Han upptäcker också att den huvudmisstänkte sedan 19 år tillbaka, inte kan ha begått mordet...
https://www.zaptv.se/program/tv3/2022-10-20/21:00/att-lsa-ett-mord
Vem är den huvudmisstänkte sedan 19 år? Trodde att det inte fanns någon huvudmisstänkt alls.
Den här huvudmisstänkte avskrevs ju som misstänkt i samband med sin död: https://www.expressen.se/gt/krim/polisen-om-misstankte--mordaren-ratt-person/
Senast redigerad av ajnoshort 2022-10-14 kl. 10:08.
Citera
2022-10-14, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag har ingen karta från den tiden. Kan du beskriva mer exakt med utgångspunkt från om man bara googlar upp en karta och zoomar in sjukhuset? Vi pratar alltså om "till vänster" om sjukhuset eller "vänster snett neråt"? Kan du ange exakt var?

Hittade du brunnen?
Jo du har visst kartor. Finns här:
https://historiskakartor.lantmateriet.se/hk/mapsearch
https://kartor.eniro.se/m/H7shF
Väster om sjukhuset, nordöst om där skogsvägen slutar. Hittade ingen brunn nej.
Citera
2022-10-14, 15:30
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkainka5478
Jag skakollat upp det, det ska vara en yngre läkare han ska ha jobbat där vet för ett antal år sedan pratade jag med en kvinna som jobbade tillsammans med HA har för mig att hon nämnde nån läkare som HA gillade kan han ha hetat Dan nån stans har jag hört det , det här är ett mycket hett spår.

Du har inte fått fram mer info beträffande denne läkare ? Maskat efternamn ? Ålder ? Bil ? Vart han kan ha bott i Mariestad ?
Citera
2022-10-14, 16:04
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Vem är den huvudmisstänkte sedan 19 år? Trodde att det inte fanns någon huvudmisstänkt alls.
Den här huvudmisstänkte avskrevs ju som misstänkt i samband med sin död: https://www.expressen.se/gt/krim/polisen-om-misstankte--mordaren-ratt-person/

Polisen gick väl ut 1998 och sa att de hade en ny huvudmisstänkt, och att samme person fortfarande var det 2001. De bör väl avse MMPG då?
Citera
2022-10-14, 16:09
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Tyvärr en låst artikel. Du kan inte kopiera och klistra in något ur texten?
Citera
2022-10-14, 16:50
Medlem
IB03s avatar
Judaland, om jag får plåga dig igen med frågor. Eller någon annan som kan svara givetvis.

Jag har inte fått en riktigt glasklar bild kring bebyggelsen bakom Polishuset och Fängelset efter Marieholmsbron. Det fanns hus och villor (radhus ?) kring Skutvägen, Tegelvägen och Smedjevägen 1992 va ?

I detta område då bakom Polishuset , verkar det inte vara någon av de namn i tråden som bodde 1992.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in