2021-11-23, 23:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Många människor vet inte vad Matematik "egentligen" är.
De sätter likhetstecken mellan matematik och aritmetik (räknande, de fyra räknesätten, osv). Punkt.

Matematik är i själva verket vetenskapen om problemlösning och metodutveckling. I detta begrepp finns en massa delområden, skilda från varandra, exempelvis algebra, aritmetik, trigonometri, sannolikhetsteori, statistik, osv. Detta är verktyg för att nå fram till problemlösningen, den egentliga matematiken. Generellt sysslar matematiken med härledning av slutsatser från givna premisser. Det leder till epistomologiska frågeställningar.
Man kan förenklat säga att resultatet av matematik är faktisk kunskap.
Vad vi sysslar med här i tråden är att göra slutsatser utifrån hypotetiska premisser.
Den faktiska kunskapen vi har är att vi vet att Helena är försvunnen och att hon säkert sågs senast på torget när Stadt stängde. En hypotetisk premiss är att hon stoppat några ringar i ett ytterfack på ryggsäcken. Det är meningslöst att spekulera i hur sannolikt det är att hon stoppa något litet och värdefullt i ett fack som inte går att sluta till helt. Vi vet inte det helt enkelt. Vi vet inte hur hon färdats och vilken väg hon färdats.
Sammantaget går det alltså inte att använda traditionell matematik i det här fallet.
Men jag ska på skoj prova att få ut några ringar ur min ryggsäck som är nästan likadan som den som finns på bilden hos SR. Jag betvivlar på att det lätt att få ur dem. Det blir till helgen jag gör den testen.
En kommentar till diskussionen och hypoteserna om ryggsäcken och ringarna:
åtminstone en del av inläggen verkar utgå från att HA hade den på sig när hon överfölls, men det finns åtminstone två scenarion där det knappast är fallet:
- HA lämnar bilen på Ekuddenvägen och flyr springande in på stigen. Inte troligt att hon tar sig tiden att kränga på sig ryggsäcken då (och man åker inte gärna bil med den på),
- HA blir mördad i bilen parkerad vid lekplatsen. I det fallet har hon förmodligen ryggsäcken i knät eller på golvet framför sig.

Således kan man inte utgå från att ryggsäcken hamnade uppochner beroende på hur HA bars in i bilen.
Citera
2021-11-24, 00:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Många människor vet inte vad Matematik "egentligen" är.
De sätter likhetstecken mellan matematik och aritmetik (räknande, de fyra räknesätten, osv). Punkt.

Matematik är i själva verket vetenskapen om problemlösning och metodutveckling. I detta begrepp finns en massa delområden, skilda från varandra, exempelvis algebra, aritmetik, trigonometri, sannolikhetsteori, statistik, osv. Detta är verktyg för att nå fram till problemlösningen, den egentliga matematiken. Generellt sysslar matematiken med härledning av slutsatser från givna premisser. Det leder till epistomologiska frågeställningar.
Man kan förenklat säga att resultatet av matematik är faktisk kunskap.

Vad vi sysslar med här i tråden är att göra slutsatser utifrån hypotetiska premisser.
Den faktiska kunskapen vi har är att vi vet att Helena är försvunnen och att hon säkert sågs senast på torget när Stadt stängde. En hypotetisk premiss är att hon stoppat några ringar i ett ytterfack på ryggsäcken. Det är meningslöst att spekulera i hur sannolikt det är att hon stoppa något litet och värdefullt i ett fack som inte går att sluta till helt. Vi vet inte det helt enkelt. Vi vet inte hur hon färdats och vilken väg hon färdats.
Sammantaget går det alltså inte att använda traditionell matematik i det här fallet.
Men jag ska på skoj prova att få ut några ringar ur min ryggsäck som är nästan likadan som den som finns på bilden hos SR. Jag betvivlar på att det lätt att få ur dem. Det blir till helgen jag gör den testen.

Varför saxade du (om än med små omskrivningar)?
Citera
2021-11-24, 00:00
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Bara så att ingen felaktig trådsanning etablerar sig: det var inga blodfläckar på skorna.
Såvitt jag förstått var den en liten blodfläck på den ena skon.
Och den upptäcktes långt efteråt.

När den applicerats har inte framkommit.
Precis en blodfläck!
Matematikern faller på sitt eget grepp...
Citera
2021-11-24, 00:06
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
åtminstone en del av inläggen verkar utgå från att HA hade den på sig när hon överfölls, men det finns åtminstone två scenarion där det knappast är fallet:
- HA lämnar bilen på Ekuddenvägen och flyr springande in på stigen. Inte troligt att hon tar sig tiden att kränga på sig ryggsäcken då (och man åker inte gärna bil med den på),
- HA blir mördad i bilen parkerad vid lekplatsen. I det fallet har hon förmodligen ryggsäcken i knät eller på golvet framför sig.

Således kan man inte utgå från att ryggsäcken hamnade uppochner beroende på hur HA bars in i bilen.

Jag har långt tidigare skrivit om precis det, att om Helena fick skjuts satt hon knappast med ryggsäcken på sig. Dock går det inte att utesluta möjligheten att hon faktiskt satte på sig den när hon lämnade en eventuell skjuts. Det går faktiskt inte ens att utesluta att Helena satt med ryggsäcken på sig. Men Helena kan trots allt också ha gått hem - och då högst sannolikt med ryggsäcken på just ryggen.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-11-24 kl. 00:09.
Citera
2021-11-24, 00:07
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Bara så att ingen felaktig trådsanning etablerar sig: det var inga blodfläckar på skorna.
Såvitt jag förstått var den en liten blodfläck på den ena skon.
Och den upptäcktes långt efteråt.

När den applicerats har inte framkommit.

Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Precis en blodfläck!
Matematikern faller på sitt eget grepp...

Om man nu nödvändigtvis måste vara en sådan pekpinneperson som ajnoshort är, vore det bra om han/hon själv skriver rätt. Blodfläcken hittades inte på en sko utan på en sandal!
Citera
2021-11-24, 01:01
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Om man nu nödvändigtvis måste vara en sådan pekpinneperson som ajnoshort är, vore det bra om han/hon själv skriver rätt. Blodfläcken hittades inte på en sko utan på en sandal!
Sandaler räknas också som skor om du inte visste det?
Den som snackar matematik är väl din kompis? Och om allas urusla IQ, förutom hans själv då förstås.

Perfekt är ingen, men när en dryg person som tror han är bättre än andra, inte visar sig vara bättre själv, är det väl inte konstigt att man reagerar?
Citera
2021-11-24, 01:08
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Sandaler räknas också som skor om du inte visste det?
Den som snackar matematik är väl din kompis? Och om allas urusla IQ, förutom hans själv då förstås.

Perfekt är ingen, men när en dryg person som tror han är bättre än andra, inte visar sig vara bättre själv, är det väl inte konstigt att man reagerar?

Läs mitt inlägg igen så förstår du säkert poängen ("noggrannheten" som ajnoshort skulle vara så "noga" med).
Citera
2021-11-24, 04:59
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Helt korrekt påpekande. Men om man antar att hon inte hade den på sig så måste den i något skede ha burits i handen av Helena och/eller någon GM. Eftersom det naturliga sättet att bära en ryggsäck är att hålla i handtaget så är sannolikheten för att något skall ramla ut mycket låg.

Min personliga uppfattning är att Helena fått skjuts och tagit på sig ryggsäcken när hon gick ur bilen vid Ekuddenvägen. Alternativt har hon blivit uppsökt av GM vid Ekuddenvägen medan hon gick med ryggsäcken på.

Det finns två väsentliga skillnader mellan att anta att ringen fallit ur vid ovarsam behandling av en lös ryggsäck respektive att den fallit ur när Helena lyfts eller burits.
1) Den första skillnaden är att vi vet att Helena burits och att det i sig är en risk för att något skall tappas.
2) Den andra skillnaden är att om Helena inte fått skjuts är sannolikheten extremt hög att ryggsäcken suttit på hennes rygg. Sannolikheten för att ringarna fallit ur en lös ryggsäck påverkas därför i negativ riktning av sannolikheten för att hon fick skjuts.
Citera
2021-11-24, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag vet inte om det någonsin kom fram om hon hade haft ombytesskor med sig eller inte. Jag har för mig att det talades om det inte så långt in i tråden. Eventuellt att det stod i media också. Men om de skor som hittades var dem som hon haft med sig (i ryggsäcken, för att ha haft dem på sig inne på Stadt) och de ramlade ut ryggsäcken, varför ramlade inte ringarna, ceratet m.m. ut då också på samma plats?

Kanske någon som minns detta och kommer ihåg hur det var?
Hon kan ha sprungit samtidigt som hon försöker stänga väskan eller få upp den på ryggen samtidigt. De kan ha varit en dragkamp om väskan. Gm försöker ta den för henne och hon vägrar släppa. Han kanske försöker greppa Helena genom att slita tag i ryggsäcken. Det finns många möjligheter.
Sedan beror det också på hur väskan var konstruerad. Vet man det? Dragsko, spännen, dragkedja, knapp?
Citera
2021-11-24, 07:30
Medlem
Ny stor artikel i MT idag:
https://www.mariestadstidningen.se/2021/11/24/polisens-teori-i-helena-fallet-vi-misstanker-att-han-agerade-ensam/

Intressant från innehållet:
"I samband med husrannsakan gjorde polisen nämligen vissa fynd i mannens bostad. Utredarna har fått vissa svar på dna-analyser från Nationellt forensiskt centrum (NFC), andra dröjer.
– Det är inga svar som vi delger pressen innan vi är helt klara, men jag kan säga så mycket att vi väntar på ytterligare svar från NFC, säger Peter Thylén."

Frågan är, om de hittat något som tillhört HA, om inte häktningen gått igenom då? Man blir mycket nyfiken på vad det kan vara för fynd.

– Vi kommer att höra honom minst ett par gånger till och vi kommer att göra allt vi kan för att försöka få fram sanningen, säger Peter Thylén.
– Men nu när han inte är häktad har vi åtminstone gått om tid på oss. Klockan tickar inte, utan då kan vi koncentrera oss på att leta upp personer som vi tror kan ha något vettig att säga om honom.

Jag tycker det är lite nonchalant att kommentera att de inte har bråttom. Bara för att ingen lag reglerar hur länge de får offentligt prata om en person som starkt misstänkt borde de ha respekten att jobba på så fort som möjligt för att kunna antingen åtala honom eller avskriva honom.

"Peter Thylén utesluter inte att man kan hitta en gärningsman om kroppen hittas.
– Det beror på hur kroppen ligger. Dna kan finnas kvar trots att kroppen varit nedgrävd i 30 år, det är ingen omöjlighet, på något klädesplagg eller så."

Det låter ju helt otroligt, men fantastiskt om det faktiskt är på det sättet. Men borde inte kläder multna efter närmare 30 år?
Citera
2021-11-24, 07:33
Medlem
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sko#/media/Fil:Skor_fr%C3%A5n_1700-_till_1960-talet_-_Nordiska_Museet_-_NMA.0056302.jpg
Citera
2021-11-24, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.

Hahahaha! Stor humor. Tack för underhållningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in