Citat:
Ursprungligen postat av
rubin22
Jag tycker att det varit väldigt lite från media, med intervjuer med den närmaste familjen, jag kan ha fel?
Men något stämmer inte?
Det beror nog på vad man bedömer vara "väldigt lite". Allt är relativt. Jag tycker nog att familjen gått ut i media en hel del. Föräldrarna intervjuades i tidningar, åtminstone inledningsvis, så som jag kommer ihåg det, likaså systrarna. Både syster G och syster U har sedan dess låtit sig intervjuats, både i tidningar och TV. Sedan var väl åtminstone U med i radioserien 2017?
Jag håller med dig om att det verkar som att något är skevt. Jag tror nog att en hel del har upplevt att det råder lite av en "tystnadskultur" i Mariestad, vad det gäller Helenas försvinnande. Åtminstone en eller två personer bör veta vad som hänt, sedan är det nog inte helt osannolikt att några förstår, men inte vill av olika anledningar/vågar el dyl. Varför? Jag tror att det varierar från person till person. Lojal med familjen/nära vännen? Vill låta bli att "gräva" i det som varit? Vill/vågar inte p g a att personen/personerna som är inblandade i försvinnandet och mordet/dråpet/olyckan kanske har en sådan "status"/makt i Mariestad med omnejd, att ett vittne riskerar att råka illa ut (inte fysiskt), om det kommer fram att h*n berättat? Rädd att få en utsatt position i staden, "utpekad". Det finns säkert många fler anledningar. Människor skyddar en mindre grupp, en "inre krets", får jag uppfattningen av.
MEN - vem står upp för Helena? Var hon värd så lite att det är mer värt att hålla tyst om det man vet, än att hon och hennes familj får någon slags upprättelse? Är Helena inte ens värd att hittas, så att hon kan få en fin begravning och få komma hem? Är det viktigare att skydda en eller flera gärningsmän? Är lojaliteten fortfarande så stark???
Nej, man up (oavsett kön) och låt 30 år vara nog! Berätta det/vad du vet/anar! Var anonym, om du känner att du vill det - MEN BERÄTTA! Om det hade varit din syster, hade du velat att andra skulle skydda en eller flera gärningsmän att gå fri då? Reflektera över den frågan en stund - gör sedan det du känner är det rätta att göra! Följ ditt samvete! <3