2022-06-20, 12:40
  #1333
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Nej, orealiserade värdeförändringar påverkar inte skatten. De justeras bort från det redovisningsmässiga resultatet när man ska komma fram till skattemässiga.
Är det vid någon speciell redovisningsmetod? Eller är det alltid så?

Jag noterade följande:
Omvärderingsmetoden innebär att avskrivningar baseras på orealiserade förluster/vinster vilket i sin tur innebär att värdeminskningsavdraget, och därigenom skatten, också baseras på dem

Men det finns numera ett gäng metoder som kan användas och det är inte så uppenbart (för mig vid en snabb check) hur skatten påverkas.

Kan du bringa lite mer konkret klarhet i detta?
Citera
2022-06-20, 12:59
  #1334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Tidigare har Iljan och andra insynspersoner gått in och stödköpt när kursen gått ner. Det kan han dock inte göra nu med mindre än 30 dagar till rapport?

Ilijan har inget kapital att köpa för är jag rädd.

Så han försöker snacka upp kursen istället. Det har gått väldigt dåligt för honom att göra det.

Många blankare har gått in vid kurser runt 27, jag tror inte de är nöjda ännu.

Så vi får nog räkna med en kurs 15 - 20 framöver?
Citera
2022-06-20, 13:30
  #1335
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
SBB ett dåligt år? Vad snackar du ens om?
Påstår du att kommuner inte kommer betala deras hyra
Jävla idiot.

Kommuner, stat och regioner byter lokaler och pressar hyresavtal precis som alla andra som hyr lokaler. Blir det en dipp med minskad efterfrågan på lokaler så kommer det garanterat drabba SBB också. Hyreslägenheter är i så fall säkrare än kontor men ger generellt lägre avkastning

Det är som vi andra vet dessutom i större utsträvkning är belåningen som blir problematisk för fastighetsbolagen när tiderna ändras, inte uteblivna hyresintäkter

Du avslöjar din okunnighet och är själv idioten.
__________________
Senast redigerad av Ringhals3 2022-06-20 kl. 13:54.
Citera
2022-06-20, 13:38
  #1336
Medlem
Polar Sructure har av SBB förvärvat aktier i Netmore.

Polar Structure köpte aktier i Netmore den 20 maj vilket utlöste ett budpliktsbud.
Polar Sructure har av SBB förvärvat 18,4 miljoner aktier till priset i budpliktsbudet.
Polar Structure som i förra veckan lade ett budpliktsbud på Netmore på 1:55 kr per aktie.

Det innebär att Polar Structure nu har drygt 16,7 miljoner A-aktier o.därtill 207 miljoner B-aktier som då skulle motsvara Ca.70,9% av kapitalet samt Ca.80,3% av rösterna i Netmore.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2022/06/20/netmore-group-polar-structure-forvarvat-aktier-av-sbb.html

/Pressmeddelande kl.12:36 den 20/6-2022.
Citera
2022-06-20, 13:52
  #1337
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker2
Polar Sructure har av SBB förvärvat aktier i Netmore.

Polar Structure köpte aktier i Netmore den 20 maj vilket utlöste ett budpliktsbud.
Polar Sructure har av SBB förvärvat 18,4 miljoner aktier till priset i budpliktsbudet.
Polar Structure som i förra veckan lade ett budpliktsbud på Netmore på 1:55 kr per aktie.

Det innebär att Polar Structure nu har drygt 16,7 miljoner A-aktier o.därtill 207 miljoner B-aktier som då skulle motsvara Ca.70,9% av kapitalet samt Ca.80,3% av rösterna i Netmore.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2022/06/20/netmore-group-polar-structure-forvarvat-aktier-av-sbb.html

/Pressmeddelande kl.12:36 den 20/6-2022.


Tror SBBs ledning (IB) inte längre på Netmore eller behöver SBB pengar, det rör sig om en struntsumma i sammanhanget.
Citera
2022-06-20, 14:28
  #1338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Tror SBBs ledning (IB) inte längre på Netmore eller behöver SBB pengar, det rör sig om en struntsumma i sammanhanget.
Nåja. Oavsett anledning så har åtminstone Bråse fått något nytt att skriva om.
Citera
2022-06-20, 14:31
  #1339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Är det vid någon speciell redovisningsmetod? Eller är det alltid så?

Jag noterade följande:
Omvärderingsmetoden innebär att avskrivningar baseras på orealiserade förluster/vinster vilket i sin tur innebär att värdeminskningsavdraget, och därigenom skatten, också baseras på dem

Men det finns numera ett gäng metoder som kan användas och det är inte så uppenbart (för mig vid en snabb check) hur skatten påverkas.

Kan du bringa lite mer konkret klarhet i detta?

Oavsett metod. Grunden för beräkning av skattemässigt resultat och tidpunkt är god redovisningssed där redovisningsmetoden påverkar. Men inom ett antal områden finns också en särskild skattemässig reglering som man därefter måste ta hänsyn till. Av den anledningen ser man ofta begreppet "uppskjuten skatt" i årsredovisningar. Vilket utgör beräknad framtida skatt på skillnaden mellan det högre redovisade värdet och det lägre skattemässiga. Varken upp- eller nedskrivningar påverkar alltså det skattemässiga resultatet, bara det redovisningsmässiga.
Citera
2022-06-20, 15:27
  #1340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Tror SBBs ledning (IB) inte längre på Netmore eller behöver SBB pengar, det rör sig om en struntsumma i sammanhanget.

För mindre än ett år (september -21) sedan köper SBB Netmore för 1,90 i en riktad nyemission ganska högt över börskurs (låg på ca 1,30 - 1,40.

Nu säljer man för 1,55.

Frågan bör nog ställas ja!
Citera
2022-06-20, 16:01
  #1341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Tror SBBs ledning (IB) inte längre på Netmore eller behöver SBB pengar, det rör sig om en struntsumma i sammanhanget.

Hej Ringhals3 med flera.
Som jag uppfattade det så ägde SBB endast en mindre aktiepost i Netmore Group enligt en äldre ägarlista från den 31/12-2021 på Ca.6,4% av kapitalet o.därtill Ca.4,2% av rösterna i Netmore Group.Där bolaget är verksamma inom telekombranschen.Och när Polar Structure köpte
aktier den 20 maj utlöste det ett budpliktsbud.Då Polar Structure lämnade ett kontant budpliktsbud till aktieägarna i Netmore Group på 1:55 kronor per aktie.Då köptes förmodligen SBB:s aktiepost upp som enligt ägarlista 31/12-2021 bestod i förmodligen en mindre atiepost på de Ca.4,2% av rösterna i Netmore Group upp av Polar Structure.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/769298/netmore-group-b

https://www.avanza.se/placera/telegram/2022/06/16/netmore-group-polar-structure-lagger-budpliktsbud-oms.html

https://www.avanza.se/placera/telegram/2022/06/20/samhallsbyggnadsbolaget-i-norden-sbb-saljer-sitt-innehav-i-netmore-for-drygt-28-miljoner-kronor.html

/SBB,sålde då hela sitt innehav i Netmore Group för drygt Ca.28 miljoner kronor.
Citera
2022-06-20, 18:24
  #1342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Tror SBBs ledning (IB) inte längre på Netmore eller behöver SBB pengar, det rör sig om en struntsumma i sammanhanget.

Hej Ringhals3 med flera.
Grävde en aning djupare i Netmore Group o. det var förmodligen bra att SBB fick de där akterna sålda.Då Netmore Group samt koncernens resultaträkning förmodligen inte var någon munter läsning. Totala intäkter 13 443 KSEK (11 580 KSEK) Med ett rörelseresultat i Q1-2022 på -15 904 KSEK (-20 807 KSEK).Och därtill med återläggning av avskrivningar etc.ett EBITDA på -12 024 (-16 931) kassan var iallafall i början på perioden av Q1-2022 på 98 755 KSEK (25 016 KSEK) och vid periodens slut 86 680 KSEK (6 520 KSEK).

https://mb.cision.com/Main/15900/3565523/1578509.pdf

https://www.avanza.se/placera/telegram/2022/06/20/samhallsbyggnadsbolaget-i-norden-sbb-saljer-sitt-innehav-i-netmore-for-drygt-28-miljoner-kronor.html

/Det var förmodligen bra att SBB sålde dem aktierna o.fick Ca.28 miljoner.
/Då Netmore Group antagligen var o-lönsamma.
Citera
2022-06-20, 18:53
  #1343
Medlem
Besvärjarens avatar
Arbetet med att minska exponeringen mot kreditmarknaden fortskrider i det stora och det små, vi kan förvänta oss många PM framöver.

Var kanske sista dag att komma in under 20 idag, utdelning och OMXS30-notering väntar inom kort och kommer ge ytterligare medvind.
Citera
2022-06-20, 19:26
  #1344
Medlem
liksom-fbs avatar
Fastigheter gick bäst idag. Upp 2.62%. Och SBB B ökade med 4.4%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in