2022-06-19, 22:33
  #1321
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ingen vetenskaplig grund för mitt påstående men om jag på måndag belånar min portfölj och köper 50.000 SBB B-aktier för under 20 kr så kan ni vara så säkra på att jag som vanligt gör en urusel affär!

Avstår jag så kommer aktien återhänta sig till 40 kr inom ett år och jag gör en lika usel affär.

Jag har alltså kursutvecklingen i ett järngrepp!
Hur ska jag göra?

Det kan i och för sig vara en uppmuntran att staten samt regioner och därtill vanligtvis hyresgästen i största allmänhet antagligen betalar på sina hyreskontrakt.

Det i sin tur borde inbringa ett kassaflöde in i bolaget.Hyresintäkterna i beståndet ökade ju med 3,8 procent under Q1-2022 i Bolaget.

Driftnettoökningen i jämförbart bestånd blev trots ett kallt vinterkvartal starka 2,4 procent.Och därtill så levererade också Indexeringen förmodligen då varje år en stark inkomstökning i bolaget.

Om nu eventuellt räntan mätt som 3-månaders STIBOR skulle eventuellt öka med Ca.1,5 procent eller Ca.2,5 procent.

Skulle den effektiva snitträntan och förvaltningsresultatet i 2022 förmodligen blivit för Bolaget.

SBB Hyresintäkter 7 339 miljoner.
Räntekostnader STIBOR 1,5% 1 334 miljoner.
Förvaltningsresultat [STIBOR 1,5%] till Stam A och B aktier 4214 miljoner.
Plus därtill också då resultat från Fastighetsutvecklingen på Ca.2 500 miljoner. /Totalt sett in 6714 miljoner.

SBB Hyresintäkter 7 339 miljoner.
Räntekostnader STIBOR 2,5% 1 538 miljoner.
Förvaltningsresultat [STIBOR 2,5%] till Stam A och B aktier 4010 miljoner.
Plus därtill också resultat från Fastighetsutveckling på Ca,2 500 miljoner. /Totalt sett in 6510 miljoner.

https://corporate.sbbnorden.se/sv/wp-content/uploads/sites/3/2020/01/rapport-delarsrapport-q1-januari-mars-2022-b.pdf

Detta var ett scenarioantagande från bolaget i PDF sidan 8 av 54 från Q1-2022.Vi kommer förhoppningsvis få en uppdatering av scenarioantagandet under Q2-Q3-2022 från Bolaget.

/Men det är klart allt kan ju hända som förändrar en situation på några veckor o. månader etc.Det är ju sådant som är svårt att förutse.Men staten är förmodligen en bra hyresgäst till Bolaget.
__________________
Senast redigerad av Jerker2 2022-06-19 kl. 22:37.
Citera
2022-06-20, 07:33
  #1322
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Hur ser samma analys ut vid en låneränta på 4%? 6%? Om SBB får ett dåligt år och inte ger någon utdelning alls? Alla tre förslagen ganska relevanta för 2023 och 2024.

SBB ett dåligt år? Vad snackar du ens om?
Påstår du att kommuner inte kommer betala deras hyra
Jävla idiot.
Citera
2022-06-20, 09:46
  #1323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
SBB ett dåligt år? Vad snackar du ens om?
Påstår du att kommuner inte kommer betala deras hyra
Jävla idiot.

Varför så otrevlig? Visst var kanske "ett dåligt år" lite konstigt uttryckt. Men menar du att du inte ser några ev. hot mot SBB:s framtida utdelning? Den Batljan har lovat att höja de kommande 100 åren.
Citera
2022-06-20, 09:49
  #1324
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
SBB ett dåligt år? Vad snackar du ens om?
Påstår du att kommuner inte kommer betala deras hyra
Jävla idiot.
Utdelningen kommer från vinsten, inte från hyran som till 90% går åt till att driva fastigheten. Ett dåligt år går ett företag inte med vinst och utdelningen blir Noll. Om du inte räknar med det så har du inte med alla fakta i din analys. Bitcoin-intelligens på dig, jag har precis härjat i den tråden omgiven av bitcoin-intelligenta så inga problem.
__________________
Senast redigerad av Barents 2022-06-20 kl. 10:37.
Citera
2022-06-20, 10:35
  #1325
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Utdelningen kommer från vinsten, inte från hyran som till 90% går åt till att driva fastigheten. Ett dåligt år går ett företag inte med vinst och utdelningen blir Noll. Om du inte räklnar med det så har du intem ed alla fakta i din analys. Bitcoin-intelligens på dig, jag har precis härjat i den tråden omgiven av bitcoin-intelligenta så inga problem.

Utdelningen kommer från hyran och eventuella fastighetsförsäljningar.

Vinsten brukar utlver det komma från uooskrivna värden på fastigheterna och den vinsten är svår att betala ut!
Citera
2022-06-20, 10:38
  #1326
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Utdelningen kommer från hyran och eventuella fastighetsförsäljningar.

Vinsten brukar utlver det komma från uooskrivna värden på fastigheterna och den vinsten är svår att betala ut!
När fastighetsvärden skrivs upp så brukar det bara förstärka balansräkningen inte delas ut, bostadsbolag brukar vara lånefinansierade. SBB med sin extrema låneportfölj kan inte utdela fastighetsvinster på 50 år, de måste konsolidera sig först genom att sälja av en del med vinst och få bort lån. Men jag har svårt att se detta, de har betalat maxpris för sina bostäder, på toppen av en gigantisk bostadsbubbla. Ungefär som man köpte JM för det högsta priset någonsin för ett byggbolag.
Citera
2022-06-20, 11:04
  #1327
Medlem
Tidigare har Iljan och andra insynspersoner gått in och stödköpt när kursen gått ner. Det kan han dock inte göra nu med mindre än 30 dagar till rapport?
Citera
2022-06-20, 11:14
  #1328
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Utdelningen kommer från hyran och eventuella fastighetsförsäljningar.

Vinsten brukar utlver det komma från uooskrivna värden på fastigheterna och den vinsten är svår att betala ut!
Hyrorna höljs väl någon gång då de är indexreglerade. (Vet inte frekvensen. En gång per år kanske).

Men för SBB är det snarare nedskrivningar av tillgångar som är aktuell. De uppstår då som förluster som är avdragsgilla, vilket minskar skatten. Och SBB har mer stålar att dela ut.
Citera
2022-06-20, 11:33
  #1329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hyrorna höljs väl någon gång då de är indexreglerade. (Vet inte frekvensen. En gång per år kanske).

Men för SBB är det snarare nedskrivningar av tillgångar som är aktuell. De uppstår då som förluster som är avdragsgilla, vilket minskar skatten. Och SBB har mer stålar att dela ut.

Nej, orealiserade värdeförändringar påverkar inte skatten. De justeras bort från det redovisningsmässiga resultatet när man ska komma fram till skattemässiga.
Citera
2022-06-20, 11:38
  #1330
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
När fastighetsvärden skrivs upp så brukar det bara förstärka balansräkningen inte delas ut, bostadsbolag brukar vara lånefinansierade. SBB med sin extrema låneportfölj kan inte utdela fastighetsvinster på 50 år, de måste konsolidera sig först genom att sälja av en del med vinst och få bort lån. Men jag har svårt att se detta, de har betalat maxpris för sina bostäder, på toppen av en gigantisk bostadsbubbla. Ungefär som man köpte JM för det högsta priset någonsin för ett byggbolag.

Det är exakt vad jag menar, vinsten från uppskrivningarna av fastigheysvärdena är svår att dela ut men den ökar låneutrymmet vilket är bra tills fastighetsvärdena sjunker..
Citera
2022-06-20, 11:45
  #1331
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är exakt vad jag menar, vinsten från uppskrivningarna av fastigheysvärdena är svår att dela ut men den ökar låneutrymmet vilket är bra tills fastighetsvärdena sjunker..

Det är väl inget problem att dela ut vinsten från uppvärderingar? Det var ju så Oscar Properties gjorde. Även om i deras fall så var det projekt som värderades upp (medans de pågick) och så lånade man upp pengar, med värderingen som säkerhet, och delade ut pengarna :P

Känns klockrent för SBB att ta efter. Det är ju trots allt liknande bolag. Luftslott alltså :P
Citera
2022-06-20, 12:21
  #1332
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är väl inget problem att dela ut vinsten från uppvärderingar? Det var ju så Oscar Properties gjorde. Även om i deras fall så var det projekt som värderades upp (medans de pågick) och så lånade man upp pengar, med värderingen som säkerhet, och delade ut pengarna :P

Känns klockrent för SBB att ta efter. Det är ju trots allt liknande bolag. Luftslott alltså :P

Ja det är bara att köra på! Vet personer om värderar upp sin bostadsrätt och lånar mer pengar till gud-vet-vad! Det är bara att köra på!

Låna! Låna! Låna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in