2022-06-19, 08:38
Medlem
DennisOlofs avatar
@exe.e det är nog brottsligt.

Du fejkar din identitet, dvs du är inte uppriktig etc. Vet inte hur det klassas under juridik men det är nog straffbart, förmodligen samma sak som att visa falsk legitimation. Jag tänkte mer på att jag såg reklam för hur Freja ID fungerade och då slog det mig att det i stort sett går att fejka eftersom det funkar lite som swish.

Saknar man koder och annat i appen som verkligen genereras av systemet som då visar att det är just den transaktionen som äger rum är det i stort sett bara en .jpg fil man behöver visa. Nu krävs det lite mer iofs men inte så mycket mer, det hela går ju ut på att lura den som kontrollerar.

Det funkar såklart inte om någon person är nitiskt eller misstänktsam men de festa tänker ju inte på det. Har sett en del som swishar i affärer och dom bara visar upp det, kassören godtar det dom ser och så är det klart. Om det sedan är fejk vet dom inte för det finns ju inget sätt för dom att se att transaktionen gått igenom eller verifiera det i realtid, inte vad jag vet. Sedan kommer det nya kunder osv. Då är det nog inget man tänker på, och om man upptäcker det i efterhand då är personen långt borta, försent att göra något.

Eftersom 80% av folket använder swish är det dåligt man inte utvecklat systemet mer så man faktiskt KAN betala i butik och dom i kassan kan se att det sker en betalning etc.

Nu kanske jag har helt fel för jag har inte någon bra koll på detta men det är så jag uppfattat att det fungerar. Men oavsett vad man gör, att lura andra brukar vara brottsligt.
Citera
2022-06-19, 20:33
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oXAXo
Vadå för app?

Mottagaren kommer inte se någon swish. Det enda hans app gör är att visa att han har swishat pengarna. Normal begåvad person kollar sin mobil om man har mottagit swish eller ej och hur mycket.

Appen har två sidor. Skriva belopp och namn. Klicka swish. Appen visar att man har swishat och till vem (detta är bara en bild eller animation inget mer) det är det man visar upp när man har "swishat". Motagaren får ingen notifikation eller swish.

Sämst.

Hur du gör pengar på detta? Säljer appen till någon som vill köpa den. Kan förekomma att folk inte kollar sin swish och då kan appen funka.

Hur du säljer appen? Du säger till dina polare, du jag vill köpa din penna för 5000 kr. Han kommer säkert gå med på det. Du swishar honom med din app och kollar hur han reagerar. Han kommer säkert bli intresserad av appen och då säger du till han kostar 500 kr kontant.

Men hur noga kollar företag där man betalar med swish tex på fik?
Citera
2022-06-20, 13:11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Men hur noga kollar företag där man betalar med swish tex på fik?

På fik som är enskilda företagare så får mottagaren en pling i sin mobil när det kommer in en swish-betalning. Men företag som har företags-swish kan inte direkt kolla att betalningen kommit in eftersom den som står i kassan inte har tillgång till swish-bokföringen online.

Man måste lösa det genom att i appen bifoga ett kvitto som mottagaren kan scanna och få i klartext vad betalningen avser och där mottagarens app har en dekrypteringsnyckel för att scanna just kvitton för det aktuella swishnumret. Då kan man inte förfalska kvitton eftersom man då saknar transaktionskoden.
Citera
2022-06-20, 13:24
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
På fik som är enskilda företagare så får mottagaren en pling i sin mobil när det kommer in en swish-betalning. Men företag som har företags-swish kan inte direkt kolla att betalningen kommit in eftersom den som står i kassan inte har tillgång till swish-bokföringen online.

Man måste lösa det genom att i appen bifoga ett kvitto som mottagaren kan scanna och få i klartext vad betalningen avser och där mottagarens app har en dekrypteringsnyckel för att scanna just kvitton för det aktuella swishnumret. Då kan man inte förfalska kvitton eftersom man då saknar transaktionskoden.

Tack för redogörelsen, det går således inte att bedriva någon tyngre brottslighet med denna låtsasapp
Citera
2022-06-20, 13:27
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Tack för redogörelsen, det går således inte att bedriva någon tyngre brottslighet med denna låtsasapp

Knappast för det är inget företag som tar emot större betalningar i swish utan kräver överföring med bank-id. Affärerna har också begränsat beloppet till 100 kr så man kan bara betala med swish i högre belopp när kontokortssytemet inte fungerar.
Citera
2022-06-24, 23:32
Medlem
Jmns avatar
Jag har företagsswish med "företagsappen" och såfort någon har betalat med Swish så går jag in i appen och kontrollerar att pengarna verkligen kommit in, litar inte på någon tyvärr.

Får dock ingen notifikation som någon tidigare skrev utan får manuellt logga in och kolla (enskild firma).

/ Jmn
Citera
2022-06-27, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sWenskT-avskum
Står i tidningen GöteborgsPesten som ständigt låser sina artiklar.
Fakeswish hur fan går detta till egentligen?
Pengarna går till ett bankkonto via telefonen då ska ju polisen kunna spåra bedrägeriet genom telenumret?

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/butiker-utsatta-f%C3%B6r-bedr%C3%A4gerier-med-fejkad-swishapp-1.73144933
Artikel "upplåst"
https://archive.ph/rDQjk
Citera
2022-06-27, 13:51
Medlem
davetheslaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Knappast för det är inget företag som tar emot större betalningar i swish utan kräver överföring med bank-id. Affärerna har också begränsat beloppet till 100 kr så man kan bara betala med swish i högre belopp när kontokortssytemet inte fungerar.

Fel, Ica maxi i mitt område tog emot fejkbetalningar på 12-16k när de var riktigt nytt. Men de händer nog inte igen.
Citera
2022-08-06, 19:44
Medlem
welcometorealitys avatar
Enligt rapport idag så kommer många butiker att sluta med swish betalningar, p.g.a fake swish appar.
Citera
2022-08-06, 22:13
Medlem
Hoppas TS fick nått finger avklippt.
Att blåsa gemene hardworking people är fan samma sak som pedofili och våldtäkt.
Skräp!
Citera
2022-08-21, 14:33
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UtanLeg
man kan ju undra vad för jävla utbildningsreserv som jobbar på SvT, på deras rapportering verkade det som att användare fått meddelande om att ladda ner en uppdatering till swish, en falsk app laddas ner istället och pengar skickas till bedragarna varje gång användaren gör en betalning... i själva verket är det användaren som är bedragaren.

men jävligt smart måste jag säga!
Ja då måste man verkligen vara blåst, namnet på mottagaren står ju i BankID.
Citera
2022-09-04, 14:16
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Har själv både stött på att försökt bli lurad med fake swish samt någon sexbutik i Malmö som hade blivit lurad på några tusen nyligen av någon babbeluring.

Spontant känns det ju som swish spelat ut sin roll kommersiellt om de inte gör någon funktion som enklare verifierar transaktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in