2022-05-28, 00:26
Medlem
dregglos avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/allt-fler-bedragerier-med-swish
Citera
2022-05-28, 04:21
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/tre-fragor-om-nytt-swish-bedrageri-drabbar-butiker
Citera
2022-05-28, 11:00
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocolele
Appen du pratar om suger.

I äkta swish kan man klicka på skörmen så sker det animationer så man ser att det är äkta, det funkar ej på ”fejk swish”

Till er som undrar hur de funkar:

Man har en app fyller i mottagares nr och namn och ditt namn samt summa. Du får upp en bild på att du swishat som bedragaren visar upp. Om du har en butik testa knappa på bedragsrens skärm så märker du att ingen animation sker = fejk swish. Då tar du luren och bankar in den i idiotens skalle
Det här är ett riktigt korkat påstående, som om bedragarna inte har kunskap att göra animationer eller kopiera liknande, bara en tidsfråga om det ännu inte har skett. Det finns bara en sak man kan göra, bekräfta i sin egen swish att transaktion har genomförts.
Citera
2022-05-28, 11:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Det här är ett riktigt korkat påstående, som om bedragarna inte har kunskap att göra animationer eller kopiera liknande, bara en tidsfråga om det ännu inte har skett. Det finns bara en sak man kan göra, bekräfta i sin egen swish att transaktion har genomförts.

De 2 appar jag sett har inte haft tryck funktionen. Kan dock ha utvecklat sig då detta va ett bra tag sen. Återigen så får man skylla sig själv om man inte kollar att man får en swish notis. Och får man inte de så bankar man äterigen in luren i bedragarens skalle
Citera
2022-05-28, 16:44
Medlem
Vissa moraliska betänkligheter mot detta...men !

Ja, antagligen skulle en sådan här fuskapp funka för småbelopp hos marknadsknallar på festivaler och liknande som säljer (typ) korv och dricka, alltså där det är så hög omsättning (köer) att affärsidkaren inte kollar varenda swishtransaktion av tidsbrist.

Men tack ändå för att jag fått veta att det finns fusk-swish med de nya säkerhetsfunktionerna inbyggda. Det var nytt för mig (egentligen inget konstigt att de "uppdaterar" sina appar också när man tänker efter).

Vad kostar en sådan där fusk-app ? (av ren nyfikenhet).
Citera
2022-05-28, 16:56
Avslutad
Man är väl efterbliven om man laddar ner en app från Instagram eller Tik-Tok.
Citera
2022-05-28, 17:04
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/swish-vd-vill-stoppa-fejkapparna-innan-fler-drabbas
Citera
2022-05-28, 17:53
Medlem
Vorr kul om nån kan länka till APK-filen
Citera
2022-05-28, 18:40
Avstängd
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostball
Vorr kul om nån kan länka till APK-filen

Den finns ju inte på google play fattar du väl.

Den är tillverkad av någon.
Jag har en själv en kille på fiver gjorde åt mig för 50 usd.
Citera
2022-05-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Den finns ju inte på google play fattar du väl.

Den är tillverkad av någon.
Jag har en själv en kille på fiver gjorde åt mig för 50 usd.

Det är det jag menar, att det inte finns på Google Play. Men att man kan få tag på den som APK-fil så kan man installera den och testa...
Citera
2022-05-28, 20:21
Medlem
Snarkarens avatar
ICA måste ha varit utvecklingsstörda då dom accepterat betalningar via swish med kontroll från kundernas egna lurar utan att kontrollera med sitt eget konto, fejk-appar med swish har ju funnits i flera år, hur korkade är dom på ICA egentligen.
Citera
2022-05-28, 22:37
Medlem
man kan ju undra vad för jävla utbildningsreserv som jobbar på SvT, på deras rapportering verkade det som att användare fått meddelande om att ladda ner en uppdatering till swish, en falsk app laddas ner istället och pengar skickas till bedragarna varje gång användaren gör en betalning... i själva verket är det användaren som är bedragaren.

men jävligt smart måste jag säga!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in