2022-06-19, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Är nog ingen slump, snarare en hint och ett utpekande.
Håller med och så har dom arbetat från dag 1 och hela podden är uppbyggd på samma sätt.
I texten i artikeln nämner dom en huvudmisstänkt och då undrar jag varför man inte skriver det i texten under fotot på BL.
Man kanske inte får det och jag har otroligt svårt att tro att skribenten/reportern på AB är tillräckligt insatt i ärendet och då undrar jag om någon lagt orden i munnen på skribenten/reportern om vad som ska stå under texten till fotot.
Det hoppas jag hon svara på från mitt mejl.
Citera
2022-06-20, 00:28
Medlem
Lever den misstänkta ?
Citera
2022-06-20, 01:42
Medlem
kato85s avatar
Lite otroligt ändå att hunden markerar på benrester som legat på en aktiv tipp sedan 1972.
Gud vet hur mycket bråte och skräp som dumpats där sedan 1972, allt detta måste ju ha pressat ned skräpet från 1972 flera flera meter under marken.
Citera
2022-06-20, 03:33
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leko12
Lever den misstänkta ?
Nej.
Citera
2022-06-20, 08:51
Avslutad
Hur många skelettsökhundar finns det i Sverige, för tre år sedan fanns det bara en. Hur lär man upp en sådan hund, man kan ju inte använda döingar på samma sätt som dom gör i USA
Jag tror inte ett skit på att denna hund kommer att lösa några frågor om Sjögrens försvinnande.
Svens syskonsbarnbarnsbarn får nog inse att dom aldrig kommer att få svar utan bara vara en del av att några mindre bemedlade spånare använder dom för en bra historia och gratis semester på Gotland

Swisha på
Citera
2022-06-20, 09:37
Medlem
Citat:
Lever den misstänkta ?
Han är död sen många år.
Citera
2022-06-20, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Hur många skelettsökhundar finns det i Sverige, för tre år sedan fanns det bara en. Hur lär man upp en sådan hund, man kan ju inte använda döingar på samma sätt som dom gör i USA
Jag tror inte ett skit på att denna hund kommer att lösa några frågor om Sjögrens försvinnande.
Svens syskonsbarnbarnsbarn får nog inse att dom aldrig kommer att få svar utan bara vara en del av att några mindre bemedlade spånare använder dom för en bra historia och gratis semester på Gotland

Swisha på
👍🙏
Äntligen någon som vågar säga vad han tycker.
Jag håller med dig men det finns en risk att du blir ifrågasatt/på hoppad av många hjärntvättade poddare och deras hangaround.
Vi kan bara sitta att vänta på vad valpen hittar och sen ifrågasätta resultatet.
Då kommer dom i mängd och kastar skit.
Ganska underhållande .😉
Citera
2022-06-20, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Lite otroligt ändå att hunden markerar på benrester som legat på en aktiv tipp sedan 1972.
Gud vet hur mycket bråte och skräp som dumpats där sedan 1972, allt detta måste ju ha pressat ned skräpet från 1972 flera flera meter under marken.

Sedvänjan att kasta sopor på hög i naturen höll inte i sig så värst länge.

I det gamla lantbrukssamhället fanns inte sopor på samma sätt som vi ser på saken idag. Även i den tidigare industrialiseringen fanns förvisso material som inte gick att återanvända och måste deponeras men det rörde sig om otroligt små volymer jämfört med idag. Mycket hamnade på lantbrukets utkanter eller i gropar på tomterna. Det var först med det nya konsumtionssamhället som kom på 1950-talet som man började få problem med större volymer oanvändbart avfall som behövdes deponeras någonstans, soptipparna uppstod. Problematiken accelererade och man försökte hitta andra lösningar, jag tror att redan på tidigt 1980-talet hade man omhändertagande av det mesta på annat sätt än deponi.

Så 1972 var nära slutet av soptipps-eran. De flesta soptipparna på landsbygden var också lokala för en liten by eller ett samhälle så några stora volymer rörde det sig inte om. När man tog fram andra lösningar för avfallshanteringen var det vanligt att tipparna täcktes över med ett tunt lager jord så att man slapp se eländet och illusionen av natur skulle återkomma.

Det är med andra ord inte sannolikt att något som dumpats 1972 på en aktiv soptipp ligger flera meter ner under marken.
Citera
2022-06-20, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t3000
Sedvänjan att kasta sopor på hög i naturen höll inte i sig så värst länge.

I det gamla lantbrukssamhället fanns inte sopor på samma sätt som vi ser på saken idag. Även i den tidigare industrialiseringen fanns förvisso material som inte gick att återanvända och måste deponeras men det rörde sig om otroligt små volymer jämfört med idag. Mycket hamnade på lantbrukets utkanter eller i gropar på tomterna. Det var först med det nya konsumtionssamhället som kom på 1950-talet som man började få problem med större volymer oanvändbart avfall som behövdes deponeras någonstans, soptipparna uppstod. Problematiken accelererade och man försökte hitta andra lösningar, jag tror att redan på tidigt 1980-talet hade man omhändertagande av det mesta på annat sätt än deponi.

Så 1972 var nära slutet av soptipps-eran. De flesta soptipparna på landsbygden var också lokala för en liten by eller ett samhälle så några stora volymer rörde det sig inte om. När man tog fram andra lösningar för avfallshanteringen var det vanligt att tipparna täcktes över med ett tunt lager jord så att man slapp se eländet och illusionen av natur skulle återkomma.

Det är med andra ord inte sannolikt att något som dumpats 1972 på en aktiv soptipp ligger flera meter ner under marken.

Deponin i Etelhem sluttäcktes 2001, så den var nog aktiv längre än till 1972.
Citera
2022-06-20, 12:49
Medlem
Även om de hittar Sven, hur stor är chansen att binda den misstänkte gärningsmannen till mordet ? Finns det någon möjlighet att de klarar upp fallet om de hittar skelettet ? Varför kom ingen in med tipset för 50 år sen att han låg begravd där och varför har inte polisen kollat upp det tidigare ? Då hade fallet kanske redan varit löst.
Citera
2022-06-20, 13:35
Medlem
Citat:
Även om de hittar Sven, hur stor är chansen att binda den misstänkte gärningsmannen till mordet ? Finns det någon möjlighet att de klarar upp fallet om de hittar skelettet ? Varför kom ingen in med tipset för 50 år sen att han låg begravd där och varför har inte polisen kollat upp det tidigare ? Då hade fallet kanske redan varit löst.
Att binda gärningsmannen med teknisk bevisning är svårt/omöjligt.
Deras grej är att man sett Bulvanen i närheten av tippen dagen efter SS försvann.
Så hittas SS i tippen är bulvanen mördaren.
Hade detta gjort att man kunnat dömma bulvanen i domstol.
Nej knappast men det räcker för grävgruppen att utse en sannolik mördare och det tycker jag är för tunt.
Anledningen enligt vad som sägs var att folk var rädda för bulvanen och vågade inte tipsa/vittna.
Exakt när detta tips inkom vet kanske någon bättre än mig med tror att det var minst 30 år + efter om inte mer.
Senast redigerad av tlarsson365 2022-06-20 kl. 13:38.
Citera
2022-06-20, 14:20
Medlem
Gusselbys avatar
Skulle de hitta kvarlevor av Sven S så är väl det vackert nog, det är fint att det finns de som bryr sig tiilräckligt om en försvunnen och misstänkt mördad så pass ihärdigt och länge trots att fallet är preskiberat som brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in