2022-06-19, 19:33
  #193
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Hej!

Jag jobbar inom IT där det finns ca 300 anställda på kontoret.
Ålder: 25-30

I fredags så diskuterade jag och några kollegor under lunchen om det kommande valet och vilka samhällsproblem som vi tycker är dom mest viktiga att lyfta fram inför valet.

För att sammanfatta det hela så landade vi i det ökande antalet dödsskjutningar i Sverige.
Jag lyfte fram min åsikt kring att Sverige kommer behöva utvisa fler kriminella människor om samhället ska lyckas gå mot rätt riktning.

En annan anställd, som inte satt vid samma bord, har sedan gått till min arbetsgivare och sagt att han tog illa upp.
Jag vet inte vilken anställd det gäller, arbetsgivaren berättade bara att han fått veta detta.

Jag fick därför en skriftlig varning och om det upprepas så kan det leda till att jag får lämna jobbet.

Jag kommer inte tala delta in i några politiska diskussioner igen på jobbet då jag inte vill riskera mitt jobb.
Men skulle verkligen facket godkänna att en arbetsgivare sparkar en anställd för att man delar med sig utav sin åsikt inom politik?

Jag är inte här för att diskutera huruvida jag har rätt eller fel med min politiska åsikt utan snarare om en arbetsgivare verkligen kan dela ut en varning för att jag var med i en diskussion om politik under lunchen?

Det var ju bara en diskussion med mina kollegor som jag har en bra relation med.
Du bör betrakta detta som en möjlighet. Om du blir avskedad så kommer du få runt 300 kkr. Det var vad facket förhandlade fram i mitt fall. (VD:n tyckte inte om mina (politiska) åsikter).
Citera
2022-06-19, 19:48
  #194
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Man ska aldrig prata om politik, sex eller religion. Sen finns det en radda andra grejer man heller inte ska prata om t. ex. invandring, feminism, aborter och homos. Sverige är ett angiverisamhälle så man ska hålla tand för tunga.

Varför då ? Jag tycker det är intressant att prata om ämnen där människor har olika åsikter (de ämnen du nämner tycker jag är väldigt roliga att diskutera).
Jag kan hålla med dig om att dessa ämnen inte ska diskuteras om du enbart vill göra karriär.
Citera
2022-06-19, 20:02
  #195
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Vad sa chefen när du frågade om varför du fick varningen? Vad exakt är det du inte får upprepa? Känns lite oklart, är det förbjudet att diskutera politik på kontorstid? Eller gäller det bara rättspolitik eller just frågan om utvisning av kriminella?
Citera
2022-06-19, 20:14
  #196
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Hej!

Jag jobbar inom IT där det finns ca 300 anställda på kontoret.
Ålder: 25-30

I fredags så diskuterade jag och några kollegor under lunchen om det kommande valet och vilka samhällsproblem som vi tycker är dom mest viktiga att lyfta fram inför valet.

För att sammanfatta det hela så landade vi i det ökande antalet dödsskjutningar i Sverige.
Jag lyfte fram min åsikt kring att Sverige kommer behöva utvisa fler kriminella människor om samhället ska lyckas gå mot rätt riktning.

En annan anställd, som inte satt vid samma bord, har sedan gått till min arbetsgivare och sagt att han tog illa upp.
Jag vet inte vilken anställd det gäller, arbetsgivaren berättade bara att han fått veta detta.

Jag fick därför en skriftlig varning och om det upprepas så kan det leda till att jag får lämna jobbet.

Jag kommer inte tala delta in i några politiska diskussioner igen på jobbet då jag inte vill riskera mitt jobb.
Men skulle verkligen facket godkänna att en arbetsgivare sparkar en anställd för att man delar med sig utav sin åsikt inom politik?

Jag är inte här för att diskutera huruvida jag har rätt eller fel med min politiska åsikt utan snarare om en arbetsgivare verkligen kan dela ut en varning för att jag var med i en diskussion om politik under lunchen?

Det var ju bara en diskussion med mina kollegor som jag har en bra relation med.

Du ska anmäla din arbetsgivare.
Eller hota med facket att du inte får säga det som andra partier säger
Citera
2022-06-19, 20:45
  #197
Medlem
Streckkods avatar
Ha. ha, ha! TS vart helt ägd av nån vänsterbliven mupp, som
skvallrade så företaget utdelade en varning!

Vi har varit naiva, skulle svettsarn ha sagt!



Inte en chans i helvetet att det där är en giltig varning, men nu har du den för evigt!


Citera
2022-06-19, 20:47
  #198
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
På min (senaste) arbetsplats var det tabu att diskutera politik öht. I en gemenskap är det viktigt att inte ta upp samtalsämnen som rikserar att skapa utanförskap eller polarisera. Arbetsgivaren bör dock vara tydligare med detta än vad som verkar vara fallet på din arbetsplats.
Citera
2022-06-19, 20:52
  #199
Medlem
DoktorNos avatar
Garanterat någon av de fackliga företrädarna på din arbetsplats som gått till arbetsledningen och krävt att du ska varnas. Allt för att få tyst på de som öppet vågar lufta de åsikter som går emot rådande "värdegrund".
Citera
2022-06-19, 20:54
  #200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Hej!

Jag jobbar inom IT där det finns ca 300 anställda på kontoret.
Ålder: 25-30

I fredags så diskuterade jag och några kollegor under lunchen om det kommande valet och vilka samhällsproblem som vi tycker är dom mest viktiga att lyfta fram inför valet.

För att sammanfatta det hela så landade vi i det ökande antalet dödsskjutningar i Sverige.
Jag lyfte fram min åsikt kring att Sverige kommer behöva utvisa fler kriminella människor om samhället ska lyckas gå mot rätt riktning.

En annan anställd, som inte satt vid samma bord, har sedan gått till min arbetsgivare och sagt att han tog illa upp.
Jag vet inte vilken anställd det gäller, arbetsgivaren berättade bara att han fått veta detta.

Jag fick därför en skriftlig varning och om det upprepas så kan det leda till att jag får lämna jobbet.

Jag kommer inte tala delta in i några politiska diskussioner igen på jobbet då jag inte vill riskera mitt jobb.
Men skulle verkligen facket godkänna att en arbetsgivare sparkar en anställd för att man delar med sig utav sin åsikt inom politik?

Jag är inte här för att diskutera huruvida jag har rätt eller fel med min politiska åsikt utan snarare om en arbetsgivare verkligen kan dela ut en varning för att jag var med i en diskussion om politik under lunchen?

Det var ju bara en diskussion med mina kollegor som jag har en bra relation med.

Politik och politik. Jag kallar det för realism.

Du diskuterade bara vad som händer och vad tidningarna skriver om i Sverige. Alltså verkligheten, samma som du talar om att en kvinlig läkare skjuts till döds på öppen gata med sitt barn i famnen, eller att en stad brinner efter flertalet anlagda bränder, eller ny affär öppnas i staden där tjuvar snott lagerhyllorna.

Realiteten av vad som sker.

Hur kan man förbjuda sådant?
Citera
2022-06-19, 20:55
  #201
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exe.e
Finns det några blattar på jobbet?

Ja där har du förklaringen till att det tjallades.

Man skall Aldrig öppet diskutera politik på jobbet speciellt inte dessa PK frågor , invandringen osv.
Det finns alltid någon som tar väldigt illa åt sig och springer bakom ryggen till cheferna.
Sedan har många företag nerskrivna "värdegrunder" som man måste följa.

Som en jobbkollega sa... "arbetsplatser är ingen demokrati"

Men att få en skriftlig varning för detta låter extremt , då måste det varit folk som tog väldigt illa åt sig samt gick upp i affekt öppet.

en muntlig varning om olämligheten mellan fyra ögon ja det hade varit mera lämpligt
Citera
2022-06-19, 20:56
  #202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
För att citera en rödhårig partiledare: "Hur uttryckte du dig?! "

Nae men alltså... Sa du bokstavligen i lugn och sansad samtalston "Jag tycker Sverige borde kunna utvisa flera kriminella invandrare om det ska gå i rätt riktning" eller sa du i högt tonläge "Det ska väl till att man utvisar varenda en av de här kriminella invandrarkräken för att få fason på det här jävla landet!"

Tycker båda är okej. Kriminella vill invandrarna själva ska åka ut från landet.
Citera
2022-06-19, 21:11
  #203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Tack för alla tips och råd, det uppskattas verkligen!

Företaget som jag är anställd hos har kunder som betalar för att vi underhåller deras hemsidor och ⁷appar.

Jag vill inte outa mig för mycket men vi har utvecklat många appar som många i Sverige använder sig utav.

Jag har reflekterat under helgen varför min arbetsgivare reagerade så mycket över mitt uttalande vid lunchen.

Jag har landat i att min arbetsgivare förmodligen är väldigt rädd för att våra partners ska avbryta sitt samarbete med oss om dom får höra att alla anställda inte är 100% PK.

Jag kommer be om att få ha möte med min chef på Måndag och försöka komma till botten varför det blev en så stor sak utav det hela.

Jag har läst att många ifrågasätter om det verkligen inte var något mer som jag sa under lunchen som kan uppfattas stötande.

När vi pratade och den ökade kriminaliteten i Sverige så sa jag även att myndigheterna kommer behöva sätta mer press på att invandrare som kommer till Sverige ska lära sig språket hos SFI.

Vägrar dom att gå på SFI så bör dom inte få ett medborgarskap.

Det var dom två punkterna som jag nämnde under samtalet med kollegorna, resterande handlade om kärnkraftverk i Sverige innan det var dags att börja jobba igen.

Återigen, tack för alla råd. Det är skönt att kunna höra andras åsikter kring detta.


Du får ju skriva ned varningen du fick ordagrant, för att man ska kunna ta ställning till den?

Verkar ju som att du helt missuppfattat vad varningen gäller tycker jag.

Har själv en gång haft ett samtal, ingen varning dock, om vad jag gjorde på rasten. Det var någon som hade klagat till rektorn om att jag hade "suttit med mobilen hela rasterna". Detta hände veckan efter jag haft Covid och var totalt ur gängorna.

Jag ifrågasatte då om det inte var Ok att göra vad man vill på rasten och då svarade han "Jo självklart", men det är ändå min plikt att ta upp detta osv.
Citera
2022-06-19, 21:24
  #204
Medlem
ShlomoMoskowitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
aldrig snacka/religion politik på arbetet under lunchen, man kan snacka enskilt med kollegor men inte i ett lunchrum då är man korkad och du förtjänar varning

Fuck you din lilla fegis kackerlacka!🪳
Frågar man dig, dina små vänner Kajsa och Kalle när ni är lediga och off duty om politik så blir ert fega svar:

"Öh höh ööö näääeee Assååå jag har inte tid/inte intresserad just nu att prata politik. Jag pratar inte ✌️sånt där ✌️med "främlingar" vem är du ens? Vad vill du oss egentligen?"

Sååå ni även medvetet undviker att prata våra gemensamma problem/politik på jobbet oxå! Frågan är ju när ni alls är icke fega, öppna och vill ärligt samtala om problemen vi ALLA delar som en del av ett kollektiv i vårt samhälle!?🤔
Ni fega Jantelagare undviker ju samtala på jobb, på gatan, i parken, på krogen, på beachen... överallt?? Det finns ju inget kvar? Ingen plats någonsin under dygnet att sopa mattan?🧹

Ni Jantelags-fegisar undviker alltid på ett så tydligt falskt sätt att prata om saker där man kan bli oense. Usch vilka fega små kräk är vad ni är! Falsk gemenskap baserad på lögner är vad ni vill uppehålla(den trevliga falska stämningen i rummet). Detta skapar stora problem (för oss alla) i detvlånga loppet för att ni inte sopar rent mattan kontinuerligt😣

Skit i vad andra i rummet tycker eller "känner" när dem hör dig säga din åsikt till en person DU har en convo med. Om dessa lättkränkta äckliga individerna som lyssnar inte är en del av convo:n så kan det ju inte vara personligt och riktat till Dem? Ellerhur?
Nä juste din idiot⚠️
__________________
Senast redigerad av ShlomoMoskowitz 2022-06-19 kl. 22:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in