2022-06-19, 14:05
Medlem
Fruxo9987s avatar
Kanske blev ni lite högljudda och du började säga riktigt fula saker etc, för i så fall så kanske arbetsgivaren har rätt om det är så att du fått många att känna sig störda och förolämpade av ditt beteende. Om du vill ha en korrekt bedömning från de som läser och inte bara vill "ha rätt" så måste du säga exakt vad som hände. Annars är det totalt meningslöst. Om du redan gjort det så har du nog rätt.

Men tänk på att bara för det var på lunchen så fritar inte det dig från någonting.
Senast redigerad av Fruxo9987 2022-06-19 kl. 14:31.
Citera
2022-06-19, 14:13
Avslutad
Inte OK av arbetsgivaren. Jag är inte särskilt road när PK-folket pratar anti-Trump, anti-SD på jobbet men inte fan går jag till HR för det. Jag går därifrån bara som en vuxen person.

Man blir så förbannad på dessa jävla vänsteraktivister.
Citera
2022-06-19, 14:38
Medlem
LoriLaughins avatar
Jag undrar om inte TS berättar allt här. Så lättvindigt får man inte varningar och sen beror det på jobbets policys och vem kunderna är.
Citera
2022-06-19, 14:40
Medlem
tequilasunrise123s avatar
Hade vägrat att skriva under varningen och sedan kontaktat facket direkt efter mötet.
Citera
2022-06-19, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Jag har iallafall lärt mig läxan att inte prata om politik, jag har informerat mina kollegor som satt vid mitt bord om varningen så att alla förstår att vi får hålla det utanför jobbet framöver.
Man ska aldrig prata om politik, sex eller religion. Sen finns det en radda andra grejer man heller inte ska prata om t. ex. invandring, feminism, aborter och homos. Sverige är ett angiverisamhälle så man ska hålla tand för tunga.
Citera
2022-06-19, 14:49
Medlem
dodcoviddods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wienerschnippsel
Ingen ide att snacka politik på jobbet. Förr i tiden gjorde man aldrig det, politik var typ det tråkigaste som fanns.

Vet genuspedagogerna om det här? Raserar inte hela begreppet jämställdhetspolitik på sin egen tyngd om man inte ska diskutera politik på jobbet?
Citera
2022-06-19, 14:56
Medlem
Smegmas avatar
Kontakta facket. Säg att Du vill bli uppsagd och yrka på skadestånd för kränkning plus semesterersättning.

Solklart fall till din rätt om nu din utsago stämmer.
Citera
2022-06-19, 15:01
Medlem
Cherie-xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
Arbetsgivaren får fråga en anställd om denne är vaccinerad men du har ingen skyldighet som arbetstagare svara. Stora seriösa företag med riktiga chefer frågan inte en anställd av det skälet. Finns vissa branscher där man förhandlat med facket där det gäller säkerhet för många människor typ piloter.

Jag jobbar utomlands på ett företag som har denna regeln. Jag förhandlade så killen kunde ha munskydd istället, fick kämpa som fan för det m ledningen, men han vägrade det också. Jag försökte pga att han var jätteduktig på sitt jobb. Alla anställda på hela företaget, 30 000 pers, måste visa vaccinationsbevis, inte for chefen utan för personalavdelningen. Jag fattar varför då vi samarbetar med ett sjukhus och folk kör hela tiden mellan sjukhuset och oss. Dock var ju regeln inte mitt val men han fick för sig att det var jag som bestämt det, en futtig mellanchef. Tyvärr sa han upp sig för han ville verkligen inte vaccinera sig eller ha munskydd. Fast jag blev förbannad för att han anmälde mig så ville jag ändå ha kvar honom o lösa det.

PS. Nu är vi off topic. Men ville förklara. Ej samma regler överallt.
Senast redigerad av Cherie-xx 2022-06-19 kl. 15:23.
Citera
2022-06-19, 15:26
Medlem
ShlomoMoskowitzs avatar
Så en anställd som inte satt vid samma bord som er, tog illa upp?

Din åsikt/ditt yttrande var väl då inte riktat personligen till honom? Han hörde ju bara er diskussion?

"Ta illa upp"på jobb gör jag hela tiden all day everyday. Varje dag säger någon kommunist i någon lokal något skit som jag hör. Men det är ju inte riktat till mig personligen?

Jag kan bara då helt enkelt "ta illa upp", vara professionell och ignorera det. För det gällde ju inte mig🙂 Jag är på jobbet ju on duty.

Jag har yttrat mig högt i olika diskussioner på jobb, on duty, framför folk att jag t. ex avskyr: pitbullar,
BMW bilar (läs: inte BMW drivers eller blattar),
RealMadrid/Spanska klubbfotbollslag (läs: inte RealMadrid fans!)
Mexico (läs: inte Mexicaner!), somalia (läs: inte somalier!),
Kebab, shawarma (läs: Arabisk mat inte arabiska folk!)

Dessa saker jag sagt specifikt, min kritik och avsky är ju inte riktat till någon person eller grupp människor! Jag får lov att hata alla dessa saker öppet. Vi har ju ingen policy som skyddar tex pitbull hundar, någon specifik nation, maträtt som är skyddad från avsky. Om någon pitbull ägare, rasistisk våldsam Mexican tar illa upp får dom ju göra det? Jag accepterar ju deras Tyskland/USA/Schweiz kritik och avsky. Enkelt var professionella och mogna för vi är på jobbet

✌️ Peace
Senast redigerad av ShlomoMoskowitz 2022-06-19 kl. 15:37.
Citera
2022-06-19, 15:29
Medlem
Cherie-xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Inte OK av arbetsgivaren. Jag är inte särskilt road när PK-folket pratar anti-Trump, anti-SD på jobbet men inte fan går jag till HR för det. Jag går därifrån bara som en vuxen person.

Man blir så förbannad på dessa jävla vänsteraktivister.

Jag tycker tvärtom som du, jag är en sån där anti-SD osv, inte fullvärdig batikhäxa, men definitivt motsatta åsikter till dina. Men inte fan går jag till HR och anmäler en person om hen säger att kriminella invandrare borde utvisas eller liknande kommentar. Jag kanske käftar lite beroende på kommentaren, eller som du säger går därifrån, men aldrig att jag skulle anmäla en sån grej.

Antingen är den som gjort det en riktig fjant, eller har det också hänt andra grejer som trådstartaren inte berättar. Det han skriver att han sagt är ju inte en rasistisk kommentar egentligen, handlar ju om kriminella jävlar.
Senast redigerad av Cherie-xx 2022-06-19 kl. 15:31.
Citera
2022-06-19, 15:34
Medlem
belfs avatar
Vad gällde varningen mer exakt?
Citera
2022-06-19, 15:44
Medlem
Cherie-xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMontanaz
Jag tror snarare din chef borde snacka med den personen som tog illa upp. Tar man illa upp angående kriminella som blir utvisade, så borde ju personen i fråga vara kriminell antagligen. Då kanske din chef borde göra lite research så att denne inte är en säkerhetsrisk.

Du gjorde rätt och satte en boll i rörelse i chefens hjärna. Nu får han lite att göra!

Håller med. Kriminell eller korkad fjant. Vanliga skötsamma invandrare hatar också krimpacket som ger dem dåligt rykte genom att begå grova brott. No way att min ickekriminella, skattebetalande kollegor från typ Iran, Irak, Pakistan, Kina osv skulle bli KRÄNKTA och kontakta HR pga en sån kommentar.

Om det TS skriver är sant vill säga, att det bara var just denna kommentar. Kanske sagt o gjort andra saker innan också som varit mer extrema.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in