2022-06-19, 08:10
Medlem
Ta med ett automatgevär in på jobbet och visa vad du tycker.
Citera
2022-06-19, 08:19
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Hej!

Jag jobbar inom IT där det finns ca 300 anställda på kontoret.
Ålder: 25-30

I fredags så diskuterade jag och några kollegor under lunchen om det kommande valet och vilka samhällsproblem som vi tycker är dom mest viktiga att lyfta fram inför valet.

För att sammanfatta det hela så landade vi i det ökande antalet dödsskjutningar i Sverige.
Jag lyfte fram min åsikt kring att Sverige kommer behöva utvisa fler kriminella människor om samhället ska lyckas gå mot rätt riktning.

En annan anställd, som inte satt vid samma bord, har sedan gått till min arbetsgivare och sagt att han tog illa upp.
Jag vet inte vilken anställd det gäller, arbetsgivaren berättade bara att han fått veta detta.

Jag fick därför en skriftlig varning och om det upprepas så kan det leda till att jag får lämna jobbet.

Jag kommer inte tala delta in i några politiska diskussioner igen på jobbet då jag inte vill riskera mitt jobb.
Men skulle verkligen facket godkänna att en arbetsgivare sparkar en anställd för att man delar med sig utav sin åsikt inom politik?

Jag är inte här för att diskutera huruvida jag har rätt eller fel med min politiska åsikt utan snarare om en arbetsgivare verkligen kan dela ut en varning för att jag var med i en diskussion om politik under lunchen?

Det var ju bara en diskussion med mina kollegor som jag har en bra relation med.
Jadu, du har i alla fall en dålig relation. Och kan denna människa hugga dig i ryggen på ett sätt, så kan det nog ske på flera.

Tänker mig att jag hade vält ett kontor totalt om jag hamnat i en sådan miljö. Vilka himla fjollor som härbärgerar i kontor. Alltså, lipa till bossen för fel politiska åsikter.
Citera
2022-06-19, 08:33
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Knappast någon från MENA som klagat. Garanterat en svensk som gått till chefen. Vissa vänsterextrema människor är sådana. Allting ska vara politiskt korrekt och dom är "på" allting bara för att.

Håller med.
Garanterat ingen bluring som gjort det. Min fru är från sydamerika, hon avskyr MENA slöddret som sabbar för ordentliga invandrare.
Är ngn dramaqueen attentionwhore falsk råttsvensk som knastat dig.
Sjukt att din chef springer dennes ärenden
Citera
2022-06-19, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Hej!

Jag jobbar inom IT där det finns ca 300 anställda på kontoret.
Ålder: 25-30

I fredags så diskuterade jag och några kollegor under lunchen om det kommande valet och vilka samhällsproblem som vi tycker är dom mest viktiga att lyfta fram inför valet.

För att sammanfatta det hela så landade vi i det ökande antalet dödsskjutningar i Sverige.
Jag lyfte fram min åsikt kring att Sverige kommer behöva utvisa fler kriminella människor om samhället ska lyckas gå mot rätt riktning.

En annan anställd, som inte satt vid samma bord, har sedan gått till min arbetsgivare och sagt att han tog illa upp.
Jag vet inte vilken anställd det gäller, arbetsgivaren berättade bara att han fått veta detta.

Jag fick därför en skriftlig varning och om det upprepas så kan det leda till att jag får lämna jobbet.

Jag kommer inte tala delta in i några politiska diskussioner igen på jobbet då jag inte vill riskera mitt jobb.
Men skulle verkligen facket godkänna att en arbetsgivare sparkar en anställd för att man delar med sig utav sin åsikt inom politik?

Jag är inte här för att diskutera huruvida jag har rätt eller fel med min politiska åsikt utan snarare om en arbetsgivare verkligen kan dela ut en varning för att jag var med i en diskussion om politik under lunchen?

Det var ju bara en diskussion med mina kollegor som jag har en bra relation med.

Om det kommer till arbetsgivarens vetskap att någon i personalen blivit kränkt eller trakasserad är man enligt diskrimineringslagen och eller arbetsmiljöverkets föreskrift om organisatorisk o social arbetsmiljö skyldig att utreda vad som hänt. Dvs förhöra inblandade och vittnen för att få en så korrekt uppfattning om händelsen som möjligt, dokumentera det. Om utredningen visar att någon bevisligen blivit kränkt eller trakasserad då kan arbetsrättsliga åtgärder bli aktuella, exempelvis en varning.
Om du beskrivit händelsen korrekt har jag väldigt svårt att se att en utredning av din diskussion skulle kunna leda till en arbetsrättslig åtgärd, varning som i ditt fall.
Citera
2022-06-19, 08:48
Medlem
f30malmos avatar
Jag fick en varning en gång, som iof inte hade med något politiskt att göra, men som var lika oväsentlig, jag bara ignorerade den och gick vidare. Men jag hade inte tvekat att kontakta facket om det hade funnits något i varningen som kunde skada mig, hade de gått vidare med det och försökt bli av med mig hade jag definitivt gått till facket. Fattar inte varför folk verkar så rädda för det. Nu har jag en värdelöst skitfack personligen, men om man inte har det så ska man knappast vara rädd för arbetsgivaren när den gör fel.
Citera
2022-06-19, 08:51
Medlem
Henriksss avatar
Har ni kollektivavtal så har bra utgångsläge.
Gör om precis samma sak igen men spela in samtalet denna gången.
Det är viktigt att du kan påvisa exakt vad du sa, inte hur skvallerbyttan uppfattar dina ord.
Att du säger att kriminella ska utvisas är inte rasistiskt.
Vad står det i den skriftliga varningen?
Citera
2022-06-19, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Ja precis invandrare går inte bakom ryggen utan säger direkt om de har problem med nån!!
Inte min erfarenhet. På mitt jobb satt några och pratade modersmål. Efter en stund blev min kollega trött på att känna sig utanför och frågade då om de kunde prata svenska. De gick till chefen samma dag för att klaga.

Väldigt otäck läsning. Får man inte prata om skjutningarna i Sverige på sin arbetsplats. Det är inte att prata politik. Hur har man tänkt sig att lösa det om man inte ens får prata om det? Hur kan man som invandrare känna sig kränkt, ofattbart,"han sitter och säger på jobbet att han vill utvisa min kusin" eller hur tänkte han?
Senast redigerad av Mylstrupidius2 2022-06-19 kl. 09:04. Anledning: Tillägg
Citera
2022-06-19, 08:55
Avslutad
Det märkliga i situationen tycker jag är att man inte får reda på exakt vem som känt sig kränkt. Sedan är det förståss väldigt mesigt av denna person att inte bara vid lunchen gå fram och säga att den här diskussionen tycker jag inte ni ska ta offentligt. Ta det privat istället, jag tycker det är olustigt höra på det när jag är fri, på lunchen.

Har några gånger fått reda på backstabbers, de som hugger dig i ryggen så länge de själva hamnar i bättre läge. En sån person ska du hålla dig så långt ifrån som möjligt.
Senast redigerad av lone star 2022-06-19 kl. 08:58.
Citera
2022-06-19, 08:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Inte min erfarenhet. På mitt jobb satt några och pratade modersmål. Efter en stund blev min kollega trött på att känna sig utanför och frågade då om de kunde prata svenska. De gick till chefen samma dag för att klaga.
Hoppas chefen sa till dem att på en svensk arbetsplats är det naturligtvis svenska språket som gäller.
Citera
2022-06-19, 08:58
Medlem
AngieDs avatar
aldrig snacka/religion politik på arbetet under lunchen, man kan snacka enskilt med kollegor men inte i ett lunchrum då är man korkad och du förtjänar varning
Citera
2022-06-19, 09:00
Medlem
Alltid tråkigt att läsa trådar som dessa och jag skattar mig lycklig att det är jämförelsevis högt till tak på min arbetsplats. På fikaraster avhandlas i princip dagligen icke-PK ämnen som kriminalitet, invandring och det senaste hjärndöda uttalandet från någon politiker. Då jobbar jag trots allt på en utvecklingsavdelning på ett större företag.
Citera
2022-06-19, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hoppas chefen sa till dem att på en svensk arbetsplats är det naturligtvis svenska språket som gäller.
Nej det gjorde han inte, hon fick tillsägelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in