2022-06-18, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Var det möjligt att sitta och ockupera en dator så pass länge, ladda ner skumma grejjer mm, datorer fanns inte i var mans hem. Han hade väl dator och internet hemma?
Hur gick snacket, vågade han sig in på fritidsgården? Var han inte för gammal för tillträde där?
Ja han hade internet och dator hemma, systern säger att han skaffade internet sommaren 1997 (se fup avsnitt 2 sida 372)
Senast redigerad av Ppal 2022-06-18 kl. 18:18.
Citera
2022-06-18, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ppal
Ja han hade internet och dator hemma, systern säger att han skaffade internet sommaren 1997 (se fup avsnitt 2 sida 372)
Men det stämmer ju inte, eftersom han hade dator hemma när mordet begicks.. mamma och syster hade ju skickat ut honom för att han satt vid datorn hela tiden. Väl ute, k*t och frustrerad får han syn på en vilsen tjej, så gick det som det gick
Citera
2022-06-18, 19:11
Medlem
Citat:
Men det stämmer ju inte, eftersom han hade dator hemma när mordet begicks.. mamma och syster hade ju skickat ut honom för att han satt vid datorn hela tiden. Väl ute, k*t och frustrerad får han syn på en vilsen tjej, så gick det som det gick
Han skaffade internet efter mordet, dator hade han däremot när mordet begicks.

Edit: Filer som han har skrivit ut tyder dock på att han har haft tillgång till Internet redan 1995,
men om det var i hemmet eller typ på skolan det vet jag inte.
Senast redigerad av Ppal 2022-06-18 kl. 19:49. Anledning: Stavfel
Citera
2022-06-19, 01:56
Medlem
För den intresserade så kommer SVTs Kriminalarkivet sända 3 avsnitt om Malin som dom "snabbproducerat", med planerad uppföljande avsnitt efter att rättsprocessen är avgjord.

Inget datum har publicerats men ska sändas i dagarna före rättegången, vilket ju är rätt snart.

Fyllde för övrigt i platsreservation för rättegången strax efter att den publicerades på HDs hemsida. Mailade direkt efteråt och frågade vad som händer nu, då man bara får besked att uppgifterna skickats till HD.

Om man tänker sig en situation där väldigt många skickade in, så kan det ju vara så att platsen inte är garanterad. Jag frågade om man får någon slags bekräftelse att man fått plats, om platsen gäller alla rättegångens dagar och om man behöver vara där en viss tid för att inte förlora platsen. Inget svar än. Jag vet inte riktigt hur det kommer att fungera. Jag får väl bara dyka upp och hoppas på det bästa.
Citera
2022-06-19, 01:59
Medlem
KnasTramss avatar
Bilder från fyndplatsen

--

Några av de bilder från fyndplatsen som tidigare maskats i FUP har nu offentliggjorts.
Citera
2022-06-19, 02:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Bilder från fyndplatsen

--

Några av de bilder från fyndplatsen som tidigare maskats i FUP har nu offentliggjorts.
Tack, har du koll på Holsts inlämnade bevisning den 16/6?
Citera
2022-06-19, 02:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KriminoLogisk
För den intresserade så kommer SVTs Kriminalarkivet sända 3 avsnitt om Malin som dom "snabbproducerat", med planerad uppföljande avsnitt efter att rättsprocessen är avgjord.

Inget datum har publicerats men ska sändas i dagarna före rättegången, vilket ju är rätt snart.

Fyllde för övrigt i platsreservation för rättegången strax efter att den publicerades på HDs hemsida. Mailade direkt efteråt och frågade vad som händer nu, då man bara får besked att uppgifterna skickats till HD.

Om man tänker sig en situation där väldigt många skickade in, så kan det ju vara så att platsen inte är garanterad. Jag frågade om man får någon slags bekräftelse att man fått plats, om platsen gäller alla rättegångens dagar och om man behöver vara där en viss tid för att inte förlora platsen. Inget svar än. Jag vet inte riktigt hur det kommer att fungera. Jag får väl bara dyka upp och hoppas på det bästa.
Du borde få en bekräftelse, det är "först till kvarn" principen.
Har vid vissa rättegångar varit 2 köer, en för reserverade platser, samt en för övriga som får komma in i mån av plats.
Avvakta du, eller ring hovrätten och hör efter.
Det stod inte att det endast är media som kan boka reserverade platser, hoppas det går bra för dig. För långt bort för min del 😕
Citera
2022-06-19, 03:01
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Tack, har du koll på Holsts inlämnade bevisning den 16/6?
Har tyvärr inte tillgång till det som lämnades in 16/6. Om jag har tid så löser jag på måndag.
Citera
2022-06-19, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ppal
Han skaffade internet efter mordet, dator hade han däremot när mordet begicks.

Edit: Filer som han har skrivit ut tyder dock på att han har haft tillgång till Internet redan 1995,
men om det var i hemmet eller typ på skolan det vet jag inte.

Vi fick internet på Geneskolan 95 iaf och då vi fick även ut egna disketter där vi kunde spara filer och bilder på. Alla andra skolor i Ö-viks kommun måste ju ha fått det samtidigt eftersom vi alla följde samma läroplan och data var ett eget ämne då.
Mycket vanligt att man laddade ner bilder och sånt på skolan och sedan tog hem och sparade eller skrev ut.
Citera
2022-06-19, 18:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Bilder från fyndplatsen

--

Tack för länken. Jag är oerhört glad att man inte såg hennes kropp, bilden med fötterna räckte för att göra mig illa berörd.
Citera
2022-06-19, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merimetso
Vi fick internet på Geneskolan 95 iaf och då vi fick även ut egna disketter där vi kunde spara filer och bilder på. Alla andra skolor i Ö-viks kommun måste ju ha fått det samtidigt eftersom vi alla följde samma läroplan och data var ett eget ämne då.
Mycket vanligt att man laddade ner bilder och sånt på skolan och sedan tog hem och sparade eller skrev ut.

Nola 92 eller 93. TCL
Citera
2022-06-19, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Det var väl advokat Holst som hade "tuggat av fyra tänder" och inte Olof? Helt ärligt tror jag faktiskt inte Olof har sån stor rädsla för att "sitta inne", jag tror med handen på hjärtat att Olof kommer uppskatta fängelset.
Det är väldigt rutinstyrt på anstalt, det är i princip samma varje dag, livet är väldigt förutsägbart och någonting säger mig att Olof tycker om struktur och ordning och reda.
Dessutom var det i någon podd jag lyssnade på när de intervjuade någon av polismännen som gjorde ursprungs utredningen som sade att Olof verkade trivas eller inte vara så brydd av att sitta häktat åtminstonde, någonting som av egen erfarenhet är över-vidrigt.

Men har du inget behov av social kontakt, du har inget större behov av meningsfulla diskussioner och liknande så är fängelse inga problem. Han kommer ju dessutom sitta på en snusk-avdelning så relativt säker kommer han ju att vara, eller så durkar han sig och får sitta ensam och joddla.

Tyvärr så kommer fängelse att vara någonting ganska "gött" för Olof, det är det allra jävla vidrigaste. Människor med anti-socialt beteende och introverta personer verkar tycka kåken är helt fantastiskt, de lullar runt, får mat tre gånger per dag, får en sysselsättning och någon som tvättar åt dem och säger åt dem vad de ska göra från morgon till kväll. Eftersom dessa människor inte har behov av social samvaro eller kontakt med andra så blir det heller inte så mycket straff av det hela..

Däremot så kanske Olof blir ledsen att han inte kan mysa med lilla mamma längre, den kärringen är ju en helt egen berättelse för sig. När det hela begav sig på -90 talet och Olof satt häktad och misstänkt för mordet så sprang "Olof-mamman" runt på komvux (där hon pluggade) och skröt vitt och brett om att Olof var hennes son och hur oskyldig han var.
Ifall det var min unge med den bevisningen så hade jag nog valt en lite mer lågmäld ton i samtalet, hon var alltså "känd" som "Malin-mördarens mamma", på grund av att hon för alla som ville eller inte ville höra berättade detta, ytterst makabert och knepigt beteende av damen.

Om det är sexualbrottsanstalt/avdelning du syftar på så finns det bara två realistiska alternativ. Antingen Norrtälje (klass 1) eller Skogome i Göteborg (klass 2).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in