2022-06-19, 10:38
  #1297
Medlem
Ringhals3s avatar
Ingen vetenskaplig grund för mitt påstående men om jag på måndag belånar min portfölj och köper 50.000 SBB B-aktier för under 20 kr så kan ni vara så säkra på att jag som vanligt gör en urusel affär!

Avstår jag så kommer aktien återhänta sig till 40 kr inom ett år och jag gör en lika usel affär.

Jag har alltså kursutvecklingen i ett järngrepp!
Hur ska jag göra?
Citera
2022-06-19, 10:46
  #1298
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Det är du som inte förstår. Kommunerna säljer billigt till SBB istället för att äga själva. När SBB har köpt så höjs hyrorna. Över en tioårsperiod så tjänar kommunen på detta men över 25 år så går kommunen back. Skulle du sälja ditt hem och sedan flytta in igen men få betala mycket mer i hyra? Det är som att kissa på sig utomhus under vintern. Varmt i början men döden efter ett tag.

Det beror på hur du räknar!
Om du kan sälja din obelånade bostsdsrätt och få åtta miljoner in på kontot mot att din avgift på 3000 kr i månaden istället blir en hyra på 9000 kr i månaden så skulle man ju lätt välja att få åtta miljoner som man placerade så man fick mer än 72.000 netto om året i avkastning.

Vad är poängen med att binda pengarna i en fastighet för att få lägre månadskostnad när de pengarna som binds där kan arbeta och avkasta på annat håll?
Citera
2022-06-19, 10:46
  #1299
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Skulderna är verkligen horribla. Vad har han för tillgångar i sina bolag nu? 5mdr? och Skulder på 2,5mdr? Kan bli ganska svettigt närmaste tiden med ev nedskrivningar i sektorn, hon borde ligga ganska nära tvångsförsäljningar.

Tvånget blir i så fall för att undvika konkurs i sitt bolag.

Jag tänker personligen att det är blankarnas mål, de vill rycka ägandet ur händerna på honom för en spottstyver.
Citera
2022-06-19, 10:54
  #1300
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Därför att det inte bara handlar om fastighetsförvaltning. Kommunerna har även hand om exempelvis skola och äldreomsorg, att då kunna ha lägre hyror och istället lägga mer pengar på skolan tjänar skattebetalarna på och framförallt eleverna eller de äldre. Ur aktieägarnas synvinkel är det givetvis inte lika bra. Det jag dock ställer mig mest emot är hur upphandlingarna sker. Kommunala politiker blir lockade med guld och gröna skogar av lobbyister eller tidigare kompisar från politiken och säljer sedan ut fastigheterna till reapris. Från kommunens sida är det en RIKTIGT dålig affär och för oss skattebetalare är det riktigt uselt.

Hade vi läst om detta i något annat land så hade vi kallat det korruption.

Det finns få eller inga belägg för påståendena att

* Det blir billigare för kommunes att äga lokaler själva, de dem ändå av ett kommunalt fastighetsbolag med marknadshyror. Men vinsten till kommunen från bolaget blir blygsam.

* Att SBB fått köpa fastigheterna under marknadspris vilket påstås i tråden.
Citera
2022-06-19, 11:01
  #1301
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Tvånget blir i så fall för att undvika konkurs i sitt bolag.

Jag tänker personligen att det är blankarnas mål, de vill rycka ägandet ur händerna på honom för en spottstyver.

Ett välskött normalt börsnoterat aktiebolag kan inte knäckas av blankare vad är det egentligen för bakomliggande finansiellt upplägg som gör att SBB / IB är så känsligt för nedtryckt aktiekurs?

Om det inte fanns några problem så skulle ju IB bara skratta och köpa så mycket aktier han kunde nu när han får dem för under en tredjedel av vad han anser att de verkligen är värda och han vet att utdelningen kommer hålla 100 år framåt?
Citera
2022-06-19, 11:06
  #1302
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ett välskött normalt börsnoterat aktiebolag kan inte knäckas av blankare vad är det egentligen för bakomliggande finansiellt upplägg som gör att SBB / IB är så känsligt för nedtryckt aktiekurs?

Om det inte fanns några problem så skulle ju IB bara skratta och köpa så mycket aktier han kunde nu när han får dem för under en tredjedel av vad han anser att de verkligen är värda och han vet att utdelningen kommer hålla 100 år framåt?

Det är ju IBs soliditet. IB har ingen fet kassa, han investerar med hävarm. Att hans aktiestock är finansierad med obligationer, vars ränta kommer gå upp om han får för låg soliditet i sin investmentfirma.

Det kommer, om han tvingas sälja, att bara tillfälligt trycka ned kursen = köpläge för oss småsparare.

Men för IB är det ju surt.

Är blankarna smarta erbjuder de sig att köpa hans aktier...

En fiffig hostile take over.

?????
Citera
2022-06-19, 11:08
  #1303
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är ju IBs soliditet. IB har ingen fet kassa, han investerar med hävarm. Att hans aktiestock är finansierad med obligationer, vars ränta kommer gå upp om han får för låg soliditet i sin investmentfirma.

Det kommer, om han tvingas sälja, att bara tillfälligt trycka ned kursen = köpläge för oss småsparare.

Men för IB är det ju surt.

Är blankarna smarta erbjuder de sig att köpa hans aktier...

En fiffig hostile take over.

?????

Tack.
Citera
2022-06-19, 11:15
  #1304
Medlem
Precis, få IB att vara tvingad att sälja och då stänga sina shorts. Genialiskt, och otroligt klantigt av IB. Men han har bara sig själv att skylla. Tror dock han säljer allt annat innan han säljer SBB. Men han måste sluta återinvestera sin utdelning, han måste bygga kassa och sälja av för att överleva detta.

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är ju IBs soliditet. IB har ingen fet kassa, han investerar med hävarm. Att hans aktiestock är finansierad med obligationer, vars ränta kommer gå upp om han får för låg soliditet i sin investmentfirma.

Det kommer, om han tvingas sälja, att bara tillfälligt trycka ned kursen = köpläge för oss småsparare.

Men för IB är det ju surt.

Är blankarna smarta erbjuder de sig att köpa hans aktier...

En fiffig hostile take over.

?????
Citera
2022-06-19, 11:21
  #1305
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ingen vetenskaplig grund för mitt påstående men om jag på måndag belånar min portfölj och köper 50.000 SBB B-aktier för under 20 kr så kan ni vara så säkra på att jag som vanligt gör en urusel affär!

Avstår jag så kommer aktien återhänta sig till 40 kr inom ett år och jag gör en lika usel affär.

Jag har alltså kursutvecklingen i ett järngrepp!
Hur ska jag göra?
I det fallet är det enkelt.

Du köper för hälften.
Då ligger det still. 50% driver upp andra, 50% driver ned.

Du behöver bara se till att vinsten i bolaget är större än din ränta.
Citera
2022-06-19, 11:36
  #1306
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
I det fallet är det enkelt.

Du köper för hälften.
Då ligger det still. 50% driver upp andra, 50% driver ned.

Du behöver bara se till att vinsten i bolaget är större än din ränta.

Ganska basic egentligen!
Citera
2022-06-19, 12:16
  #1307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Tack.

Varsågod.

Det är en tanke.

Eller så är det bara ett blankarspel. SBB har många småsparare och de blir snabbt nervösa. Även det ser mumsigt ut för en blankare.

Betänk hur mycket som skrivs i DI och på sociala medier. Är de skickliga är de ju medialt mycket aktiva.

Med tanke på det stora fallet är det ju i så fall frågan om när de drar sig ur med den mycket stora vinst de nu har. Tänker på den ursprungliga attacken och deras rapport.

10 spänn per aktie är överdrivet lågt naturligtvis.
Citera
2022-06-19, 13:03
  #1308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är ju IBs soliditet. IB har ingen fet kassa, han investerar med hävarm. Att hans aktiestock är finansierad med obligationer, vars ränta kommer gå upp om han får för låg soliditet i sin investmentfirma.

Det kommer, om han tvingas sälja, att bara tillfälligt trycka ned kursen = köpläge för oss småsparare.

Men för IB är det ju surt.

Är blankarna smarta erbjuder de sig att köpa hans aktier...

En fiffig hostile take over.

?????
Hur blir det en hostile take over? Köper dom hans aktier är det inte deras att behålla ändå då dem redan är nettokorta, dom måste ju ge de aktierna till de rättmätiga ägarna vars aktier dom sålt på marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in