2022-06-19, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Hej!

Jag jobbar inom IT där det finns ca 300 anställda på kontoret.
Ålder: 25-30

I fredags så diskuterade jag och några kollegor under lunchen om det kommande valet och vilka samhällsproblem som vi tycker är dom mest viktiga att lyfta fram inför valet.

För att sammanfatta det hela så landade vi i det ökande antalet dödsskjutningar i Sverige.
Jag lyfte fram min åsikt kring att Sverige kommer behöva utvisa fler kriminella människor om samhället ska lyckas gå mot rätt riktning.

En annan anställd, som inte satt vid samma bord, har sedan gått till min arbetsgivare och sagt att han tog illa upp.
Jag vet inte vilken anställd det gäller, arbetsgivaren berättade bara att han fått veta detta.

Jag fick därför en skriftlig varning och om det upprepas så kan det leda till att jag får lämna jobbet.

Jag kommer inte tala delta in i några politiska diskussioner igen på jobbet då jag inte vill riskera mitt jobb.
Men skulle verkligen facket godkänna att en arbetsgivare sparkar en anställd för att man delar med sig utav sin åsikt inom politik?

Jag är inte här för att diskutera huruvida jag har rätt eller fel med min politiska åsikt utan snarare om en arbetsgivare verkligen kan dela ut en varning för att jag var med i en diskussion om politik under lunchen?

Det var ju bara en diskussion med mina kollegor som jag har en bra relation med.

Kan det vara så att du egentligen sa att Sverige behöver utvisa folk med utländsk bakgrund? Det är hets mot folkgrupp och folk tar naturligtvis illa upp av det. Plus att det är olagligt.
Citera
2022-06-19, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Det va ju dessutom under lunchen aka din fritid.

Detta kommer gå utför och du behöver byta jobb.

Bara för att man är på rast/fritid så får man inte göra som man vill PÅ arbetsplatsen.
Citera
2022-06-19, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Kan det vara så att du egentligen sa att Sverige behöver utvisa folk med utländsk bakgrund? Det är hets mot folkgrupp och folk tar naturligtvis illa upp av det. Plus att det är olagligt.

Utländsk bakgrund har väl även en från Norge? Kan vi vara RASistiska mot norrmän?
Citera
2022-06-19, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det här är ju jättemärkligt. Dels ska det vara fritt forum runt fikabordet, dels har din åsikt noll och intet med dina arbetsuppgifter eller arbetsinsats att göra!

Du borde nog bestrida denna varning.

Det här känns som givet! Det är helt sjukt att arbetsgivare och mellanchefer låter sig vikas ner för dessa politiska aktivister. Du ska givetvis bestrida detta. Eventuellt dra in jurist.

Citat:
En annan anställd, som inte satt vid samma bord, har sedan gått till min arbetsgivare och sagt att han tog illa upp.
Jag vet inte vilken anställd det gäller, arbetsgivaren berättade bara att han fått veta detta.

Vet du vilket pkmongo som rapporterade ditt åsiktsbrott?

Du skrev att du inte kommer prata mer politik vid fikabordet men det är ju oroväckande att vi ska sitta i tystnad. Förhoppningsvis så är du åtminstone så rättfram att när politik(om det så är ekonomi, kultur, reporänta
...) kommer på ämnet så kan du hävda att du har fått en skriftlig varning för att uttrycka dina åsikter och måste därför vara tyst.
Citera
2022-06-19, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det här är ju jättemärkligt. Dels ska det vara fritt forum runt fikabordet, dels har din åsikt noll och intet med dina arbetsuppgifter eller arbetsinsats att göra!

Du borde nog bestrida denna varning.

Det här känns som givet! Det är helt sjukt att arbetsgivare och mellanchefer låter sig vikas ner för dessa politiska aktivister. Du ska givetvis bestrida detta. Eventuellt dra in jurist.

Citat:

((Vet du vilket pkmongo som rapporterade ditt åsiktsbrott?)) - läste sen att du inte visste vem. Kräv att få möta den som anklagade dig.

Du skrev att du inte kommer prata mer politik vid fikabordet men det är ju oroväckande att vi ska sitta i tystnad. Förhoppningsvis så är du åtminstone så rättfram att när politik(om det så är ekonomi, kultur, reporänta
...) kommer på ämnet så kan du hävda att du har fått en skriftlig varning för att uttrycka dina åsikter och måste därför vara tyst.
Citera
2022-06-19, 09:24
Medlem
Det kanske låter dumt men snacka med facket.
Citera
2022-06-19, 09:58
Medlem
Citat:
Jag är på samma bana som dig.

Jag tror inte heller det är någon med en invandrarbakgrund som har gått min arbetsgivare.
Dom alla är väldigt trevliga och vi har aldrig haft någon konflikt.

Det finns dock ett fåtal kvinnor på kontoret som inte är blyga med att visa att dom tillhör vänstern, det kan mycket väl vara någon utav dom.

Du får väl ”ta lite illa upp” när dom inte är blyga nästa gång
Citera
2022-06-19, 10:24
Medlem
snurresprettiss avatar
Man är så fucking trött på det här vänstervridna samhället.
Citera
2022-06-19, 10:24
Medlem
welcometorealitys avatar
Kul med påhittade storyn och att folk köper detta också.
Citera
2022-06-19, 10:25
Medlem
GormDenGamles avatar
Du skulle inte ha skrivit under på varningen, utan istället kontaktat facket.
Citera
2022-06-19, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Kul med påhittade storyn och att folk köper detta också.

Ja precis. Vore det sant får man kanske gissa att det uttrycktes lite ofint så att säga.

Sa TS bara "man kanske kan behöva titta utöver vilka brott man utvisar för" så låter det extremt osannolikt.

Sen pratar man inte politik på jobb o skit ska skit ha.
Citera
2022-06-19, 10:30
Medlem
zeligs avatar
Finns det en uttalad policy?

På mitt jobb får man gå en etisk kurs (förnyelse varje år) där man ska lära sig att inte kränka med avseende på kön,religion, ålder, härkomst...Inga opassande skämt, behandla alla lika, Inga ovälkomna sexuella inviter osv.

De inleder alltid kursen med att informera ("hota") hur många som fått sparken förra året för att de brutit mot policyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in