2022-06-18, 22:59
  #13
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Frågan är varför någon tar illa upp av att du säger att kriminella behöver utvisas. Är de kriminella själva? Sympatiserar de grovt med kriminella? Om jag var du skulle jag gått till facket och krävt svar vem som gjort anmälan. Likaså hade jag avkrävt en förklaring av den personen. VAD MENAR DU MED DET? FÖRKLARA DIG!!
Jag har svårt att se att någon på kontoret är kriminell, det är ett välbetalt jobb som kräver bra med kunskaper inom IT.
Ingen på kontoret ger mig vibbar utav att vara kriminella.

Ditt förslag låter rimligt, men jag är rädd för att skapa en stor konflikt på jobbet som jag sedan kommer få äta upp.
Citera
2022-06-18, 23:00
  #14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Hej!

Jag jobbar inom IT där det finns ca 300 anställda på kontoret.
Ålder: 25-30

I fredags så diskuterade jag och några kollegor under lunchen om det kommande valet och vilka samhällsproblem som vi tycker är dom mest viktiga att lyfta fram inför valet.

För att sammanfatta det hela så landade vi i det ökande antalet dödsskjutningar i Sverige.
Jag lyfte fram min åsikt kring att Sverige kommer behöva utvisa fler kriminella människor om samhället ska lyckas gå mot rätt riktning.

En annan anställd, som inte satt vid samma bord, har sedan gått till min arbetsgivare och sagt att han tog illa upp.
Jag vet inte vilken anställd det gäller, arbetsgivaren berättade bara att han fått veta detta.

Jag fick därför en skriftlig varning och om det upprepas så kan det leda till att jag får lämna jobbet.

Jag kommer inte tala delta in i några politiska diskussioner igen på jobbet då jag inte vill riskera mitt jobb.
Men skulle verkligen facket godkänna att en arbetsgivare sparkar en anställd för att man delar med sig utav sin åsikt inom politik?

Jag är inte här för att diskutera huruvida jag har rätt eller fel med min politiska åsikt utan snarare om en arbetsgivare verkligen kan dela ut en varning för att jag var med i en diskussion om politik under lunchen?

Det var ju bara en diskussion med mina kollegor som jag har en bra relation med.
Det här är ju jättemärkligt. Dels ska det vara fritt forum runt fikabordet, dels har din åsikt noll och intet med dina arbetsuppgifter eller arbetsinsats att göra!

Du borde nog bestrida denna varning.
Citera
2022-06-18, 23:01
  #15
Medlem
GanjaFarfars avatar
Hör av dig till facket såklart? Den där varningen är ju inte rätt någonstans och företag som pysslar med sånt där ska naturligtvis inte få göra det i "smyg".
Citera
2022-06-18, 23:01
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Jag är på samma bana som dig.

Jag tror inte heller det är någon med en invandrarbakgrund som har gått min arbetsgivare.
Dom alla är väldigt trevliga och vi har aldrig haft någon konflikt.

Det finns dock ett fåtal kvinnor på kontoret som inte är blyga med att visa att dom tillhör vänstern, det kan mycket väl vara någon utav dom.
Ja precis invandrare går inte bakom ryggen utan säger direkt om de har problem med nån!!
Citera
2022-06-18, 23:03
  #17
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det här är ju jättemärkligt. Dels ska det vara fritt forum runt fikabordet, dels har din åsikt noll och intet med dina arbetsuppgifter eller arbetsinsats att göra!

Du borde nog bestrida denna varning.

Precis, bara göra en komplett 180 och heila vid fikabordet innan man sätter sig ned.

Ont, va försiktig när man pratar politik och respektera andra åsikter bör räcka men oftast är arbetet en plats där man inte ska kränka personer och då faller såklart alla lika värde bäst. Största felet här är egentligen att även om man pratar om något som eskalerar lite så ska man inte göra en grej av det och snitcha vidare det till högre uppsatta chefer, eller att det blir en snackis som till slut når dit...
Citera
2022-06-18, 23:04
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exe.e
Finns det några blattar på jobbet?

Frågan är väl om det finns några kriminella blattar på hans jobb. De laglydiga invandrarna borde väl inte ta illa upp, eller?

Nej, handlar 100% GARANTERAT om nån liten vänsterfitta som lyft vidare det till sossechefen och de vill vara tysta hans åsikt. That’s how they roll.
Citera
2022-06-18, 23:04
  #19
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Hej!

Jag jobbar inom IT där det finns ca 300 anställda på kontoret.
Ålder: 25-30

I fredags så diskuterade jag och några kollegor under lunchen om det kommande valet och vilka samhällsproblem som vi tycker är dom mest viktiga att lyfta fram inför valet.

För att sammanfatta det hela så landade vi i det ökande antalet dödsskjutningar i Sverige.
Jag lyfte fram min åsikt kring att Sverige kommer behöva utvisa fler kriminella människor om samhället ska lyckas gå mot rätt riktning.

En annan anställd, som inte satt vid samma bord, har sedan gått till min arbetsgivare och sagt att han tog illa upp.
Jag vet inte vilken anställd det gäller, arbetsgivaren berättade bara att han fått veta detta.

Jag fick därför en skriftlig varning och om det upprepas så kan det leda till att jag får lämna jobbet.

Jag kommer inte tala delta in i några politiska diskussioner igen på jobbet då jag inte vill riskera mitt jobb.
Men skulle verkligen facket godkänna att en arbetsgivare sparkar en anställd för att man delar med sig utav sin åsikt inom politik?

Jag är inte här för att diskutera huruvida jag har rätt eller fel med min politiska åsikt utan snarare om en arbetsgivare verkligen kan dela ut en varning för att jag var med i en diskussion om politik under lunchen?

Det var ju bara en diskussion med mina kollegor som jag har en bra relation med.

Nej, detta är inte en saklig grund att ge någon en varning för. Och med det menar jag att varningen sedan ska leda till en uppsägning. Det rör ju inte anställningen eller dina arbetsuppgifter. Detta skadar in verksamheten. Dessutom hände detta på lunchen, d.v.s. det omfattar inte din arbetstid.

Är detta verkligen den enda anledningen till att du har fått en varning eller är det den enda anledningen som du kan komma på? Om du fortfarande är helt frågande skulle jag kontakta mitt fackförbund. Detta låter nämligen som en s.k. LAS-varning, d.v.s. högst oklar i sin utformning och legimitet.
__________________
Senast redigerad av midvintermorker 2022-06-18 kl. 23:26.
Citera
2022-06-18, 23:04
  #20
Medlem
Smugumins avatar
Självfallet ska inte främlingsfientligt feltänk accepteras på arbetsplatser så var en välbehövlig varning imo
Citera
2022-06-18, 23:06
  #21
Medlem
Masingas avatar
Anmäl arbetsgivaren, den där kollegan som gick till chefen, fyfan vilken horunge alltså.
Citera
2022-06-18, 23:07
  #22
Medlem
grungewhores avatar
Det är nån kränkt rödstrumpekärring som anmält dig. I och med att hon är kvinna och kränkt så blir företaget livrädda.

Du bör ta kontakt med facket, samt media. Kvartal eller någon annan icke regimtrogen press, be dem ringa och ställa frågor.
Citera
2022-06-18, 23:07
  #23
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Det var ju bara en diskussion med mina kollegor som jag har en bra relation med.


Är du i en hyfsad position på arbetsmarknaden generellt?

Om du känner för det skulle du kunna säga upp dig direkt och visa att företaget tappar kompetens om de sysslar med att lyssna på "thought crime"-tjallare.

Så kan de sitta där med vänsteraktivister kvar som generellt har en positiv och öppen personlighet men som inte kan ta de konflikter som behövs för att ingen vågar vara negativ eller gå emot strömmen nånsin.
Citera
2022-06-18, 23:07
  #24
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Jag är mest orolig över att det kommer förstöra relationen med min arbetsgivare, därför överväger jag att inte kontakta facket.
Det angår inte din arbetsgivare om du ringer och kollar med facket om detta. Du behöver inte säga det till arbetsgivaren
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Jag har iallafall lärt mig läxan att inte prata om politik, jag har informerat mina kollegor som satt vid mitt bord om varningen så att alla förstår att vi får hålla det utanför jobbet framöver.
Låter sunt! Dom lär ju vara på din sida

Vi kom in på en sådan diskussion i mitt lag en gång, dock inte under en lunchrast.. En asiat i laget framförde sina åsikter om black lives matter-protesterna och jag höll med. En annan i laget framförde sina åsikter vilket var väldigt vänster och det blev genast en ganska dålig stämning
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Det finns dock ett fåtal kvinnor på kontoret som inte är blyga med att visa att dom tillhör vänstern, det kan mycket väl vara någon utav dom.
Aha, kanske är en av dom då. Nog bra idé att släppa det hela helt bara vilket du redan verkar ha gjort!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in