Citat:
Ursprungligen postat av
F.Hansen
Det låter konstigt. I varningen borde det stå exakt varför du fått varningen och i det här fallet rör det sig om att du brytit mot det interna regelverket.
Så vad i företagets personalpolicy har du brytit mot egentligen?
Sen beror det också på om du bara sa det där eller om du allmänt uttalar dig åt höger ibland. Som vi vet tar pkidioterna lätt illa upp.
En varning är faktiskt ganska allvarlig då det kan få juridiska konsekvenser, de skulle gett dig en erinran till att börja med om det nu skulle uttdelas något. Det första är ju ett möte med dig för att prata om vad som hänt och vilka regler företaget har.
Självklart ska du kontakta facket, du behöver inte berätta vem du är eller vart du jobbar men bara för att höra deras analys.
Sen skulle jag personligen nysta upp det hela för att få reda på vem råttan är.
Juridiska konsekvenser? Ja, efter två ryker man. Men som du skriver och som även jag påtalade, en skriftlig varning är betydligt allvarligare än en erinran vilket borde varit fallet. Och även då ska det vara tydligt.
Att sitta på lunchen ( i detta fall på kontoret?) och snacka lite löst borde inte rendera i något.
Det är faktiskt också skillnad på att ha sin lunch på kontoret och utanför. Arbetsgivaren ansvarar för klimatet på arbetsplatsen