2022-06-19, 02:28
Medlem
SosseIslamisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Självfallet ska inte främlingsfientligt feltänk accepteras på arbetsplatser så var en välbehövlig varning imo

Hur kan du tycka det är främlingsfientligt att vilja utvisa kriminella människor? Skulle du tycka det var helt ok om någon rånade och våldtog dig plus hela din familj och sedan slapp bli utvisad fast personen ifråga inte är svensk medborgare?
Citera
2022-06-19, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Allt beror på vad du sagt. Ser du skillnaden på att uttala att "man vill utvisa folk som begår brott" och "alla jävla äckliga blattar ska ut"?

Hur skulle de som är fackligt organiserade på ditt jobb tycka om det du sa? Tänk på att dom ofta är vänsterblivna och har svårt med logiskt tänkande.

Men om du talar med respektfulla ord och ni har en sansad diskussion så låter det inte okej att du fick en varning för detta. Jag skulle nog söka mig till en annan arbetsplats. Man får hoppas att dina skills saknas när du väl lämnar så får arbetsgivaren betala för att han höll en PK-inställning.
Nedboy har rätt!
Citera
2022-06-19, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Hej!

Jag jobbar inom IT där det finns ca 300 anställda på kontoret.
Ålder: 25-30

I fredags så diskuterade jag och några kollegor under lunchen om det kommande valet och vilka samhällsproblem som vi tycker är dom mest viktiga att lyfta fram inför valet.

För att sammanfatta det hela så landade vi i det ökande antalet dödsskjutningar i Sverige.
Jag lyfte fram min åsikt kring att Sverige kommer behöva utvisa fler kriminella människor om samhället ska lyckas gå mot rätt riktning.

En annan anställd, som inte satt vid samma bord, har sedan gått till min arbetsgivare och sagt att han tog illa upp.
Jag vet inte vilken anställd det gäller, arbetsgivaren berättade bara att han fått veta detta.

Jag fick därför en skriftlig varning och om det upprepas så kan det leda till att jag får lämna jobbet.

Jag kommer inte tala delta in i några politiska diskussioner igen på jobbet då jag inte vill riskera mitt jobb.
Men skulle verkligen facket godkänna att en arbetsgivare sparkar en anställd för att man delar med sig utav sin åsikt inom politik?

Jag är inte här för att diskutera huruvida jag har rätt eller fel med min politiska åsikt utan snarare om en arbetsgivare verkligen kan dela ut en varning för att jag var med i en diskussion om politik under lunchen?

Det var ju bara en diskussion med mina kollegor som jag har en bra relation med.

Om det bara är vad du skrivit här du sagt, sä kontakta facket.

Men om facket gör minsta antydan att försöka få fram vilket parti du "tillhör" säg S oavsett om sant eller ej om du vill ha deras hjälp.
Citera
2022-06-19, 04:04
Bannlyst
Citat:
Jag är på samma bana som dig.

Jag tror inte heller det är någon med en invandrarbakgrund som har gått min arbetsgivare.
Dom alla är väldigt trevliga och vi har aldrig haft någon konflikt.

Det finns dock ett fåtal kvinnor på kontoret som inte är blyga med att visa att dom tillhör vänstern, det kan mycket väl vara någon utav dom.

Nästa Måndag, går du in till chefen din och säger såhär:

"Jag vill bara informera dig om att jag är muslim, och identifierar mig som kvinna. Du kan ju ha det i åtanke när du tänker utfärda nästa varning. Eller jag kanske ska gå till facket, och berätta för dem att jag blir trakasserad och hotad med uppsägning här pga min religion och könstillhörighet? Eller vad sägs om media?"

Sen kan du simma lugnt.
Citera
2022-06-19, 04:27
Medlem
Grismunns avatar
Nej det var inte rätt. Du var väl inte så dum att du skrev på nått? Kontakta facket, du har inte gjort nått fel.
Citera
2022-06-19, 04:58
Medlem
Det går inte att diskutera politik, religion eller pengar. De flesta börjar gråta då.
Citera
2022-06-19, 05:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Ja facket skulle aldrig hjälpa dig för de delar den politiska agendan. Facket är sossar och det är de (sossarna) som i praktiken fått din arbetsgivare att agera så.
Citera
2022-06-19, 05:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas20
Det går inte att diskutera politik, religion eller pengar. De flesta börjar gråta då.

Jodå, om du har en MP/sosse/C-åsikt kan du diskutera hur mycket politik du vill, det är bara när du har fel åsikt det är ett problem.
Citera
2022-06-19, 05:07
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
En skriftlig varning är allvarligt. Vad stod det i varningen?
Citera
2022-06-19, 05:09
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Hej!

Jag jobbar inom IT där det finns ca 300 anställda på kontoret.
Ålder: 25-30

I fredags så diskuterade jag och några kollegor under lunchen om det kommande valet och vilka samhällsproblem som vi tycker är dom mest viktiga att lyfta fram inför valet.

För att sammanfatta det hela så landade vi i det ökande antalet dödsskjutningar i Sverige.
Jag lyfte fram min åsikt kring att Sverige kommer behöva utvisa fler kriminella människor om samhället ska lyckas gå mot rätt riktning.

En annan anställd, som inte satt vid samma bord, har sedan gått till min arbetsgivare och sagt att han tog illa upp.
Jag vet inte vilken anställd det gäller, arbetsgivaren berättade bara att han fått veta detta.

Jag fick därför en skriftlig varning och om det upprepas så kan det leda till att jag får lämna jobbet.

Jag kommer inte tala delta in i några politiska diskussioner igen på jobbet då jag inte vill riskera mitt jobb.
Men skulle verkligen facket godkänna att en arbetsgivare sparkar en anställd för att man delar med sig utav sin åsikt inom politik?

Jag är inte här för att diskutera huruvida jag har rätt eller fel med min politiska åsikt utan snarare om en arbetsgivare verkligen kan dela ut en varning för att jag var med i en diskussion om politik under lunchen?

Det var ju bara en diskussion med mina kollegor som jag har en bra relation med.

Det låter konstigt. I varningen borde det stå exakt varför du fått varningen och i det här fallet rör det sig om att du brytit mot det interna regelverket.

Så vad i företagets personalpolicy har du brytit mot egentligen?
Sen beror det också på om du bara sa det där eller om du allmänt uttalar dig åt höger ibland. Som vi vet tar pkidioterna lätt illa upp.

En varning är faktiskt ganska allvarlig då det kan få juridiska konsekvenser, de skulle gett dig en erinran till att börja med om det nu skulle uttdelas något. Det första är ju ett möte med dig för att prata om vad som hänt och vilka regler företaget har.

Självklart ska du kontakta facket, du behöver inte berätta vem du är eller vart du jobbar men bara för att höra deras analys.

Sen skulle jag personligen nysta upp det hela för att få reda på vem råttan är.
Senast redigerad av F.Hansen 2022-06-19 kl. 05:13.
Citera
2022-06-19, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jodå, om du har en MP/sosse/C-åsikt kan du diskutera hur mycket politik du vill, det är bara när du har fel åsikt det är ett problem.

Sant, sålänge man diskuterar rätt PK åsikter så är det fritt fram.
Citera
2022-06-19, 05:20
Medlem
Jenshalls avatar
Kontakta facket (centralt) ej din lokala representant om du är med i facket vill säga. I andra hand skulle jag sedan börja se mig om efter nytt jobb. Har det börjat sådär lär det fortsätta letas fel på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in