2022-06-18, 10:21
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Dom som körde bilarna från festen måste väl ändå minnas, eller var dom också skitpackade och har minneslucka?

Enligt UA åkte dom taxi från festen i Töreboda.
Citera
2022-06-18, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Tror de kände taxichaffören
Citera
2022-06-18, 12:09
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Den uppgiften presenterades klart och tydligt i radiodokumentären 2017, så den uppgiften kan vi vara säkra på.
Citera
2022-06-18, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Den uppgiften presenterades klart och tydligt i radiodokumentären 2017, så den uppgiften kan vi vara säkra på.

Vet man om alla tog taxi? Var det någon som körde ifrån förfesten med egen bil? Kom in senare med bil?

Jag tänker fall det även fanns en annan förfest där folk som tillhörde "kompisgänget" kom ifrån.

Jag tänker att om man kan få ihop vilka som tillhörde gänget, vilka som var på förfesten, vilka som var på Stadt.. där har vi svaret liksom, spåra personerna och spåra vilka som körde bil etc.

Jag hade velat ha en karta och skriva in namn och adresser liksom.. så ser man vilka som skulle vart, jag tror som sagt hade man haft tillgång till alla namn och adresser så hade det gått relativt snabbt att räkna ut vilka som är GMs.
Citera
2022-06-18, 15:39
Medlem
En annan sak jag inte riktigt kunnat släppa gällande systern; Nu är det såklart jättesvårt för henne i tidigt skede att komma ihåg men jag tänker att när H.A inte kom hem, och på morgonen när hon började ringa runt till sina kompisar för att fråga om hon sov där eller om någon sett henne osv. Där borde man fundera kraftigt på vem som sa vad.. Dvs att om flera säger samma sak men en person har en annan historia.. samt att flera kompisar kom hem till dom under dagen, vem fattades? Eller om man ska tro på en mer cynisk historia att någon av de som visste dök upp också, vem betedde sig lite märkligt i letandet och sökandet..

Jag finner det märkligt i min värld att inte registrera allt när någon saknas och man misstänker brott. Hon har sagt i uttalanden att hon inte vill misstänka någon men hade det varit jag hade misstänkt alla! Men jag kanske är en mer cynisk individ..
Citera
2022-06-18, 19:59
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
En annan sak jag inte riktigt kunnat släppa gällande systern; Nu är det såklart jättesvårt för henne i tidigt skede att komma ihåg men jag tänker att när H.A inte kom hem, och på morgonen när hon började ringa runt till sina kompisar för att fråga om hon sov där eller om någon sett henne osv. Där borde man fundera kraftigt på vem som sa vad.. Dvs att om flera säger samma sak men en person har en annan historia.. samt att flera kompisar kom hem till dom under dagen, vem fattades? Eller om man ska tro på en mer cynisk historia att någon av de som visste dök upp också, vem betedde sig lite märkligt i letandet och sökandet..

Jag finner det märkligt i min värld att inte registrera allt när någon saknas och man misstänker brott. Hon har sagt i uttalanden att hon inte vill misstänka någon men hade det varit jag hade misstänkt alla! Men jag kanske är en mer cynisk individ..

En som betedde sig lite märkligt på söndagen är UA själv som åkte till Töreboda för att hämta Helenas plånbok.
Citera
2022-06-18, 20:38
Medlem
Citat:
En som betedde sig lite märkligt på söndagen är UA själv som åkte till Töreboda för att hämta Helenas plånbok.

Asså, ska jag vara ärlig, min vän så tycker jag det är något märkligt med systerns uttalande och även agerande som du säger..

Desto mer jag tänker på desto märkligare blir det.. nu tror jag personligen inte att hon har med saken att göra men att hon omedvetet (eller medvetet??) Håller inne på information och kanske som sagt efterkonstruerar vissa saker, som tex telefonsamtalet på natten.. jag tror inte hon sa att hon skulle ta taxi om de inte brukade ta taxi och att hon lagt fram sin plånbok (tror bara det känns bättre att säga, typ hade hon gjort det så hade hon inte försvunnit och jag sa till henne att ta taxi!). Sen att de skulle dricka te och prata om den fantastiska kvällen, om hon ringde vid stängningstid och skulle ta taxi så skulle hon vara hemma relativt snabbt, oavsett hon hon hade gått hem så hade det väl tagit typ 30min? Visst man kan väl somna under den tiden men varför bara inte hålla sig vaken den korta stunden tills hon är hemma.. inte för att det är någon jättegrej men tyckte bara hela grejen är lite märklig..

Det jag däremot tycker är extremt märkligt är att hon inte minns saker som man borde lägga vikt vid.. tex Vilka som var på förfesten och taxiresan in till Stadt osv.. Borde man inte minnas/försöka minnas/ta reda på allt som hände och sades.. Liksom sista dagen du såg din syster som blev bortrövad och dödad?? Och du minns inte det sista som sades eller resan in?

Hade jag träffat Leif GW som hon gjorde så hade jag ju ställt tusen frågor och velat veta precis allt han tror och säger sig veta..

Kan vara så att man stänger ute allt som inte ingår i det narrativ som man själv vill att det ska vara; En okänd gärningsman, en ensam galning som är ondskan själv, som har en källare med tidningsurklipp på kvinnor med ögonen urstuckna och kör en svart Van..

Vad tror du? Varför är hennes agerande som det är? Samt har du själv några misstänkta GMs? Var man ska leta efter sanningen..
Citera
2022-06-18, 21:43
Medlem
Citat:
Syster Ulrika har en hel del att förklara. Varför hon inte minns vilka som åkte i bilen tex. Klart hon minns det. Frågan är varför hon låtsas att hon inte minns. Hennes sätt att hantera sin systers försvinnande är bara jättemärkligt. Det enda jag kan komma fram till är att Ulrika försöker dölja något om sig själv eller om Helena för sina föräldrar. Kanske att de inte ska få reda på att de inte är de änglar som föräldrarna tror?
Citera
2022-06-18, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Syster Ulrika har en hel del att förklara. Varför hon inte minns vilka som åkte i bilen tex. Klart hon minns det. Frågan är varför hon låtsas att hon inte minns. Hennes sätt att hantera sin systers försvinnande är bara jättemärkligt. Det enda jag kan komma fram till är att Ulrika försöker dölja något om sig själv eller om Helena för sina föräldrar. Kanske att de inte ska få reda på att de inte är de änglar som föräldrarna tror?

Intressant tolkning och jag tror att du är något på spåren! För jag håller med dig om att det känns som något döljs i sina uttalanden, jag kan absolut förstår att man kanske efterkonstruerar vissa saker för att minnet av personen ska framstå som vackrare och ge en mer förskönad bild av verkligheten, hur glad och positiv och fantastisk Helena var etc. Det är nog bara mänskligt då något fruktansvärt har hänt henne..men som du säger vissa detaljer och ageranden är bara märkligt! Och som du säger; är det något som föräldrarna inte ska få veta, har tex ryktas om att hon kanske hade någon kille i huset den där kvällen men det borde väl inte vara så farligt att erkänna i efterhand, en ung tjej som har någon kille när föräldrarna inte är hemma, inte så de skulle stena henne på torget för en sån sak...

Sen har jag verkligen försökt sätta mig in i varför hon inte varit mer intresserad av att det kan vara någon hon känner, liksom hur hårt det måste sitta i en individ att vägra ta i det, känns som även hon distanserat sig ifrån något som inte ingår i narrativet; Ensam och okänd gärningsman.. därav så minns hon inget som skulle kunna utsätta någon annan för misstanke då hon utgår så stenhårt ifrån tesen om den ensamma galningen... Så omedvetet spjärnar man emot så fort frågor kommer om gruppen eller om vilka som var med, "Jag minns inte" blir kanske lättaste lösningen, på så vis kan vi släppa gruppen och leta efter den okända gärningsmannen.. Något sånt kanske?

Btw, var tror du man ska leta efter GMs?
Citera
2022-06-19, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Intressant tolkning och jag tror att du är något på spåren! För jag håller med dig om att det känns som något döljs i sina uttalanden, jag kan absolut förstår att man kanske efterkonstruerar vissa saker för att minnet av personen ska framstå som vackrare och ge en mer förskönad bild av verkligheten, hur glad och positiv och fantastisk Helena var etc. Det är nog bara mänskligt då något fruktansvärt har hänt henne..men som du säger vissa detaljer och ageranden är bara märkligt! Och som du säger; är det något som föräldrarna inte ska få veta, har tex ryktas om att hon kanske hade någon kille i huset den där kvällen men det borde väl inte vara så farligt att erkänna i efterhand, en ung tjej som har någon kille när föräldrarna inte är hemma, inte så de skulle stena henne på torget för en sån sak...

Sen har jag verkligen försökt sätta mig in i varför hon inte varit mer intresserad av att det kan vara någon hon känner, liksom hur hårt det måste sitta i en individ att vägra ta i det, känns som även hon distanserat sig ifrån något som inte ingår i narrativet; Ensam och okänd gärningsman.. därav så minns hon inget som skulle kunna utsätta någon annan för misstanke då hon utgår så stenhårt ifrån tesen om den ensamma galningen... Så omedvetet spjärnar man emot så fort frågor kommer om gruppen eller om vilka som var med, "Jag minns inte" blir kanske lättaste lösningen, på så vis kan vi släppa gruppen och leta efter den okända gärningsmannen.. Något sånt kanske?

Btw, var tror du man ska leta efter GMs?
Jag håller med Er...det känns som att U.A vet mer än hon påskiner och detta kan naturligtvis bero på sk. försvarsmekanismer. Dessa kan vara omedvetna eller medvetna.. som även kan samverka och skapa ”nya narrativ”.
Människor i chock kan naturligtvis bete sig j-t märkligt och har man bestämt sig (s.a.s) så håller man fast vid sin story..även om man kanske vet mer (minipsykos)
Tydligen var familjen antingen frireligiösa..jehovas vittnen el. dyl.
U.A känner antagligen stor skuld o vill samtidigt verka ansvarsfull...inre konflikter!
Gabriella verkar redig och straight...P.W vet nog oxå mer o nu måste det till att någon steppar upp o öppnar truten!
Börja med B.Ws falska alibi som jag tidigare nämnt😳
Citera
2022-06-19, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Jag håller med Er...det känns som att U.A vet mer än hon påskiner och detta kan naturligtvis bero på sk. försvarsmekanismer. Dessa kan vara omedvetna eller medvetna.. som även kan samverka och skapa ”nya narrativ”.
Människor i chock kan naturligtvis bete sig j-t märkligt och har man bestämt sig (s.a.s) så håller man fast vid sin story..även om man kanske vet mer (minipsykos)
U.A känner antagligen stor skuld o vill samtidigt verka ansvarsfull...inre konflikter!
Gabriella verkar redig och straight...P.W vet nog oxå mer o nu måste det till att någon steppar upp o öppnar truten!

Okej, Jätteintressanta tankar, du har där!🙏

Och jag håller med, det låter som försvarsmekanismer! (Smart där!) För jag får känslan av att hon gärna vill tro att hon sa: Gå inte själv, ta taxi, prata inte med främlingar, allt som en ansvarsfull storasyster skulle sagt/säga, så din teori där är nog svaret på varför hon kanske efterkonstruerar vissa saker (jag för iaf den uppfattningen av vissa uttalanden, förskönade av minnet). Och gällande andra saker som hon säger att hon inte minns blir även det ett försvar för man måste fullfölja det och blir arg om någon ifrågasätter det.

Och du har helt rätt, är man i chock, truama, rädd så reagerar alla olika, tex att mamman hade uttalat sig lite märkligt när hon fick reda på att hon var borta är inget konstigt även om det kan låta konstigt (vissa reagerar cyniskt och bittert, som ett skydd; Måla fan på väggen" så att säga, vårt psyke har ett märkligt sätt att skydda oss i kriser osv).

Ja jag har också tänkt mycket på PW, att hon som vän och journalist inte har grävt och grävt liksom.. Hade det varit jag där så hade man väl gjort som i pelikanfallet till, världens scoop! Och gjort allt för att lösa det!

Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad som var hans alibi.. Det enda jag tyckte var väldigt märkligt var att han pratade med henne på torget men vet inte vart hon tog vägen (så indirekt var du den sista som pratade med henne, eller sågs med henne........).

Btw vart tror du man ska leta för att hitta GMs? Eller har du några som toppar din lista?🔍
Citera
2022-06-19, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22

Samt om du har rätt angående familjens religiösa tro så har du nog slagit huvudet på spiken varför vissa saker utelämnades ifrån UA. För oavsett om det är frireligiöst eller Jehovas så finns det en, vad ska man säga en skamfull inställning till alkohol och sexualitet.. vilket isf kan förklara varför vissa detaljer utelämnades pga av rädsla och skam inför familjen ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in