2022-06-16, 18:21
Medlem
En vän skickade följande "uttalande" till mig från ett Facebookinlägg:
"Var bl,a till Polisen i Skövde idag och fick äntligen tag i två poliser som ville lyssna, jag berättade om vad jag hört ang Helenas försvinnande, hon som för exakt 30 år sedan idag försvann i Mariestad.
Jag försökte redan för många år sedan berätta om vad jag idag berättade men då, då för flera år sedan då blev jag osams med den polisen under samtalets gång och samtalet avbröts, men idag då jag poängterade att dom ju faktiskt heller aldrig funnit henne och att de borde lyssna, då lyssnade dom också, dom frågade o dom skrev så kanske kan min berättelse hjälpa dom på traven !"

Min vän hittar inte det inlägg då samma person skrivit vad han hört, från vad han anser är en säker källa, men det ska handla om vägarbete och att Helena ligger inunder asfalten. Någon som känner igen och kan berätta vart det ska vara? Vilka arbetade med den sortens arbete, som omtalas här, till att börja med?[/quote]
Uppgifterna från facebook inlägget uppdaterades just....

"Nu så på tredje samtalet från Polisen hörde jag signalen, de två förra hörde jag ju inte pga gräsklipparen, men denna polisen var ju väldigt intresserad av mitt tipps och dom skulle jobba vidare med detta !"
Citera
2022-06-16, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Hur menar du att han kan vara lätt att "offra?"

Samt varför var han inte omtyckt och oönskad?
Detta har jag inte hört
Du tror att vissa i "gänget" antytt att det är "Pilot" fast det egentligen inte finns något som pekar på detta, och isf varför skyddar "Pilot" gänget?

han kanske inte visste det förrän senare.. Han hävdade fylla och minneslucka för att inte bli indragen, sen får man höra mer och mer att andra antyder att han är inblandad.. Isf kanske för sent att ändra sitt uttalande om minneslucka och plötsligt veta exakt var H sa och gjorde.. Hade han inte ändrat sina uttalanden flera gånger? Ifrån Korvkiosk-kö till att kanske sett någonting... För att sedan ha minneslucka och inte komma ihåg något...
Min spekulation.
I ens ungdom då man rörde sig i stora gäng så fanns där oftast någon som inte hörde hemma där.mem ändå hängde med, för att det fattade trögt eller för att den polade med annan i gänget. En sådan person menar jag. En av dem fast ändå inte. Man vill inte tro att en vän gjort detta vilket gör att ska man misstänka någon i gänget så blir det denne. Det är det jag menar med att offra. En enkel väg att ta. Här har exempelvis varit skam att ifrågasätta systrar av flera. Det här till att man kollar in i familjen. Vilka de är osv. Inte alls sällan mördar familjemedlemmar familjemedlemmar. Denna pilot kan till och med ha pekats på av den skyldige för att skydda sig själv. Inte alls ovanligt. Fortfarande min spekulation.
Tror inte bara att polis sabbade. Tillräckligt många var på samma plats som Helena hela dagen och kvällen, vänner. Det borde funnits mer att gå på men istället tiger alla. 30år har gått och nu skulle det knappast vara att bara bryta tystnaden utan att livet kastas omkull. Att ha tigit så här länge kommer man inte se med blida ögon på, speciellt inte om det skulle vara så att det är exempelvis en familjemedlem som undanhållit viktig info.
Citera
2022-06-16, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
E20 utanför Grevby har envist hävdats av en del. Var även arbete vid sidan av vägen vid E3-baren.
Vet du mer om vilka som arbetade där, vilka de anlitat, någon anställd att utföra arbete där?
Citera
2022-06-16, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Någon har jag hört också spekulerat att hon placerats under fotbollsplanen i Ullervad, som ska ha byggts ungefär då.
Har du eller någon annan kollat upp om det var byggnation där då?
Citera
2022-06-16, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Min spekulation.
I ens ungdom då man rörde sig i stora gäng så fanns där oftast någon som inte hörde hemma där.mem ändå hängde med, för att det fattade trögt eller för att den polade med annan i gänget. En sådan person menar jag. En av dem fast ändå inte. Man vill inte tro att en vän gjort detta vilket gör att ska man misstänka någon i gänget så blir det denne. Det är det jag menar med att offra. En enkel väg att ta. Här har exempelvis varit skam att ifrågasätta systrar av flera. Det här till att man kollar in i familjen. Vilka de är osv. Inte alls sällan mördar familjemedlemmar familjemedlemmar. Denna pilot kan till och med ha pekats på av den skyldige för att skydda sig själv. Inte alls ovanligt. Fortfarande min spekulation.
Tror inte bara att polis sabbade. Tillräckligt många var på samma plats som Helena hela dagen och kvällen, vänner. Det borde funnits mer att gå på men istället tiger alla. 30år har gått och nu skulle det knappast vara att bara bryta tystnaden utan att livet kastas omkull. Att ha tigit så här länge kommer man inte se med blida ögon på, speciellt inte om det skulle vara så att det är exempelvis en familjemedlem som undanhållit viktig info.

Ja jag förstår hur du tänker/menar!

Och jag håller med! Helt plötsligt distanserade sig alla, Typ som hon inte var med så mycket under dagen/kvällen/natten, helt plötsligt så har ingen sett henne efteråt eller pratat med henne på torget osv. Någon såg henne vid baren, en annan vid torget gåendes bort osv. Och då kanske det är lättast att ha en uppfattning om den personen som du säger som kanske står lite utanför, man kan med att ha en åsikt osv. Jag tror som sagt att "Pilot" troligen är ett vittne men kanske förstod vilket håll det började blåsa och hävdade minneslucka då kan skulle kunna peka fingret och skulle dessa släppas i brist på bevis eller komma undan på annat sätt så står du där som personen som pekade fingret och helt plötsligt är du ett svin som anger dina vänner/hederligt folk som inte gjort något..

Nej, Polisen hade nog svårt att försöka få ihop alla förhör då många ljög av olika anledningar, vissa ville helt enkelt inte bli indragna och vissa kanske slängde någon under bussen som kanske inte hade med saken att göra och vissa ville nog definitivt slänga någon under bussen för att få spåren ifrån andra....

Tror därför denna tystnad uppstått, ingen kan med och peka ut någon om man inte vet till hundra procent, och de som vet säger inget av en annan anledning.....

Därför tror jag man ska utgå ifrån alla vittnen ifrån platsen där hon försvann och folk som inte tillhör kompisgänget, då alla där har en dold agenda av diverse anledningar.

Därför jag tror man kan "räkna ut" vilka som är inblandade genom att kolla vilka som körde denna kvällen, där är iaf 1 GM, sen kan man nog rätt snabbt räkna ut vem mer som var i den bilen H åkte med den där natten.
Citera
2022-06-16, 20:03
Medlem
Citat:
Vet du mer om vilka som arbetade där, vilka de anlitat, någon anställd att utföra arbete där?
Nej, ingen aning. NCC är väl en bra gissning, men vet ingen som jobbade med sånt.
Citera
2022-06-16, 20:08
Medlem
Är det nån som vet nån Sv*nte som hade båt i Mariestad?
Citera
2022-06-17, 00:33
Medlem
Citat:
Ja jag förstår hur du tänker/menar!

Och jag håller med! Helt plötsligt distanserade sig alla, Typ som hon inte var med så mycket under dagen/kvällen/natten, helt plötsligt så har ingen sett henne efteråt eller pratat med henne på torget osv. Någon såg henne vid baren, en annan vid torget gåendes bort osv. Och då kanske det är lättast att ha en uppfattning om den personen som du säger som kanske står lite utanför, man kan med att ha en åsikt osv. Jag tror som sagt att "Pilot" troligen är ett vittne men kanske förstod vilket håll det började blåsa och hävdade minneslucka då kan skulle kunna peka fingret och skulle dessa släppas i brist på bevis eller komma undan på annat sätt så står du där som personen som pekade fingret och helt plötsligt är du ett svin som anger dina vänner/hederligt folk som inte gjort något..

Nej, Polisen hade nog svårt att försöka få ihop alla förhör då många ljög av olika anledningar, vissa ville helt enkelt inte bli indragna och vissa kanske slängde någon under bussen som kanske inte hade med saken att göra och vissa ville nog definitivt slänga någon under bussen för att få spåren ifrån andra....

Tror därför denna tystnad uppstått, ingen kan med och peka ut någon om man inte vet till hundra procent, och de som vet säger inget av en annan anledning.....

Därför tror jag man ska utgå ifrån alla vittnen ifrån platsen där hon försvann och folk som inte tillhör kompisgänget, då alla där har en dold agenda av diverse anledningar.

Därför jag tror man kan "räkna ut" vilka som är inblandade genom att kolla vilka som körde denna kvällen, där är iaf 1 GM, sen kan man nog rätt snabbt räkna ut vem mer som var i den bilen H åkte med den där natten.
Vi tänker lika du och jag.
Man pratar om pilots dåliga minne men att alla verkar ha haft dåligt minne en kväll när något sånt här händer är märkligt och att man dessutom väljer att enbart tycka att det är en fingervisning till skuld för pilot att han hade minnesluckor. Väldigt märkligt.
De som åkte med i bilen från Töreboda verkar inte minnas det. Ulrika minns inte vilka som var med i bilen. Helena var på en fest där endast tre deltagare utöver Helena, vad jag vet, är omnämnda. Två radioreportrar och Ulrika.
Ändå var där en hel del människor vad jag förstår det som. Tycker man verkligen att det skulle vara riskfyllt att, bara släppa tystnaden och berätta mer om festen och dess deltagare. Vad ont kan det gör? Vad är de rädda för? Varför är allt kring detta så känsligt. Om jag varit där så skulle jag givetvis berätta vad jag vet. Jag skulle inte se det som ett svek att berätta om vilka som var där. Jag skulle vilja höra deras ord om kvällen. Vad de upplevt och observerat. Alla kan inte vara skyldiga MEN de som tystnat ner detta ser iallafall jag som medskyldiga till att fallet ej är löst. Deras väns försvinnande har aldrig lösts! Vrm/vad skyddar dem. Vilka fina vänner Helena verkar ha haft. Skötsamma ungdomar, rädda att stå upp för en försvunnen vän, troligtvis mördad av en i deras närhet. Vet att många kommer känna ilska över nästa tankegång men jag tänker inte ställa mig i ledet av idioter. Jag undrar vem folk försöker skydda med sin tystna? Vem kan ha den respekten? Kan det vara en familjemedlem som man sist av allt vill peka på för att den är just familj. En familj i sorg. Mina tankar om detta!
Citera
2022-06-17, 00:59
Medlem
Citat:
Vi tänker lika du och jag.
Man pratar om pilots dåliga minne men att alla verkar ha haft dåligt minne en kväll när något sånt här händer är märkligt och att man dessutom väljer att enbart tycka att det är en fingervisning till skuld för pilot att han hade minnesluckor. Väldigt märkligt.
De som åkte med i bilen från Töreboda verkar inte minnas det. Ulrika minns inte vilka som var med i bilen. Helena var på en fest där endast tre deltagare utöver Helena, vad jag vet, är omnämnda. Två radioreportrar och Ulrika.
Ändå var där en hel del människor vad jag förstår det som. Tycker man verkligen att det skulle vara riskfyllt att, bara släppa tystnaden och berätta mer om festen och dess deltagare. Vad ont kan det gör? Vad är de rädda för? Varför är allt kring detta så känsligt. Om jag varit där så skulle jag givetvis berätta vad jag vet. Jag skulle inte se det som ett svek att berätta om vilka som var där. Jag skulle vilja höra deras ord om kvällen. Vad de upplevt och observerat. Alla kan inte vara skyldiga MEN de som tystnat ner detta ser iallafall jag som medskyldiga till att fallet ej är löst. Deras väns försvinnande har aldrig lösts! Vrm/vad skyddar dem. Vilka fina vänner Helena verkar ha haft. Skötsamma ungdomar, rädda att stå upp för en försvunnen vän, troligtvis mördad av en i deras närhet. Vet att många kommer känna ilska över nästa tankegång men jag tänker inte ställa mig i ledet av idioter. Jag undrar vem folk försöker skydda med sin tystna? Vem kan ha den respekten? Kan det vara en familjemedlem som man sist av allt vill peka på för att den är just familj. En familj i sorg. Mina tankar om detta!

Ja, Eller hur! Det känns som hela gruppen slöt sig och ingen vill säga något, ingen vill vara den som pratar, kanske säger fel, för mycket etc.. Jag försöker liksom tänka att systrarna och Pernilla, samt den andra killen som också är journalist idag, helt enkelt vägrar rent mentalt att tro att det är någon i gruppen och därmed så kan de inte säga något om någon i gruppen då det hade varit som att anklaga.. så minsta lilla så sluter det sig mentalt..

Som du skriver, att Ullrika kan inte ens komma ihåg vilka som satt i bilen? (den där kvällen?? Liksom kvällarnas kväll?). Vissa kommer inte ihåg om de pratade med henne efter krogen stängde, andra såg henne i baren men prata inte med henne, någon har minneslucka och kommer inte ihåg något. Jag menar att hade ens vän försvunnit så hade man väl gått igenom den dagen/kvällen/natten tusentals gånger, skrivit ner alla detaljer, vilken musik som spelades, vem som hängde med vem den kvällen (Typ som 9/11- Var var du när tornen föll? Palmemordet etc etc).

Jag kan förstå att man i tidigt skede tänker; Vem kan ha gjort detta! En mördare springer lös! Och hon gick rakt in i honom! Sen hittar man inte den där mördaren/Hannibal Lecter.. - Ja men då måste någon följt efter henne!" Sen hittar man inte den personen heller... Liksom då hade iaf jag börjat blicka kring andra alternativ så som; Hon gick nog inte hem.. hon sprang nog inte i någon av en slump.. Hon brukade inte gå helt ensam hem när hon har massa kompisar som hon brukar hänga med. Liksom man får liksom utgå ifrån offret; Vem var Helena? Varför dog hon? Vilka var hon med.....

För när frågorna börjar komma så hade jag liksom börjat tänka; Shit alla mina kompisar har ganska dåligt minne just den där kvällen.. Ingen kommer ihåg vilka som var med på förfesten eller vill prata om den, eller resan in.. ingen kommer riktigt ihåg vilka som körde in/var nyktra. Ingen riktigt hängde med henne där inne, någon var lite för full och klängde tydligen, en kille var inte intresserad av henne.. någon såg henne i baren, hon ringde två personer men allt var hur bra som helst...
MEN ingen hängde med henne i slutet, ingen pratade med henne efteråt, ingen gick med henne... Ingen körde henne.. ingen verkar veta något alls.. Och ska man utgå ifrån tråden här så kom t.om en hem med blod och rivsår och däckat i en buske, en annan har minneslucka just efteråt, etc etc............
Citera
2022-06-17, 02:16
Medlem
Citat:
Ja, Eller hur! Det känns som hela gruppen slöt sig och ingen vill säga något, ingen vill vara den som pratar, kanske säger fel, för mycket etc.. Jag försöker liksom tänka att systrarna och Pernilla, samt den andra killen som också är journalist idag, helt enkelt vägrar rent mentalt att tro att det är någon i gruppen och därmed så kan de inte säga något om någon i gruppen då det hade varit som att anklaga.. så minsta lilla så sluter det sig mentalt..

Som du skriver, att Ullrika kan inte ens komma ihåg vilka som satt i bilen? (den där kvällen?? Liksom kvällarnas kväll?). Vissa kommer inte ihåg om de pratade med henne efter krogen stängde, andra såg henne i baren men prata inte med henne, någon har minneslucka och kommer inte ihåg något. Jag menar att hade ens vän försvunnit så hade man väl gått igenom den dagen/kvällen/natten tusentals gånger, skrivit ner alla detaljer, vilken musik som spelades, vem som hängde med vem den kvällen (Typ som 9/11- Var var du när tornen föll? Palmemordet etc etc).

Jag kan förstå att man i tidigt skede tänker; Vem kan ha gjort detta! En mördare springer lös! Och hon gick rakt in i honom! Sen hittar man inte den där mördaren/Hannibal Lecter.. - Ja men då måste någon följt efter henne!" Sen hittar man inte den personen heller... Liksom då hade iaf jag börjat blicka kring andra alternativ så som; Hon gick nog inte hem.. hon sprang nog inte i någon av en slump.. Hon brukade inte gå helt ensam hem när hon har massa kompisar som hon brukar hänga med. Liksom man får liksom utgå ifrån offret; Vem var Helena? Varför dog hon? Vilka var hon med.....

För när frågorna börjar komma så hade jag liksom börjat tänka; Shit alla mina kompisar har ganska dåligt minne just den där kvällen.. Ingen kommer ihåg vilka som var med på förfesten eller vill prata om den, eller resan in.. ingen kommer riktigt ihåg vilka som körde in/var nyktra. Ingen riktigt hängde med henne där inne, någon var lite för full och klängde tydligen, en kille var inte intresserad av henne.. någon såg henne i baren, hon ringde två personer men allt var hur bra som helst...
MEN ingen hängde med henne i slutet, ingen pratade med henne efteråt, ingen gick med henne... Ingen körde henne.. ingen verkar veta något alls.. Och ska man utgå ifrån tråden här så kom t.om en hem med blod och rivsår och däckat i en buske, en annan har minneslucka just efteråt, etc etc............
Du är spot on här tänker jag🤔
Finns någon slags odefinierbar mörk känsla här...obekväm tystnad...sektkänsla liksom...”vi pratar inte mer om detta nu!” Jag ger inte mkt för Helenas allierade ...töntar o fegisar hela bunten!
Polisen: Katastrof..borde JO-anmälas!
KallaFallgr. undantagen🕵️‍♂️
Jag har hört om vägbygge på E20 i höjd med Grevby norr om stan men jag håller nog med GW här...det stora inlandshavet Vänern..enklaste lösningen helt enkelt!
Går att lösa fallet tänker jag!
Citera
2022-06-17, 02:28
Medlem
Dom som körde bilarna från festen måste väl ändå minnas, eller var dom också skitpackade och har minneslucka?
Citera
2022-06-17, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Du är spot on här tänker jag🤔
Finns någon slags odefinierbar mörk känsla här...obekväm tystnad...sektkänsla liksom...”vi pratar inte mer om detta nu!” Jag ger inte mkt för Helenas allierade ...töntar o fegisar hela bunten!
Polisen: Katastrof..borde JO-anmälas!
KallaFallgr. undantagen🕵️‍♂️
Jag har hört om vägbygge på E20 i höjd med Grevby norr om stan men jag håller nog med GW här...det stora inlandshavet Vänern..enklaste lösningen helt enkelt!
Går att lösa fallet tänker jag!

Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Dom som körde bilarna från festen måste väl ändå minnas, eller var dom också skitpackade och har minneslucka?

Jag har verkligen försökt att sätta mig in i gruppens känslor/systrarnas känslor men det är riktigt svårt då jag hade haft skuldkänslor gentemot familjen och min försvinna kompis.. Men jag tror det är liksom gruppmentaliteten och fasaden utåt, liksom att man tror att hela ens liv skulle bli förstört om man sade något, att 2 personer inte vill säga något är ju på grund av både juridiska och sociala skäl men de övriga som står bredvid tysta... det är för mig rätt svårt att greppa.. Jag tror som sagt man intalar sig så hårt att det är en okänd gärningsman! Ingen av oss! Man intalar sig själv det så många gånger att det blir verklighet! Sen tror jag vissa distanserar sig och slår bort som du säger; Vi pratar inte om det... Det var så längesen! Vem som helst kan ha gjort det etc etc.. sen finns det nog såna som vet men väljer att vara tysta för att ingen skuld ska ligga på dem, jag har inte med det att göra! Det var iaf inte jag!

Lite därför jag är inne på fall någon har pratat med denna Pernilla eller systern Ullrika.. liksom vad säger dom? Kan de inte greppa "sanningen"
För hade jag varit journalist och det var min försvinna kompis, då hade man väl grävt i det mörka? Tystnaden... Varför ingen säger något, haft full koll på alla innan och efter osv.. om man nu vill ha reda på sanningen, eller är det bara om det är "rätt sanning"
Därför man inte vill omedvetet peka ut någon utifall att "sanningen" inte är som jag vill ha den, så jag kommer inte ihåg saker som jag borde för då kanske folk tror att jag vet vem som gjorde det! Så jag minns inte vem som var nykter och körde, vem som var konstig efteråt osv.
Såg om "Veckans brott med GW och ena systern, trots att GW säger att det är någon i bekantskapskretsen så vägrar hon ta i det.. -
"Utan mördaren för mig är "ansiktslös"
Jag är även inne på att hennes sista samtal inte handla om någon taxi eller att hon skulle väcka henne, tror hon vill att sista minnet ska vara att hon var glad och positiv (sista samtalet/minnet blir vackrare då, nu tror jag inte hon vet speciellt mycket eller att samtalet handlade om något speciellt utan bara att hon efterkonstruerade det så det blev finare och att hon bad henne ta taxi för om hon hade gjort det så hade hon levt, känns bättre liksom).

Liksom det är inte så svårt egentligen.. Men som sagt gruppens medlemmar är tysta av olika anledningar, vissa är så rädda att bli indragna så jag håller omedvetet GMs om ryggen och andra som egentligen vet hur det ligger till kan inte med och säga något så här långt efteråt, men sen samtidigt, titta familjen i ögonen på ICA.... Det måste liksom vara en enorm tyngd, även om du inte var med eller har gjort något men vet vem som körde eller vilken bil det handlade om. Vem som egentligen hade dåligt alibi...

Jag håller också med GW gällande vart kroppen, det är nog Vänern liksom, lättaste utvägen stundens hetta.. det är ändå rätt svårt att gräva och paketera så ingen hund, jägare eller polis skulle hitta. Samt jag tänker att man vill nog snabbt bli av med kroppen, kan se dumt ut om det tar för lång tid innan man är hemma samt att det är ju inga proffs vi har och göra med, det handlar mycket om turen i sig..

Att polisen snöade in på fel spår i början är rätt förståeligt men ändå rätt dåligt, att de bara utgick ifrån okänd gärningsman, eller gick stenhårt på något drogspår pga av receptbelagd medicin hemma hos föräldrarna.. men sen samtidigt, det fanns ingen anledning att dessa individer skulle begå denna typen av brott, idag hade man nog utgått ifrån helt andra premisser, samma om tex Göteborgspolisen hade fått faller direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in