2022-06-18, 18:42
Medlem
pandemonium71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Vad är skillnaden idag mot kraschen 1990?
Jag antar att belåningen är mycket högre idag i förhållande till lönerna. Belåningsgraden i förhållande till bostadspriserna är kanske inte så stor men det beror ju mycket på såna som jag som är skuldfri och drar ner snittet. Så varför skulle inte bomarknaden kunna krascha idag när den gjorde det 1990 och 2008 i många andra länder i Europa och USA?

Det är klart att den KAN, jag tror dock det är osannolikt. Skillnaden mot 1990 är förhoppningsvis stor då det var flera faktorer som spelade in då (avskaffandet av kreditmarknadsregler för bostäder, problem i flera sektorer som bank och finans, växande offentlig sektor, skattesänkningar etc.). Det var flera bidragande orsaker som vi förhoppningsvis inte drabbas av idag men man kan självklart inte ge några garantier och min åsikt är ju bara min åsikt i slutändan :-).
2022-06-18, 18:51
Medlem
pandemonium71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaijtS
Man blir inte förvånad över corona haussen när folk på riktigt tror att stabila räntor ligger runt 0:an. Det är peak-low. Eller att inflationen äter upp lånen, det är snarare tvärtom - när räntan på miljonen är billig är den där miljonen inte lika mycket värd. Du kommer inse detta när 1 miljon visserligen köper dig färre mjölkpaket men betydligt mer begagnade tillgångar.

Hade missat att det var rea, säljer du eller?

Classic.
"This time its different"
"Vi är annorlunda"

Kolla istället i FIs rapport efter vad andel av disponibel inkomst som läggs på boende för nya bolånetagare och tänk på att denna siffra är under optimala förutsättningar med ATL priser på ränta om du ska använda det där argumentet.

Först och främst, nej vi är inte annorlunda och jag blundar inte för att framtiden kommer innehålla flera kriser och tuffa konjunkturer. Tror jag att det är just nu den stora crashen kommer? Nej.

Angående rean, det är sällan rea på boende men jag skulle nog påstå att det just nu är köparens marknad med tanke på hur många som är orolig just nu. Det har redan fått priserna att bromsa in och säkert i vissa fall börjat gå ner ett par procent.

Och sist men inte minst, jag har sedan den dag jag köpte mitt första hus för 25 år sedan lagt undan pengar för en ränta på 5% personligen för att alltid ha marginal. Banker har som regel att du ska klara 4-5% för att du ska få ett lånelöfte. Förhoppningsvis klarar den stora majoriteten av sina kostnader men självklart finns det folk som levt på gränsen.

Och nej, jag tror inte jag sitter på alla svar och att andra har fel, detta är vad jag TROR kommer hända och självklart kan jag ha fel.
2022-06-18, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pandemonium71
Det är klart att den KAN, jag tror dock det är osannolikt. Skillnaden mot 1990 är förhoppningsvis stor då det var flera faktorer som spelade in då (avskaffandet av kreditmarknadsregler för bostäder, problem i flera sektorer som bank och finans, växande offentlig sektor, skattesänkningar etc.). Det var flera bidragande orsaker som vi förhoppningsvis inte drabbas av idag men man kan självklart inte ge några garantier och min åsikt är ju bara min åsikt i slutändan :-).
Man kan som sagt vända på det och säga att det blir värre den här gången då befolkningen är belånad på ett helt annat sätt än 1990.
2022-06-18, 19:40
Medlem
pandemonium71s avatar
Citat:
Man kan som sagt vända på det och säga att det blir värre den här gången då befolkningen är belånad på ett helt annat sätt än 1990.

Absolut, samtidigt har flera av oss betydligt mer tillgångar än lån då det inte varit lönsamt att betala av lån jämfört med den avkastning man fått. Det finns nog många av oss som kommer betala av lånen om det blir mer lönsamt än den avkastning man får.
2022-06-18, 19:46
Medlem
Pwnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandemonium71
Absolut, samtidigt har flera av oss betydligt mer tillgångar än lån då det inte varit lönsamt att betala av lån jämfört med den avkastning man fått. Det finns nog många av oss som kommer betala av lånen om det blir mer lönsamt än den avkastning man får.

Många hade mycket "tillgångar". Gärna lånade man på huset för att köpa SBB, Tesla, investor och Indexfonder. Helt plötsligt går inte allt upp längre.

I och med att priser sätts på marginaler krävs det kanske att 3-5% av hushållen är i usel är skick för att värderingarna för resten ska falla också.

För inte kommer någon stå och vilja köpa kåken av den som varit konservativ med sitt kapital, amorterat och gjort rätt för sig till dagens pris när grannen måste sälja sin identiska bostad för 40% lägre?
2022-06-18, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Är du seriös eller?

Du hämtar en källa från MARS?

Gör din egna research.
Eller så kan du bara ange en källa istället för att förvänta dig att andra ska spendera tid på att verifiera dina påståenden? Särskilt när man påstår något som inte kan verifieras med en enkel googling av påståendet…

Med hög inflation och högre räntor kan man iofs se det som att vi får en automatisk nedtrappning av avdragen eftersom gränsen på 100kkr/år för 30% inte justeras för inflation.
2022-06-18, 20:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Eller så kan du bara ange en källa istället för att förvänta dig att andra ska spendera tid på att verifiera dina påståenden? Särskilt när man påstår något som inte kan verifieras med en enkel googling av påståendet…

Med hög inflation och högre räntor kan man iofs se det som att vi får en automatisk nedtrappning av avdragen eftersom gränsen på 100kkr/år för 30% inte justeras för inflation.

Han intervjuades idag.
Lyssna på det själv.
2022-06-18, 22:58
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Fastighetspriserna går upp ifall man inför marknadshyror, för det är ingen som vill betala en dubbelt så hög hyra än kostnaden för en bostadsrätt. Jag hade aldrig bott i hyresrätt om jag fick betala 11000 för en 1a i närförort eller stan om bostadsrätten kostade 5500 netto som nu. Jag delar inte din åsikt att priserna sjunker med marknadshyror.

Bara en sann idiot skulle hålla denna åsikt med handen på hjärtat. Marknadshyror skulle såklart endast leda till att fastighetsägare kan plocka ut högre vinster från sina lägenheter. Det enda marknadshyror skulle lösa är möjligen att vi får färre tomma hyresrätter där ägaren egentligen bor någon annanstans men detta är ett så försvinnande litet problem i Sverige att det knappt är värt att diskutera om vi ställer det i relation till hur många som bor hemma med föräldrarna.

Kort sagt, för att marknadshyror skulle innebära sänkta kostnader för hyresgäster måste det stå en anseelig mängd hyresenheter tomma vilket ingen ska försöka komma och slå i mig är fallet i ett land som haft en bostadsbrist i 30 år.

Sen ska jag tillägga att det är snarare som så att vi behöver mer statlig inblandning och mindre fri marknad i Sverige när det kommer till bostäder. Att priserna sprungit iväg är naturligt kopplat till att det funnits en brist på bostäder. Detta känner dom som bygger till allt för väl vilket lett till att man varit väldigt restriktiva med att bygga fler bostäder då detta innebär en naturlig sänkning i pris per objekt. Hade staten gått in och sagt "Happ, detta funkade ju inte som det var tänkt" och börjat bygga i statlig regi så hade vi inte stått inför samma problem som vi står inför idag. Jag förstår egentligen inte riktigt varför man inte gjort detta. Har man glömt bort att Sverige är en blandekonomi eller vad är problemet?
Senast redigerad av Teu 2022-06-18 kl. 23:06.
2022-06-18, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Bara en sann idiot skulle hålla denna åsikt med handen på hjärtat. Marknadshyror skulle såklart endast leda till att fastighetsägare kan plocka ut högre vinster från sina lägenheter. Det enda marknadshyror skulle lösa är möjligen att vi får färre tomma hyresrätter där ägaren egentligen bor någon annanstans men detta är ett så försvinnande litet problem i Sverige att det knappt är värt att diskutera om vi ställer det i relation till hur många som bor hemma med föräldrarna.

Kort sagt, för att marknadshyror skulle innebära sänkta kostnader för hyresgäster måste det stå en anseelig mängd hyresenheter tomma vilket ingen ska försöka komma och slå i mig är fallet i ett land som haft en bostadsbrist i 30 år.
Vet inte om detta är avancerad satir. Tror du att Sverige har bostadsbrist, let alone haft bostadsbrist i 30 år..? wtf?

Det folk menar är att hyror utan kötid blir lägre på marknad där du är fri (är man intelektuellt ärlig slutar man ögonblickligen kalla det naturliga tillståndet för "marknadshyror"; det är regleringen som bör benämnas som något, exempelvis "reglerad").

Det är dock inte det stora, utan framförallt handlar det om kvalitetsjustering. I praktiken är de lättilgängliga hyresalternativen i Sverige en helt trasig svart marknad värdig en bananrepublik. På papperet är hyrorna visserligen reglerade till maximalt 2% avkastning, men i verkligheten finns ju inget som följer upp det (de flesta vet inte ens om det). Men även 2% avkastning blir en del när priserna på små lägenheter är bland de högre i världen (det är ju 2% på marknadsvärde plus avgiften, d.v.s. den faktiska kostnaden för fastigheten - bostadsrättsvärdet är ju luft) och framförallt får du skit tillbaka.

På din bananrepubliks-marknad kommer alltså folk som inte vill köpa ett stort hus eller en ingå i en socialdemokratisk förening hyra med villkor som gäller maximalt 1 år i taget, utan någon som helst skydd, och till ganska dyr kostnad.

På en fri marknad (alltså en helt vanlig marknad, där du är vuxen och tar dina egna beslut) uppstår snabbt vettiga alternativ för den som vill hyra. För det skräpet som kallas andrahandshyra skulle priserna rasa.

Nyttiga idioter, kallas det du tillhör. Det är inte du som vinner på larvet, det är staten.
2022-06-18, 23:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Teu

Sen ska jag tillägga att det är snarare som så att vi behöver mer statlig inblandning och mindre fri marknad i Sverige när det kommer till bostäder. Att priserna sprungit iväg är naturligt kopplat till att det funnits en brist på bostäder. Detta känner dom som bygger till allt för väl vilket lett till att man varit väldigt restriktiva med att bygga fler bostäder då detta innebär en naturlig sänkning i pris per objekt. Hade staten gått in och sagt "Happ, detta funkade ju inte som det var tänkt" och börjat bygga i statlig regi så hade vi inte stått inför samma problem som vi står inför idag. Jag förstår egentligen inte riktigt varför man inte gjort detta. Har man glömt bort att Sverige är en blandekonomi eller vad är problemet?

Hur ska ni ha det egentligen? Först hävdar ni att det inte finns en bostadsbrist, och när man pratar om marknadshyror så börjar ni gorma om bostadsbrist?
2022-06-18, 23:24
Medlem
Citat:
Vad är skillnaden idag mot kraschen 1990?
Jag antar att belåningen är mycket högre idag i förhållande till lönerna. Belåningsgraden i förhållande till bostadspriserna är kanske inte så stor men det beror ju mycket på såna som jag som är skuldfri och drar ner snittet. Så varför skulle inte bomarknaden kunna krascha idag när den gjorde det 1990 och 2008 i många andra länder i Europa och USA?

Jag säger inte att du har fel. Men får vara försiktig med jämförelsen med andra länder. Förutom suprime-lånen i USA hade många affärer i USA och Europa grund i spekulation i form av buy-to-let. Den företeelsen är försvinnande liten i Sverige både nu och historiskt.
2022-06-19, 00:19
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Vet inte om detta är avancerad satir. Tror du att Sverige har bostadsbrist, let alone haft bostadsbrist i 30 år..? wtf?

Men lilla gubben, hur är det fatt egentligen? Det är bostadsbrist i Sverige och har varit det väldigt länge. 30 år är konservativt räknat från min sida. Jag vet inte om det blivit så pass normaliserat att människor bor hemma med sina föräldrar tills dom fyllt 30 att du inte ser något problem eller om du bara är direkt korkad. Kan du ge någon källa överhuvudtaget som talar för motsatsen som inte kommer från någon privat blogg? 204 av 290 kommuner gick ut och sa att det rådde brist på bostäder i kommunen och även om vi skulle ta alla som köar för lägenhet i storstäderna och tvångsplacerar dom i avbefolkningsorter så skulle bostäderna fortfarande räcka till - Och då är det sannerligen bostadsbrist.

Citat:
Det folk menar är att hyror utan kötid blir lägre på marknad där du är fri (är man intelektuellt ärlig slutar man ögonblickligen kalla det naturliga tillståndet för "marknadshyror"; det är regleringen som bör benämnas som något, exempelvis "reglerad").

Jaha, där fick jag svar på min tidigare fråga. Du är alltså dum. Marknadshyror innebär att det står fritt för hyresvärd att sätta vilken hyra den vill på lägenheten, inget annat.

Citat:
Det är dock inte det stora, utan framförallt handlar det om kvalitetsjustering. I praktiken är de lättilgängliga hyresalternativen i Sverige en helt trasig svart marknad värdig en bananrepublik. På papperet är hyrorna visserligen reglerade till maximalt 2% avkastning, men i verkligheten finns ju inget som följer upp det (de flesta vet inte ens om det). Men även 2% avkastning blir en del när priserna på små lägenheter är bland de högre i världen (det är ju 2% på marknadsvärde plus avgiften, d.v.s. den faktiska kostnaden för fastigheten - bostadsrättsvärdet är ju luft) och framförallt får du skit tillbaka.

Den svarta marknaden uppgår till någonstans mellan 8-10% av hyresrätterna, vilket givetvis är ett problem, men hur du fått för dig att marknadshyror skulle lösa detta är för mig väldigt diffust. Marknadshyror kommer bara innebära att priserna går upp även på svarta hyresrätter. Brott löser man med brottsbekämpning.

Citat:
På din bananrepubliks-marknad kommer alltså folk som inte vill köpa ett stort hus eller en ingå i en socialdemokratisk förening hyra med villkor som gäller maximalt 1 år i taget, utan någon som helst skydd, och till ganska dyr kostnad.

På min "bananrepubliks-marknad" så sparkar vi dom privata byggherrarna i röven och börjar bygga i statlig regi. Privata aktörer saknar helheltsperspektivet som krävs för att bygga städer för landets medborgare. Nog för att länder som Soviet och Kina gjorde/gör mycket fel men när det kommer till att bygga så talar resultaten för sig själv. Och för att hinna före dig här så ska vi göra det klart och tydligt att anledningen till att den kinesiska bostadsmarknaden håller på att spricka grundar sig inte i att man byggt i stor skala, utan helt andra orsaker som du får kolla upp själv och som jag inte tänker gå in på här.

Citat:
På en fri marknad (alltså en helt vanlig marknad, där du är vuxen och tar dina egna beslut) uppstår snabbt vettiga alternativ för den som vill hyra. För det skräpet som kallas andrahandshyra skulle priserna rasa.

Nyttiga idioter, kallas det du tillhör. Det är inte du som vinner på larvet, det är staten.

Så det största problemet med den nuvarande bostadsmarknaden är den svarta marknaden men sen så är det ändå i slutändan staten som vinner på det. Jag tycker detta summerar ganska perfekt hur jävla korkad du är.

Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Hur ska ni ha det egentligen? Först hävdar ni att det inte finns en bostadsbrist, och när man pratar om marknadshyror så börjar ni gorma om bostadsbrist?

Jag har då sannerligen aldrig hävdat att det inte råder bostadsbrist i Sverige. Det är fullt möjligt för bostadsbubbla och bostadsbrist att råda samtidigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in