2022-06-18, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wullerhack
Sälj exempel från Kungsholmen

Köpt
Svedbergsplan 4
2 rum, 51 m²
Lägenhet, Marieberg
4 670 000 kr
91 600 kr/m²

2021-08-13

Såld
Svedbergsplan 4
2 rum, 51 m²
Lägenhet, Marieberg
3 900 000 kr
76 500 kr/m²

2022-06-14
Vad vill du ha sagt med det? I februari, på toppen, såldes lägenheter i Marieberg för under 75000/kvm. Enstaka exempel säger ingenting.

https://www.booli.se/bostad/4036818

2022-06-15 såldes en lägenhet på Inedalsgatan 15 för 155000/kvm. En lika stor på samma adress såldes i oktober 2021 för 147500/kvm. Betyder det att priserna fortfarande skenar? Nej…
Senast redigerad av apa123456 2022-06-18 kl. 10:22.
2022-06-18, 10:27
Medlem
pandemonium71s avatar
Det kommer inte gå åt helvete även om många verkar hoppas på det. Kommer prisökningarna bromsa in? Troligtvis under en period men snart är räntorna stabiliserade och tillsammans med inflationen så är den lånade miljonen inte lika mycket värd.

Om man går och väntar på att göra ett jätteklipp på en billig bostad så får man vänta länge. Situationen just nu är nog det närmaste du kommer att komma att göra en förhållandevis bra affär. Om du ska köpa en bostad är nog just nu det bästa tillfället du kommer springa på. Om några månader kommer det ha stabiliserat sig och även om jag inte tror på några större prisökningar de kommande året så kommer det återgå till en mer pressad köparmarknad.

Vad många tror är problemet är att svenskar har hög belåningsgrad för bostäder men glömmer ofta att vi har en något annorlunda bostadsmarknad och det är självklart att i länder med mestadels hyresrätter är belåningsgraden låg. Det är dock inte det samma som att man har mer att leva på när allt är betalt. Cost of living index tycker jag är relevant då det ger dig en indikation på vad du kan konsumera för och där ligger vi ganska bra till på listan och jag skulle påstå att vi har en relativt hälsosam balans.

https://www.numbeo.com/cost-of-living/rankings_by_country.jsp

Så nej, Sveriges bostadsmarknad är inte på väg åt helvete men är inne i en köpares marknad just nu.
2022-06-18, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Vad vill du ha sagt med det? I februari, på toppen, såldes lägenheter i Marieberg för under 75000/kvm. Enstaka exempel säger ingenting.

https://www.booli.se/bostad/4036818

2022-06-15 såldes en lägenhet på Inedalsgatan 15 för 155000/kvm. En lika stor på samma adress såldes i oktober 2021 för 147500/kvm. Betyder det att priserna fortfarande skenar? Nej…

Absolut! Bara en fingervisning att många av dem som köpte sina lägenheter i köp ruschen senaste året har stor chans att hamna i kläm..
2022-06-18, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wullerhack
Absolut! Bara en fingervisning att många av dem som köpte sina lägenheter i köp ruschen senaste året har stor chans att hamna i kläm..
Marieberg och lägenheter i Fredhäll som ligger nära Essingeleden har alltid legat lågt, men om man orkar räkna ut snittet på senaste 20 försäljningarna från t.ex. Kungsholmen och Södermalm så ser man en klar nedgång.
Senast redigerad av kroppskultur 2022-06-18 kl. 11:03.
2022-06-18, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pandemonium71
Det kommer inte gå åt helvete även om många verkar hoppas på det. Kommer prisökningarna bromsa in? Troligtvis under en period men snart är räntorna stabiliserade och tillsammans med inflationen så är den lånade miljonen inte lika mycket värd.

Om man går och väntar på att göra ett jätteklipp på en billig bostad så får man vänta länge. Situationen just nu är nog det närmaste du kommer att komma att göra en förhållandevis bra affär. Om du ska köpa en bostad är nog just nu det bästa tillfället du kommer springa på. Om några månader kommer det ha stabiliserat sig och även om jag inte tror på några större prisökningar de kommande året så kommer det återgå till en mer pressad köparmarknad.

Vad många tror är problemet är att svenskar har hög belåningsgrad för bostäder men glömmer ofta att vi har en något annorlunda bostadsmarknad och det är självklart att i länder med mestadels hyresrätter är belåningsgraden låg. Det är dock inte det samma som att man har mer att leva på när allt är betalt. Cost of living index tycker jag är relevant då det ger dig en indikation på vad du kan konsumera för och där ligger vi ganska bra till på listan och jag skulle påstå att vi har en relativt hälsosam balans.

Så nej, Sveriges bostadsmarknad är inte på väg åt helvete men är inne i en köpares marknad just nu.
Vad är skillnaden idag mot kraschen 1990?
Jag antar att belåningen är mycket högre idag i förhållande till lönerna. Belåningsgraden i förhållande till bostadspriserna är kanske inte så stor men det beror ju mycket på såna som jag som är skuldfri och drar ner snittet. Så varför skulle inte bomarknaden kunna krascha idag när den gjorde det 1990 och 2008 i många andra länder i Europa och USA?
2022-06-18, 11:15
Medlem
RickyXs avatar
Här är en lycklig säljare
https://www.svenskfast.se/hus/vastra-gotaland/ale/bohus/bohus/skardalsvagen-46/341395?utm_source=hemnet&utm_medium=referral
2022-06-18, 11:16
Medlem
Citat:

Man blir inte förvånad över corona haussen när folk på riktigt tror att stabila räntor ligger runt 0:an. Det är peak-low. Eller att inflationen äter upp lånen, det är snarare tvärtom - när räntan på miljonen är billig är den där miljonen inte lika mycket värd. Du kommer inse detta när 1 miljon visserligen köper dig färre mjölkpaket men betydligt mer begagnade tillgångar.

Citat:

Hade missat att det var rea, säljer du eller?

Citat:

Classic.
"This time its different"
"Vi är annorlunda"

Kolla istället i FIs rapport efter vad andel av disponibel inkomst som läggs på boende för nya bolånetagare och tänk på att denna siffra är under optimala förutsättningar med ATL priser på ränta om du ska använda det där argumentet.
2022-06-18, 11:34
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
https://www.boneo.se/nyproduktion/id-p100679-lagenhet-1-2rum-taby-kommun-brf-platform-west?utm_source=fb&utm_medium=paid.Facebook_Mobile _Feed&utm_campaign=Enkelbild+%28ABM%2BRe%29&fbclid =IwAR2B3935z3PZ3ecA8V2GJVv7crVzT6QEhhP09iC4NI9taXR wsF4HKe8wgE4

2 år utan avgift! Nästan så att man borde slå till!

24 x 3k = 72k rabatt

Pris lägenhet fr. 2500k.

3% rabatt i en marknad som tappar 3% i månaden
2022-06-18, 14:56
Avstängd
Damberg öppnar upp för att fasa ut ränteavdragen

Flanders?? Hallå??

Var det inte du som sa att politikerna skulle göra tvärtom??
Dvs ta bort amorteringskraven för att hjälpa idioter som köpte på toppen som du själv?
Oj så fel du hade, oj oj.
2022-06-18, 15:24
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Damberg öppnar upp för att fasa ut ränteavdragen

Flanders?? Hallå??

Var det inte du som sa att politikerna skulle göra tvärtom??
Dvs ta bort amorteringskraven för att hjälpa idioter som köpte på toppen som du själv?
Oj så fel du hade, oj oj.

En källa vore verkligen på sin plats. https://www.swedbank-aktiellt.se/telegram/gvUwOv5g
2022-06-18, 15:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
En källa vore verkligen på sin plats. https://www.swedbank-aktiellt.se/telegram/gvUwOv5g

Är du seriös eller?

Du hämtar en källa från MARS?

Gör din egna research.
2022-06-18, 15:45
Medlem
SocialtKontrakts avatar
På ett sätt tycker jag att dagens priser strax under ATH är ännu mer anmärkningdsvärda än de som betalades för 6 månader sedan när det här ränte/inflationsläget inte var välkänt.

Jag köpte ett relativt sunt objekt under pandemin men hade inte köpt i dagens läge utan minst -10% rabatt. Jag vill verkligen höra köparnas resonemang just nu som nöjer sig med ett par procents rabatt på sina håll, utöver Stockholms innerstad då som eventuellt fallit -5% nu. Vi får se i veckan när Valueguard presenterar lite kvalitetsjusterad statistik! Jajaja, hOaX!1!!1!! Det är i alla fall bättre än Husmasks richterskala till statistik.

Speciellt nyproduktionen är helt absurd.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-06-18 kl. 15:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in