2022-06-18, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Företagsledarens karaktär är väl väldigt relevant för diskussionen om just företaget?

Hur kom han undan militärtjänstgöringen?
Denna tråd börjar likna vilken skvaller tidning som helst.
Senast redigerad av Truefighter 2022-06-18 kl. 14:14.
Citera
2022-06-18, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Företagsledarens karaktär är väl väldigt relevant för diskussionen om just företaget?

Hur kom han undan militärtjänstgöringen?
Ja, det kan ju också vara relevant om han har prickiga eller rutiga kalsonger, men det vet vi inget om.
Citera
2022-06-18, 17:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Dröjer inte länge innan allt fler får upp ögonen hur SBB suger ut det svenska folket på pengar. Klassiker är att genom kompiskontakter eller lobbyister kontakta dåligt pålästa kommunalpolitiker, locka dessa för att sedan kunna köpa kommunala fastigheter (skolor, äldreboenden) billigt och sedan hyra tillbaka dyrt. Den större effekten blir här att kommunerna får skära ned på kostnader som egentligen skulle gå till skolan och lägga en större del på ökade hyror.
Men då är problemet kommunerna. Vi borde således ta bort kommunalskatten och ta bort kommunerna.
Då är problemet du beskriver borta. Och så köper vi de tjänster vi vill ha från tjänsteleverantörer i konkurrens. Finns bara vinnare då.

Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Det är du som inte förstår. Kommunerna säljer billigt till SBB istället för att äga själva. När SBB har köpt så höjs hyrorna. Över en tioårsperiod så tjänar kommunen på detta men över 25 år så går kommunen back.
Det är tämligen ordinärt agerande i det profitjagande näringslivet. Det flesta företag har väl gjort sig av med sina kontor och hyr istället.

Dom har insett att dom inte är de effektivaste fastighetsförvaltarna. Och då är det billigare för dom att köpa den tjänsten av sådana som är proffs.

Varför i all världen skulle nu kommuner vara de effektivaste fastighetsförvaltarna?
Citera
2022-06-18, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Det är tämligen ordinärt agerande i det profitjagande näringslivet. Det flesta företag har väl gjort sig av med sina kontor och hyr istället.

Dom har insett att dom inte är de effektivaste fastighetsförvaltarna. Och då är det billigare för dom att köpa den tjänsten av sådana som är proffs.

Varför i all världen skulle nu kommuner vara de effektivaste fastighetsförvaltarna?

Som du säger!

En sak jag tänkt på i denna debatten är ju att det vanliga numera är att ett privat företag hyr sina lokaler. Det är i alla fall vanligt att man frigjort kapital genom att sälja sina fastigheter för att sedan hyra.

Det ökar deras operativa kapital och ger flexibilitet vad gäller personal med mera.

Men vad tjänar en kommun på att frigöra bundet kapital?

Vad är kommunernas incitament till affären med SBB?

Någon som enkelt och utan Batljan-hat kan förklara detta?
Citera
2022-06-18, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Som du säger!

En sak jag tänkt på i denna debatten är ju att det vanliga numera är att ett privat företag hyr sina lokaler. Det är i alla fall vanligt att man frigjort kapital genom att sälja sina fastigheter för att sedan hyra.

Det ökar deras operativa kapital och ger flexibilitet vad gäller personal med mera.

Är inte incitamentet som det alltid brukar vara i dessa fall, att kapa fasta kostnader? Dvs det är lättare att flytta om man inte äger och en tro på att marknaden är mer effektiv. Lite samma tänk som när man säljer ut allmännyttan och vårdcentraler osv.
Jag säger inte bu eller bä, utan mer att det är så kommunen resonerar.
Citera
2022-06-18, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zatanized
Är inte incitamentet som det alltid brukar vara i dessa fall, att kapa fasta kostnader? Dvs det är lättare att flytta om man inte äger och en tro på att marknaden är mer effektiv. Lite samma tänk som när man säljer ut allmännyttan och vårdcentraler osv.
Jag säger inte bu eller bä, utan mer att det är så kommunen resonerar.

Ökad flexibilitet helt enkelt??
Citera
2022-06-18, 17:55
Medlem
Citat:
Som du säger!

Det stavas balansräkning.
Kommunerna går med överskott genom att sälja av och den mandatperiodens politiker är vinnare och blir sannolikt omvalda.
Nästa problem tar vi imorgon.
Visst är cynismen fin?

För övrigt är här ingen (nåväl, kanske någon stackare) som hatar Batljan. Allt vi påpekar är den enorma belåningen.
I en artikel jag länkade till idag påstår han sig ha 1 mdr i privata skulder. Läs alltså inte bolagsskulder via eget bolag.
Sådant kan vara lite smått otäckt i tider av ränterusningar.
Senast redigerad av Makramento 2022-06-18 kl. 17:58.
Citera
2022-06-18, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Det stavas balansräkning.
Kommunerna går med överskott genom att sälja av och den mandatperiodens politiker är vinnare och blir sannolikt omvalda.
Nästa problem tar vi imorgon.
Visst är cynismen fin?

Jo. Så illa kan det vara.

Men det tjänar ju SBB på, det sänker inte min värdering.
Citera
2022-06-18, 18:02
Medlem
Citat:
Jo. Så illa kan det vara.

Men det tjänar ju SBB på, det sänker inte min värdering.
Läs mitt tillägg.
Tänk sedan om Batljan personligen antagit rollen som borgenär för sina aktier via bolaget (hur nu det skulle gå till). Vad händer i nästa led när han går i personlig konkurs? Säljs aktierna av en konkursförvaltare?
Finns många olika scenarion och det är väl dessa marknaden försöker att bedöma.
Citera
2022-06-18, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Läs mitt tillägg.
Tänk sedan om Batljan personligen antagit rollen som borgenär för sina aktier via bolaget (hur nu det skulle gå till). Vad händer i nästa led när han går i personlig konkurs? Säljs aktierna av en konkursförvaltare?
Finns många olika scenarion och det är väl dessa marknaden försöker att bedöma.

Aktierna säljs nog ut innan han går i konkurs. Blir det en personlig konkurs så är det väl fogden... eller som du säger en förvaltare av hans investmentbolag.

Ja, då pressas ju kursen tillfälligt och då är det världens köpläge.

Förmodligen köps det av en större investerare i ett stycke och SBB får en ny huvudägare.

Skulle inte förvåna om det är blankarnas spel, att det är vad de vill göra??

Det påverkar ju inte SBBs bottom-line?? Ägarbyte ju.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2022-06-18 kl. 18:14.
Citera
2022-06-18, 18:24
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Men då är problemet kommunerna. Vi borde således ta bort kommunalskatten och ta bort kommunerna.
Då är problemet du beskriver borta. Och så köper vi de tjänster vi vill ha från tjänsteleverantörer i konkurrens. Finns bara vinnare då.

Därför att det inte bara handlar om fastighetsförvaltning. Kommunerna har även hand om exempelvis skola och äldreomsorg, att då kunna ha lägre hyror och istället lägga mer pengar på skolan tjänar skattebetalarna på och framförallt eleverna eller de äldre. Ur aktieägarnas synvinkel är det givetvis inte lika bra. Det jag dock ställer mig mest emot är hur upphandlingarna sker. Kommunala politiker blir lockade med guld och gröna skogar av lobbyister eller tidigare kompisar från politiken och säljer sedan ut fastigheterna till reapris. Från kommunens sida är det en RIKTIGT dålig affär och för oss skattebetalare är det riktigt uselt.

Hade vi läst om detta i något annat land så hade vi kallat det korruption.
Citera
2022-06-18, 18:38
Medlem
SBB kanske inte skall ESG-klassas i vissas ögon och visst påverkar det aktiekursen en smula.

Men SBB värderas utifrån dess vinst och möjlighet att dela ut den vinsten till sina ägare.

Att en sosse gör sossar sura har vi sett förr.

Men jag tycker gnället om att affärsidén är oetisk och ideologiskt stötande för vissa är OT.

Vi kan diskutera SAABs vapenexport på SAAB. Att swedish Match har godissmak på sitt "papperssnus" på den tråden osv.

Egentligen hör det hemma under "Politik".

Men jag hoppas ni förstår att det är OT om man vill bedöma själva aktiens värdering?

Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in