2022-06-18, 09:07
Medlem
En relevant fråga i sammanhanget är varför det är så otroligt viktigt med betyg överhuvudtaget för barn i åldrarna 12-15 år. Under en av de absolut känsligaste perioderna i livet ska de dessutom behöva känna betygsstress vilket de facto får väldigt många barn att må dåligt redan i årskurs 6! Är det verkligen absolut livsnödvändigt med betyg i dessa åldrar eller går det att uppnå det man hävdar att betygen är bra för på ett mindre traumatiserande sätt? Det är lätt att som mer eller mindre vuxen sitta och raljera över tuffare betygsregler för högstadiet, men för barn som är mitt uppe i det är det för väldigt många allt annat än kul.

Motivation går att skapa på andra sätt. Antagning till gymnasiet likaså. Varför ha betyg i högstadiet överhuvudtaget? Varför inte fokusera på att göra skolan så bra som möjligt istället?
Citera
2022-06-18, 09:15
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
En relevant fråga i sammanhanget är varför det är så otroligt viktigt med betyg överhuvudtaget för barn i åldrarna 12-15 år. Under en av de absolut känsligaste perioderna i livet ska de dessutom behöva känna betygsstress vilket de facto får väldigt många barn att må dåligt redan i årskurs 6! Är det verkligen absolut livsnödvändigt med betyg i dessa åldrar eller går det att uppnå det man hävdar att betygen är bra för på ett mindre traumatiserande sätt? Det är lätt att som mer eller mindre vuxen sitta och raljera över tuffare betygsregler för högstadiet, men för barn som är mitt uppe i det är det för väldigt många allt annat än kul.

Motivation går att skapa på andra sätt. Antagning till gymnasiet likaså. Varför ha betyg i högstadiet överhuvudtaget? Varför inte fokusera på att göra skolan så bra som möjligt istället?

Håller delvis med. Men samtidigt är betygen ett sätt att hålla koll på hur det får inplocka ännen, så att man kan ratta där det behövs. Ryggen ska ju spegla kunskapen eleven tillförskansat sig, och på något sätt måste vi ju veta om dom är löst för nästa nivå.
Citera
2022-06-18, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Håller delvis med. Men samtidigt är betygen ett sätt att hålla koll på hur det får inplocka ännen, så att man kan ratta där det behövs. Ryggen ska ju spegla kunskapen eleven tillförskansat sig, och på något sätt måste vi ju veta om dom är löst för nästa nivå.

Fast behöver man betyg för det? Lärare har ganska så bra koll på hur en klass och individerna i klassen ligger till ändå. Annars skulle de ju inte ens kunna sätta betyg. Jag är övertygad om att det finns andra verktyg och metoder för att nå samma effekt som inte bidrar till skoltrötthet, stress och motivationsbrist på samma sätt som betyg kan göra.
Citera
2022-06-18, 09:36
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Om man inte vill bli underkänd så får man studera hårdare. Inte svårare än så.
Ett helt idiotiskt och vänstervridet förslag!

Fast det är INTE vänstervridet i sin helhet. Du förstår det bara inte. Jag är verkligen högervriden och ser det enbart som positivt om vi slutar låtsas som att alla människor skulle kunna uppnå ett E i kärnämnena svenska, engelska och matematik. De måste kunna vara nyttiga för samhället ändå.
Citera
2022-06-18, 09:47
Avstängd
Citat:
Fast behöver man betyg för det? Lärare har ganska så bra koll på hur en klass och individerna i klassen ligger till ändå. Annars skulle de ju inte ens kunna sätta betyg. Jag är övertygad om att det finns andra verktyg och metoder för att nå samma effekt som inte bidrar till skoltrötthet, stress och motivationsbrist på samma sätt som betyg kan göra.

Jepp, folk som är för tidiga betyg kan inte se skillnad på kunskapsbedömning och betygssättning. Rimligtvis bör läraren se i din bedömning när eleven riskerar att inte klara målen, det behöver man inget betyg för.
Citera
2022-06-18, 10:07
Medlem
Bananbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Vad är då vitsen med att plugga om man ändå får godkänt hur dåligt man än presterar?

Grundfelet ligger i att plugga för att få bra BETYG när det egentligen ska handla om att få goda KUNSKAPER för att kunna leva ett bra liv och kunna fatta kloka beslut.
Citera
2022-06-18, 10:16
Medlem
Problemet är inte betygssystemet, problemet är marknadsskolan. Svenska skolan kommer fortsätta vara kaoz så länge inte det ändras. Titta gärna på vem mördade skolan, förvisso lite raljerande och jag har lite svårt för Jesper Rönndahl men man får ju en inblick i den havererande skolan.
Citera
2022-06-18, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Om Sverige gick tillbaka till svensk skola före 68. Hur många elever har slagits ut direkt.

Hur sänker vi kriminaliteten i Sverige. Vi gör det lagligt att vara kriminell. Vips har vi inga problem med brottslighet. Eleverna klarar skolan, brottsligheten är borta S har räddat Sverige.

Ja det är ju Sossarnas lösning!
Citera
2022-06-18, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Om man utgår ifrån hur taffligt du uttrycker dig i text, så är du knappast kvalificerad för att avgöra vem som har rätt att gråta över något.

Jag har inte hävdat att jag är kvalificerad eller flitig, lilla medelmåtta.
Citera
2022-06-18, 11:18
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Är 50-talister lata och 90-talister flitiga m a o?

Nja, du har både rätt och fel i ditt resonemang. Givetvis skulle värdet av ett E-betyg sjunka om man bara tog bort F. Det är ingen som är emot att det ska gå att sätta lägsta möjliga betyg på elever som inte presterar högre.
Det man vill få bort är att man slutar lura alla barn att alla kan bli "godkända" och studera vad man vill. Det kan och bör man inte. Om man har lägsta betyget kommer man fortfarande inte att komma in på de utbildningar som leder till de bästa jobben. Men man kommer att kunna stå i charken eller köra truck på lagret eller något annat av de jobb som människor med låga betyg alltid gått vidare till att uträtta.

Det här handlar inte om ett steg mot att ta bort betygen och göra så att vem som helst kan bli vad som helst. Det här handlar egentligen snarare om motsatsen. Om en person inte har de intellektuella förutsättningarna för att bli godkänd i ett ämne så får det ju vara så.
I dagens skola låtsas man som att det regnar och bara kör på med extrainsatser för att till varje pris trycka eleven genom skolan med godkända betyg. Detta kostar pengar och resurser som skulle kunna gå till eleverna med högre potential. I slutändan står ändå en hel del utan godkända betyg och hamnar på de individuella programmen där de mirakulöst förväntas lyckas med det som de misslyckats med hela livet. Återigen kostar det ofantliga summor att försöka se till att de ska nå godkända betyg. I drygt 90% av fallen misslyckas det och de går vidare till ett liv där de försörjs av skattebetalare resten av livet.
Handen på hjärtat så tror jag att vi alla känner någon som hade lägre än betyget 3 i något av dagens kärnämnen på den tiden då betyg gavs med siffror. Dessa människor har kunnat tillföra samhället saker ändå, oavsett om de varit klappkassa i engelska eller matte.

Jag tror inte betygsättningen är problemet öht. Jag tror dock absolut på extrainsatser, för dom som behöver hjälp är oftast inte hjärnskadade eller på något sätt permanent svagbegåvad utan behöver helt vanlig hjälp som en enstaka klasslärare inte alltid hinner uppfylla. Vilket inte alls är särskilt konstigt med stora klasser där det ofta finns en vilde som tar 90% av lärarens uppmärksamhet. Man får ofta höra hur Finland är ett föredöme av skolan. Dom går direkt in med extrainsatser för elever som börjar hamna bakom istället för att förvänta sig att det löser sig av sig självt. Det är inte ens skam eller skuldbelagt på samma sätt som det kan bli här. Detta ger samtidigt dom högpresterande mer tid med ordinarie lärare. Sen så kommer det alltid finnas dom som mer eller mindre inte kan uppfylla godkänt i sina kärnämnen av olika anledningar. Detta betyder även inte att alla ska kunna allt men likväl få en ärlig chans med stöd för att se hur långt man kan ta deras potential med externa resurser.
Citera
2022-06-18, 11:44
Medlem
Prokloss avatar
Citat:

Så ditt recept är att dagens flumskola ska bli än mer flummig
Citera
2022-06-18, 11:48
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Jag tror inte betygsättningen är problemet öht. Jag tror dock absolut på extrainsatser, för dom som behöver hjälp är oftast inte hjärnskadade eller på något sätt permanent svagbegåvad utan behöver helt vanlig hjälp som en enstaka klasslärare inte alltid hinner uppfylla. Vilket inte alls är särskilt konstigt med stora klasser där det ofta finns en vilde som tar 90% av lärarens uppmärksamhet. Man får ofta höra hur Finland är ett föredöme av skolan. Dom går direkt in med extrainsatser för elever som börjar hamna bakom istället för att förvänta sig att det löser sig av sig självt. Det är inte ens skam eller skuldbelagt på samma sätt som det kan bli här. Detta ger samtidigt dom högpresterande mer tid med ordinarie lärare. Sen så kommer det alltid finnas dom som mer eller mindre inte kan uppfylla godkänt i sina kärnämnen av olika anledningar. Detta betyder även inte att alla ska kunna allt men likväl få en ärlig chans med stöd för att se hur långt man kan ta deras potential med externa resurser.

Du lyfter egentligen en helt annan fråga även om du har rätt i ditt resonemang. Nej, att ta bort betyget F kommer inte att rädda den svenska skolan men det är ett litet steg på vägen och framförallt så skulle det frigöra resurser och lärarna skulle slippa mängder av dokumentation och möten. Hela det svenska skolsystemet är ruttet med betygsinflation, usla läroplaner, saknad av regelstyrning, skolinspektion, BEO, skolor konkurrerar, inkludering, digitalisering, skolpeng, huvudmannaskap, friskolekoncerner, etc, etc. Förstatliga hela skiten och bestäm hur stor en klass ska vara, hur många lärare och resurser ska det finnas i snitt per klass, stöd tidigt, inga datorer förrän eleverna har lärt sig att läsa och skriva ordentligt, konsekvenser, viten till föräldrar som inte kommer på möten eller har koll på sina barn, skolor måste ha labbsalar, bibliotek, etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in