2022-06-17, 14:01
  #1237
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag behöver inte förklara någonting alls
Du skrev att du tänkte.
Om du inte kan redogöra för logiken så var det kanske ingen logik i dina tankar då.

Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Den döende patienten reagerar visst på återupplivningsförsöken idag. Gissningsvis är det småspararna som står och jobbar med defibrillatorn :-)
Jag ser att Fastighetsindex är det som gått starkast idag. Upp 3.25% nu.
Citera
2022-06-17, 17:52
  #1238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du skrev att du tänkte.
Om du inte kan redogöra för logiken så var det kanske ingen logik i dina tankar då.


Jag ser att Fastighetsindex är det som gått starkast idag. Upp 3.25% nu.
Ja idag har det glädjande nog rört sig uppåt och kanske trenden får hålla i sig? Men jag är långsiktig här så det kan få ta sin gilla tid.
Citera
2022-06-18, 04:11
  #1239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Den döende patienten reagerar visst på återupplivningsförsöken idag. Gissningsvis är det småspararna som står och jobbar med defibrillatorn :-)
Du tror det och vill förlöjliga SBB men ingen bryr sig om det. Du vill vara rolig men vad vill du åstadkomma? Kanske tror du att du är cool?
Citera
2022-06-18, 07:40
  #1240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ja idag har det glädjande nog rört sig uppåt och kanske trenden får hålla i sig? Men jag är långsiktig här så det kan få ta sin gilla tid.
Trend? Efter två dagar?
Får jag fråga dig hur du ser på begreppet trend?
Citera
2022-06-18, 08:12
  #1241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Du tror det och vill förlöjliga SBB men ingen bryr sig om det. Du vill vara rolig men vad vill du åstadkomma? Kanske tror du att du är cool?

Uppenbarligen du eftersom du skrev inlägget.
Och var kanske min mening också, att se vilka som provoceras. Inte så förvånande att det var du och inte exempelvis Jerker2 som argumenterar för SBB med siffror. Dina argument är bara "stabilt bolag", "kvalitetsbolag" etc. Bara känslosamma floskler.
Citera
2022-06-18, 08:24
  #1242
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Uppenbarligen du eftersom du skrev inlägget.
Och var kanske min mening också, att se vilka som provoceras. Inte så förvånande att det var du och inte exempelvis Jerker2 som argumenterar för SBB med siffror. Dina argument är bara "stabilt bolag", "kvalitetsbolag" etc. Bara känslosamma floskler.

Ja detta kommer inte sluta bra. Många småsparare som blir drabbade. Man borde fattat risken här, en maktgalen sosse lokal politiker som sadlade om till näringslivet. Då skall man dra åt sig öronen.
Citera
2022-06-18, 08:41
  #1243
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
Ja detta kommer inte sluta bra. Många småsparare som blir drabbade. Man borde fattat risken här, en maktgalen sosse lokal politiker som sadlade om till näringslivet. Då skall man dra åt sig öronen.
Precis.
På wikipedia står följande, "Han kom till Sverige 1993 tillsammans med sin hustru och dotter på grund av kriget i det dåvarande Jugoslavien".
Han var i 25-års åldern när han lämnade landet vilket i de flesta länder betyder att man ska göra sig redo för att rycka in i försvaret i tid av ofred. Varför gjorde inte Ilja det?
Hur pass pålitlig är han egentligen?
Citera
2022-06-18, 10:06
  #1244
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Är det någon som verkligen gjort sig mödan att åka runt för att spana in de fastigheter som SBB äger? Min erfarenhet av kontor som tillhör offentlig sektor är att 9 av 10 har långt sämre standard än de som används av privata sektorn och samtidigt har jag hört många anekdoter om dålig/slapp skötseln av offentliga idrottshallar och liknande. SBB:s lägenheter i miljonprojekten lär sannolikt inte vara mycket bättre.
Citera
2022-06-18, 10:07
  #1245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Precis.
På wikipedia står följande, "Han kom till Sverige 1993 tillsammans med sin hustru och dotter på grund av kriget i det dåvarande Jugoslavien".
Han var i 25-års åldern när han lämnade landet vilket i de flesta länder betyder att man ska göra sig redo för att rycka in i försvaret i tid av ofred. Varför gjorde inte Ilja det?
Hur pass pålitlig är han egentligen?
Fast det har förvisso ingen jättebetydelse för diskussionen om SBB.
Isåfall är det han sade i DI en bättre ledtråd.
Citat:
Jag satte in 20 miljoner kronor i kapital i SBB och lånade 250-300 miljoner på vägen som successivt omvandlades till aktier”, säger Ilija Batljan.

Det låter som en ganska stor risk?
Ja, jag tog en enorm risk. Men jag har suttit i en källare i Bosnien med min fru och dotter och funderat på om nästa flygbomb ska träffa mitt hus eller grannens. Så jag har kanske en lite annan syn på risk än en del andra”, säger Ilija Batljan.
https://www.di.se/nyheter/ur-arkivet-ilija-batljan-om-imperiebygget-jag-har-en-annan-syn-pa-risk/

Som många vet kan inte festen fortsätta för alltid.
Citera
2022-06-18, 10:14
  #1246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Är det någon som verkligen gjort sig mödan att åka runt för att spana in de fastigheter som SBB äger? Min erfarenhet av kontor som tillhör offentlig sektor är att 9 av 10 har långt sämre standard än de som används av privata sektorn och samtidigt har jag hört många anekdoter om dålig/slapp skötseln av offentliga idrottshallar och liknande. SBB:s lägenheter i miljonprojekten lär sannolikt inte vara mycket bättre.

Det är väl typ mycket vårdcentraler och liknande.

Varför skulle inte SBB sköta fastigheterna menar du?

Hade du åkt runt oh kollat och kommit fram till en slutsats så visst. Men nu bara skarvar du.

SBB äger den fastighet som huserar vårdcentral och apotek i Tollarp. Den är välskött och trevlig.

Det finns en jävla massa riktigt sunkiga privata kontorsbyggnader med lägre hyra, och tur är det ju. Alla företag är inte SE Banken och behöver en snygg fasad.

Mitt intryck är snarare att offentliganställda ofta har bättre kontor än de som jobbar i privat sektor (ja, jag har varit anställd av båda).
Citera
2022-06-18, 10:30
  #1247
Medlem
liksom-fbs avatar
Verkar finnas tre effekter här.

* Fastighetsbolagen tar stryk på börsen. Och det som spökar lär vara ränteuppgången. Kanske tänker man sig att företagen inte skall kunna före över kapitalkostnaderna på hyresgästerna.

* En förtroendekris för IB. Kanske tror många att han bara har en växel, och det är full fart framåt. Och den växeln är inte rätt växel just nu. Då är frågan om andra i företaget kan lyckas bromsa honom.

* Folk som köpte SBB på högre prisnivå. Och skyller IB för sina förluster. Det är ganska vanligt beteende för icke-fungerande aktieägare. Det lär vara dom som producerar personangreppen mot IB här i tråden.
Citera
2022-06-18, 10:33
  #1248
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Varför skulle inte SBB sköta fastigheterna menar du?

Hade du åkt runt oh kollat och kommit fram till en slutsats så visst. Men nu bara skarvar du.
Det kan finnas en risk att de köpt sämre fastigheter med en tradition av brist på underhåll och investeringar. Även om SBB arbetar med att vända den traditionen så kan det ta lång tid och en hel del pengar.

Jag har inte kommit fram till någon slutsats. Jag är dessutom helt oexponerad mot SBB och har alltid varit. Som konsult inom samhällsbyggnadssektorn så har jag dock länge undrat över SBB:s affärsmodell. De offentliga kontor jag besöker är sällan attraktiva och dessutom slår lågt pris nästan alltid kvalitet när det offentliga ska investera. Skulle jag köpa eller blanka SBB så skulle jag först göra lite egen research om vad de verkligen äger, inte svälja deras egna eller experternas värderingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in