2022-06-17, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
helt meningslöst att spendera så mycket tid, inga utomstående kriminella skulle tillbringa så mycket tid på en brottsplats utan jävligt goda skäl...

Ja, GM virker litt i overkant husvarm.
Citera
2022-06-17, 00:42
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Ja, GM virker litt i overkant husvarm.

ja verkar rakt ut känd både i SV4 och i närområdet...
Citera
2022-06-17, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det er min tanke også. Man kjøpte en eller flere 10-pakninger med passkopier og plukket den
id'en man mente passet. OHG var passende - en forretningsmann med en viss kryptointeresse
og it-kompetanse.

Mulig jeg uttrykte meg noe uklart. Min tanke var at man ikke kan se bort fra at passet er anskaffet på annet vis enn ved kjøp av en eller flere 10-pakninger med passkopier. Men at «bonusen» ble at hans pass på et annet tidspunkt har blitt kopiert og lagt ut for salg på nettet.

Jeg kan ikke helt forstå hvordan en eventuell gjerningsperson, fremmed for OHG, skulle kunne vite om hans kryptointeresse når denne valgte han blant et utvalg på for eksempel 10?
Citera
2022-06-17, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Risiko for å bli avslørt øker eksponentielt i forhold til antall involverte.

Er man nødt til å involvere flere enn to personer utenom seg selv, bør man
så langt det er mulig forsøke å ha "tette skott" mellom de andre involverte.
Kaller vi hovedmann for A, bør han altså sørge for at B og C ikke kjenner til
hverandres roller eller gjøremål. Dette for å minske risiko for at B eller C
kan tyste på hverandre, og for at de ikke skal slå seg sammen mot A.
Aller helst bør ikke B og C engang vite om hverandres eksistens.

Jeg mener det er ganske opplagt at det i denne saken er tale om en hovedmann, som
mest sannsynlig har minst én medhjelper. Altså ingen "flat struktur". Hovedmannen utgjør
mest sannsynlig en trussel mot evt. medhjelpere, og har kapasitet til å ta dem av dage hvis
det er absolutt nødvendig. Som i enkelte politiske attentater er det ikke helt utenkelig at
selve attentatmannen (gitt at dette ikke er hovedmannen selv) er blitt drept i etterkant.
Jeg skal ikke påstå at det er veldig sannsynlig, dog. Men mulig.

Skulle denne hypotesen ha rot i virkeligheten kan det hele ende i et trekantdrama av dimensjoner slik jeg vurderer det. Nesten så man får håpe politiet snart går til arrestasjoner med tanke på hvordan et slikt mulig scenario kan komme til å utspille seg eventuelt. Det må vel være slik at disse eventuelle «bokstavene» nå har innsett det faktum at jeg var ikke det chosen one? Jeg var en av flere. Tenk hva det kan gjøre med selvtilliten til folk som ikke er å betrakte som helt «støe».

Bokstav A (hanen) sitter vel trygt i tilfelle. Det er vel ofte slik at player’n går klar og «hønene», på tross av sviket, fortsetter å kjempe om hanens gunst.
Citera
2022-06-17, 01:08
Medlem
Citat:
Trolig var det noen i S4 enda lenger. Huset ble neppe forlatt umiddelbart kl. 10.07.

I det hele tatt er det rart hvorfor noen ukjente GM skulle ha tatt risikoen med å oppholde seg så lenge på et åsted, mens telefonanropene kom på rekke og rad og faren økte minutt for minutt. Ekte GM ville neppe ha følt seg trygge og ville ha kommet seg raskest mulig inn og ut.

Man kan spørre seg hva GM egentlig holdt på med i såvidt lang tid, når det ikke er gjort noen forsøk på å fjerne slepespor, strips og andre ting. Det tar heller ikke lange tiden å plasser et brev rett innenfor døren. Så hva annet kan GM ha holdt på med, i kanskje over 1 time...

Staging, bortføring og håndtering kan ikke forklare hele tidsbruken, men forsøk på fjerning av spor kan fortelle en del.
Likevel er over 1 times opphold uforholdsmessig lang tid, dersom man forutsetter ankomst rundt kl. 9.15 og avreise 10.30.

Hva skulle en GM bruke all tiden på å skjule når det ikke var noe viktig å skjule slepespor m.m...

Tassen, seg selv og Fru Hagen foreslås.
Senast redigerad av Kokadu 2022-06-17 kl. 01:20. Anledning: Rette
Citera
2022-06-17, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Mulig jeg uttrykte meg noe uklart. Min tanke var at man ikke kan se bort fra at passet er anskaffet på annet vis enn ved kjøp av en eller flere 10-pakninger med passkopier. Men at «bonusen» ble at hans pass på et annet tidspunkt har blitt kopiert og lagt ut for salg på nettet.

Jeg kan ikke helt forstå hvordan en eventuell gjerningsperson, fremmed for OHG, skulle kunne vite om hans kryptointeresse når denne valgte han blant et utvalg på for eksempel 10?

Enig, OHG er ikke en tilfeldig valgt nordmann. Og du skal kjøpe veldig mange passkopier for å ende opp med ett som passer med den profilen du ønsker (bortsatt fra nasjonalitet og alder)
Citera
2022-06-17, 09:32
Medlem
Citat:
Trolig var det noen i S4 enda lenger. Huset ble neppe forlatt umiddelbart kl. 10.07.

I det hele tatt er det rart hvorfor noen ukjente GM skulle ha tatt risikoen med å oppholde seg så lenge på et åsted, mens telefonanropene kom på rekke og rad og faren økte minutt for minutt. Ekte GM ville neppe ha følt seg trygge og ville ha kommet seg raskest mulig inn og ut.

Man kan spørre seg hva GM egentlig holdt på med i såvidt lang tid, når det ikke er gjort noen forsøk på å fjerne slepespor, strips og andre ting. Det tar heller ikke lange tiden å plasser et brev rett innenfor døren. Så hva annet kan GM ha holdt på med, i kanskje over 1 time...

Staging, bortføring og håndtering kan ikke forklare hele tidsbruken, men forsøk på fjerning av spor kan fortelle en del.
Likevel er over 1 times opphold uforholdsmessig lang tid, dersom man forutsetter ankomst rundt kl. 9.15 og avreise 10.30.

Hva skulle en GM bruke all tiden på å skjule når det ikke var noe viktig å skjule slepespor m.m...

GM ble obs på telefonen som lå og slang et sted da ringte fra THs telefon, og instinktivt blir denne lagt på sin faste plass. Det var veldig mange andre steder å legge den. At TH sier at den lå på feil side av bordet er kun et forsøk på å bevise at GM ikke var kjent i huset. Men det faller selvsagt på sin egen urimelighet, og peker heller på at TH selv er involvert på et vis.

At GM bruker lang tid i huset er vel likevel den viktigste indikasjonen på at han var godt kjent der og med familiens rutiner. Dette er ikke en fremmed.
Citera
2022-06-17, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1
Det som er vanskelig med tidslinjen her er:

-Kl 07.56: Observasjon av bil
-Kl 08.56: Observasjonen av Bil
-Kl 09.02 - 09.05: TH dro på jobb
-Kl 09.14: Anrop AEH til TEH 92 sek. (Siste kjente livstegn)
-Kl 10.07: Siste fysiske bevegelse av AEH's mobl - telefonen lagt på feil side av bordet.

Om dette er proffe kriminelle vil modus være å rykke inn med bil(er) med sotede ruter og maskerte GM fra topp til tå slik vi så det under ransbølgen på 90-tallet.
De ønsker selvfølgelig ikke bli fanget på video osv under fluktrute, men under selve aksjonen må de kunne regne med å bli sett selv om det ikke er ønskelig.

At de starter forbikjøring forbi S4 kl 7.56 stemmer bra med patruljering rundt tidspunkt de kunne forvente at TH dro på jobb basert på tidligere rekognosering.
De bør ha hatt kontroll med en bil på begge veier TH kunne ta til jobb (til fots, eller sjeldnere med bil) med periodevis patruljering forbi S4.

Om TH drar på jobb så sent som 9.02-9.05 har patruljebil passert forbi S4 rett før kl 8.56. De kan da ha ventet en time siden første patrulje, men vi vet ikke om de har patruljert med bil også i tidsrommet 7.56-8.56 også, selv om det ikke er video av bil på gangveien i dette tidsrom. Jeg tror de ikke har gått ut av biler før aksjonen starter pga maskering som vil avsløre at noe kriminelt er på gang.

Om TH drar 9.02-9.05 vil bilen som passer på bilveien registrere dette lenger opp i veien, og deretter starter aksjonen ganske snart etterpå, men de rykker ikke inn i huset før etter 9.16 (ref. siste livstegn) noe som er problematisk, men forklaringen kan være at de må vente på Futurum-mennene bekrefter at TH er kommet på jobb ca 9.15 (kan ikke risikere at TH snur fordi han har glemt noe). Futurum-mennene har altså den viktige rollen å bekrefte at TH faktisk er kommet på jobb (like viktig som at han har dratt fra S4).

At de bruker minimum 19 min (9.48-10.07) og maksimum 50 min (9.17-10.07) i huset er problematisk, men om noe har gått galt er det naturlig å skjule spor.

At telefonen legges ned 10.07 kan forklares med at GM da innser at tiden er ute i det TH ringer tre ganger. De vet at TH da kun er 7 min unna med bil, og det er naturlig å forlate åstedet, sannsynligvis over gresset for å kjøre skogsveien som ligger i den retning, og ikke noen av hovedveiene.
tidspkt for futurummennene opp i dette? Synes du det passer inn.
Citera
2022-06-17, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1

At de bruker minimum 19 min (9.48-10.07) og maksimum 50 min (9.17-10.07) i huset er problematisk, men om noe har gått galt er det naturlig å skjule spor.

Det er en mulighet for at GM kom til S4 like før den brå bevegelsen på mobilen. Kanskje AE var i en situasjon der hun ikke kunne ta mobilen kl.09.48. F.eks. i badekaret.

Hva var det Per Angel og Håvard Aksnes sa i "Forsvinningen på Lørenskog"? Snakket de ikke om at det kunne se ut som at forbrytelsen startet i 2.etasje?
Citera
2022-06-17, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Det er en mulighet for at GM kom til S4 like før den brå bevegelsen på mobilen. Kanskje AE var i en situasjon der hun ikke kunne ta mobilen kl.09.48. F.eks. i badekaret.

Hva var det Per Angel og Håvard Aksnes sa i "Forsvinningen på Lørenskog"? Snakket de ikke om at det kunne se ut som at forbrytelsen startet i 2.etasje?
Fetad: Enig.
Men jeg tror ikke at jeg ville ha badet på det badet dersom en lampe på det badet hadde knust skjerm.
En lampeskjerm på det badet ble (ifølge forklaring) knust kvelden i forveien. Det hadde kanskje vært naturlig å kontakte elektrikeren og be han om å ta med en ny skjerm eller eventuelt en ny lampe (hvis selve lampen også var ødelagt), ettersom elektrikeren skulle komme den formiddagen? (AE kan jo eventuelt ha tenkt å be elektrikeren om dette litt senere da han etter avtale skulle ringe til henne).
Senast redigerad av z-z-z 2022-06-17 kl. 12:39.
Citera
2022-06-17, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
GM ble obs på telefonen som lå og slang et sted da ringte fra THs telefon, og instinktivt blir denne lagt på sin faste plass. Det var veldig mange andre steder å legge den. At TH sier at den lå på feil side av bordet er kun et forsøk på å bevise at GM ikke var kjent i huset. Men det faller selvsagt på sin egen urimelighet, og peker heller på at TH selv er involvert på et vis.

At GM bruker lang tid i huset er vel likevel den viktigste indikasjonen på at han var godt kjent der og med familiens rutiner. Dette er ikke en fremmed.
Enig i dette, men plassering av ringer og tlf kan være avtalt på forhånd. Bilobservasjonene tyder dog på et gjerningstidspunkt mellom 0856 og 10.07++. Formålet til bil 7.56 trenger ikke være sommertidforveksling, men som ledd i villedning og angivelig overvåking av th i bolig og på ft.
Citera
2022-06-17, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Fetad: Enig.
Men jeg tror ikke at jeg ville ha badet på det badet dersom en lampe på det badet hadde knust skjerm.
En lampeskjerm på det badet ble (ifølge forklaring) knust kvelden i forveien. Det hadde kanskje vært naturlig å kontakte elektrikeren og be han om å ta med en ny skjerm eller eventuelt en ny lampe (hvis selve lampen også var ødelagt), ettersom elektrikeren skulle komme den formiddagen?

Lampa ble vel i så fall knust ifm at GM overrasket AE på badet. Lampehistorien virker litt for tilfeldig, hva er sannsynligheten for at lampeknusing og overfall har skjedd uavhengig av hverandre hvis begge hendelser skjedde på badet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in