Citat:
Ursprungligen postat av
qaaq
det där är skitsnack. mät hastighen istället för att gissa. det är ytterst sällan de kör över hastighetsbegränsningen.
det är bara dina fördomar och inskränkthet du yttrar om att "cyklister måste åka i 10-15 km/h" och att allt över är "jättefort". Tycker du en bil i 30km/h "dundrar på" också?
Vore säkrare om cyklister fick ligga mitt i körbanan i stadstrafik. Finns ingen anledning för nån att köra om iaf.
Typiskt MP-snack. Jag kan rapportera från gång och cykelbanan där jag och frugan brukar gå för att få lite motion, att det är många elcyklar, elsparkcyklar och elmoppar och enstaka gamla moppar som kör där också. Hyrsparkcyklarna och de flesta elcyklarna går väl runt 20 km/h, men många av de privatägda elsparkcyklarna går betydligt fortare, minst ca 30.Och många tycks äga vägen trots att den är skyltad som både gång och cykelbana. Sen verkar det vara oklart för många vilken sida man ska gå och cykla på. Någon idiotisk tjänsteman på kommunen kom på, att alla skulle gå och cykla på höger sida, men jag tror det har fallit nu. Det strider väl mot lagen, tror jag. Själva går vi på vänster sida, då ser man om det kommer nån dåre på cykel så att man kan trycka upp sig mot tunnelväggen eller räcket, så att cyklisten sannolikt skadas mer än en själv i huvudet om det smäller....Att utan förvarning bli påkörd bakifrån är ingen hit! Att sen påbjuda att cykla mitt på vägen är ingen hit, då många äldre cyklister tvingas stiga av cykeln i minsta backe, dvs gångtakt tills det stannar av, och sen långsam gångtakt igen....