Citat:
Varför? Hjärinflammation tillföljd av TBE är inte att leka med och då är incidensfrekvensen uppåt 30 % av de som drabbas av TBE.
Till skilllnad från Covid som har en dödlighet på 0,0nånting %. Gäller även svårare biverkningar. Denna tråd handlar om TBE och inte om förkylningsinfluensan.
Till skilllnad från Covid som har en dödlighet på 0,0nånting %. Gäller även svårare biverkningar. Denna tråd handlar om TBE och inte om förkylningsinfluensan.
Ja, men det är bara 1-2% av fästingarna som har tbe och av de är det bara 25-30% som får svårare sympton, en mindre andel hjärninflammation. Så 1 på 300 att får svårare sympton, och av dessa är det bara en liten del som får bestående neurologiska symptom osv.
Risken att ens bli fästingbiten är ju inte speciellt hög, tror jag fått ett par fästingar på 15-20 års tid.
Vad är det, 200-300 pers per år av 10 miljoner som får tbe och 20-50 pers svåra symptom?
Risken att bli svårt sjuk och få bestående men av TBE är väldigt låg.
Statistik från FHM
I Stockholms län har till exempel incidensen i den ovaccinerade populationen uppskattats till 8,5-12 TBE-fall/100 000 invånare.
Det är alltså nästan lika låg risk att få bestående svår TBE, än att dö av plötslig hjärtdöd mellan 15-35 års ålder, som har en incidens på 2 fall per 100 000 invånare och det räknas som extremt sällsynt. Cancer har mycket högre risk än så även i unga år.
Det är mycket högre risk du får sepsis, cancer, hjärtproblem eller råkar ut för en olycka sammanlagt och bli en krympling eller avlider, än får problem med TBE. Livet är farligt, vi ska alla dö!'
Man kan dra slutsatsen av dessa siffror, att de som vaccinerar sig mot TBE, är värre hypokondriker än de som tror de har någon annan allvarlig sjukdom och ska avlida hela tiden. Det är ju iaf mer sannolikt att så är fallet än att få permament TBE och förvandlas till ett CP.
TBE är bara överdrivet trams precis som covid.
TBE vaccin är möjligtvis lämpligt för hypokondriska skogsmulles som dagligen är ute i skog, mark och vandrar i högt gräs i riskområden. Själv håller jag mig på stigar och badplatser, och tar alltid en dusch när jag kommer hem som sköljer bort ev fästingar. De brukar krypa runt 12-24 tim innan de biter sig fast, och det förhindrar även att få borrelia som inte kan vaccineras bort.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-16 kl. 16:38.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-16 kl. 16:38.