2022-06-16, 16:10
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Varför? Hjärinflammation tillföljd av TBE är inte att leka med och då är incidensfrekvensen uppåt 30 % av de som drabbas av TBE.

Till skilllnad från Covid som har en dödlighet på 0,0nånting %. Gäller även svårare biverkningar. Denna tråd handlar om TBE och inte om förkylningsinfluensan.

Ja, men det är bara 1-2% av fästingarna som har tbe och av de är det bara 25-30% som får svårare sympton, en mindre andel hjärninflammation. Så 1 på 300 att får svårare sympton, och av dessa är det bara en liten del som får bestående neurologiska symptom osv.
Risken att ens bli fästingbiten är ju inte speciellt hög, tror jag fått ett par fästingar på 15-20 års tid.

Vad är det, 200-300 pers per år av 10 miljoner som får tbe och 20-50 pers svåra symptom?

Risken att bli svårt sjuk och få bestående men av TBE är väldigt låg.

Statistik från FHM

I Stockholms län har till exempel incidensen i den ovaccinerade populationen uppskattats till 8,5-12 TBE-fall/100 000 invånare.

Det är alltså nästan lika låg risk att få bestående svår TBE, än att dö av plötslig hjärtdöd mellan 15-35 års ålder, som har en incidens på 2 fall per 100 000 invånare och det räknas som extremt sällsynt. Cancer har mycket högre risk än så även i unga år.

Det är mycket högre risk du får sepsis, cancer, hjärtproblem eller råkar ut för en olycka sammanlagt och bli en krympling eller avlider, än får problem med TBE. Livet är farligt, vi ska alla dö!'

Man kan dra slutsatsen av dessa siffror, att de som vaccinerar sig mot TBE, är värre hypokondriker än de som tror de har någon annan allvarlig sjukdom och ska avlida hela tiden. Det är ju iaf mer sannolikt att så är fallet än att få permament TBE och förvandlas till ett CP.
TBE är bara överdrivet trams precis som covid.

TBE vaccin är möjligtvis lämpligt för hypokondriska skogsmulles som dagligen är ute i skog, mark och vandrar i högt gräs i riskområden. Själv håller jag mig på stigar och badplatser, och tar alltid en dusch när jag kommer hem som sköljer bort ev fästingar. De brukar krypa runt 12-24 tim innan de biter sig fast, och det förhindrar även att få borrelia som inte kan vaccineras bort.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-16 kl. 16:38.
Citera
2022-06-16, 16:55
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ja, men det är bara 1-2% av fästingarna som har tbe och av de är det bara 25-30% som får svårare sympton, en mindre andel hjärninflammation. Så 1 på 300 att får svårare sympton, och av dessa är det bara en liten del som får bestående neurologiska symptom osv.
Risken att ens bli fästingbiten är ju inte speciellt hög, tror jag fått ett par fästingar på 15-20 års tid.

Vad är det, 200-300 pers per år av 10 miljoner som får tbe och 20-50 pers svåra symptom?

Risken att bli svårt sjuk och få bestående men av TBE är väldigt låg.

Statistik från FHM

I Stockholms län har till exempel incidensen i den ovaccinerade populationen uppskattats till 8,5-12 TBE-fall/100 000 invånare.

Det är alltså nästan lika låg risk att få bestående svår TBE, än att dö av plötslig hjärtdöd mellan 15-35 års ålder, som har en incidens på 2 fall per 100 000 invånare och det räknas som extremt sällsynt. Cancer har mycket högre risk än så även i unga år.

Det är mycket högre risk du får sepsis, cancer, hjärtproblem eller råkar ut för en olycka sammanlagt och bli en krympling eller avlider, än får problem med TBE. Livet är farligt, vi ska alla dö!'

Man kan dra slutsatsen av dessa siffror, att de som vaccinerar sig mot TBE, är värre hypokondriker än de som tror de har någon annan allvarlig sjukdom och ska avlida hela tiden. Det är ju iaf mer sannolikt att så är fallet än att få permament TBE och förvandlas till ett CP.
TBE är bara överdrivet trams precis som covid.

TBE vaccin är möjligtvis lämpligt för hypokondriska skogsmulles som dagligen är ute i skog, mark och vandrar i högt gräs i riskområden. Själv håller jag mig på stigar och badplatser, och tar alltid en dusch när jag kommer hem som sköljer bort ev fästingar. De brukar krypa runt 12-24 tim innan de biter sig fast, och det förhindrar även att få borrelia som inte kan vaccineras bort.
Min dotter har haft en fästing i hela sitt liv, och fick TBE med hjärnhinneinflammation och hjärninflammation som följd. Att se en 11-åring bli som en Alzheimer-sjuk åldring är inte något roligt. Så jo, bor man där det finns TBE bör man absolut vaccinera sig. Allt annat är idioti. Att jag inte vaccinerade barnen innan var pga av "oddsen". När jag satt bredvid henne på sjukhuset och hon yrade och led av minnesförluster konstant så kan jag lova dig att jag ångrade mig mer än jag någonsin gjort tidigare i mitt liv.
Senast redigerad av Hobbybonde 2022-06-16 kl. 16:59.
Citera
2022-06-16, 17:03
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Min dotter har haft en fästing i hela sitt liv, och fick TBE med hjärnhinneinflammation och hjärninflammation som följd. Att se en 11-åring bli som en Alzheimer-sjuk åldring är inte något roligt. Så jo, bor man där det finns TBE bör man absolut vaccinera sig. Allt annat är idioti. Att jag inte vaccinerade barnen innan var pga av "oddsen". När jag satt bredvid henne på sjukhuset och hon yrade och led av minnesförluster konstant så kan jag lova dig att jag ångrade mig mer än jag någonsin gjort tidigare i mitt liv.

Jaha, och min polares farsa dog i cancer vid 53, polare nr 2 farsa vid 64 och exets vid 60.
En annan granne dog knall fall vid 50. Mängder i min närhet har haft sjukdomar som är yngre än så, flera vänner i 30 års åldern som har cancer. Min släktings barn har åkt barnleukemi och de har ett helvete.

Jag har aldrig hört talas om någon i hela mitt liv som ens fått TBE eller fått temporärt svåra symptom av det.
Faktum kvarstår, endast 8-12 personer av 100 000 får svåra tbe symptom per år.
Din dotter och du hade bara otur, precis som de få som fick långtids covid eller dog i det i unga år.
Det är större risk din dotter skulle avlidit eller åkt på någon annan sjukdom som gjorde henne svårt sjuk.

Slemhög, ovaccinerad mot covid och frisk inom 2 dagar med lätta förkylningssymptom och svag feber en kväll. Rent trams m a o. Enligt tidningarna skulle jag avlida knall fall av covid ungefär, men jag läser alltid statistik och gör riskkalkyler om saker i livet.

Man kan inte vaccinera bort alla problem, sjukdomar eller död här i livet till någon fluffig liten paradislik medelklass bubbla.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-16 kl. 17:18.
Citera
2022-06-16, 17:37
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Jaha, och min polares farsa dog i cancer vid 53, polare nr 2 farsa vid 64 och exets vid 60.
En annan granne dog knall fall vid 50. Mängder i min närhet har haft sjukdomar som är yngre än så, flera vänner i 30 års åldern som har cancer. Min släktings barn har åkt barnleukemi och de har ett helvete.

Jag har aldrig hört talas om någon i hela mitt liv som ens fått TBE eller fått temporärt svåra symptom av det.
Faktum kvarstår, endast 8-12 personer av 100 000 får svåra tbe symptom per år.
Din dotter och du hade bara otur, precis som de få som fick långtids covid eller dog i det i unga år.
Det är större risk din dotter skulle avlidit eller åkt på någon annan sjukdom som gjorde henne svårt sjuk.

Slemhög, ovaccinerad mot covid och frisk inom 2 dagar med lätta förkylningssymptom och svag feber en kväll. Rent trams m a o. Enligt tidningarna skulle jag avlida knall fall av covid ungefär, men jag läser alltid statistik och gör riskkalkyler om saker i livet.

Man kan inte vaccinera bort alla problem, sjukdomar eller död här i livet till någon fluffig liten paradislik medelklass bubbla.
Så du tror inte din polares farsa, eller hans farsa själv, hade velat använda en förebyggande medicin mot cancer om det fanns? Att de hellre hade låtit honom dö eftersom risken för att dö i cancer är så låg?
Citera
2022-06-16, 17:44
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Så du tror inte din polares farsa, eller hans farsa själv, hade velat använda en förebyggande medicin mot cancer om det fanns? Att de hellre hade låtit honom dö eftersom risken för att dö i cancer är så låg?

25000 dör av cancer, knappt någon av TBE. Att ta fram vaccin och använda det mot cancer är betydligt mer angeläget än hålla på bry sig om den försumbara risken med TBE.

Fästingbett/TBE går att undvika genom aktivetsval, cancer, not so much.

Är man rädd för TBE, kan man röra sig på bredare skogsvägar/stigar, bergshällar och badstränder och inte springer runt som mulle i skog och högt gräs hela tiden. Det finns inga fästingar där och jag har aldrig blivit biten vid såna aktiviteter. Man kan även ha byxor på sig. Utöver det tar man en dusch när man kommer hem de få dagar per år man är ute i skog och mark, då fästingar kryper runt 12-24 tim innan dom biter sig fast.
Om man trots det på något magiskt sätt ändå får ett fästingbett, så är det 1-2 fästingar som har tbe och utöver det otroligt låg risk att få så pass allvarlig TBE som din dotter fick.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-16 kl. 17:54.
Citera
2022-06-16, 17:53
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
25000 dör av cancer, knappt någon av TBE. Att ta fram vaccin och använda det mot cancer är betydligt mer angeläget än hålla på bry sig om den försumbara risken med TBE.

Är man rädd för TBE, räcker det med att man rör sig på skogsvägar, bergshällar och badstränder och inte springer runt som mulle i skog och högt gräs hela tiden. Det finns inga fästingar där och jag har aldrig blivit biten vid såna aktiviteter. Man kan även ha byxor på sig. Utöver det tar man en dusch när man kommer hem de få dagar per år man är ute i skog och mark, då fästingar kryper runt 12-24 tim innan dom biter sig fast.
Om man trots det på något magiskt sätt ändå får ett fästingbett, så är det 1-2 fästingar som har tbe och utöver det otroligt låg risk att få så pass allvarlig TBE som din dotter fick.
Bullshit..
1: Nej många kanske inte dör. Men man kan bli invalidiserad för livet.
2: Fästingar kan du få ändå. Dottern fick TBE av sin första som hon fick på en rast i skolan.

Så.. Förklara för mig varför man skulle utsätta sina barn för den risken när man kan undvika det. Jag kan lova dig att jag aldrig mer kommer ignorera ens "små risker" igen om jag kan undvika dem så pass enkelt.
Citera
2022-06-16, 17:55
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Bullshit..
1: Nej många kanske inte dör. Men man kan bli invalidiserad för livet.
2: Fästingar kan du få ändå. Dottern fick TBE av sin första som hon fick på en rast i skolan.

Så.. Förklara för mig varför man skulle utsätta sina barn för den risken när man kan undvika det. Jag kan lova dig att jag aldrig mer kommer ignorera ens "små risker" igen om jag kan undvika dem så pass enkelt.

Ja det kan barn bli när dom är ute och cyklar, klättrar i klätterställningen eller när en grannunge petar en pinne i ögat på dom m m.

Vet du om att 50 000 per/år får sepsis/blodförgiftning också och att 15-20% av dessa dör? Det är 7500-10000 personer, och sepsis får många för smågrejer, småsår, gallsten eller urinvägsinfektion eller från ingen känd orsak.
Otroligt mycket högre risk än TBE, bara sepsis och cancer enskilt har så otroligt mycket högre risk för människor, och det finns 100-tals andra sjukdomar som diabetes, als etc. Hur ska du förhindra sepsis? Hur ska man förhindra barnleukemi? Utvecklingsstörningar som 2-3% av alla nyfödda har?

Går du och är orolig för sepsis? Nej det gör du inte.

Fatta att livet har risker och folk dör i drivor av andra sjukdomar och olyckor, med mycket högre risk än att din unge fick en otroligt ovanlig TBE förlopp.
Jag kan förstå du är känslomässigt påverkad av upplevelsen med TBE och din dotter, men det är inte sakligt att överdriva dess risker och sjukdomens farlighet eller propagera för att alla ska vaccinera sig.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-16 kl. 18:02.
Citera
2022-06-16, 18:01
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ja det kan barn bli när dom är ute och cyklar, klättrar i klätterställningen eller när en grannunge petar en pinne i ögat på dom m m.

Vet du om att 50 000 per/år får sepsis/blodförgiftning också och att 15-20% av dessa dör? Det är 7500-10000 personer, och sepsis får många för smågrejer, småsår, gallsten eller urinvägsinfektion eller från ingen känd orsak.
Otroligt mycket högre risk än TBE, bara sepsis och cancer enskilt har så otroligt mycket högre risk för människor, och det finns 100-tals andra sjukdomar som diabetes, als etc. Hur ska du förhindra sepsis? Går du och är orolig för det? Nej det gör du inte.
Nej, jag går inte och oroar mig för TBE heller, ens innan. Men det handlar inte om rädsla, det handlar om sunt förnuft. Att minimera de risker man kan, speciellt med insatser som inte ens har någon negativ påverkan. Det är ju bara idiotiskt och oansvarigt (som förälder) att riskera TBE när man så enkelt kan eliminera det.

Typ som att vägra spänna fast barnen i bilen för att risken att krocka är så liten ändå.
Citera
2022-06-16, 18:02
Medlem
YeeNaaldloshii-s avatar
"Häääääääär, ta femtioelva "vaccin" mot en vanlig förkylning som du varit immun mot sedan barnsben, vi försöker ju bara hjälpa dig!" *Wink, wink*

"Ååååh nej, nu kommer det bli en superfarlig säsongsinfluensa eftersom alla varit isolerade så länge och inte blivit smittade som vanligt, dags att ta sprutan mot influensan också!" (trots att "covid-19" påstods sprida som en löpeld även under tiden alla lockdowns gällde...)

"Glöm inte att inokulera er mot TBE nu till sommaren, fästingar är så läskliga och ni vill väl trots allt inte ha hjärninflammation, ELLER?!! Det är 110% garanterat att ni kommer få TBE av fästingar till sommaren om ni inte bokar tid för att ta 5 jävla giftsprutor så fort som möjligt."

Ni "läkare" som arbetar för den medicinska maffian vet mycket väl vad ni egentligen förtjänar.
Citera
2022-06-16, 18:03
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:

Otroligt mycket högre risk än TBE, bara sepsis och cancer enskilt har så otroligt mycket högre risk för människor, och det finns 100-tals andra sjukdomar som diabetes, als etc. Hur ska du förhindra sepsis? Hur ska man förhindra barnleukemi? Utvecklingsstörningar som 2-3% av alla nyfödda har?

Går du och är orolig för sepsis? Nej det gör du inte.

Sepsis går att åtgärda om behandling sätts in omgående, det gör inte TBE.
Citera
2022-06-16, 18:06
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Nej, jag går inte och oroar mig för TBE heller, ens innan. Men det handlar inte om rädsla, det handlar om sunt förnuft. Att minimera de risker man kan, speciellt med insatser som inte ens har någon negativ påverkan. Det är ju bara idiotiskt och oansvarigt (som förälder) att riskera TBE när man så enkelt kan eliminera det.

Typ som att vägra spänna fast barnen i bilen för att risken att krocka är så liten ändå.

Ptja, men minimeringen av väldigt låga risken är så otroligt låg, att det skulle göra mer nytta att minimera någon annan risk i livet som innebär kostnad pengar, tid och är omständigt för sitt barn. Typ att aldrig lämna barnet längre än 1 min när det äter, annars kanske det sätter en godisbit i halsen. Om du hela tiden satt där som en hök och curlingtönt, kanske du snabbare kunnat få loss godisbiten och förhindra hjärnskador eller död av barnet. Man kan fortsätta med massa situationer.
Kanske barnet ska ha skyddsglasögon på sig jämt så ingen unge petar den i ögat med en pinne, eller hjälm och ryggradsskydd när den klätrrar i klätterställningen, eller noga välja umgänge för barnet så inte rackarungen på gården umgås med ens barn och invalidiserar den av misstag.
Det bästa vore ju helt enkelt, ungen satt hemma i en vadderad cell eller vi inte kör bil överhuvudtaget utan häst och vagn, då minimerar man man massa risker!

men vaccinera på du, lev på det sätt som gör dig tillfredställd. Kom inte och säg det är logiskt och sunt förnuft bara, eller framstå som inte människor blir invalidiserade och dör i drivor av andra saker eller få det att låta som vi ska leva för alltid. Sanningen är ni hade väldigt otur, och ni kunde lika gärna haft otur med någon annan av alla tusentals jobbiga händelser man kan råka ut för.

Det var samma överdrivna tongångar med covid, och det var ju bara överdrivet trams. Orkar inte höra larvet från hjärntvättade hypokondriker för en så pass ofarlig sjukdom som covid med så låga risker för speciellt unga.

Jag förstår 100% att det är jobbigt när något händer ens barn.
Hoppas din dotter mår bra nu och att livet leker för henne.
Tack för ordet.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-16 kl. 18:24.
Citera
2022-06-16, 18:09
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Sepsis går att åtgärda om behandling sätts in omgående, det gör inte TBE.

symptomen är oftast så otydliga och vaga i början med feber, trötthet, att folk tror de åkt på en förkylning/influensa, så de allra flesta får vård för sent. Varför i helvete tror du 7500-10 000 personer dör av det varje år om det är så enkelt bara sätta igång IV anbioitika? Det är inte alltid det hjälper ens vid tidig behandling alla ggr.

Faktum kvarstår- 15-20% dör av sepsis eller får sepis chock, och sepsis chock kan du oftast inte förhindra och du blir av med armar och ben i värsta fall.

kanske ska jag undvika gå ut 90% av tiden jag vanligtvis är ute? Det borde förhindra sår, skador, bakterier och därmed sepsis kanske upp emot 50%? Om jag sitter hemma nästan jämt minskar jag risken med 90% att bli påkörd av ett fordon. Hur långt ska man gå?

Tror ni folk hölll på såhär på 70-80-talet? Då körde t om alla motorcykel utan hjälm nästan.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-16 kl. 18:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in