• 1
  • 2
2022-06-16, 09:37
Medlem
EnDumSosses avatar
Som den goda Flashback-vän jag är så uppmanar jag er alla som inte redan har vaccinerat er mot TBE att göra det, speciellt ni i östra delarna av Sverige.
Ni får gärna kalla mig för Vaccin-fascist, det skiter jag i. Inget kul att drabbas, finns liksom inget att göra när det väl har inträffat, då är det bara att vänta och hoppas att man inte blir invalid.
Må gott och ha en bra sommar.
Citera
2022-06-16, 10:07
Bannlyst
Varför vaccinera sig när man bor mitt i en större stad? Finns det även fästingar på gatan?
Citera
2022-06-16, 10:18
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Som den goda Flashback-vän jag är så uppmanar jag er alla som inte redan har vaccinerat er mot TBE att göra det, speciellt ni i östra delarna av Sverige.
Ni får gärna kalla mig för Vaccin-fascist, det skiter jag i. Inget kul att drabbas, finns liksom inget att göra när det väl har inträffat, då är det bara att vänta och hoppas att man inte blir invalid.
Jag funderar på att göra det.
Citera
2022-06-16, 10:26
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajasnajas
Varför vaccinera sig när man bor mitt i en större stad? Finns det även fästingar på gatan?
Det kan finnas TBE mitt i en större stad ja, i grönområden. Du kan göra dig lustig, inte lika kul när du har blivit blind för att du sket i att vaccinera dig. Sen kan ju även husdjur dra med sig in fästingar bärandes på TBE in i bostaden.
Senast redigerad av EnDumSosse 2022-06-16 kl. 11:05.
Citera
2022-06-16, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse

Gått i banorna att göra det också, sett på nära håll hur förödande det kan vara. Hjärninflammation är inte att leka med.
Citera
2022-06-16, 10:35
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Gått i banorna att göra det också, sett på nära håll hur förödande det kan vara. Hjärninflammation är inte att leka med.
Mkt bra. Då kan man ha kul och faktiskt njuta av att vara ute i naturen också utan att oroa sig.
Citera
2022-06-16, 10:38
Medlem
Kongruensbojds avatar
Hur många sprutor och hur länge håller skyddet?
Citera
2022-06-16, 10:39
Moderator
Hobbybondes avatar
Ja det är bra att göra. Dottern har haft en enda fästing i hela sitt liv när hon var 11. Hon fick av denna TBE med först hjärnhinneinflammation vilket blev en hjärninflammation till slut. Det var väldigt otäckt och hon blev liggandes på sjukhus ganska länge. Inget att leka med det där.

Själv är jag är dock lyckligt lottad. Fästingar ger sig inte på mig.
Citera
2022-06-16, 10:42
Medlem
Lobstrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Hur många sprutor och hur länge håller skyddet?
3 med några månaders intervall sen en per 5 år har jag för mig. Helt klart värt det att slippa TBE med risk att bli blind, rullstolsbunden, död osv.

Borelia kan du fortfarande få dock men den vitas med antibiotika.
Citera
2022-06-16, 10:45
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolla1
Du arbetar för vaccination bolagen som vill sälja vaccin och det är även ni som har spridit ut fästingar och förstört Sverige skogar med denna explosion av kryp som ni fått ut. Men det här kommer slå tillbaka på er var så säkra

Jag arbetar som läkare och inte i Sverige. Jag är ledig och har en tråkig dag och startade tråden för att jag bryr mig om er. Har ingen koppling till något vaccinbolag.
Citera
2022-06-16, 10:47
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ja det är bra att göra. Dottern har haft en enda fästing i hela sitt liv när hon var 11. Hon fick av denna TBE med först hjärnhinneinflammation vilket blev en hjärninflammation till slut. Det var väldigt otäckt och hon blev liggandes på sjukhus ganska länge. Inget att leka med det där.

Själv är jag är dock lyckligt lottad. Fästingar ger sig inte på mig.
Ajaj. Beklagar. Är hon helt frisk nu?
Citera
2022-06-16, 10:49
Medlem
Lucianuss avatar
De neurologiska skador som kan bli följden av TBE är inte att leka med. Dessa kan bli livslånga och gravt handikappande. Det är därför synnerligen klokt att vaccinera sig.
Vaccinationsschemat för den som är under 50 är:
- Första dosen.
- Andra dosen, en månad efter första dosen.
- Tredje dosen, fem till tolv månader efter andra dosen.
- Fjärde dosen, tre år efter den tredje dosen.
Därefter påfyllnad vart femte år.

FOHM har en sida där spridningen 2021 visas. Man måste vara medveten om att det finns mörkertal då alla smittade inte får allvarliga symtom. Tyvärr vet man inte om man får allvarliga symtom förrän efteråt...

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...be-narmar-sig/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in