2022-06-16, 10:24
  #1201
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Nordea ser inte någon 100% uppsida, däremot vill dom se en 100% uppsida så att dom kan kliva ur aktien under den tiden.

Dom är inga goda samariter, vid andras förlust gör dom en vinst. Precis som vi alla gör på aktiemarknaden.

Exakt! Nordea är en lightvariant av Goldman Sachs!
Penser Bank är några andra gökar som brukar komma med rent häpnsdsväckande riktkurser!
Citera
2022-06-16, 10:25
  #1202
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Och då lämnas det som en övning till alla att fundera över hur Batljan Invest ska kunna räntorna på sina miljardobligationer.

Korthus någon?
Citera
2022-06-16, 10:37
  #1203
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Med en bestående inflation på 8% kommer både Sverige och USA att ha 6% i bankränta. Så har det alltid varit, räntan håller sig något under inflationen.

Redan nu kan du får 2% i ränta om du låser dina pengar hos Swedbank, snart 3% efter nästa räntehöjning.

Om bankräntorna tickar uppåt kommer aktiekurserna inklusive SBB att ticka neråt eftersom en del då väljer att ha pengar på sitt bankkonto istället för i aktier och TINA försvinner.

Frågetecknet ligger enbart i om inflationen blir bestående.

Det som gällde för räntor och inflation innan 2008 är annorlunda än det som gäller efter 2008. Det finns ingen naturlag som säger att räntorna måste vara jämförbar med inflationen. Det är det här som många som anser att räntorna är "artifciellt låga" har missat. Vi är en ny regim och vi kommer aldrig återgå till det som gällde innan 2008 därför att världen ser annorlunda ut.

Marknaden prisar räntor på runt 3-4% och de prisar dessutom att FED kommer sänka räntorna igen förr snarare än senare. Det är därför räntepaniken i marknaden är helt överdriven anser jag. Om du får rätt och räntorna går till 6% och stannar på 6% då är det en total katastrof men din vy är väldigt "left field" och rejält ur fas med marknadsförväntningarna.

En annan poäng är att om du får rätt finns det ingen stans att gömma sig. Obligationer är toast, aktier är toast, bostäder är toast, realekonomin är toast, folk kommer få sparken. Det finns liksom inget sätt att positionera sig för 6% räntor utom att bunkra konserver.
Citera
2022-06-16, 10:37
  #1204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
Vi kommer se höjning om 0.5 i juni och 0.25 i september, kriget tar slut i höst och olja och inflation går ner dramatiskt, inga mer höjningar förens våren om ens någon kommer.

Fastighetsbolagen klarar lätt en repo på 1% samt arbetar på att reducera risk och spela defensivt.

Börsen ligger alltid 6 månader före...
Att köpa när de flesta säljer är ju en beprövad metod även om det krävs en massa is i magen. Köper man nu fastighetsbolag med kvalitets stämpel kan det bli en fin utväxling om några månader. SBB är ett kvalitetsbolag för mig men jag är lite försiktig och har en stor riskspridning i portföljen.
Citera
2022-06-16, 11:10
  #1205
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Det som gällde för räntor och inflation innan 2008 är annorlunda än det som gäller efter 2008. Det finns ingen naturlag som säger att räntorna måste vara jämförbar med inflationen. Det är det här som många som anser att räntorna är "artifciellt låga" har missat. Vi är en ny regim och vi kommer aldrig återgå till det som gällde innan 2008 därför att världen ser annorlunda ut.

Marknaden prisar räntor på runt 3-4% och de prisar dessutom att FED kommer sänka räntorna igen förr snarare än senare. Det är därför räntepaniken i marknaden är helt överdriven anser jag. Om du får rätt och räntorna går till 6% och stannar på 6% då är det en total katastrof men din vy är väldigt "left field" och rejält ur fas med marknadsförväntningarna.

En annan poäng är att om du får rätt finns det ingen stans att gömma sig. Obligationer är toast, aktier är toast, bostäder är toast, realekonomin är toast, folk kommer få sparken. Det finns liksom inget sätt att positionera sig för 6% räntor utom att bunkra konserver.
Jag tror till skillnad från dig att de vanliga ekonomiska reglerna gäller, både på 1980-talet och 2020-talet. Naturlagar kan inte upphävas. Ekonomin har en mängd naturlagar som styrt världen i 1000-tals år och inget har ändrats. BTC är klassisk ponzi och det har alltid funnits, överbelånade företag som inte klarar cash flow till att betala räntor går under osv.

Att vi räknar med räntor på 3-4%, de är redan där i USA, är inte så konstigt. Inflationen har ju precis slagit till och vi har ingen aning om var den slutar. Men om den blir bestående på 8% i minst 2 år så tror jag svenska räntor blir 6% och det får en chockverkan på olika sätt, mest för högbelånade företag. Nu talar man om 50 baspunkters höjning i Sverige vid varje möte resten av året.
Citera
2022-06-16, 11:16
  #1206
Medlem
Luktar ju inte skitgott att DNB drog tillbaka sin säljanalys i samma veva SBB gav DNB uppdraget att värdera JM delen vilket resulterade i en sjuk värdering på 36 miljarder. Oavsett om det är ett coincidence kommer blankarna slå hårt på det
Citera
2022-06-16, 11:36
  #1207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Det som gällde för räntor och inflation innan 2008 är annorlunda än det som gäller efter 2008. Det finns ingen naturlag som säger att räntorna måste vara jämförbar med inflationen. Det är det här som många som anser att räntorna är "artifciellt låga" har missat. Vi är en ny regim och vi kommer aldrig återgå till det som gällde innan 2008 därför att världen ser annorlunda ut.

Kan du utveckla vad som gällde innan 2008 och vad som gäller efter med den nya regimen du anser att världen har fått då? Och hur världen ser annorlunda ut (mer än att den är betydligt högre skuldsatt)
Citera
2022-06-16, 11:55
  #1208
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Kan du utveckla vad som gällde innan 2008 och vad som gäller efter med den nya regimen du anser att världen har fått då? Och hur världen ser annorlunda ut (mer än att den är betydligt högre skuldsatt)

Tillväxt i ekonomin är extremt låg efter 2008 och bankerna vägrar exponera sig för den reela ekonomin genom att expandera sina balansräkning på det vis de gjorde innan 2008. Detta tillåter inte samma inflations- och räntemiljö som vi hade innan 2008. Det är därför ECB måste ha negativa räntor. Man vill tvinga bankerna att låna ut pengar men de säger "nej tack, vi tar eran negativa ränta men vi tänker inte expandera våra balansräkningar". Så här har man hållit på ett bra tag nu.

Det som många missat är att detta inte är övergående. Av demografiska skäl kommer vi ha en krympande arbetskraft i många årtioenden framöver. Detta fenomen kommer fortgå tills alla som läser detta inlägg är döda, om inte ännu längre på grund av demografi. Villkoren som tillät hög ränta, hög inflation och hög tillväxt innan 2008 kommer aldrig komma tillbaka. Titta på genomsnittligt antal födda barn per kvinna sen 2008. Födelsetalen trillar av en klippa vid finanskrisen och trendar nedåt, inte uppåt.

Titta på Japan. Alla västländer är på väg åt samma håll av samma skäl. Min teori är att det inte går att vända på steken. Jag kanske har fel där men om vi bara tittar på bankernas balansräkningar och reel ekonomisk tillväxt så är det helt klart så att vi befinner oss i en miljö som är radikalt annorlunda jämfört med innan finanskrisen och om man inte tar höjd för detta i sina modeller kommer man fram till felaktiga slutsatser som att vi är i någon form av 1970-talsscenario. Det är vi inte.

Som sagt; jag kan ha fel i hur länge nuvarande stiltje kan fortgå, förutspå framtiden är svårt. Men just nu är det iallafall extremt låg sannolikhet för strukturellt högre räntor.
__________________
Senast redigerad av KJosef 2022-06-16 kl. 12:01.
Citera
2022-06-16, 13:17
  #1209
Medlem
Köpte en del SBB idag, det får la bära eller brista.
Citera
2022-06-16, 16:45
  #1210
Medlem
Barentss avatar
Tydligen enstaka väl insatta storägare som dumpat allt i SBB, i det här exemplet för halva inköpspriset.
https://www.di.se/nyheter/norsk-affarsprofil-fick-betalt-i-sbb-aktier-har-nu-gjort-exit-pa-knappt-halva-nivan/
betalartikel
Citera
2022-06-16, 17:15
  #1211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Tillväxt i ekonomin är extremt låg efter 2008 och bankerna vägrar exponera sig för den reela ekonomin genom att expandera sina balansräkning på det vis de gjorde innan 2008. Detta tillåter inte samma inflations- och räntemiljö som vi hade innan 2008. Det är därför ECB måste ha negativa räntor. Man vill tvinga bankerna att låna ut pengar men de säger "nej tack, vi tar eran negativa ränta men vi tänker inte expandera våra balansräkningar". Så här har man hållit på ett bra tag nu.

Det som många missat är att detta inte är övergående. Av demografiska skäl kommer vi ha en krympande arbetskraft i många årtioenden framöver. Detta fenomen kommer fortgå tills alla som läser detta inlägg är döda, om inte ännu längre på grund av demografi. Villkoren som tillät hög ränta, hög inflation och hög tillväxt innan 2008 kommer aldrig komma tillbaka. Titta på genomsnittligt antal födda barn per kvinna sen 2008. Födelsetalen trillar av en klippa vid finanskrisen och trendar nedåt, inte uppåt.

Titta på Japan. Alla västländer är på väg åt samma håll av samma skäl. Min teori är att det inte går att vända på steken. Jag kanske har fel där men om vi bara tittar på bankernas balansräkningar och reel ekonomisk tillväxt så är det helt klart så att vi befinner oss i en miljö som är radikalt annorlunda jämfört med innan finanskrisen och om man inte tar höjd för detta i sina modeller kommer man fram till felaktiga slutsatser som att vi är i någon form av 1970-talsscenario. Det är vi inte.

Som sagt; jag kan ha fel i hur länge nuvarande stiltje kan fortgå, förutspå framtiden är svårt. Men just nu är det iallafall extremt låg sannolikhet för strukturellt högre räntor.
Lokalt hade vi kunnat hålla hjulen snurrande i många år till med hjälp av hög invandring. Problemet är bara att de som vill komma hit är för svåra att integrera. Tänk om vi hade haft en hög invandring av europeer eller amerikaner istället. Eller för den delen sydamerikaner eller asiater, de som kom hit från Chile och Vietnam på 80-talet integrerade sig snabbt.
Citera
2022-06-16, 17:40
  #1212
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Tydligen enstaka väl insatta storägare som dumpat allt i SBB, i det här exemplet för halva inköpspriset.
https://www.di.se/nyheter/norsk-affarsprofil-fick-betalt-i-sbb-aktier-har-nu-gjort-exit-pa-knappt-halva-nivan/
betalartikel
Det borde väl då leda till att man köper hans fd fastigheter för halva priset, om man köper in sig i SBB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in