2022-06-14, 15:07
  #1105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är små volymer. Småsparare?
Små volymer? Det är ju Stockholmsbörsens överlägset mest omsatta aktie idag med hittills en omsättning på >750MSEK. AVA står bara för en bråkdel av handeln så knappast småsparare som står för den volymen.
Citera
2022-06-14, 15:08
  #1106
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag läste precis att RB beräknas höja med 0,5% nu i juni, ytterligare 0,5% i september och sedan mer normala höjningar, dvs 0,25%.

De höjer kvartalsvis och ingen snackar om 1%.

Tittar vi på RBs höjningar hamnar alltså styrräntan på kanske 1,5% när året är slut.

Det är FED som kanske höjer 0,75% nästa gång.

Det är inte månadsvis.
Det är USA-FED jag talar om, de är 6 månader före Sverige och hade inflation redan i augusti 2021. Så Sverige kommer att följa efter.

FED har möte 8 gånger per år och det är 5 möten kvar nästa möte 14 juni.

Jo, fler och fler talar om 100 basis points nu i USA. Det är bara en månad sedan ingen talade om 0.75. För 2 månader sedan talade man om 0.25
https://www.foxbusiness.com/economy/markets-brace-100-point-fed-rate-hike-inflation-roars-new-high
Citera
2022-06-14, 15:10
  #1107
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Vad är det som talar för 6% räntor om ett år? Räntemarknaden är inte ens i närheten av att prisa in några 6% i räntor så en vän av ordningen frågar sig naturligtvis vart dina skattningar kommer ifrån.
Med en bestående inflation på 8% kommer både Sverige och USA att ha 6% i bankränta. Så har det alltid varit, räntan håller sig något under inflationen.

Redan nu kan du får 2% i ränta om du låser dina pengar hos Swedbank, snart 3% efter nästa räntehöjning.

Om bankräntorna tickar uppåt kommer aktiekurserna inklusive SBB att ticka neråt eftersom en del då väljer att ha pengar på sitt bankkonto istället för i aktier och TINA försvinner.

Frågetecknet ligger enbart i om inflationen blir bestående.
__________________
Senast redigerad av Barents 2022-06-14 kl. 15:13.
Citera
2022-06-14, 15:14
  #1108
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Små volymer? Det är ju Stockholmsbörsens överlägset mest omsatta aktie idag med hittills en omsättning på >750MSEK. AVA står bara för en bråkdel av handeln så knappast småsparare som står för den volymen.
188.000 ägare hos avanza, inte någon liten aktie. De är faktiskt tvåa på avanza av alla aktier.
Citera
2022-06-14, 15:26
  #1109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
188.000 ägare hos avanza, inte någon liten aktie. De är faktiskt tvåa på avanza av alla aktier.
Vi pratar om dagens handel, inte antal ägare. AVA står för för en bråkdel av dagens omsättning enligt deras egna stats (dock är nog något fel på den för AVA siffrorna tycks inte uppdateras ser jag nu).
Citera
2022-06-14, 15:37
  #1110
Avslutad
Ava står för en stor del ,det är lite missvisande på AVA appen
Citera
2022-06-14, 15:48
  #1111
Medlem
Ringhals3s avatar
SAS rusade 31% uppåt momentant förra veckan, den uppgången är väl redan utradedad? Det var väl det sista riktigt bra säljläget i SAS.

Det är spännande att följa SBB!
Citera
2022-06-14, 15:55
  #1112
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
SAS rusade 31% uppåt momentant förra veckan, den uppgången är väl redan utradedad? Det var väl det sista riktigt bra säljläget i SAS.

Det är spännande att följa SBB!

Du är engagerad ser jag, har du köpt?
Jag köpte några alldeles nyss, ser det som en lottsedel..
Citera
2022-06-14, 15:59
  #1113
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Du är engagerad ser jag, har du köpt?
Jag köpte några alldeles nyss, ser det som en lottsedel..

SBB har mindre att ge, köper på 9,99 om den når dit!
Citera
2022-06-14, 16:04
  #1114
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Vi pratar om dagens handel, inte antal ägare. AVA står för för en bråkdel av dagens omsättning enligt deras egna stats (dock är nog något fel på den för AVA siffrorna tycks inte uppdateras ser jag nu).
Input: Avanza Sveriges största nätmäklare + SBB Avanzas näst mest ägda aktie.
Output: AVA står för för en bråkdel av dagens omsättning i SBB.

Någonstans mellan Input och Output hittar du förklaringen om det inte går bra på börsen för dig.
Citera
2022-06-14, 16:08
  #1115
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
SBB har mindre att ge, köper på 9,99 om den når dit!
Jag började med aktier under IT-bubblan 1999. Några miljardärer (Douglas?) gick in och köpte adcore för 5 kr, den hade stått i 50kr och de tänkte tjäna pengar. Jag gick in på EN krona. Efter 6 månader sålde jag med 50% förlust. Jag jobbade f.ö. på Connect innan de blev adcore, och kunde se hur nyanställda 20-åringar redan då letade fynd på börsen med obefintliga kunskaper men glatt humör. Googla på Löparn, som jag träffade personligen i Täby när jag bodde i Danderyd. Alla 20-åringar förlorade allt i kraschen, även Löparn som jag förstått.
__________________
Senast redigerad av Barents 2022-06-14 kl. 16:11.
Citera
2022-06-14, 17:24
  #1116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Input: Avanza Sveriges största nätmäklare + SBB Avanzas näst mest ägda aktie.
Output: AVA står för för en bråkdel av dagens omsättning i SBB.

Någonstans mellan Input och Output hittar du förklaringen om det inte går bra på börsen för dig.

Det där fattade jag inget av. Vad vill du säga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in