Citat:
Ursprungligen postat av
KJosef
Vad är det som talar för 6% räntor om ett år? Räntemarknaden är inte ens i närheten av att prisa in några 6% i räntor så en vän av ordningen frågar sig naturligtvis vart dina skattningar kommer ifrån.
Med en bestående inflation på 8% kommer både Sverige och USA att ha 6% i bankränta. Så har det alltid varit, räntan håller sig något under inflationen.
Redan nu kan du får 2% i ränta om du låser dina pengar hos Swedbank, snart 3% efter nästa räntehöjning.
Om bankräntorna tickar uppåt kommer aktiekurserna inklusive SBB att ticka neråt eftersom en del då väljer att ha pengar på sitt bankkonto istället för i aktier och TINA försvinner.
Frågetecknet ligger enbart i om inflationen blir bestående.