Citat:
Ursprungligen postat av
Karnivoren
Nej, de säger att de vill avskräcka utländska "legosoldater". För det första tror jag inte det kommer avskräcka särskilt många som känner att de vill åka dit. Om det på något sätt påverkar så lär det snarare leda till ökad motivation och revanschlust. För det andra tvivlar jag starkt på att Ukraina har råd att betala särskilt många äkta legosoldater. Majoriteten av utlänningar som åker dit för att slåss är sannolikt ideologiskt motiverade och blir indelade i främlingslegionen inom den reguljära armén och får nog, i bästa fall, samma lön som Ukrainare i motsvarande funktioner.
Såg i ett avlyssnat samtal mellan en ryss och hans fru (om det är äkta) att 80% av alla ryssar som slåss i Ukraina slåss för pengar. - Om detta stämmer och de slåss mot folk som slåss av ideologiska skäl så är kampen givetvis ojämn. - Å andra sidan har Ryssarna satt in 10-15 ggr mer artilleri än vad Ukrainarna har. Och U har allt mindre ammo. Ryssarna slussar in ammo med järnvägen. - Själv är jag skeptisk till artelleri överhuvudtaget man bygger bara månlandskap med gigantisk logistik och med den nya drönartekniken där en liten billig drönare kan droppa en hembyggd shape charge på 500-1000 gram på en tank och slå ut den direkt. Bättre att satsa storstilat på drönare och drönarbomber tycker jag.