2022-06-16, 10:05
  #1189
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
Få blankare vill ligga lång, dels kostar det 3-5% avgift att blanka dessutom måste man lämna en säkerhet, ofta lånade pengar och då har man ränta på dem också.

Det heter short selling

Dom som blankar så här stora aktier har råd med räntan i många år.
Det är inte såna som du å jag som blankar
Citera
2022-06-16, 10:06
  #1190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimpsi
De första man ska göra är att skita i riktkurser!!!
Sen kan blankarna välja när dom vill köpa tillbaka (kan ta många år innan dom gör de )
Det kan man göra! Men många lyssnar på riktkurser och de kan många gånger påverka trenden i aktien. Jag lyssnar på riktkurser men gör sedan min egen bedömning.
Citera
2022-06-16, 10:08
  #1191
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det kan man göra! Men många lyssnar på riktkurser och de kan många gånger påverka trenden i aktien. Jag lyssnar på riktkurser men gör sedan min egen bedömning.

Absolut .
Citera
2022-06-16, 10:10
  #1192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det kan man göra! Men många lyssnar på riktkurser och de kan många gånger påverka trenden i aktien. Jag lyssnar på riktkurser men gör sedan min egen bedömning.
Du lyssnar alltså på riktkutser, men gör din egen bedömning? Då förstår jag.
Citera
2022-06-16, 10:10
  #1193
Medlem
Verkar som marknaden är på väg att prisa in utebliven direktavkastning.
Citera
2022-06-16, 10:11
  #1194
Avslutad
Exakt
Citera
2022-06-16, 10:12
  #1195
Medlem
Alla som pratar om att blankarna måste köpa tillbaka. Finns det gott om exempel där blankare gett sig på ett bolag, kursen sjunkit och därefter när de köpt tillbaka har den återhämtat sig varaktigt? Jag kan inte komma på något. Finns ju liksom en anledning till att blankare väljer att ge sig på ett visst bolag - de väljer ju inte på måfå. Även om de ibland träffar fel.
Citera
2022-06-16, 10:12
  #1196
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
NORDEA ser 100% uppsida i SBB.

https://www.di.se/live/overdriven-marknadsreaktion-i-sbb-enligt-nordea-ser-100-procents-uppsida-i-aktien/

Nordea ser inte någon 100% uppsida, däremot vill dom se en 100% uppsida så att dom kan kliva ur aktien under den tiden.

Dom är inga goda samariter, vid andras förlust gör dom en vinst. Precis som vi alla gör på aktiemarknaden.
Citera
2022-06-16, 10:13
  #1197
Medlem
Besvärjarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimpsi
Dom som blankar så här stora aktier har råd med räntan i många år.
Det är inte såna som du å jag som blankar
Vad man har råd med är irrelevant, detta är investeringar och de vill ha bästa avkastning på kortast tid.
Att sitta lång och låst i ett fastighetsbolag är knappast något någon blankare önskar när allt talar emot dem sikt, inflation är i grunden positivt för både aktier och fastigheter.
Citera
2022-06-16, 10:14
  #1198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Verkar som marknaden är på väg att prisa in utebliven direktavkastning.

Och då lämnas det som en övning till alla att fundera över hur Batljan Invest ska kunna räntorna på sina miljardobligationer.
Citera
2022-06-16, 10:14
  #1199
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
Vad man har råd med är irrelevant, detta är investeringar och de vill ha bästa avkastning på kortast tid.
Att sitta lång och låst i ett fastighetsbolag är knappast något någon blankare önskar när allt talar emot dem sikt, inflation är i grunden positivt för både aktier och fastigheter.

Detta är ett casino
Citera
2022-06-16, 10:21
  #1200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Du lyssnar alltså på riktkutser, men gör din egen bedömning? Då förstår jag.
Bra! Man kan alltså ta hänsyn till flera olika parametrar i en samlad bedömning av ett bolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in