2022-06-15, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schloenern
Varför redogör de inte för varför den andra skyddsbilen hade stannat vid bron ca 5 km tidigare? Det är hyfsat intressant.
Intressant! Var har du hittat denna info?
Citera
2022-06-15, 21:52
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Bilen had esom sagt sensorer i däcken som visade korrekt tryck och temp i däcken ända fram till olyckan.

Däcken var helt nya, speciella för tunga SUVar och hade hastighetsindex för 240 km/h och belastningsindex för 1090*4 kg = 4360 kg vilket motsvarar bilens vikt och är enligt spec från tillverkaren.

Om man tar det i beaktande så här vi inne på statistiska sannolikheter på kärnreaktorhaverier att en bil som färdas i 140-150 plötsligt ska råka ut för ett däck vars slitbana plötsligt lossnar på rak torr väg utan yttre påverkan.

Jag har hört, rätt eller fel, att slitbanor som släpper är något som bara händer på regummerade däck.
Finns det någon information om ifall dessa däck var regummerade?
Citera
2022-06-15, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamhallAlekum
Intressant! Var har du hittat denna info?
Dagarna efter olyckan var det överallt, tom i tv-inslagen i nyheterna. Nu nämns det ingenstans.......
Citera
2022-06-15, 22:54
Medlem
HRTs avatar
En olycka, precis vad flera sa.
Bepansrade fordon är tunga och de är inte lätta att hantera i hög fart. Eftersom jag kört liknande fordon och jobbat med personskydd var jag tämligen säker på att detta var en olycka och pga. att nyhetsrapporteringen inte jagade terrorister.
Dessa fordon har i regel sk runflats, ofta en ring monterad på fälgen som gör att man ska kunna fortsätta köra vid punktering ca 5 mil i max 80 km/h.
Min gissning är att det inte bara är en punktering utan också hög hastighet vilket faller på föraren.
Att svärta ner en död person eller att skada SÄPOS personskyddsgrupp hjälper inte andra skyddspersoner.
Citera
2022-06-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Jag har hört, rätt eller fel, att slitbanor som släpper är något som bara händer på regummerade däck.
Finns det någon information om ifall dessa däck var regummerade?
Det är en av många frågetecken efter att ha läst sammanfattningen av rapporten. Var däcken nya eller hade de rullat innan och i så fall hur många vintrar?
Har jäkligt svårt att se att man skulle regummera ett premiumdäck och att polisen ens skulle köpa regummerade däck och sätta på utryckningsbilar vore inget annan än total skandal och katastrof.
Citera
2022-06-15, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jag tycker nog att om de inte vill dra uppmärksamhet till sig vid dessa transporter så borde de bara köra som de flesta och följa trafikrytmen. Då blir de bara en bil, i kön/på vägen, och ingen tänker på dem. Nu sticker de ut rejält och drar allas blickar till sig. Ja, inte är de gjorda för den hastigheten på kurvig väg!

För en gigantisk Range Rover med tonade rutor är ju så diskret

Direktiven är alltså tvärtom. Omväxlande lugn hastighet med hög hastighet för att avslöja förföljare
Citera
2022-06-15, 22:57
Medlem
Citat:
Det är en av många frågetecken efter att ha läst sammanfattningen av rapporten. Var däcken nya eller hade de rullat innan och i så fall hur många vintrar?
Har jäkligt svårt att se att man skulle regummera ett premiumdäck och att polisen ens skulle köpa regummerade däck och sätta på utryckningsbilar vore inget annan än total skandal och katastrof.

Det går inte att läsa det på annat sätt än att däcken var nya. De kommenterade specifikt att sommardäcken de skiftade bort var slitna.

Och självklart säljer inte Pirelli regummerade däck.
Citera
2022-06-15, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Bepansrade fordon är tunga och de är inte lätta att hantera i hög fart. Eftersom jag kört liknande fordon och jobbat med personskydd var jag tämligen säker på att detta var en olycka och pga. att nyhetsrapporteringen inte jagade terrorister.
Dessa fordon har i regel sk runflats, ofta en ring monterad på fälgen som gör att man ska kunna fortsätta köra vid punktering ca 5 mil i max 80 km/h.
Min gissning är att det inte bara är en punktering utan också hög hastighet vilket faller på föraren.
Att svärta ner en död person eller att skada SÄPOS personskyddsgrupp hjälper inte andra skyddspersoner.

I rapporten hade hastigheten beräknats till 140+ med hjälp av ljudanalys från den berömda övervakningskameran.

Sedan separering av slitbanan, trasig innerskärm, därefter giren åt höger och sedan vänstersladden
Citera
2022-06-15, 23:03
Medlem
Citat:
Enligt rapporten finns också en möjlighet att det låg något på vägen som skyddsbilen kan ha klrt på vilket kan ha orsakat haveriet. Om jag tolkade den rätt. Ett annat vittne som låg bakom har sett att bilen krängde, att rök uppstod samt att delar flög från bilen innan den sladdade över på fel sida.
Ska man vara petig så tillhörde de inte SÄPO utan polisregion syd.
Ska man svärta ner någon så är det inte konstaplarna i bilen utan snarare titta skoningslöst på underhållsapparaten som tar hand om polisens bilar, Land Rover som tillverkare och Pirelli som gjort däcket. Kanske finns något ansvar där att finna.
Citera
2022-06-15, 23:03
Medlem
Citat:

Ska tilläggas att sensorerna i däcken hade rapporterad normala värden på i däcken på det Landrover fick fram ur bilens styrsystem.
Så någon vanlig punktering var det inte fråga om utan separering av slitbanan
Citera
2022-06-15, 23:09
Medlem
Citat:
Enligt rapporten finns också en möjlighet att det låg något på vägen som skyddsbilen kan ha klrt på vilket kan ha orsakat haveriet. Om jag tolkade den rätt. Ett annat vittne som låg bakom har sett att bilen krängde, att rök uppstod samt att delar flög från bilen innan den sladdade över på fel sida.
Ska man vara petig så tillhörde de inte SÄPO utan polisregion syd.
Ska man svärta ner någon så är det inte konstaplarna i bilen utan snarare titta skoningslöst på underhållsapparaten som tar hand om polisens bilar, Land Rover som tillverkare och Pirelli som gjort däcket. Kanske finns något ansvar där att finna.

Fast att ha bytt ut slitna sommardäck mot nya M+S däck med korrekt belastningsindex och som ska tåla 240 km/h låter väl som ett väldigt bra underhåll?

Men att inte undersöka Pirellis kvalitetskontroll av den aktuella tillverkningsbatchen låter märkligt.
Det är ju just dessa däck som används på tunga SUVar över hela världen.
Citera
2022-06-15, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
För en gigantisk Range Rover med tonade rutor är ju så diskret

Direktiven är alltså tvärtom. Omväxlande lugn hastighet med hög hastighet för att avslöja förföljare
Betydligt mer diskret om den kör som resten av bilarna. Den som avviker drar uppmärksamheten till sig. Sen är det ju betydligt vanligare att de använder Audi, BMW och Volvo. Man tänker inte på att de är speciella om man ser en i mängden av andra bilar. Men öppnar de en dörr så ser man direkt enormt tjocka fönster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in