Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
Att SE så vi att säga " speglar" mördarens rörelser i dina utsagor är också väldigt intressant. Varför gör han det? Håller helt med dig om att detta knappast kan sägas vara för att göra sig märkvärdig eller viktig. Dessa grejer gör honom inte märkvärdigare eller handlingskraftigare hans roll blir inte viktigare för att han rör sig på samma vis som mördaren. Det är mycket sannolikare att det handlar om nåt annat tex en del av förväxlings teorin.
Han speglar dessa rörelser väldigt tydligt och in i minutiös(!) detalj. Det enda han egentligen inte ser (förrän han är framme vid mordplatsen) är LOP och inte en minsta skymt av GM. Tiden är han också osäker på (och har aldrig sagt, eller tillfrågats, vad klockan var då han tittade på den i Gotabankens fönster). Men han hade marginaler för att komma med tricken via Hötorget till T-Centralen så oron över tiden tycks överflödig.
Om man bortser från Grand, Kammakargatan och Snickarbacken etc och skär ner hela scenariot, från Skandiahusets entré till själva mordplatsen ca 3 minuter innan mordet till dess mordet sker, så är det väldigt begränsat med människor som rör sig på den lilla ytan. Vad vi vet är att SE var vid mordplatsen väldigt snabbt efter skotten. Det är detta med "Tensonmannen" och "Dekorimamannen" som fått folk att placera in ytterligare en person (som skulle vara MGM) i detta lilla område och därför haft ett svalt eller obefintligt intresse av SE.
Problemen med detta är att AB (klädd i "blå täckjacka" som stod i närheten av Dekorima) av något vittne kunde ha förväxlats med GM. Med tiden faller tidsuppfattningen ifrån hos minnen och det kan möjligen vara svårt att långt i efterhand placera en person och vad han gör i rätt tidsperspektiv. HJ var ju ganska klar med sin iakttagelse och höll vad jag vet fast vid den. Han tror dock inte på SE som MGM pga springstilen.
Förnekarna menar att det vore omöjligt att SE kunde ha tagit en sväng norrut först för att där få syn på LOP. Det hade han inte haft tid med, menar man. Skall alls SE betraktas som misstänkt så måste han ha haft extremt små marginaler och i princip hastat förbi LOP och sedan på sekunden eller två utfört gärningen.
Tidslinjen är i detta viktig, givetvis, men det är ännu högst oklart och har aldrig utretts tillräckligt noga
när egentligen SE kom ut på gatan. Om han alls snackade med vakterna innan han gick ut eller om han bara växlade några korta vanliga hälsningsfraser. Gick han först norrut, sedan söderut, eller söderut direkt? Fanns här mer tid tillhanda än vad vi vanligtvis kunnat föreställa oss då kan SE både vara Tensonmannen och Dekorimamannen (samt GM) i en och samma person. Om nu SE är bägge eller ingendera av dessa är jag dock för egen del övertygad.
Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
Han berättar så sanningsenligt som det går utan att säga det var jag. Jag tror att det också gav honom en liten kick att berätta lite som Clarke är inne på, ett sätt för GM( i det fall vi tänker oss att det var SE)att återskapa minnet och känslan från mordkvällen. Alternativt så önskar SE att han var GM ,men jag tror mycket mer på att han faktiskt var GM.
Är med där. Om man tittar på det rent "gärningsmannapsykologiskt" så tycker jag att betydligt mer talar för honom som GM än emot honom. Men det är svårt (för många, kanske de flesta) att ta in att en sådan kufisk personlighet utfört en sådan gärning. Samtidigt så är det så att betydligt mer osannolika gärningsmän utfört liknande typer av dåd.
Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
Till skillnad mot dig tror jag dock att han agerade helt ensam, och att mordet var ett slumpartat impuls dåd med ett förlopp på ca en halvminut.
Vi tror olika där, ja. Det är OK.