2022-06-15, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
En brottsplats beskriven via vittnen blir självklart märklig.

Att inte se något märkligt är märkligt.
Att inte se andra förklaringar till SE's uppgifter än att han måste vara GM är också märkligt.
Att inte se något märkligt i andra vittnens förhör är också märkligt.

Men där kan man placera dessa i rollen som GM och ganska snabbat avfärda de flesta som omöjliga GM's. Deras alibi-uppgifter håller vattentätt.
Dock inte Fauzzi och det finns teorier som florerat här om honom också. Det går att skapa en GM av honom också. Dock har vi inte lika mycket uppgifter av och om honom.

"Att inte se andra förklaringar än att han måste vara GM är också märkligt"

Vilket jag inte heller har sagt.

Min poäng, återigen, är att vi har en person som förmodligen ljuger/skarvar, inte kan bekräftas som vittne, känner sig förväxlad med mördaren och stämmer hyfsat in på ett flertal signalement. Jag menar att det är konstigt att inte se något misstänkt kring detta.
Citera
2022-06-15, 18:18
Medlem
I miniserien ringer Margareta upp Lisbet om ett scenario som skulle gett SM ett alibi. Hur hängde det ihop?
Senast redigerad av Heymid 2022-06-15 kl. 18:44.
Citera
2022-06-15, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Min poäng, återigen, är att vi har en person som förmodligen ljuger/skarvar, inte kan bekräftas som vittne, känner sig förväxlad med mördaren och stämmer hyfsat in på ett flertal signalement. Jag menar att det är konstigt att inte se något misstänkt kring detta.
Det är om man ser miniserien allt för många misstänksamma och andra omständigheter för att det skulle vara en slump som inte hade med SM att göra.

Den konspiration man kan skapa för att SM var gärningsmannen är betydligt mer övertygande än mot någon annan misstänkt.
Citera
2022-06-15, 18:53
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Den hade jag missat. Verkar vara en mycket genomarbetad och noggrann analys:
https://tunnelgatan.se/analyser_SE.htm#FLYKT

Lägger till den som "Kort högervarv" i listan, så har vi alltså fyra förslag:

Vänstervarv:
https://distansen.se/r/vänstervarv

Högervarv:
https://distansen.se/r/högervarv

Flyktbil:
https://distansen.se/r/flyktbil

Kort högervarv:
https://distansen.se/r/kort-h%C3%B6gervarv
Tackar, ja där finns ju hela flykten beskriven, intressant att det korta högervarvet bara är drygt 700 meter långt. Det är nästan så att det skulle kunna förklara LL:s sentida och något diffusa vittnesmål om att Skandiamannen kom gåendes en bra stund efter skotten.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-06-15 kl. 18:55.
Citera
2022-06-15, 22:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"Att inte se andra förklaringar än att han måste vara GM är också märkligt"

Vilket jag inte heller har sagt.

Nej, alla mina påstående var såklart inte riktade mot dig.
Ja, vi hade såklart behövt en klart bättre "avdiskning" än den Ström gjorde.
Då hade vi inte stått här idag...
... andra uppgifter borde ha analyserats och gått till botten med än att försöka med fotokonfrontation som är så osäkert ...

Hade flera uppgifter från SE kontrollerats mer noggrant så hade dessa visat mer på antingen det ena eller det andra....

Därav "Kan misstänkas" för min del och inte någon högre misstankegrad än så.
Citera
2022-06-15, 23:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Tackar, ja där finns ju hela flykten beskriven, intressant att det korta högervarvet bara är drygt 700 meter långt. Det är nästan så att det skulle kunna förklara LL:s sentida och något diffusa vittnesmål om att Skandiamannen kom gåendes en bra stund efter skotten.
Alla de fyra föreslagna flyktvägarna har sina respektive tillkortakommanden. Vad gäller just "Kort högervarv" så är väl följande särskilt tydligt:

Den här mannen som Yvonne N ser, i mörk fladdrande rock och handledsväska, är alltså borta i tjugo minuter innan han sedan anländer till Skandiahuset och vill bli insläppt. Hur/var skall han då fördrivit tiden under dessa dryga tjugo minuter, när sträckan han har förflyttat sig bara är 700 meter? Skulle han då ha stått och tryckt någonstans för att undvika de cirkulerande polispatrullerna, men i så fall var? Hursomhelst blir ju tunnelgatan.se's förslag lite orealistiskt här, just i och med det här att mördaren då skulle ha återvänt till mordplatsen och sedan uppehållit sig där en stund. Flera vittnen skulle säkert ha reagerat och känt igen honom.
Senast redigerad av Draifos 2022-06-15 kl. 23:09.
Citera
2022-06-15, 23:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Lars-Olov Lampers och/eller SVT-kvinnan visade i dokumentären "Palmemördaren" att SE måste ha sett vittnet Lars J i gränden, och att den här iakttagelsen dessutom måste ha gjorts just från mordplatsen på Sveavägen. Och i så fall så kan ju SE omöjligen vara gärningsmannen:
https://www.svtplay.se/video/29567032/palmemordaren?id=jXYPGJq

Menar du på fullt allvar att inte ens det här massiva faktaunderlaget räcker för dig för att personligen kunna avföra SE som misstänkt?
Senast redigerad av Draifos 2022-06-15 kl. 23:58.
Citera
2022-06-16, 07:00
Medlem
Citat:
Nej, alla mina påstående var såklart inte riktade mot dig.
Då hade vi inte stått här idag...
... andra uppgifter borde ha analyserats och gått till botten med än att försöka med fotokonfrontation som är så osäkert ...

Hade flera uppgifter från SE kontrollerats mer noggrant så hade dessa visat mer på antingen det ena eller det andra....

Därav "Kan misstänkas" för min del och inte någon högre misstankegrad än så.

Vilket för mig är skillnaden jämfört med SG,AH,BP mfl även om deras vittnesmål också kan ifrågasättas. SE är den ende som sprungit samma väg som mördaren och även känt sig förväxlad med denne. Jag kommer inte ifrån att det är märkligt och misstänkt.
Citera
2022-06-16, 07:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Lars-Olov Lampers och/eller SVT-kvinnan visade i dokumentären "Palmemördaren" att SE måste ha sett vittnet Lars J i gränden, och att den här iakttagelsen dessutom måste ha gjorts just från mordplatsen på Sveavägen. Och i så fall så kan ju SE omöjligen vara gärningsmannen:
https://www.svtplay.se/video/29567032/palmemordaren?id=jXYPGJq

Menar du på fullt allvar att inte ens det här massiva faktaunderlaget räcker för dig för att personligen kunna avföra SE som misstänkt?

Den iakttagelsen kan lika gärna ha gjorts från trappen, eller ännu hellre, eftersom det var bättre ljusförhållanden från trappen och fram till där LJ stod, än vad det var från Sveavägen till samma plats. Dessutom vet vi att GM, från trappen, tittade bakåt minst en gång ...

Skandiamannens försvar: Jag såg en person stå i korsningen och titta mot mordplatsen, alltså kan det inte vara jag som springer i trappen. För övrigt var jag ju aldrig längre än till Luntmakargatan.
Citera
2022-06-16, 08:51
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Att SE så vi att säga " speglar" mördarens rörelser i dina utsagor är också väldigt intressant. Varför gör han det? Håller helt med dig om att detta knappast kan sägas vara för att göra sig märkvärdig eller viktig. Dessa grejer gör honom inte märkvärdigare eller handlingskraftigare hans roll blir inte viktigare för att han rör sig på samma vis som mördaren. Det är mycket sannolikare att det handlar om nåt annat tex en del av förväxlings teorin.
Han speglar dessa rörelser väldigt tydligt och in i minutiös(!) detalj. Det enda han egentligen inte ser (förrän han är framme vid mordplatsen) är LOP och inte en minsta skymt av GM. Tiden är han också osäker på (och har aldrig sagt, eller tillfrågats, vad klockan var då han tittade på den i Gotabankens fönster). Men han hade marginaler för att komma med tricken via Hötorget till T-Centralen så oron över tiden tycks överflödig.

Om man bortser från Grand, Kammakargatan och Snickarbacken etc och skär ner hela scenariot, från Skandiahusets entré till själva mordplatsen ca 3 minuter innan mordet till dess mordet sker, så är det väldigt begränsat med människor som rör sig på den lilla ytan. Vad vi vet är att SE var vid mordplatsen väldigt snabbt efter skotten. Det är detta med "Tensonmannen" och "Dekorimamannen" som fått folk att placera in ytterligare en person (som skulle vara MGM) i detta lilla område och därför haft ett svalt eller obefintligt intresse av SE.

Problemen med detta är att AB (klädd i "blå täckjacka" som stod i närheten av Dekorima) av något vittne kunde ha förväxlats med GM. Med tiden faller tidsuppfattningen ifrån hos minnen och det kan möjligen vara svårt att långt i efterhand placera en person och vad han gör i rätt tidsperspektiv. HJ var ju ganska klar med sin iakttagelse och höll vad jag vet fast vid den. Han tror dock inte på SE som MGM pga springstilen.

Förnekarna menar att det vore omöjligt att SE kunde ha tagit en sväng norrut först för att där få syn på LOP. Det hade han inte haft tid med, menar man. Skall alls SE betraktas som misstänkt så måste han ha haft extremt små marginaler och i princip hastat förbi LOP och sedan på sekunden eller två utfört gärningen.

Tidslinjen är i detta viktig, givetvis, men det är ännu högst oklart och har aldrig utretts tillräckligt noga när egentligen SE kom ut på gatan. Om han alls snackade med vakterna innan han gick ut eller om han bara växlade några korta vanliga hälsningsfraser. Gick han först norrut, sedan söderut, eller söderut direkt? Fanns här mer tid tillhanda än vad vi vanligtvis kunnat föreställa oss då kan SE både vara Tensonmannen och Dekorimamannen (samt GM) i en och samma person. Om nu SE är bägge eller ingendera av dessa är jag dock för egen del övertygad.

Citat:
Han berättar så sanningsenligt som det går utan att säga det var jag. Jag tror att det också gav honom en liten kick att berätta lite som Clarke är inne på, ett sätt för GM( i det fall vi tänker oss att det var SE)att återskapa minnet och känslan från mordkvällen. Alternativt så önskar SE att han var GM ,men jag tror mycket mer på att han faktiskt var GM.
Är med där. Om man tittar på det rent "gärningsmannapsykologiskt" så tycker jag att betydligt mer talar för honom som GM än emot honom. Men det är svårt (för många, kanske de flesta) att ta in att en sådan kufisk personlighet utfört en sådan gärning. Samtidigt så är det så att betydligt mer osannolika gärningsmän utfört liknande typer av dåd.

Citat:
Till skillnad mot dig tror jag dock att han agerade helt ensam, och att mordet var ett slumpartat impuls dåd med ett förlopp på ca en halvminut.
Vi tror olika där, ja. Det är OK.
Senast redigerad av den-kristne 2022-06-16 kl. 08:54.
Citera
2022-06-16, 09:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Att SE såg LJ i gränden längs "gula linjen" är en betydande del i indicierna mot honom. Jag tror att han såg LJ i gränden.
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Den iakttagelsen kan lika gärna ha gjorts från trappen, eller ännu hellre, eftersom det var bättre ljusförhållanden från trappen och fram till där LJ stod, än vad det var från Sveavägen till samma plats. Dessutom vet vi att GM, från trappen, tittade bakåt minst en gång ...

Skandiamannens försvar: Jag såg en person stå i korsningen och titta mot mordplatsen, alltså kan det inte vara jag som springer i trappen. För övrigt var jag ju aldrig längre än till Luntmakargatan.
Villfarelsen om att SE skulle ha sett någon i gränden hör väl ändå bäst hemma hos försvaret, dvs. hos de (Lampers, Wall m.fl.) som menar att SE:s hela redogörelse för sina förehavanden under mordkvällen är en "i allt väsentligt" sann och självupplevd berättelse. Det är svårt att förstå varför SE som gärningsman, och om han då hade sett någon i gränden, skulle ringa till polisen och berätta om en sådan iakttagelse. Thomas Pettersson har antytt att det skulle ha handlat om ett försök att skylla mordet på vittnet Lars J, men det resonemanget blir inte begripligt.

Teorierna om "SE:s iakttagelse av Lars J" (oavsett från vilket håll) byggde väl dessutom på att de uppgifter SE lämnade inte kunde förklaras på annat sätt än med att han verkligen måste ha sett Lars J. Nuförtiden vet vi ju att det finns inte en enda detalj i SE:s påstådda iakttagelse som inte kan förklaras med att han hade fått det från media, och dessutom ändrar han ju sin berättelse med tiden. Den 1/3 lägger han först fram berättelsen om mördaren i gränden, en berättelse som han mycket väl kan ha hämtat från Rapports extrasändning kl. 04:00. Och i förhören som sedan hålls (10/3, 11/3 och 25/4) kommer han med de uppgifter om Lars J som gick att läsa i t.ex. Aftonbladets stort uppslagna artikel om Lars J den 4/3. Vi är många som har försökt hitta objektivt stöd för teorin om att SE skall ha sett Lars J, men ingen har hittills lyckats.
Senast redigerad av Draifos 2022-06-16 kl. 09:27.
Citera
2022-06-16, 09:28
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Är han vid Gotabanken vid det andra skottet, så borde även ha hört det första 2-3 sekunder innan.
Var det ens ett skott han hörde eller var det något annat?
Var han inte ens ute på gatan? Hittar han på?
Att hans andra uppgifter om att det var folk på platsen bortses ifrån är vanligt här inne då dessa ger teorin problem. (Kanske inte din om du nu har SE som MGM)
Ser man istället att han kommer lite senare till platsen så uppstår ju också frågetecken, som ovan. bl.a.
Han påstod i a f i Hovrätten att han faktiskt hör det första skottet, men tar det som "ett allmänt ljudinslag". Det andra skottet hör han tydligare. Efter andra skottet torde det inte vara mer än tio sekunder förrän han skulle vara framme vid mordplatsen.

Vad SE säger om vilka personer som var vid mordplatsen och vad som skedde där är något som jag och andra uppfattat som något som växer fram och justeras med tiden (inte bara SE gjorde detta). Vad SE kan ha snappat upp från media och från själva mordplatsen någon gång under mordkvällen i eftermälets kaos eller från personer som kan ha delgivit honom sådan information är givetvis oklart. Det är vad SE säger i förhör och som vittne i TR/HR och övrigt som ringer en klocka.

Citat:
Nej här hävdar jag tvärtom.
Framförallt betraktas SE's ändrade uppgifter som något märkligt men där vi ser precis samma sak hos andra vittnen. Det är där körsbären plockas och det blir historier om strategier och annat.
TP's andra bok förstörde mer än den tillförde för teorin för att ta ett exempel.

Inte ens den tyngsta uppgiften, väskan på David Bagares gata, är säker.

Men för min del är det SE's alla uppgifter om mordplatsen efter skotten som, trots vad man vill påstå här, stämmer osannolikt väl med vad som faktiskt hände om han nu skulle varit GM.
Väskan har det gjorts lite väl mycket av, kan jag tycka. Det är ingen som ser den vid själva mordplatsen eller vid mordtillfället. Det får sannolikt inte plats något mordvapen i den. Svårt att se annat än att denna väska låg i en rockficka vid mordtillfället och under språngmarschen uppför trappen. Gissar (ja, just det) att den togs fram för att lägga ned glasögonen i uppe på DBG.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in