2022-06-13, 19:42
Medlem
Det som bekymrar mig med utpekandet av Skandiamannen är att inget av huvudvittnena såg honom. Kanske för att han hade en mörk jacka på sig? Var han snabb nog att försvinna innan huvudvittnena var där?
Citera
2022-06-13, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Det som bekymrar mig med utpekandet av Skandiamannen är att inget av huvudvittnena såg honom. Kanske för att han hade en mörk jacka på sig? Var han snabb nog att försvinna innan huvudvittnena var där?
Fattar inte riktigt frågan. Kan du utveckla vad du menar? Vilka är huvudvittnena?
Dom vittnen som finns har redovisat sin beskrivningar. Vad är det du vill ha från dom mer?
Citera
2022-06-14, 02:59
Medlem
Citat:

Vad menar du med "såg"? Inget vittne såg mördarens ansikte tillräckligt tydligt för identifikation.

SE stämmer in på det allmänna signalementet liksom mer detaljerade signalementsuppgifter av de två vittnena som mördaren tvingades passera. Överenstämmelsen när det gäller längre rock, keps och handledsväska är särskilt graverade för SE. Det är en så konstig kombination av plagg t.o.m. hos den genomsnittlig mördaren. Mördaren var klädd som en gubbe, dvs. 50 +. En ovanligt töntig sådan med sin handledsväska.
Senast redigerad av BleakHouse 2022-06-14 kl. 03:05.
Citera
2022-06-14, 08:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

De såg tillräckligt för att ett signalement snarlikt honom skulle gå ut i media, exempelvis i SvD den 2:a mars. Holmérs presskonferens den 1:a mars fick honom att iscensätta "Operation: Jag blev förväxlad" ...

Vid mordplatsen var det motljus från Dekorima och i gränden var det ovanligt mörkt på grund av byggarbetet. Den enda som såg honom, och som hade en viss förförståelse, var LJ. Beskrivningen keps och jacka eller rock med blåa inslag passar in på SE. Möjligen stämmer springstilen in också ..
Citera
2022-06-14, 10:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Själv är jag svårt förtjust i vänstervarvet, tunnelgatan.se förespråkar däremot en kortare variant på högervarvet där återkomsten sker via Brunnsgatan. Kanske var han på väg till mamma men stötte på något hinder?

https://tunnelgatan.se/skyldig
"Varför svänger han in?

Ser Skandiamannen pb 1520 när de når korsningen Regeringsgatan/Mäster Samuelsgatan?

I så fall kan det vara anledningen till varför han tar in på Brunnsgatan västerut. Vad det polisens blåljus som skrämde honom? Inte helt omöjligt
."
Den hade jag missat. Verkar vara en mycket genomarbetad och noggrann analys:
https://tunnelgatan.se/analyser_SE.htm#FLYKT

Lägger till den som "Kort högervarv" i listan, så har vi alltså fyra förslag:

Vänstervarv:
https://distansen.se/r/vänstervarv

Högervarv:
https://distansen.se/r/högervarv

Flyktbil:
https://distansen.se/r/flyktbil

Kort högervarv:
https://distansen.se/r/kort-h%C3%B6gervarv
Citera
2022-06-14, 12:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Vad menar du med "såg"? Inget vittne såg mördarens ansikte tillräckligt tydligt för identifikation.

SE stämmer in på det allmänna signalementet liksom mer detaljerade signalementsuppgifter av de två vittnena som mördaren tvingades passera. Överenstämmelsen när det gäller längre rock, keps och handledsväska är särskilt graverade för SE. Det är en så konstig kombination av plagg t.o.m. hos den genomsnittlig mördaren. Mördaren var klädd som en gubbe, dvs. 50 +. En ovanligt töntig sådan med sin handledsväska.

Mördaren var eventuellt klädd i blå jacka, rent av troligt skulle jag säga. Keps var den vanligaste huvudbonaden bland män över 20 1986. Det går att se på bilderna från manifestationen på Plattan helgen efter mordet.

Att mördaren hade handledsväska är inte fakta.
Citera
2022-06-14, 13:43
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men en fråga jag funderar på är isåfall om Engström är GM är om Maggan också vet ?
Om hon vet det så kommer hon inte att yppa det för offentligheten ens på dödsbädden.

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Hur många borde rimligen veta att Engström är GM ?
Jag tror att de flesta som känner till det idag är döda sedan rätt länge. Några få finns kvar i livet som inte kan eller kommer att knysta om det publikt.
Citera
2022-06-14, 13:46
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Själv är jag svårt förtjust i vänstervarvet...
Vänstersväng in på Regeringsgatan till CGÖ.
Citera
2022-06-14, 14:11
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
PH säger ju dock att 23:19 är en okorrigerad tid. Det säger inte RB.

23:19 okorrigerad råkar också vara det som SE uppger.

Ja RB säger flera månader efter att han uppger den korrigerade tiden 23:19. Men med tanke på att tiden gått och att PH ger visst stöd till SE så kan man inte vara utgå från att RB har rätt.
Wall och gänget håller på med sina sekundräkningar. Tidslinjen är ett av de återkommande motargumenten. SE hade tid, inte mycket tid, men ändå, tid, att utföra gärningen.
Citera
2022-06-14, 14:16
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Men vad är det egentligen som talar för att SE överhuvudtaget skall ha sett någon i gränden? Är det ändå inte mer realistiskt att tänka sig SE hämtade sin berättelse om "mannen i mörkblå täckjacka" från media?
Att SE såg LJ i gränden längs "gula linjen" är en betydande del i indicierna mot honom. Jag tror att han såg LJ i gränden.
Citera
2022-06-14, 14:27
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
1. I första förhöret säger han sig från mordplatsen ha sett en man med mörkblå täckjacka stående mot Kulturhuset. Jag menar att det är väldigt svårt att göra den iakttagelsen med tanke på avståndet. Tar han denna uppgift från media? Har han sett LJ på närmare håll?
Han såg honom längs gula linjen, sprang också förbi honom och snappade säkert upp ett och annat från media.

Citat:
2. Hans uppgifter om ett vittne som lämnat ett signalement på mördaren som gör att han känner sig förväxlad med denne. Är det en lögn? I så fall varför? Beror de ändrade uppgifterna på glömska eller vill han vara i händelsernas centrum? Kan det vara ett sätt att förvilla?
Det var en lögn. Bara det att förekomma den som kan tänkas förväxla någon med att "förväxla nu inte med mig!" borde rimligen väcka misstankar. Förvilla, absolut. Bränna sitt utseende och person i media också.

Citat:
De här två sakerna är för mig uppseendeväckande . I kombination med tiden för utstämplingen och vissa signalementsuppgifter tycker jag att det är legitimt att fatta misstankar mot SE.
Det är detta med dekorima- och tensonmän (troligen bägge två olika observationer av SE) som vissa dragit stora växlar på (inte osannolikt för att vilseleda utredningen) som ställde SE i skuggan som MGM.
Citera
2022-06-14, 14:34
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Mordvapnet måste inte ner i handledsväskan. Mer sannolikt att mördaren stoppade in den i rockfickan....
Exakt. Handledsväskan låg (liksom mordvapnet efter skotten) i en av rockfickorna då skotten avlossades. När den sedan fibblades med uppe på DBG så var det inte mordvapnet som las ned i den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in