Citat:
Ursprungligen postat av
Barents
Jag har alltid fascinerats över hur överoptimistisk hjärnan är. Så när man ser på FB "den gick upp 3 kr förr veckan, jag visste att jag skulle köpa" så känns det helt naturligt. Men i själva verket har hjärnan lämnat Förra veckan och du har glömt hur det kändes då.
Med ett enkelt test kan man visa att "jag visste jag skulle köpa" är helt meningslöst. Vilken kurs har SBB nästa tisdag? Och kollar sedan hur det gick. Du kommer att bli förvånad, för sanningen är att du inte hade en susning.
Hejsan.
Det är följaktligen därför jag tittar på SBB över längre sikt,hellre än tittar på kortsiktiga svängningar och rörelser i SBB:s aktie-B.Men det är också min investerings strategi.Och sedan vill jag köpa SBB:s egna kapital och tillgångar och avkastning till ett så hyfsat pris som det är möjligt.Köper på mig en del då när jag tycker det var inom intervallet och köper då hyfsat ordentligt så jag inte missar en eventuell uppgång.Men i SBB.s fall tilltog nedgången ytterligare,men då fick jag ju chansen att köpa mer aktier i bolaget.Då jag nu ser på det här köpet långsiktigt på Ca.2-5 års sikt.så gör det inte så mycket om kursen nu går ner för på lång sikt så knallar den förmodligen förbi det jag gav för mina aktier-B i bolaget.Men håller mig givetvis även informerad.Så det där med "Jag visste jag skulle köpa" det håller jag med dig om det får ju andra eventuellt sysselsätta sig med.För mig så är det över tid som sedan gäller.När man sedan om 2-5 år då antagligen zoomar ut över bolagets graf långsiktigt o.framåtblickande när det gäller aktiekursen så har den då förhoppningsvis stigit i bolaget.
Utöver sbb:s tillgångar som nu finns i bolaget kan man därtill även räkna på och roa sig med att diskontera ihop alla bolagets kommande kassaflöden och intäkter samt utdelningar och dylikt,och slå ihop dem kronorna i räknat per aktie på Ca.2-5 års sikt,och jämföra dem kronorna med aktierna-B som man då köpt eventuellt i bolaget.Då blir det här idag då förmodligen o.på 2-5 år sikt fördelaktigt billigt värderat för aktierna i SBB.
Nu sätter jag mig på aktierna i SBB o.bara väntar och det kan då förmodligen blåsa orkan samt vara stora dalgångar och ner stigningar samt uppgångar,kanske min investering nästan raderas ut i värde men det struntar jag nu i och bara låta tiden gå i bolaget.Och sedan långt där framme någonstans så börjar förmodligen solen återigen att skina på aktierna-B och därtill också på bolaget.Och mina akter som jag en gång köpte börjar återigen antagligen ta fart och möjligen återigen gå upp och förhoppningsvis så dubblerar sig värdet för akterna B i bolaget.
/SBB på 2-5 års sikt,om ingen eventuellt i förväg hinner lägga ett bud på bolaget.