2022-06-14, 17:26
  #1117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det är USA-FED jag talar om, de är 6 månader före Sverige och hade inflation redan i augusti 2021. Så Sverige kommer att följa efter.

FED har möte 8 gånger per år och det är 5 möten kvar nästa möte 14 juni.

Jo, fler och fler talar om 100 basis points nu i USA. Det är bara en månad sedan ingen talade om 0.75. För 2 månader sedan talade man om 0.25
https://www.foxbusiness.com/economy/markets-brace-100-point-fed-rate-hike-inflation-roars-new-high

Jo, men inte varje månad...
Citera
2022-06-14, 17:54
  #1118
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, men inte varje månad...
8 gånger per år tycker jag snittar "varje månad", men visst är det var 6e vecka.
Citera
2022-06-14, 18:25
  #1119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Input: Avanza Sveriges största nätmäklare + SBB Avanzas näst mest ägda aktie.
Output: AVA står för för en bråkdel av dagens omsättning i SBB.

Någonstans mellan Input och Output hittar du förklaringen om det inte går bra på börsen för dig.
Avanza är största retail-mäklaren i Sverige ja, men om det nu inte var svenska småsparare som stod för den stora volymen så säger det inget. En annan småsparar- och Avanza-favorit är Embracer som också rört sig kraftigt idag. Där redovisas fullständig (korrekt) mäklarstatistik och AVA står för < 6 % av dagens handel. Så nej många ägare på Avanza innebär inte nödvändigtvis att det är Avanza som står för en stor del av den totala omsättningen en viss handelsdag.
Citera
2022-06-14, 18:27
  #1120
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Små volymer? Det är ju Stockholmsbörsens överlägset mest omsatta aktie idag med hittills en omsättning på >750MSEK. AVA står bara för en bråkdel av handeln så knappast småsparare som står för den volymen.
Mitt misstag.

Jag sålde min kollpost med drygt 10% vinst. Okej intradagstrade.
Citera
2022-06-14, 18:36
  #1121
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Min erfarenhet är att när nergången eller uppgången väl börjat så pågår den längre än man någonsin kan tro. Mycket mycket längre ibland.

Det är extremt sällsynt att en riktning bryts, och tittar man på SBBs kurva (klicka på 5 år):
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/517316/samhallsbyggnadsbo--i-norden-b
så ser man att den bara har en uppgång, avbruten av corona 2020 som är ett särfall, sedan i princip bara uppgång till november 2021, sedan bara fall. Dvs SBB har bara haft en uppgång och en nedgång under hela sin levnad. Allt annat är krusningar på ytan.

Du glömmer ju att de köpt upp både hemfosa och amasten. Dessa aktier hade ju en helt annan utveckling. Hemfosa gick väldigt bra under många år.
Citera
2022-06-14, 18:37
  #1122
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Du glömmer ju att de köpt upp både hemfosa och amasten. Dessa aktier hade ju en helt annan utveckling. Hemfosa gick väldigt bra under många år.
Uppköp är väldigt populärt bland aktieägare. Vilket inte går att förklara logiskt, det finns nästan inga exempel på uppköp som fungerat bra. JM och SBB är bara ett pyttelitet exempel.
Citera
2022-06-14, 18:57
  #1123
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
1% per månad?

har du källa på det?
Fed Fund futures indikerar nu upp till 4.0%. Med första räntesänkning 23 Juli nästa år.
Tidigare låg man på 3.25% där det stannade Feb nästa år.
Men senaste CPI data drog upp prognosen.
Men vi talar om ca 0.25% höjning per månad (i snitt).

Eurodollar futures indikerar också räntesänkning med start nästa sommar.

Då räknar nog marknaden med att FED kraschat ekonomin och räntesänkningar behövs.
Citera
2022-06-14, 19:01
  #1124
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Har du omvärderat din syn på SBB ännu?
Vilken syn??

Det kommer du aldrig kunna ge ett fungerande svar på.
Inlägget du citerar består av två mätobservationer och en fråga.
Men du klarade inte av att läsa det. Och fantiserar om vad som står där.
Citera
2022-06-14, 20:16
  #1125
Medlem
Fastighetsägarna.
Frågan är ju? Som jag nu funderade på, om inte hyresgästerna kommer att få en aning högre hyra vid nästa förhandling som följer? Fråga är om då hyreshöjningen för nästa år 2023 som förmodligen ska förhandlas fram endast då kan ligga kvar i kring Ca.2%?

För om nu kostnader och utgifter samt räntor ökar,då borde ju antagligen fastighetsbolag få kompensera sig för dem kommande eventuella ökade utgifterna etc.i dem kommande förhandlingarna för 2023?

Fastighetsbolagen & SBB.
bör ju kunna få kompensera sig en aning iallafall? Samt därtill också få ett visst skydd för inflationen? Då priser och räntor samt omkostnader etc.förmodligen också antagligen stiger för fastighetsbolagen, samt därtill förmodligen också då för SBB, och då borde det ju i sin tur också eventuellt kunna spilla över på bostäder samt lokaler etc.i förmodligen höjda hyror?

Då skulle ju eventuellt då fastighetsbolagen samt SBB kunna kompensera sig en aning för höjda utgifter och så vidare? Och antagligen hålla igång avkastningen på fastigheterna så länge efterfrågan på bostäder samt lokaler kvarstår,tills räntan och inflation eventuellt drar sig tillbaka.Då borde ju värdet eventuellt på fastigheterna inte sjunka? Då fastigheter är en realtillgång.Det kanske är så att eventuellt fastighetssektorns aktier har ratas alldeles förtidigt av marknaden? För många av fastighetsbolag och därtill SBB dem har ju förmodligen stabila kassaflöden,och det går väl inte så dåligt för Sverige?

Någon måste ju förmodligen justera för inflationen etc. och därtill även då betala för fastighetsbolagens och SBB:s ökade utgifter? Och det blir ju då förmodligen hyresgästerna o. lokalinnehavaren.

/Ni får väl klura en smula.
__________________
Senast redigerad av Jerker2 2022-06-14 kl. 20:21.
Citera
2022-06-15, 15:48
  #1126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag har alltid fascinerats över hur överoptimistisk hjärnan är. Så när man ser på FB "den gick upp 3 kr förr veckan, jag visste att jag skulle köpa" så känns det helt naturligt. Men i själva verket har hjärnan lämnat Förra veckan och du har glömt hur det kändes då.

Med ett enkelt test kan man visa att "jag visste jag skulle köpa" är helt meningslöst. Vilken kurs har SBB nästa tisdag? Och kollar sedan hur det gick. Du kommer att bli förvånad, för sanningen är att du inte hade en susning.

Hejsan.

Det är följaktligen därför jag tittar på SBB över längre sikt,hellre än tittar på kortsiktiga svängningar och rörelser i SBB:s aktie-B.Men det är också min investerings strategi.Och sedan vill jag köpa SBB:s egna kapital och tillgångar och avkastning till ett så hyfsat pris som det är möjligt.Köper på mig en del då när jag tycker det var inom intervallet och köper då hyfsat ordentligt så jag inte missar en eventuell uppgång.Men i SBB.s fall tilltog nedgången ytterligare,men då fick jag ju chansen att köpa mer aktier i bolaget.Då jag nu ser på det här köpet långsiktigt på Ca.2-5 års sikt.så gör det inte så mycket om kursen nu går ner för på lång sikt så knallar den förmodligen förbi det jag gav för mina aktier-B i bolaget.Men håller mig givetvis även informerad.Så det där med "Jag visste jag skulle köpa" det håller jag med dig om det får ju andra eventuellt sysselsätta sig med.För mig så är det över tid som sedan gäller.När man sedan om 2-5 år då antagligen zoomar ut över bolagets graf långsiktigt o.framåtblickande när det gäller aktiekursen så har den då förhoppningsvis stigit i bolaget.


Utöver sbb:s tillgångar som nu finns i bolaget kan man därtill även räkna på och roa sig med att diskontera ihop alla bolagets kommande kassaflöden och intäkter samt utdelningar och dylikt,och slå ihop dem kronorna i räknat per aktie på Ca.2-5 års sikt,och jämföra dem kronorna med aktierna-B som man då köpt eventuellt i bolaget.Då blir det här idag då förmodligen o.på 2-5 år sikt fördelaktigt billigt värderat för aktierna i SBB.

Nu sätter jag mig på aktierna i SBB o.bara väntar och det kan då förmodligen blåsa orkan samt vara stora dalgångar och ner stigningar samt uppgångar,kanske min investering nästan raderas ut i värde men det struntar jag nu i och bara låta tiden gå i bolaget.Och sedan långt där framme någonstans så börjar förmodligen solen återigen att skina på aktierna-B och därtill också på bolaget.Och mina akter som jag en gång köpte börjar återigen antagligen ta fart och möjligen återigen gå upp och förhoppningsvis så dubblerar sig värdet för akterna B i bolaget.

/SBB på 2-5 års sikt,om ingen eventuellt i förväg hinner lägga ett bud på bolaget.
__________________
Senast redigerad av Jerker2 2022-06-15 kl. 15:51.
Citera
2022-06-15, 15:52
  #1127
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker2
Hejsan.

Det är följaktligen därför jag tittar på SBB över längre sikt,hellre än tittar på kortsiktiga svängningar och rörelser i SBB:s aktie-B.Men det är också min investerings strategi.Och sedan vill jag köpa SBB:s egna kapital och tillgångar och avkastning till ett så hyfsat pris som det är möjligt.Köper på mig en del då när jag tycker det var inom intervallet och köper då hyfsat ordentligt så jag inte missar en eventuell uppgång.Men i SBB.s fall tilltog nedgången ytterligare,men då fick jag ju chansen att köpa mer aktier i bolaget.Då jag nu ser på det här köpet långsiktigt på Ca.2-5 års sikt.så gör det inte så mycket om kursen nu går ner för på lång sikt så knallar den förmodligen förbi det jag gav för mina aktier-B i bolaget.Men håller mig givetvis även informerad.Så det där med "Jag visste jag skulle köpa" det håller jag med dig om det får ju andra eventuellt sysselsätta sig med.För mig så är det över tid som sedan gäller.När man sedan om 2-5 år då antagligen zoomar ut över bolagets graf långsiktigt o.framåtblickande när det gäller aktiekursen så har den då förhoppningsvis stigit i bolaget.


Utöver sbb:s tillgångar som nu finns i bolaget kan man därtill även räkna på och roa sig med att diskontera ihop alla bolagets kommande kassaflöden och intäkter samt utdelningar och dylikt,och slå ihop dem kronorna i räknat per aktie på Ca.2-5 års sikt,och jämföra dem kronorna med aktierna-B som man då köpt eventuellt i bolaget.Då blir det här idag då förmodligen o.på 2-5 år sikt fördelaktigt billigt värderat för aktierna idag i SBB.

Nu sätter jag mig på aktierna i SBB o.bara väntar och det kan då förmodligen blåsa orkan samt vara stora dalgångar och ner stigningar samt uppgångar,kanske min investering nästan raderas ut i värde men det struntar jag nu i och bara låta tiden gå i bolaget.Och sedan långt där framme någonstans så börjar förmodligen solen återigen att skina på aktierna-B och därtill också på bolaget.Och mina akter som jag en gång köpte börjar återigen antagligen ta fart och möjligen återigen gå upp och förhoppningsvis så dubblerar sig värdet för akterna B i bolaget.

/SBB på 2-5 års sikt,om ingen eventuellt i förväg hinner lägga ett bud på bolaget.
Hur gör du med förra årets vinstsiffror som inte kan upprepas och som har så mycket engångseffekter att det nästan är oanvändbart i år? På samma sätt i år, hur kan man diskontera en plötslig aktieförlust på flera miljarder som ingen tagit den minsta höjd för under 2021? Jag tycker det känns svajigt.
Citera
2022-06-15, 16:16
  #1128
Medlem
Besvärjarens avatar
Tänk att inte förstå skillnaden mellan driftsnetto som ligger till grund för utdelningar och räntor mm, och substansvärde som både kan öka eller minska utan att påverka driften för dagen.
SBB har sett stora ökningar på pappret som nu kommer minska, helt normalt och inget oväntat. JM är en nitlott men är man långsiktig så fortsätter man äga och betalar eventuella lån med utdelning mm.

Räntor och hyror kommer öka framöver och kommer mer eller mindre slå ut varandra där hyrorna höjs först medan räntorna kommer öka mer senare när obligationer löper ut.
Det finns tack och lov tillgångar och marginaler och många alternativ, bolaget lär bibehålla dagens utdelning men eventuella ökningar är nog osannolika de närmaste 2-3 åren. Och andra sidan kommer lånekvoten kunna betas av när bolaget på sikt kommer dra nytta av urholkning som inflationen orsakar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in