2022-06-15, 14:48
Medlem
Däck med förstärkta väggar som denna bilen kommer med borde inte påverkas nämnvärt av ett hål i det. Man behöver komma ut med mycket mer detaljer som man påstår sig ha.

Är det möjligt att man har bytt däck och snålat? Kanske köpt däck som inte riktigt är till för den vikten? Det finns någon skandal i det här är jag rätt säker på.
Senast redigerad av DrKrispo 2022-06-15 kl. 14:51.
Citera
2022-06-15, 14:53
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hybrix
Ok, så är det nu klarlagt att olyckan orsakades av att ett nyligen monterat vinterdäck på polisbilen gick sönder.

Ett vinterdäck på en mycket tung personbil i början av oktober månad med utetemperatur på ca 15 grader.

Är det då verkligen vettigt att köra så fort med dessa vinterdäck? Vilka hastigheter är däcken anpassade för?

Vem inom polisen ansvarade för denna utrustning?

Jag skrev detta i tråden efter olyckan att det bromspåret som skulle vara kraftigast var tunnast , det högra däckets sladdspår skulle varit tjockats men var nu väldigt fjunigt - att det däcket var förstört vid undanmanövern var solklart

Citera
2022-06-15, 15:03
Medlem
Kör de lika fort och med samma skit däck när de kör kungen??
Citera
2022-06-15, 15:10
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Punktering…

Däcket måste ju ha exploderat för att förklara händelseförloppet. Snålar SÄPO på däcken eller var det någon som saboterade däcket?

Citat:
Ursprungligen postat av poltergeister
Hmm jag vet inte när jag hörde om ett exploderande personbilsdäck senast. Det händer då och då på lastbilar men är då oftast pga dåligt underhåll och överlast.

Det kommer nog bli som estonia detta!
Även personbilsdäck exploderar. Det hände för mig i ca 120 på nya E4 norr om Uppsala med däck som hade gått max 500-600 mil. Precis som i detta fall var det mitt höger bak som blev trasor men till skillnad hade jag en normal personbil (normal vikt), normal hastighet och det hände på en raksträcka.

Jag bytte alla 4 däck trots att de övriga 3 var så gott som nya.

Edit: Jag minns inte märket på däcken men det var absolut inte budgetdäck.
Citera
2022-06-15, 15:19
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Även personbilsdäck exploderar. Det hände för mig i ca 120 på nya E4 norr om Uppsala med däck som hade gått max 500-600 mil. Precis som i detta fall var det mitt höger bak som blev trasor men till skillnad hade jag en normal personbil (normal vikt), normal hastighet och det hände på en raksträcka.

Jag bytte alla 4 däck trots att de övriga 3 var så gott som nya.

Edit: Jag minns inte märket på däcken men det var absolut inte budgetdäck.

Låter som kvalificerat struntprat. "hände mej bla bla".. Det händer aldrig med så nya däck, du ljuger.

Och om det hände i 120 så varför lever du fortfarande? Vilks och poliserna dog ju. Och dom hade en stabil bil. Vissligen frontar dom med en annan bil men du borde ha skadats allvarligt iaf efter att du tappade kontrollen och flög av vägen i 120(vilket du borde ha gjort) efter att ditt däck exploderade.

Men du hade väl änglavakt och ett guds mirakel skedde så du kunde gå därifrån oskadd.. Halleluja
Citera
2022-06-15, 15:28
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Låter som kvalificerat struntprat. "hände mej bla bla".. Det händer aldrig med så nya däck, du ljuger.

Och om det hände i 120 så varför lever du fortfarande? Vilks och poliserna dog ju. Och dom hade en stabil bil. Vissligen frontar dom med en annan bil men du borde ha skadats allvarligt iaf efter att du tappade kontrollen och flög av vägen i 120(vilket du borde ha gjort) efter att ditt däck exploderade.

Men du hade väl änglavakt och ett guds mirakel skedde så du kunde gå därifrån oskadd.. Halleluja
Folk med problem i hela huvudet förtjänar egentligen inte svar men jo, nya däck kan explodera och utfallet av det i 120 km/h avgörs av en mängd faktorer. Min bil gick "hyfsat spikrakt" på raksträckan och jag kunde bromsa in lugnt och köra ut mot vägren. Det lite läskiga var att stå och byta däck längs 120-väg, tur det var höger bak. Men å andra sidan hade jag aldrig gett mig in på att bytt vänsterdäck, då hade jag istället ringt assistans.
Citera
2022-06-15, 15:32
Medlem
Då behändigt att man lägger ner, nu kan ingen begära ut nån fup heller. Perfa.

Obs: ska läsas med en stor nypa ironi.
Citera
2022-06-15, 15:43
Medlem
Jultrollets avatar
Påminner återigen om att det finns en tråd där man kan diskutera sabotage, mord, attentat och andra teorier om vad som föranledde händelsen om man inte tror att det är en ren olycka.

(FB) Lars Vilks död, olycka eller mord?

Även funderingar på om det skett en mörkläggning från utredarnas sida diskuteras där och inte i denna tråd.

/Moderator
Citera
2022-06-15, 15:58
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Folk med problem i hela huvudet förtjänar egentligen inte svar men jo, nya däck kan explodera och utfallet av det i 120 km/h avgörs av en mängd faktorer. Min bil gick "hyfsat spikrakt" på raksträckan och jag kunde bromsa in lugnt och köra ut mot vägren. Det lite läskiga var att stå och byta däck längs 120-väg, tur det var höger bak. Men å andra sidan hade jag aldrig gett mig in på att bytt vänsterdäck, då hade jag istället ringt assistans.

Ditt namn passar dej bra, "brain damage" 😆... I 120 så går inte bilen "hyfsat rakt fram" om ett däck exploderar och det visar bla kraschen som vilks skyddsbil råkade ut för. Du tappar obönhörligen kontrollen över bilen, så sluta fantisera och ljug din pajas.
Citera
2022-06-15, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hybrix
Ok, så är det nu klarlagt att olyckan orsakades av att ett nyligen monterat vinterdäck på polisbilen gick sönder.

Ett vinterdäck på en mycket tung personbil i början av oktober månad med utetemperatur på ca 15 grader.

Är det då verkligen vettigt att köra så fort med dessa vinterdäck? Vilka hastigheter är däcken anpassade för?

Vem inom polisen ansvarade för denna utrustning?
Nej, naturligtvis inte!
Brottet 'vållande till annans död' borde ju kunna vara nånting att kika närmare på.
Jag hörde chefsåklagare Per Nichols prata länge och väl om att det inte var nånting "utifrån tillsatt" (sprängmedel, skott från kulvapen etc) som har vållat Lars Vilks och de två polisernas död.

Men inte med ett ord nämndes möjligheten att bilen, med hänsyn till omständigheterna, framförts i alltför hög hastighet dvs att det förelegat brottet 'vårdslöshet i trafik' resp 'vållande till annans död'.
På det här viset berövas både Vilks' och den icke-körande polisens anhöriga det skadestånd de annars hade kunnat varit berättigade till.

Undvik att lita på SÅ, dvs särskilda åklagarkammaren!
Senast redigerad av Carinah78 2022-06-15 kl. 17:03.
Citera
2022-06-15, 16:49
Medlem
Scientologys avatar
Var hastigheten verkligen en olycka?
Eller var hastigheten en allvarligt bidragande orsak till det dödliga utfallet av olyckan?
Citera
2022-06-15, 17:08
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Var hastigheten verkligen en olycka?
Eller var hastigheten en allvarligt bidragande orsak till det dödliga utfallet av olyckan?

Ja alltså skulle dom kört 70 vid punkan så skulle utfallet inte blitt som i detta fall där dom kört 140 , men hastigheten 140 är inte det minsta vårdlöst på motorväg - det är ibland flytfarten som alla håller.

Nu kommer det säkert körkortslösa tangetbordskrigare på socialbidrag o klagar att det visst är..

Bilen för känndedom råkade ut för samma krockvåld o behandling som om man skulle skickat in den i 200km/t mot mitten på en järnvägsvagn lastad med 100ton

Därav är bilen enda stora del bottenplattan som passerade under
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in