Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Oh fan, det är alltså
inte tölpaktigt att vräka ur sig ett felaktigt pronomen istället för att fråga om det korrekta som i 99% av fallen är
han eller
hon om man nu inte bor i det lilla akvariet mitt i Stockholm och dess filialer?

Det händer ju att man oavsiktligt använder fel pronomen om folk, för att man gjort felaktiga antaganden. Det är inget konstigt eller tölpaktigt med det. Tölpaktigheten inträder när man uppsåtligen fortsätter använda fel pronomen om folk trots att de har upplyst en om vilket som är rätt. Om ditt pronomen är "han" vore det till exempel tölpaktigt av mig att, mot bättre vetande, använda "hen" eller "hon" om dig. Men om jag är i situationen att ditt genus är oklart för mig, och jag inte kan gissa mig till det utifrån tillgängliga tolkningsdata (t ex för att jag aldrig har fått något sinnesintryck av dig, inte har sett ditt namn, inte vet något öht om dig men ändå behöver omtala dig), är "hen" korrekt. Det är en av funktionerna ordet fyller.
Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Brukar du kalla folk XYZ om du inte vet deras namn också?
Och sedan vänta på att de upplyser dig om sina namn om de tar illa upp?
Nej, det brukar jag inte. Hurså?
Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Tar de inte illa upp antar jag att du fortsätter kalla dem XYZ, eller hur gör du? Eller du kör väl på med "Hen" där med kan jag tänka, med stor bokstav eftersom det är ett namn.
För det är väl ingen egentlig kvalitativ skillnad mellan ett s.k. könsneutralt pronomen och ett namnneutralt egennamn?
Jag tror att du behöver lära dig lite mer om funktionen av pronomen i svenskan. Pronomen används
i stället för namn; det är bokstavligen vad ordet betyder. Ditt försök till liknelse med att jag skulle använda påhittade namn om folk vars namn jag inte känner till faller platt eftersom pronomen och namn inte fyller samma språkliga funktion. Med andra ord: Det finns avgörande "kvalitativa" skillnader mellan pronomen och namn, och ditt antagande som jag har fetat ovan är felaktigt.