2022-06-13, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Tja, du kan väl se det som en politisk handling att jag använder ett ord även om jag vet att det irriterar folk om du vill det. Men mest i så fall för att allting går att se som politik om man vill det.

Men å andra sidan så är det heller inte jag som har argumenterat för att ord ska undvikas eller användas för att de är politiska.

Nja, jag ser det nog mer som att du är ett av de lydiga fåren i en skock.
Citera
2022-06-13, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Om jag inte känner till, eller kan gissa mig till, genus hos den jag talar om använder jag förstås hen. Det är bland annat därför det pronomenet finns. Folk som tar illa upp över att jag refererar till dem på det sättet kan upplysa mig om vilket pronomen de föredrar i stället, så använder jag det. Detta är allmän hyfs och gäller på alla håll. Berättar någon att de föredrar hen använder man förstås hen om den personen, om man inte är en tölp....

Oh fan, det är alltså inte tölpaktigt att vräka ur sig ett felaktigt pronomen istället för att fråga om det korrekta som i 99% av fallen är han eller hon om man nu inte bor i det lilla akvariet mitt i Stockholm och dess filialer?

Brukar du kalla folk XYZ om du inte vet deras namn också?
Och sedan vänta på att de upplyser dig om sina namn om de tar illa upp?
Tar de inte illa upp antar jag att du fortsätter kalla dem XYZ, eller hur gör du? Eller du kör väl på med "Hen" där med kan jag tänka, med stor bokstav eftersom det är ett namn.
För det är väl ingen egentlig kvalitativ skillnad mellan ett s.k. könsneutralt pronomen och ett namnneutralt egennamn?
Senast redigerad av Varglig 2022-06-13 kl. 10:31.
Citera
2022-06-13, 16:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Men "han" är könsneutralt också.

https://sv.wiktionary.org/wiki/han
6. han eller hon
Kunden kan välja den vara han helst vill ha.
Användning: Används med syftning på person utan hänsyn till kön som könsneutralt pronomen.

Dvs. "hon" är även det könsneutralt.

Det där anser jag mycket tveksamt. I äldre svenska hade tingen könsbestämning. Klocka var exempelvis femininum (hon). Ord som bestämmer en roll anser jag i alla lägen är »den« som könsneutralt.
Citera
2022-06-13, 17:01
Medlem
Dranghoffs avatar
Jag är ingen rättslärd eller ens en simpel advokat, men nog är väl han könsneutralt i juridiska texter?
Citera
2022-06-13, 17:08
Avslutad
Citat:
Men "han" är könsneutralt också.

https://sv.wiktionary.org/wiki/han
6. han eller hon
Kunden kan välja den vara han helst vill ha.
Användning: Används med syftning på person utan hänsyn till kön som könsneutralt pronomen.

Dvs. "hon" är även det könsneutralt.
Jo, jag vet. Föredrar dock "hen" som är lite mer specifikt med könsneutraliteten.
Citera
2022-06-13, 17:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Nja, jag ser det nog mer som att du är ett av de lydiga fåren i en skock.
Aha, du är en sådan.
Citera
2022-06-13, 18:11
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
"Förlorat"? Är det här något slags krig? Vem är hentvångsanvändarna? Vem har påstått att det skulle vara obligatoriskt att använda pronomenet hen? Frågorna hopar sig.

Jag har fått det intrycket att det faktiskt är obligatoriskt att använda det i skriftlig kommunikation på många arbetsplatser i offentlig sektor. Åtminstone i praktiken. Men jag kan ha fel.
Citera
2022-06-13, 21:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Jag är ingen rättslärd eller ens en simpel advokat, men nog är väl han könsneutralt i juridiska texter?

Irritationen från feministiskt håll var just det faktum att han representerade alla, varvid de därmed ansåg att den manliga normen var bekräftad. Jag kan utan omsvep hålla med om denna självklarhet. Givetvis borde alla offentliga och juridiska texter omväxlande ha använt den, denna, vederbörande och rollbeteckning i stället.
Citera
2022-06-13, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Oh fan, det är alltså inte tölpaktigt att vräka ur sig ett felaktigt pronomen istället för att fråga om det korrekta som i 99% av fallen är han eller hon om man nu inte bor i det lilla akvariet mitt i Stockholm och dess filialer?

Brukar du kalla folk XYZ om du inte vet deras namn också?
Och sedan vänta på att de upplyser dig om sina namn om de tar illa upp?
Tar de inte illa upp antar jag att du fortsätter kalla dem XYZ, eller hur gör du? Eller du kör väl på med "Hen" där med kan jag tänka, med stor bokstav eftersom det är ett namn.
För det är väl ingen egentlig kvalitativ skillnad mellan ett s.k. könsneutralt pronomen och ett namnneutralt egennamn?

Traditionellt har vi i ansträngd prosa använt NN (eller, mer formellt, N.N.) som namnneutralt egennamn (en förkortning av lat. Nomen Nescio: "Jag vet ej namnet"). Det kan för ros skull nämnas att detta är en närmast ordagrann motsvarighet till mitt användarnamn, som härleds från ett urnordiskt Ne wait ek hwariar ="icke vet jag vem", vilket så småningom gav upphov till den ack så könsneutrala formen "någon"!
Senast redigerad av Nakkvarr 2022-06-13 kl. 23:09.
Citera
2022-06-13, 23:28
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Irritationen från feministiskt håll var just det faktum att han representerade alla, varvid de därmed ansåg att den manliga normen var bekräftad. Jag kan utan omsvep hålla med om denna självklarhet. Givetvis borde alla offentliga och juridiska texter omväxlande ha använt den, denna, vederbörande och rollbeteckning i stället.

Då borde vi sluta omtala människan som ”hon” och kalla henne ”den”.
Citera
2022-06-14, 00:04
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Först nu insåg jag att det visst behövs en objektsform (eller vad det heter) för hen.

Om jag exempelvis vill ge ett blått vadsmycke till någon vars kön jag inte känner till känns det fel att säga att:

- Jag vill ge det blå vadsmycket till henom.

Det är ju en böjningsform som utgår från endast ett av könen, och det borde väl anses gå emot idén med "hen"?

Så hur böjer man egentligen ordet? (Om man ska hålla sig till hen som ursprungsord, alltså.)
Citera
2022-06-14, 00:07
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Så är det ju inte. Nu är det du som är kvasivetenskaplig. Även kallat rent påhitt. E har ett högre luftflöde än O t.ex.

Nu talar du plötsligt om volymhastighet i stället för ändringshastighet, vilket är två olika saker. Men om det nu är volymhastighet du menar så är luftflödet i e-ljud /e/ och o-ljud /u/ enligt experiment:

/e/

Manliga talare
Låg intensitet medelvärde 0.190 L/s
Medelhög intensitet medelvärde 0.188 L/s
Hög intensitet medelvärde 0.192 L/s

Kvinnliga talare
Låg intensitet medelvärde 0.116 L/s
Medelhög intensitet medelvärde 0.119 L/s
Hög intensitet medelvärde 0.123 L/s

/u/

Manliga talare
Låg intensitet medelvärde 0.217 L/s
Medelhög intensitet medelvärde 0.224 L/s
Hög intensitet medelvärde 0.244 L/s

Kvinnliga talare
Låg intensitet medelvärde 0.136 L/s
Medelhög intensitet medelvärde 0.140 L/s
Hög intensitet medelvärde 0.142 L/s

Jiang, J. J., Hanna, R. B., Willey, M. V., & Rieves, A. (2016). The Measurement of Airflow Using Singing Helmet That Allows Free Movement of the Jaw. Journal of voice : official journal of the Voice Foundation, 30(6), 641–648. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2015.07.018

O-ljudet har alltså i samtliga sex jämförelser ett högre luftflöde än e-ljudet. (Inte för att den här gradens skillnad i ansträngning skulle spela minsta roll för ljudens respektive duglighet i personliga pronomen, men det vederlägger ju att skillnaden i så fall skulle ha talat till hon:s favör.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in