2022-06-15, 06:49
Medlem
MaggansPermobils avatar
Jag som arbetar i förskola är förvånad över att allvarliga olyckor inte inträffar oftare. Vi skriver tillbud och sjukskrivs för att miljön för barn och pedagoger är orimlig. Enorma barngrupper, föräldrar med orimliga krav och dokumentation och annat elände.

Staketet på denna förskola är helt galet lågt av det jag sett på Google Maps. Det verkar ju varit väldigt god bemanning på denna förskola om man skall tro på det som skrivits i tråden, men barn är snabba och som pedagog skall man ordna med mycket under dagarna. Man är inte alltid närvarande utan det skall städas, dukas av och på, diskas, dokumenteras, möten, raster osv.

Oftast äts det mellanmål vid 14 på förskolor. De kan ha ätit utomhus och barnet kan/ville inte sitta med och gått undan från gruppen. En pedagog kan ha varit på toa, hämtade mera bröd eller nått, en annan satt med dokumentation och den tredje hjälpte barnen vid bordet. Vips så försvinner han och katastrofen är ett faktum.

Döm inte pedagogerna. För är det något som de oftast är grymma på så är det att ha ögon i nacken och ha många bollar i luften. Vansinne av föräldrar att tro att tre pedagoger som man oftast är i en barngrupp kan ha 100% koll på 15-22 barn som är standard på yngre respektive äldre avdelningar.
Citera
2022-06-15, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Var och varannan människa har ju pool nu för tiden och jag har inte sett en enda som har staket runt sin. Så jag skulle tro att det är helt fritt i praktiken.
Du måste ha staket runt om. Är det en budgetpool ovan jord måste stegen tas ut. Det finns tydliga regler här och brister du där och någonting händer...du blir åtalad och får leva med det resten av ditt liv.
Citera
2022-06-15, 06:52
Medlem
Citat:
Var och varannan människa har ju pool nu för tiden och jag har inte sett en enda som har staket runt sin. Så jag skulle tro att det är helt fritt i praktiken.

Det finns krav på att en pool ska antingen täckas eller ha staket. Eller också ska tomten där poolen finns ha opasserbart staket. Och det gäller till och med uppblåsbara barnpooler.
Citera
2022-06-15, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det finns krav på att en pool ska antingen täckas eller ha staket. Eller också ska tomten där poolen finns ha opasserbart staket. Och det gäller till och med uppblåsbara barnpooler.

Då kan jag konstatera att de flesta struntar i de reglerna. Och det är en orsak till att denna olycka hände.
Citera
2022-06-15, 07:05
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBlanche
Du måste ha staket runt om. Är det en budgetpool ovan jord måste stegen tas ut. Det finns tydliga regler här och brister du där och någonting händer...du blir åtalad och får leva med det resten av ditt liv.

Nej, man måste inte ha staket. Däremot måste man se till att ingen av misstag råkar trilla ner i poolen. Ett godkänt pooltäcke duger bra.

Finns inget i lagstiftningen som särskiljer budgetpool ovan jord, från andra pooler.
Citera
2022-06-15, 07:08
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Hmm det är väl krav på att skydda mot olyckor? Hängna in eller täcka över. Nån som vet?

Tror det är lag på att man ska täcka över.
Så var vår krets iaf.
Citera
2022-06-15, 07:33
Medlem
Citat:
Då kan jag konstatera att de flesta struntar i de reglerna. Och det är en orsak till att denna olycka hände.

Samtidigt måste det ju finnas rimlighet i reglerna. Så länge man inte har staket runt varenda sjö och bäck, och fontäner för den delen, så kan man knappast kräva kassaskåp runt poolerna.
Citera
2022-06-15, 07:38
Medlem
”För privata pooler finns egentligen inga lagstadgade krav om just inhägnad. Däremot finns det generella krav om att poolen ska vara säkrad från olyckor. Det kan ske på två olika sätt. Enligt Boverkets reglemente så ska alla fasta pooler med ett vattendjup om minst 20 centimeter omgärdas av ett rejält staket”

Så här står det gällande regelverk kring skyddsanordningar för pooler gällande privatpersoner.

Dock aldrig läst att en utomstående poolägare blivit vållande, utan då har det fallit på den som för stunden varit ansvarig för barnets tillsyn, i detta fallet är det ju förskole-personalen, men då de säkert är mer en 1 person lär således inte heller någon av dessa dömmas.
Så fruktansvärt för alla inblandade. Sådant som inte får hända, men som tyvärr händer.
Citera
2022-06-15, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trustfew
Det är rutin att titta efter grinden innan barnen släpps ut på gården. Eller är det bara mina barns förskola som har den rutinen? Lämnar/hämtar en förälder/anhörig så dubbelkollar de så att grinden är stängd. Struntar fullständigt i poolen eller föräldrar som inte har stängt grinden efter sig. Här är det personalen som har brustit i sin uppsyn. Hur ser gården ut? Att anställda står och småpratar är inte heller något nytt när de istället bör placera sig på olika ställen för att ha full koll på barngruppen.

Så ser det ut i mina barns förskola också, det finns personal i närheten av varje grind och dom har koll ifall någon barn försöker ta sig ut.
Senast redigerad av consist 2022-06-15 kl. 07:50.
Citera
2022-06-15, 08:09
Citat:
Ursprungligen postat av KrossedOut
Kommer naturligtvis inte puta henne här. Men det var väldigt lätt att hitta genom en googlande på Lindängens fsk.
Abrahamsson såg de på sidan de är en svensk inte en syrian så vet inte om du har rätt
Citera
2022-06-15, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Samtidigt måste det ju finnas rimlighet i reglerna. Så länge man inte har staket runt varenda sjö och bäck, och fontäner för den delen, så kan man knappast kräva kassaskåp runt poolerna.

Om man jämför med exempelvis en sjö är skillnaden att i sjön kan barnet oftast vara i vattnet och bottna vid strandkanten och kan dessutom gå upp på egen maskin. Det ska mycket till för att ett småbarn ska drunkna vid en badstrand även om det är ensamt.

Väl i vattnet på en pool är ett litet barn kört om inte någon kommer och räddar barnet.
Senast redigerad av avec 2022-06-15 kl. 08:20.
Citera
2022-06-15, 08:18
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Varför tror du inte det?
De två eller tre samt rektorn på skolan där 6 åringen i Falsterbo drunknade står åtalade. Självklart kan ansvarig personal och chef åtalas för detta
Menar att ingen kommer straffas tillräckligt hårt.
Senast redigerad av Eren-Jaeger 2022-06-15 kl. 08:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in