2022-06-16, 08:48
Medlem
Försvann en unge från förskola här för ett tag sen. många har varnat att det är dålig säkerhet. Men i det fallet berodde det på språkförbristningar mellan personal så snart händer det väl något skit där också. Sjukt tragisk händelse som hänt
Citera
2022-06-16, 08:50
Medlem
Gunnebostaket är ju som gjorda för små barnfötter att klättra på.
Grannarna här har vågrätt plank och barnen kan lätt ta sig upp på förrådstaket.
Citera
2022-06-16, 09:12
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftwaffles
Du kan ju tycka vad du vill men lagen är klar i frågan.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...sakerhet/pool/

Ja så om man har en ovanmarkspool så är det lugnt.
Citera
2022-06-16, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krajjenpajjen
Rektorn är den mest passiva jag bevittnat.
Är det privat? Det måste det vara
Citera
2022-06-16, 09:39
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av consist
Grannen varnade förskolan: ”Bara en tidsfråga”
Grannar som TV4 Nyheterna har talat med vittnar om att barn tidigare tagit sig över förskolans staket och fortsatt göra det, trots att grannarna påpekat det för förskolan.

Närmsta grannen Robert menar att det bara var en tidsfråga innan något allvarligt skulle inträffa.

– Jag har väl plockat upp två, tre barn här på min tomt och gått över med dem. Det är inte första gången de hoppar över tomtgränsen. Tragiskt att en pojke ska behöva dö. Det här har jag påtalat i ett års tid, säger han till kanalen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...raaringens-dod

Förskolan har missköt det hela väldigt dåligt, att skylla på föräldrar var det enklaste vägen. Även om föräldrar glömmer att stänga grinden så är det fortfarande förskolans ansvar att få rutiner som hindra sånt här.

Och detta är riktigt galet. Dom har alltså vetat om att de finns ett problem med säkerheten länge men ändå inte vidtagit några åtgärder. Huvudmannen bör absolut dömas i detta fall. Blir så förbannad när huvudman och andra rycker på axlarna bara. Så med andra ord är det en tidsfråga innan nästa hoppar över staketet även om så inte är fallet i aktuellt ärende så kan de likväl hända igen.
Citera
2022-06-16, 09:54
Medlem
Hej.

Jag vet att man diskuterar allt här men jag tycker ändå man måste hitta den felande länken som gör att allt efter sker. Det kvittar angående poolskydd för pojken hade ju kunnat bli överkörd av en bil eller nåt annat detbär inte där krutet ska läggas. Inte heller på att alla föräldrar ska stänga grinden just för att der kommer aldrig ske. Fokus ska läggas på hur ett barn kan komma ut från förskolan utan att nån märker. Antingen får man ha grindvakt, ett larm på grinden när den inte stängts på 1 minut gps på alla barnens västar. Jag tycker även man ska ha en mer uttryckt arbetsfördelning ute på gården, man delar in gården i ex antal rutor och i varje ruta ska finnas personal för bättre översikt. Hade förskolan tagit sitt ansvar hade det kvittar om grinden lämnades öppen och att poolskydd inte fanns. Missförstå mig inte jag tycker vuxna ska kunna stänga en grind men vi kan ju tjata hål i huvudet på alla och det kommer ändå ske.

Det som hänt är min största skräck att nåt händer när nån inte har koll på mitt barn, det gäller givetvis även mig när vi är ute. Hur ska man leva vidare. För denna familj spelar ingen roll vad vi gör för det är ju försent men jag önskar att dom kan hitta ett sätt att leva vidare. Till den lilla pojken jag är så ledsen att vi vuxna inte kunde vara där när du behövde och när du var som räddast. Vila i frid
Citera
2022-06-16, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Kommunen är ansvariga för marken , får inte se ut såhär.
16 Grödingevägen
https://maps.app.goo.gl/jXY8Xpe5nYCLMCSq9

Hade detta hål inte funnits under staketet , hade ingen unge kunnat krypa ut ur inhägnaden.
Så hade heller inte poolägaren fått detta mycket tragiska besök.

Finns inget mer att säga - om hålet fortfarande finns där.

Bra spanat! Man ser ju någon form av hasmärken på slänten. Ni som säger att nya rektorn är extremt passiv, utveckla gärna detta. Har hon struntat i varningar från boende runtomkring? Haft dåligt säkerhetstänk? Vad har hon för utbildning och erfarenhet? Ser ung ut på bilden.
Citera
2022-06-16, 11:11
Medlem
Det skulle vara jätte intressant att se hur poolen ser ut som olyckan hände i. Jag har själv pool med plåttak på under 9månader av året men under bad säsongen så han man ju bara en värmefilt på. Har även ett 100cm staket runt men det har hänt olyckor ändå.
Citera
2022-06-16, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Och detta är riktigt galet. Dom har alltså vetat om att de finns ett problem med säkerheten länge men ändå inte vidtagit några åtgärder. Huvudmannen bör absolut dömas i detta fall. Blir så förbannad när huvudman och andra rycker på axlarna bara. Så med andra ord är det en tidsfråga innan nästa hoppar över staketet även om så inte är fallet i aktuellt ärende så kan de likväl hända igen.

Blir intressant att se hur detta följs upp. Skolinspektionen kommer ju att utreda detta, vilket kan leda till att förskolan stängs.
Och eftersom det är en privat förskola så kan även kommunens utbildningsnämnd/förvaltning granska förskolan.

Parallelt lär rektor och personal utredas av polis för Vållande till annans död alt. Tjänstefel.
Senast redigerad av Haaaaag 2022-06-16 kl. 11:54.
Citera
2022-06-16, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Knappast.. Du far med osanning!

Jag har jobbat som förskollärare i 20 år. Det är ingen osanning alls. Det handlar om lathet eller bara en allmänt självisk attityd.
Som de oerhört svenska föräldrarna i sina svindyra teslor som, trots påtalande av rektor, alltid ställer sig mitt på cykelvägen med bilen för att slippa gå de extra 30 metrarna från parkeringen. Det kvittar att dom blockerar vägen som utryckningsfordon ska ta vid händelse av olycka, deras lathet går före barnens säkerhet 10 gånger av 10. Det är dessa som inte heller orkar stänga grindar ordentligt.
Citera
2022-06-16, 11:58
Medlem
AÄltas om att föräldrar inte stänger grinden, hål i staket osv. Men läste imorse i Aftonbladet att någon granne berättar att barnen kan klättra över och att han flera gånger vart över tillbaka med barnen. Se citat nedan. Kollar man på Google Maps så ser man också det är ett väldigt lågt staket med ledstängerna på insidan istället för utsidan. Kollade detta på mina barns förskola igår och där är det förutom ett högt staket i höjd med vuxen även stänger för att hålla det stabilt men på utsidan, för att man inte ska kunna klättra såklart.
Oavsett personal, poolägare och allt annat, är det så att barnet kunnat klättra över eller under så ÄR det huvudmannens fel. Kan ju vara så att personal också påpekat detta gång på gång men att ledningen snålat. Känns självklart att huvudman ska åtalas för detta om det dessutom varit ett känt fel enligt grannen.

"Grannen varnade förskolan: ”Bara en tidsfråga”
Grannar som TV4 Nyheterna har talat med vittnar om att barn tidigare tagit sig över förskolans staket och fortsatt göra det, trots att grannarna påpekat det för förskolan.
Närmsta grannen Robert menar att det bara var en tidsfråga innan något allvarligt skulle inträffa.
– Jag har väl plockat upp två, tre barn här på min tomt och gått över med dem. Det är inte första gången de hoppar över tomtgränsen. Tragiskt att en pojke ska behöva dö. Det här har jag påtalat i ett års tid, säger han till kanalen."
Citera
2022-06-16, 12:03
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feskern77
Det skulle vara jätte intressant att se hur poolen ser ut som olyckan hände i. Jag har själv pool med plåttak på under 9månader av året men under bad säsongen så han man ju bara en värmefilt på. Har även ett 100cm staket runt men det har hänt olyckor ändå.

Det är lite olika det där, vi har ett riktigt skydd under sommaren också, går i skena längst poolen och ska hålla för 40 kg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in