2022-06-14, 22:41
Medlem
Ett exempel från verkligheten på att marknaden är iskall.
En kontakt i husbyggarbranchen som bygger exklusiva villor i Stockholmsområdet säger att telefonen som för några månader sedan gick varm och de inte hann med att lämna offerter nu är iskall och i princip ingen hör av sig längre.
2022-06-14, 22:45
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Det är inte bara att bygga. Du måste få en markanvisning från Moderaterna i Stockholms kommun. Lycka till med det om du inte heter Skanska

Det där kommer du få se ändring på om det smäller på riktigt. Ju färre som bygger desto lättare blir kommunen att ha att göra med. Du kan redan se detta idag genom att titta på mindre orter som vill utöka sin befolkning genom kraftigt sänkta VA-anslutningskostnader, "gratis" tomter m.m.

Den stora frågan är hur vi kommer bygga i fortsättningen om det slår till nu. Byggbranschen har i mångt och mycket vägrat ändra på sig under flera decennier och det finns för mig ingen anledning till att vi fortfarande bygger annat än mindre detaljer i lösvirke (och övrigt platsbyggt kommer absolut inte på fråga) när prefabricerade modulhus är mer eller mindre att föredra ur alla "hårda" aspekter. Min innersta önskan är att vi lär från våra misstag och ger PEAB, Skanska och dom andra stora byggherrarna en hård spark i röven och bygger en stor jävla fabrik i typ Jönköping nu när vi ändå ska rusta upp tågnätet och börjar massproducera net zero hem byggda med typ betong och trä i statlig regi som kan skeppas ut för en billig(are) peng där dom behövs. Vidare bör solceller och en sydlig placering för tak med adekvat lutning även premieras. Det är dags att ställa om nu.

Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
En kontakt i husbyggarbranchen som bygger exklusiva villor i Stockholmsområdet säger att telefonen som för några månader sedan gick varm och de inte hann med att lämna offerter nu är iskall och i princip ingen hör av sig längre.

Detta är ett utmärkt exempel på att byggbranschen ligger kvar i stenåldersmentalitet och kommer ha oerhört svårt att anpassa sig efter det smäller. Exklusiva villor är ett överflöd som varesig behövs eller bidrar med något positivt. Tack och lov tvingade staten nyproducerade hus nå upp till energiklass C men det var lite för lite och alldeles för sent. Det som behövs är effektivitet och reducerat slöseri av naturresurser samt hus som klarar av att dels uppfylla behovet av en bostad men även bidra med annat (matproduktion, energiproduktion, you name it). I en effektiv och väljusterad byggnadssektor är det slottet på Lidingö som ligger längst ner i prioriteringen.
Senast redigerad av Teu 2022-06-14 kl. 23:04.
2022-06-14, 23:01
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

Tveksamt om just en iskall byggbransch är negativ för bostadspriserna, dock
2022-06-14, 23:04
Medlem
Den dagen folk lär sig skillnaden mellan realvärde och marknadsvärde så kanske vi slipper dessa bubblor. Tyvärr ligger det i tiden att vara söndercurlad och korkad. Samma kretiner som köper bostäder skulle antagligen betala 10k för en skottkärra om det råkar vara marknadspriset för dagen. Hur många bostäder i Sverige dom senaste 10 åren har haft ett realvärde som motsvarat marknadsvärdet?
2022-06-14, 23:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Det är inte bara att bygga. Du måste få en markanvisning från Moderaterna i Stockholms kommun. Lycka till med det om du inte heter Skanska
Det är det minsta problemet. Det bara dräller i landet av byggrätter.

En del har spytt ut lögner i media (mest tidigare tror jag) just som du antyder, att kommunerna skulle obstruera byggandet.
Kommunförbundet lackade ur på detta till slut och presenterande för de ca 20 största städerna hur mycket byggrätter som kommunerna gett ut och hur många av dessa som faktiskt bebyggts inom rimlig tid.
Stockholm var väl bäst där kanske 2/3 bebyggts. Lund var sämst där 20% bebyggts.

Jag må vara kritiskt till offentlig sektor men då är det på sakliga grunder. Kommunerna är inte dåliga på att få fram byggrätter. Det är inte ett problem. Det är en amsaga.
2022-06-14, 23:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det fina här är just att produktionen stannar upp. Och de som vill byta upp sig måste bidda upp befintliga bostäder.

Och eftersom facket driver upp lönekostnaderna så kommer priserna behöva stiga ca 3% per år innan nyproduktionen rullar igång igen. Facket garanterar så att säga 3% ökning per år. (Alla tackar fackpampen Alpoxen för prisökningarna ).
2022-06-14, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Mer en indikation på att folk inte är lika villiga att betala 8 miljoner för ett hus. Exkl. Tomt och allt annat är väl lika bra att tillägga.
2022-06-14, 23:37
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Hur många bostäder i Sverige dom senaste 10 åren har haft ett realvärde som motsvarat marknadsvärdet?

0%?
Överdrift kanske, men det mesta anser jag legat mellan övervärderat till kraftigt övervärderat.
2022-06-14, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Den dagen folk lär sig skillnaden mellan realvärde och marknadsvärde så kanske vi slipper dessa bubblor. Tyvärr ligger det i tiden att vara söndercurlad och korkad. Samma kretiner som köper bostäder skulle antagligen betala 10k för en skottkärra om det råkar vara marknadspriset för dagen. Hur många bostäder i Sverige dom senaste 10 åren har haft ett realvärde som motsvarat marknadsvärdet?

Berätta då gärna för oss ovetande vad ”realvärde” på en bostad är, och hur man gör att få tag på en som inte kostar mer än det.
2022-06-14, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Berätta då gärna för oss ovetande vad ”realvärde” på en bostad är, och hur man gör att få tag på en som inte kostar mer än det.

Skulle du betala 10k för en skottkärra även om du var i desperat behov av en?
Det står dig fritt att betala vad du tycker att något är värt.

Personligen hade jag hellre tältat i skogen än belånat mig för att köpa en bostad vars reella värde är en bråkdel av marknadsvärdet.
2022-06-15, 00:01
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx

Jag skulle nog vilja bestämt hävda att det är fullständigt omöjligt att räkna ut ett realvärde på en bostad.
2022-06-15, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsnuggles1234
Jag är intresserad av att höra lite exempel från verkligheten. Om nån i tråden eller polare/bekant har köpt eller sålt nyligen vore det kul att höra om det.

Känns som köpare och säljare är MIL från varandra just nu. Blir spännande att följa marknaden i höst. Har ni några exempel?

Jag letar fritidshus i Södra Dalarna. Sett ett antal hus där endast ett bud har lagts 20-30 % under utgångspriset (som förra sommaren hade varit ett lockpris). Än så länge har jag dock inte sett att något hus har sålts. Antigen tas annonsen bort eller ligger kvar med det ensamma budet. Sa ja, delar bilden att köpare och säljare står långt ifrån varandra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in