2022-06-14, 22:37
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivaxxer
Nej, dessa tjuvar kommer inte i närheten av supersvindlaren Vladimir Putin.

De är småtjuvar i jämförelse med Putler.

--->Småpotatis<---

Förstår du vad jag skriver? Eller ska jag skriva det på ryska så att du kan förstå?

Svenska går utmärkt, ryska kan jag inte. Kolla gärna upp vad "oligarkerna" jag nämnde har gemensamt och läs på lite om utplundringen av Rysslands statsegendomar efter Sovjets fall. En dag kommer du kanske förstå vad det här handlar om egentligen...

(om du kallar dig "Antivaxxer" torde du besitta ett sinne kritiskt nog att ifrågasätta den förhärskande propagandan)
Senast redigerad av Drozd 2022-06-14 kl. 22:40.
Citera
2022-06-14, 22:39
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Här är en kille som verkar kriga i Ukraina. Han säger att ryssarnas attacker har minskat nu, han säger också att det var specialtrupper som attackerade i Nova Kahovka. Ukrainska specialtrupperna rör sig ganska fritt på ryskkontrollerat område nu. (Han skriver sissigrupper, det är finska för jägargrupper. Han är nog finlandssvensk).
https://www.facebook.com/photo?fbid=598145208564808&set=a.211030777276255
Om detta stämmer att det är jägarförband som kan operera öppet mitt på dagen så är det ju jäkligt bra nyheter. Känns nästan för bra för att vara sant dock. Men stämmer det så är ju Röda Armén helt för svag för att kunna hålla nånting av Kherson region. Apropå att attacker från Röda Armén har minskat så finns det fler rapporter om det. Röda Arméns vapen har nog tagit slut nu. De gamla T62: orna höll inte länge utan står uppställda lite här och där bara.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-06-14 kl. 22:54.
Citera
2022-06-14, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vad är detta för slags "krig" egentligen. Tre tjejer poserar i en ruin högst upp på sidan för Guardians bevakning av "kriget". Även på Guardians förstasida just nu.

längre ned står det

https://www.theguardian.com/world/live/2022/jun/14/russia-ukraine-war-donbas-battles-most-brutal-europe-has-seen-zelenskiy-says-civilians-trapped-in-si evierodonetsk-live

Annars kan man ju titta på rysspropaganda med den flåshurtige Lancaster, han berättar om det farliga kriget som verkar vara på betryggande avstånd, och ryssarna är lika snälla som jultomten!
Citera
2022-06-14, 22:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Ja, till och med jag som inledningsvis följde det där kontot och uppskattade att infon var snabb har nu kommit fram till att den som ligger bakom det är ett lajvande psykfall som använder ukrainakriget för att ljuga till sig followers.

En sådan här "nyhet" är exakt det han sprider för att det ger delningar och därmed mer följare.

Frågan är om det är en olycka eller om någon ville putin illa
Citera
2022-06-14, 22:44
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Svenska går utmärkt, ryska kan jag inte. Kolla gärna upp vad "oligarkerna" jag nämnde har gemensamt och läs på lite om utplundringen av Rysslands statsegendomar efter Sovjets fall. En dag kommer du kanske förstå vad det här handlar om egentligen...

(om du kallar dig "Antivaxxer" torde du besitta ett sinne kritiskt nog att ifrågasätta den förhärskande propagandan)

Om du med "det här" menar det brutala ryska invasionskriget mot Ukraina så förstår jag mycket väl vad det handlar om. Gör du?

Eller du kanske tror på din andlige terrorledare Putler när han säger att det handlar om NATOs expansion österut?
Citera
2022-06-14, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Tack för texten.
Oljan är sannolikt huvudskälet, det är ju Putins personliga stora källa till makt, kontroll och personlig rikedom.

Snubblade på reddit över CAR-rapporten över vapensmugglingen till Donbas med start 2014. Intressant hur man i början filade bort serienummer osv men ju mindre man fick uträttat skickat mer och mer material och slarvat mycket. Underligt hur extremt tunga vapensystem bara dyker upp hos rebellerna. Host host mh17. I början samlade man militärskrot man kommit över här och där, tex i delar av Georgien man ockuperat.

https://storymaps.arcgis.com/stories/19ca0782f2354c87b25972da7356f0e8

Sedan när det inte gav resultat och Ukraina rustar upp är ryssen tvungen att rulla hela maskineriet eller ge upp.
Personligen intresserad av elektroniken i drönare och missiler, antingen är det vanligt icke spårbart COTS komponenter, eller prylar som kommit på villovägar eller helt enkelt ryska tvättomater som satts upp i väst för att helt enkelt handla med komponenterna som behövs. Jag kan omöjligt se hur ryssarna kan tillverka något modernt öht snart med sanktionerna.
Måste svara på en sak i ditt inlägg. Gällande bortfilade serienummer - ja, men det var några andra små skenheligt roliga saker som hände med vissa vapen. De fick helt plötsligt märkningar som "US ARMY model, USAF model osv osv. Jo, jag har hållt I flera av dem själv, men oavsett så är det förbannat roligt att det helt plötsligt var allt från Kroatiska Agrams till Serbiska krinkovs som var benämda som tillhörande US forces . Resten behöver jag ju inte förklara nej, inte ens den korkade slutsatsen idioten med tryckpressen tog sig till i sin supersmarta ide om hur det kunde se ut som att USA var inblandade.
Citera
2022-06-14, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
De sa det visst förra veckan också när de sa att de kommer tacka nej till Sverige och Finland medlemsansökan..
Nu sa de ju inte det
Citera
2022-06-14, 22:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Om detta stämmer att det är jägarförband som kan operera öppet mitt på dagen så är det ju jäkligt bra nyheter. Känns nästan för bra för att vara sant dock. Men stämmer det så är ju Röda Armén helt för svag för att kunna hålla nånting av Kherson region. Apropå att attacker från Röda armén har minskat så finns det fler rapporter om det. Röda Arméns vapen har nog tagit slut nu. De gama T62: orna höll inte länge utan står uppställda lite här och där bara.

De är nog inte helt slut men de har gjort slut på allt i Ukraina så nu måste de få fram mer från sina gamla sovjetförråd till fronterna i Ukraina. Ja T62orna gjorde nog inte mycket nytta. Och så måste de rekrytera nya soldater.
Citera
2022-06-14, 23:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Om detta stämmer att det är jägarförband som kan operera öppet mitt på dagen så är det ju jäkligt bra nyheter. Känns nästan för bra för att vara sant dock. Men stämmer det så är ju Röda Armén helt för svag för att kunna hålla nånting av Kherson region. Apropå att attacker från Röda Armén har minskat så finns det fler rapporter om det. Röda Arméns vapen har nog tagit slut nu. De gamla T62: orna höll inte länge utan står uppställda lite här och där bara.

Här är en T62 som de försökt förstärka med extra plåtar. https://twitter.com/666_mancer/status/1536793972881993729
Citera
2022-06-14, 23:05
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Det som är kul är ju att så många intellektuellt invalidiserade Ukrainaonanister tror på och sprider det där psykfallets fantasier. Nästan som att Ukrainaonanister själva är psykfall.

Jag är rätt konsekvent och är av insikten att ljug förekommer på båda sidorna rätt så rejält.

Specifikt Ryssland:
Dess kulturella koppling till begreppet "strategisk sanning" gör att man levererar inkorrekt information på ett för oss i väst oförståeligt sätt. Exempelvis som då info-företrädare för Rysslands försvarsmakt på generalstabsnivå nu räknar nedskjutna Ukrainska fighter jets i över 200.

Eller som Patrik Lancaster (mentalt ryss) som lägger ut obducerade lik i utbrända bilar och inte ens tar bort tweeten då hen är helt överbevisad.

Specifikt Ukraina:
Hopium och Twitteroffensiver.
Många som där blåser upp Ukrainska framgångar till nivåer som det inte finns någon verklig bas för.

I informationskriget så fyller lögnen en funktion så jag förstår beteendet från båda sidor.
Citera
2022-06-14, 23:07
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Varför anser du att Zelensky är kriminell?
Om uppgiften stämmer, varför ska han avrättas för att Ryssland har framgångar i sin invasion av Ukraina?
Vad innebär fredsförhandlingar med någon som ändå bryter ingångna avtal (Budapestavtalet)?

Så många frågor...

Att Zelensky är korrupt och kriminell vet alla som intresserat sig för omvärlden.

Citat:
On the campaign trail, Zelenskiy pledged to clean up Ukraine’s oligarch-dominated ruling system. And he railed against politicians such as the wealthy incumbent Petro Poroshenko who hid their assets offshore. The message worked. Zelenskiy won 73% of the vote and now sits in a cavernous office in the capital, Kyiv, decorated with gilded stucco ceilings. Last month, he held talks with Joe Biden in the Oval Office.

The Pandora papers, leaked to the International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) and shared with the Guardian as part of a global investigation however, suggest Zelenskiy is rather similar to his predecessors.

The leaked documents suggest he had – or has – a previously undisclosed stake in an offshore company, which he appears to have secretly transferred to a friend weeks before winning the presidential vote.

https://www.theguardian.com/news/2021/oct/03/revealed-anti-oligarch-ukrainian-president-offshore-connections-volodymyr-zelenskiy

Det bästa för det ukrainska folket är ett snabbt avslut på kriget och att Zelensky och resten av det USA-ledda skurkgänget kring honom avsätts och gärna avrättas. Det ukrainska folket förtjänar fred, och det är omöjligt med Zelensky et al. vid spakarna.
Citera
2022-06-14, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Om vi, enligt er enkla logik, måste välja mellan

1)
-Ukraina tas med i EU och NATO och skapar kaos runt omkring sig genom sina arroganta och korrupta politiker och deras krav
- en ny järnridå upprättas från Azovska sjön över typ St Petersburg och Vita havet (medan Murmansk givetvis erövras av USA som del av revanschkriget mot Ryssland)
- ständiga spänningar mellan öst och väst
- ett ekonomiskt svart hål av penningtvätt, kriminalitet, förskingring och korruption under en utdragen "återuppbyggnad" av Ukraina
- dyrtid och energikris under minst tio år framöver i hela EU-
- flera miljoner ukrainare som "vblir kvar" i EU, även utan att ha några lagliga jobb, och inte alls vill återvända hem

eller

2)
- kriget avslutas så snabbt det går och fredsfördrag skrivs
- Ryssland får behålla Krim och Donbass som integrerade delar av sitt land
- Ukraina förbinder sig till neutralitet och alliansfrihet, med USA, EU och Ryssland som garanter.
- ekonomiska sanktioner mot Ryssland hävs och Nordstream 2 tas i bruk
- gemensamma ansträngningar att hjälpa till med att bygga upp Ukraina, under FN:s (inte USA;s) överinseende
- en internationell kommission för att sanera Ukrainas ekonomi och komma åt penningtvätt och korruption
- ökad handel mellan EU, Ukraina och Ryssland
- fortsatt fred i Europa

så väljer jag utan tvekan alternativ 2, även om en del ukrainare skulle uppfatta det som en förödmjukelse
Apropå nordstream så föredrar jag nog att vi handlar från andra källor, tror vi framöver kommer söka oss till andra källor även för olja. Vi lär oss också av våra misstag, att vara beroende av Ryssland känns inte som en vinnande strategi direkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in