Citat:
1:st Med obskyra program så menar jag de program som många här ofta hänvisar till för att stärka sekretessen i datorn. Det är dessa som jag menar är obskyra och totalt onödiga..
Så du menar att det är helt ok att använda online konton i mobilen, trots att du inte kan styra sekretessen i den lika bra... Men det är förkastligt att använda ett onlinekonto i din dator som du kan styra sekretessen i noggrant!
Ehhh...... I mina öron låter det bakvänt.. Och ologiskt.
Sedan säger du att man inte kan välja ett lokalt konto i Windows, trots att du visst kan det. Det kräver ett par extra steg av handpåläggning.. (som du tydligen gör) och i nästa mening så hävdar du att ingen orkar betunga sig med att ställa in korrekta sekretessinställningar..!??
Det blir lite motsägande att du som intresserar dig för lokala konton (och därför betungar dig med att skaffa ett lokalt konto) samtidigt hävdar att de som intresserar sig för sin integritet inte skulle orka betynga sig med att ställa in korrekta sekretess inställningar, trots att detta är enklare..
Jag håller med dig om att det är olyckligt att Microsoft har valt att lura in okunniga användare i att tro att microsoftkonto är enda sättet att använda Windows idag.
Men det finns trots allt enkel hjälp till att slippa det, om man så vill..
Men det är tydligen helt acceptabelt, troligen även för dig, att logga in med ett "märkesbundet" onlinekonto på surfplattan, smart-tvn som i mobilen..!!?????
Då känns det lite tramsigt när folk klagar på att använda ett liknande i Windows eller Apple datorn.
Ditt data, dina mail, dina dokument och din surf historik och dina ev. Fingeravtryck ligger ju redan i molnet.. Via din telefon/surfplatta/Google Chrome.
Så att enbart hoppa på online konton i din Windows eller appledator blir i jämförelse rent tramsigt..
Det är mer troligt att din dator blir hackad och att ditt data stjäls därifrån än att microsoft/Apple/Google servrar blir hackade.
Jag får iallafall uppfattningen att de Som klagar på Microsoft konton mer tycker att det är "häftigt" att klanka på Microsoft och Windows, än att de egentligen motsätter sig onlinekonto..
Alla dessa har ju troligtvis redan Google, Apple eller Microsoft konton.. (kanske så har även du det? Och då faller ju all din kritik platt till marken.)
Så du menar att det är helt ok att använda online konton i mobilen, trots att du inte kan styra sekretessen i den lika bra... Men det är förkastligt att använda ett onlinekonto i din dator som du kan styra sekretessen i noggrant!
Ehhh...... I mina öron låter det bakvänt.. Och ologiskt.
Sedan säger du att man inte kan välja ett lokalt konto i Windows, trots att du visst kan det. Det kräver ett par extra steg av handpåläggning.. (som du tydligen gör) och i nästa mening så hävdar du att ingen orkar betunga sig med att ställa in korrekta sekretessinställningar..!??
Det blir lite motsägande att du som intresserar dig för lokala konton (och därför betungar dig med att skaffa ett lokalt konto) samtidigt hävdar att de som intresserar sig för sin integritet inte skulle orka betynga sig med att ställa in korrekta sekretess inställningar, trots att detta är enklare..
Jag håller med dig om att det är olyckligt att Microsoft har valt att lura in okunniga användare i att tro att microsoftkonto är enda sättet att använda Windows idag.
Men det finns trots allt enkel hjälp till att slippa det, om man så vill..
Men det är tydligen helt acceptabelt, troligen även för dig, att logga in med ett "märkesbundet" onlinekonto på surfplattan, smart-tvn som i mobilen..!!?????
Då känns det lite tramsigt när folk klagar på att använda ett liknande i Windows eller Apple datorn.
Ditt data, dina mail, dina dokument och din surf historik och dina ev. Fingeravtryck ligger ju redan i molnet.. Via din telefon/surfplatta/Google Chrome.
Så att enbart hoppa på online konton i din Windows eller appledator blir i jämförelse rent tramsigt..
Det är mer troligt att din dator blir hackad och att ditt data stjäls därifrån än att microsoft/Apple/Google servrar blir hackade.
Jag får iallafall uppfattningen att de Som klagar på Microsoft konton mer tycker att det är "häftigt" att klanka på Microsoft och Windows, än att de egentligen motsätter sig onlinekonto..
Alla dessa har ju troligtvis redan Google, Apple eller Microsoft konton.. (kanske så har även du det? Och då faller ju all din kritik platt till marken.)
Lite det jag skrev innan, bara för att andra aktörer håller på med insamling av data i monstruösa mängder så behöver inte ett annat företag göra det likaså, men det väljer man för att det går och människor tenderar till att inte bry sig så mycket om det för de är inte medvetna om exakt vad som samlas in och även om de gör det så har man blivit vana med det och känner att det inte rör dem i nacken, men till slut kanske det gör det, speciellt om man hamnar i en läcka.
Ett fel gör inte två rätt.
Angående lokalt konto och hur microsoft gått vidare med deras utveckling är det uppenbart att de börjar göra det till en norm att logga in med via microsoft inloggning istället för lokalt konto och ja det går även idag men jag pratar om hur utvecklingen sker och att med windows 11 så ser man det ännu tydligare. Att behöva ta till extra steg som man måste efterforska för att få lokala konton vs att bara ha alternativet är en tydlig indikator.
Det kan låta tramsigt i dina öron men samtidigt är det om något mer sunt än dumt att vara mån om hur utvecklingen kring dessa dataslukande företag håller på och därav också försöka begränsa ens egen data från att bli läckt.
Att företag redan har fingeravtryck med mera är en sak men att få fler påtryckningar där denna data lagras är ytterligare risker till själva fältet, det förstår alla. Ju mer du sätter dig i dessa positioner desto högre blir risken.
Att mitt argument skulle bli svagare bara för att någon av de andra aktörerna har viss data redan är också helt frånvänt om du kan följa logiken som jag skrivit ovan.
Angående vad som är mer troligt kring att Google vs din lokala dator blir hackad så beror det helt på, därav bättre med alternativ.
Att jag vill verka cool och därför klankar ner på microsoft konton är bara helt fel.
Jag är en person som hellre ser fler val än bara ett val som är maskerat med bra funktioner.
Om du ser min historik kring nätsäkerhet och lagar så kan du tydligt se en röd tråd.
Citat:
Vilket svammel, du verkar inte veta själv vad du skriver. Du yrade om databaser med fingeravtryck som blivit hackat utan att ange någon källa i samband med inloggning i Windows och angav det som nåt slags irrelevant skäl för att använda lokalt konto som en riktig foliehatt.
Släpp crackpipan så ska du nog se att det blir bra.
Släpp crackpipan så ska du nog se att det blir bra.
Nej, att du däremot inte förstår vad jag skriver är helt okej.
Om du behöver källan på fingeravtryck som blivit läckta kan du se det här;
https://www.bbc.com/news/technology-49343774
https://www.theguardian.com/technology/2019/aug/14/major-breach-found-in-biometrics-system-used-by-banks-uk-police-and-defence-firms
Det är en googling bort liksom...
Att det skulle vara relevant till all slags biometrics datainsamling är väl relevant? Jag sa aldrig att microsoft lagrat biometrics på deras servers än men baserat på trender och utveckling så är det dit vi går. Att man skulle motsäga detta är en aning naivt.
Tror du på fullaste allvar att microfts val med att göra lokala konton svårare att skapa inte är ett steg för att centralisera data skapa nya underlättande funktioner?
Vi väljer underlättande funktioner idag i högre utsträckning än vad vi betänker kring vår privata data som vi ger på köpet, därför går detta an och datan som är dagens guld är som sagt värt.
Jag är själv medveten om att min data är plockad och det gjort att funktioner har blivit bättre och kvalitén i vissa aspekter är super, men jag är också medveten om att jag gjort ett aktivt val i att ge ut mig på så sätt.
Sedan att ha andra enheter där du inte vill ge ut lika mycket så ska man kunna välja det.