2022-06-13, 21:20
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Det måste vara nå så in i helvetet mycket. Såg ett nyhetsreportage från SkyNews där en ukrainsk soldat sade att om ryska soldater ser en eller två ukrainska soldater, så avfyrar dom en hel patron av artilleri. Alltså hela vagnen döms.

Dyrt, visst, men är det verkligen smart?
Det är ju som bekant "dumma" bomber och det har dem i massor. Det är orsaken för att de skickar in allt artilleri och skjuter som vildar gör när de stöter på patrull. Hur stora lager de har när det kommer till just den saken är svår att göra. Artilleriet är deras enda livlina och som håller dem kvar i kriget, ingenting annat...
Citera
2022-06-13, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Damen som gjort reportaget är väl inte känd för ett gott rykte!
Säkert inte, och Porosjenkos tal handlar mer om att han förutspår att östukrainarna kommer att söka sig tillbaka till stor-Ukraina när dom insett att villkoren försämrats.
Så skedde inte.
För övrigt är människorna äkta, men ”damen” i fråga kan ha gjort ett visst urval av de som fick komma till tals.
Propaganda är intressanta saker, och vi överöses av den dagligen.
Jag kan inte svara på hur denna dokumentär styrts upp, men man ska vara vaksam…
Citera
2022-06-13, 21:23
Medlem
Snapcounts avatar
Kritiskt læge :

Ukraina: By isolert etter at bruer er øydelagde

Alle dei tre bruene som knyter Sievjerodonetsk til nabobyen Lysytsjansk over elva Siverskyj Donets, er øydelagde, seier Luhansk-guvernør Serhij Hajdaj, ifølge BBC.

– Det gjer det umogeleg å få evakuert sivile frå den krigsherja byen, og å få forsyningar inn, seier han.

https://www.nrk.no/nyheter/krigen-i-ukraina-1.11480927

Hoppas inte på ett nytt Mauripol igen. Det måste vara ytterst demoraliserande før de egna trupperna om det skulle ske igen, med en utdragen bælægring och kapitulation på det !
Citera
2022-06-13, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Det finns en stor sannolikhet att Trump kommer dömas tror jag. Om du följt utrikespolitiken så håller de just nu på att nästla om upp en jävla massa skit. USA har blivit infiltrerade av Ryssar via Republikanerna.

Trump och Putin var överens, NATO skulle skickas på sopen. Detta var Putins mål och han var fan en hårsmån ifrån att lyckas.

Republikanerna är nu delade. Eftersom en sida är jäviga och planerat att hetsa folket för att störta Kapitolium mycket troligt med hjälp av ryss-troll.
De har varit med hela vägen pengar leder till Kreml.

Så ska bli intressant att se vad som händer med skulle beskriva det som en kris i USAs politik.

På sikt tror jag ändå att skillnaderna mellan Demokrater och Republikaner kommer att suddas ut. Just nu kastar man skit på varandra men folket börjar tröttna.

Konstaterar att det går jättedåligt för Joe Biden. Hoppas jag inte går för mycket off topic, jag orkar inte med att följa amerikansk politik.
Citera
2022-06-13, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är väl inte off topic! Donald Trump hade kunnat slå näven i bordet då Ryssland laddade upp för invasion. Däremot tjatade bara Joe Biden om datum för invasionen.

Ja det är en internationell olaglig katastrofal invasion som förstör världsekonomin men främst är det Rysslands framtid som förstörs.

Zelenskij är en vinnare. Men se på dagens siffror för Joe Biden. Rekordlåga 39,7% i approval rate. Motsvarande tid, antal dagar, låg Donald Trump på 41,8%.

Förmodligen råkar Demokraterna illa ut nu. Men man kommer att fortsätta stödja Ukraina, ingen tvekan om det. Och vapnen kommer att strömma till.

Tyvärr håller jag inte med om Trump, han var en stor beundrare av Putin ända tills han märkte att han var rätt så ensam om sin uppfattning, han berömde till och med invasionen och sade att det var smart och att Putin var mycket smartare än västs ledare. Så tvärtom så antog Putin att han hade fullt stöd från Trump!
Citera
2022-06-13, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kritiskt læge :

Ukraina: By isolert etter at bruer er øydelagde

Alle dei tre bruene som knyter Sievjerodonetsk til nabobyen Lysytsjansk over elva Siverskyj Donets, er øydelagde, seier Luhansk-guvernør Serhij Hajdaj, ifølge BBC.

– Det gjer det umogeleg å få evakuert sivile frå den krigsherja byen, og å få forsyningar inn, seier han.

https://www.nrk.no/nyheter/krigen-i-ukraina-1.11480927

Hoppas inte på ett nytt Mauripol igen. Det måste vara ytterst demoraliserande før de egna trupperna om det skulle ske igen, med en utdragen bælægring och kapitulation på det !

Staden är inte omringad. Därför kan Ukraina föra in förnödenheter till den lilla garnisonen. Som jag ser kartan. Broarna visste Ukraina att dom skulle sprängas förr eller senare. Det kommer också att försvåra för en rysk offensiv mot Lusyshansk.
Citera
2022-06-13, 21:28
Medlem
Citat:
På sikt tror jag ändå att skillnaderna mellan Demokrater och Republikaner kommer att suddas ut. Just nu kastar man skit på varandra men folket börjar tröttna.

Konstaterar att det går jättedåligt för Joe Biden. Hoppas jag inte går för mycket off topic, jag orkar inte med att följa amerikansk politik.

Icke, eftersom Trump körde en fet backstabb på Zelenskyy. Blockerade pengar de blivit lovade för att kunna skydda sig mot Ryssen. Folk som tror att det är en off-topic har inte koll på denna konflikt och stort inflytande Putin haft på Trump, det e fan sinnes.
Citera
2022-06-13, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Tyvärr håller jag inte med om Trump, han var en stor beundrare av Putin ända tills han märkte att han var rätt så ensam om sin uppfattning, han berömde till och med invasionen och sade att det var smart och att Putin var mycket smartare än västs ledare. Så tvärtom så antog Putin att han hade fullt stöd från Trump!

Han beundrade inte själva invasionen. Han beundrade hur Putin och flera ryska ledare ljög att dom inte skulle invadera. Deras taktiska spel.

Jag hade hellre sett Trump än Biden nu, men låt oss se vad som händer. Biden kunde ha hotat istället för att bara ange datum.

Jag är ganska trött på amerikansk politik.
Citera
2022-06-13, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Den frågan kan du kanske ta här:

(FB) Kurder i Turkiet

Eller använd sökfunktionen om den inte funkar. Det finns flera trådar om det ämnet.
Jag drog en parallell, och använde kurderna som ett exempel, även om det inte var jämförbart i alla delar.
Om du har svårt att förstå den typen av resonemang så finns säkert skräddarsydda trådar för sånt.
Onödigt sidospår.
Citera
2022-06-13, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Icke, eftersom Trump körde en fet backstabb på Zelenskyy. Blockerade pengar de blivit lovade för att kunna skydda sig mot Ryssen. Folk som tror att det är en off-topic har inte koll på denna konflikt och stort inflytande Putin haft på Trump, det e fan sinnes.

Jag skall erkänna att jag inte följde med i alla turer. Jag kan definitivt ha fel för jag orkar inte med amerikansk politik.

Men Joe Biden är så impopulär nu.
Citera
2022-06-13, 21:35
Medlem
Citat:
Han beundrade inte själva invasionen. Han beundrade hur Putin och flera ryska ledare ljög att dom inte skulle invadera. Deras taktiska spel.

Jag hade hellre sett Trump än Biden nu, men låt oss se vad som händer. Biden kunde ha hotat istället för att bara ange datum.

Jag är ganska trött på amerikansk politik.

Haha nä lägg av.

Trump sa i media att han skulle måla om Amerikanska F-35 så att de såg ut som Ryska plan och ”bomba skiten ut Putin” han var seriös. Haha

Trump är fullständigt livsfarlig. Fy fan vilken skräck de hade varit med Putin vs Trump i det här läget.
Citera
2022-06-13, 21:37
Medlem
Stödet från USA är nog ganska helhjärtat. Jag tror inte avsikten är att skada Ryssland utan man är helt enkelt rädd att Ryssland skall ge sig på fler länder ett i taget, om dom "vinner" detta krig.

S k landgrabbing skall väl inte löna sig. Det är ju frågan om ockupation och senare att ansluta områden till Ryssland. Det skulle skapa ohållbara situationer i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in